Cum vede avocatul Gheorghe Piperea rezolvată o problemă spinoasă pentru toți românii.
„(,,,) Am f ost întrebat (la tv – nr.) cum cred că se poate rezolva juridic, politic sau administrativ enorma problemă a majorării facturilor la utilități, o bombă cu ceas socială care va putea exploda în mâinile pricepute ale lui Cîțu, le fantastique.
 
Din punct de vedere juridic, oricine poate sesiza ANPC și instanțele judecătorești pentru a obține echilibrarea contractelor de furnizare de utilități, prin reducerea rezonabilă a poverii pentru consumator. Aceste contracte au fost modificate de curând, pentru a forța așa-numita „liberalizare a prețurilor” – o sintagmă cinică sub care se ascundeau creșteri de tarife cu cca 25%. Aceste tarife, deja majorate prin ianuarie – ferbuarie 2021, sunt dublate sau chiar triplate acum, prin nu știu ce regularizări din anii anteriori și prin nu știu ce previziuni pe anii viitori, ca și când costurile plandemiei, trecute, prezente și viitoare, ar fi trecute în totalitate pe capul consumatorului. Am mai întâlnit acest gen de practici comerciale incorecte, vătămătoare pentru consumatori și auto-destructive pentru comercianți, în perioada ante-plandemică, la bănci – dobânzi ascunse, majorate unilateral, comisioane ilegale, curs de schimb al valutei creditului întotdeauna pus în seama consumatorului, reclamă înșelătoare, vânzarea la colectorii de creanțe a debitorilor neperformanți etc. E cam același lucru și aici – dacă aceste practici au putut fi calmate (oarecum) prin procese și intervenții ale ANPC, probabil că și practicile furnizorilor de utilități vor putea avea același parcurs. Dar durează, iar procesele costă (ca să nu mai vorbim că sunt, oarecum, o loterie).
 
În schimb, o soluție urgentă, dar care necesită voință politică și atenție și compasiune pentru popor ar putea fi întemeiată pe două texte legale, uitate de lume, de prin 1996, respectiv, 2000 – este vorba de Legea concurenței nr.21/1996 și de OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață.
 
Legea concurenței nr.21/1996 dispune, la art. 4 alin.2-3, următoarele:
 
„(2) În sectoarele economice sau pe piețele unde concurența este exclusă sau substanțial restrânsă prin efectul unei legi sau datorită existenței unei poziții de monopol, Guvernul poate, prin hotărâre, să instituie forme corespunzătoare de control al prețurilor pentru o perioadă de cel mult 3 ani, care poate fi prelungită succesiv pe durate de câte cel mult un an, dacă împrejurările care au justificat adoptarea respectivei hotărâri continuă să existe.
 
(3) Pentru sectoare economice determinate și în împrejurări excepționale, precum: situații de criză, dezechilibru major între cerere și ofertă și disfuncționalitate evidentă a pieței, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creșterii excesive a prețurilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea măsuri pot fi adoptate prin hotărâre pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri”.
 
Iată ce dispune, la rândul său, art. 72 din OG nr.99/2000 – „Pentru unele categorii de produse/servicii, în scopul asigurării unui echilibru între obligațiile și drepturile părților contractante și pentru a promova un mediu concurențial normal, Guvernul poate stabili contracte-tip cu caracter obligatoriu”.
Într-un astfel de contract-tip obligatoriu, Guvernul ar putea include o plafonare a tarifelor la utilități, cel puțin temporar, pînă la echilibrarea pieței. Mai precis, un tarif maximal, adaptat situației fiecărei familii de consumatori.
 
Așadar, guvernul poate.
Mai trebuie să și vrea.
O să vrea guvernul Câțu?
Nțț.
O să vrea usere?
Nicidecum. Ei sunt cu progresismul de drepta și cu corporțiile unde e cald, bine, diversitate și curcubeu.
 
Ce pot face în acest caz cetățenii?
-să demareze o inițiativă legislativă cetățenească menită a impune ceea ce Guvernul, explicit sau implicit, refuză, adică plafonarea tarifelor la utilități – sunt necesare 100 de mii de semnături (puțin probabil ca lumea să se înhame la așa ceva)
-să notifice furnizorii asupra realității că sunt în stare de impreviziune (nu pot achita facturile, întrucât acestea depășesc cu mult posibilitățile lor financiare și, în plus, reprezintă expresia unui terorism contractual al furnizorilor) și să ceară instanțelor înghețarea plăților; până la hotărârea instanței, să suspende unilateral plățile – niciun furnizor de utilități nu poate debranșa și executa silit milioane de gospodării;
-să ceara ANPC să dispună de urgență încetarea practicii comerciale incorecte și agresive a dublării facturilor la utilități.
 
PS Aseară, tot la tv, un reprezentan al opoziției a pus problema urgentării legii protecției consumatorului vulnerabil, la care Câțu se opune de ani de zile. Am sugerat ca, în loc să se concentreze exclusiv pe această lege (importantă, desigur), opoziția ar face bine să contribuie la accelerarea adoptării legilor anti-cămătărie, scrise de mine, promovate de senatorul Dan Zamfir și torpilate mereu de actuala putere și de CCR – mă refer la legea protecției contra dobânzilor abuzive, la legea protecției contra executărilor silite abuzive și contra evacuării debitorilor din locuința familială, la legea protecției contra colectorilor abuzivi de creanțe (retractul litigios) și la legea privind consolidarea leului ca monedă de plată în cadrul facturilor la utilități (care interzice exprimarea sau consolidarea în valută a tarifelor)”, a scris avocatul Gheorghe Piperea pe pagina sa de Facebook.
 
În ultima perioadă furnizorii de energie electrică și de gaze naturale au notificat consumatorii cu creșteri ale prețurilor, care ajung în unele cazuri să fie duble sau triple.
Asociația Furnizorilor de Energie din România – AFEER a propus, într-o scrisoare adresată autorităților, o serie de măsuri pentru reducerea facturilor la energie, una dintre măsuri fiind reducerea sau scutirea de la plata TVA a energiei electrice și gazelor. Alte propuneri pentru reducerea imediată a valorii facturilor sunt scutirea de la plata accizei sau acoperirea parțială a facturii de utilități prin adoptarea urgentă a Legii privind consumatorul vulnerabil.
Cîțu: Nu sunt de acord
Reducerea TVA la energie ar fi o soluție permanentă la o problemă temporară, a declarat sâmbătă, la Botoșani, premierul Florin Cîțu, care a precizat că nu poate fi de acord cu astfel de modificări ale sistemului fiscal.
 
 
„Am venit cu soluția de a aduce mai aproape implementarea legii consumatorului vulnerabil, în loc de octombrie 2022 să se aplice de la 1 ianuarie 2022. Avem o soluție de a compensa o parte din factură pentru lunile de iarnă de anul acesta pentru consumatorii vulnerabili. Nu vreau să umblăm la sistemul fiscal pentru că după aceea este foarte greu să revenim asupra lui și implicațiile sunt total diferite. Dar vom susține în această iarnă consumatorii vulnerabili și o mare parte a populației va trece peste acestă iarnă fără să aibă un impact din creșterea prețurilor… Vom compensa o parte din factură. Multe din aceste companii au avut profituri mai mari decât se așteptau așa că sunt sigur că există resurse pentru a susține”, a declarat premierul.
Ministrul Energiei anunță controale  
ANRE și Autoritatea Națională pentru Protectia Consumatorilor vor demara o serie de controale la anumiți furnizori care au încheiat contracte cu preț ferm pentru un an de zile și care, acum, notifică consumatorii casnici că vor să schimbe prețul, a anunțat sâmbătă ministrul Energiei Virgil Popescu,
„Acest lucru nu se poate! ANPC să verifice această situație pentru că o poate încadra la ofertă înșelătoare! Iar ANRE poate amenda furnizorii cu până 5 % din cifra de afaceri dacă furnizorii nu respectă legea”, a declarat la Realitatea Plus ministrul. „Un furnizor nu poate să transfere 100% din riscul său către clientul final”, a adugat el.
În același timp Popescu vorbește și de protejare consumatorilor. „Nu vrem să lăsăm consumatorul român fără o protecție în fața scumpirilor care se văd pe facturile de gaze și energie electrică. Vom accelera aprobarea în Parlament a legii consumatorului vulnerabil, astfel încât actul normativ să fie votat în sesiunea parlamentară care începe în septembrie. Vrem ca legea să se aplice de anul acesta (începând cu octombrie, noiembrie) sau cu 1 ianuarie 2022. În plus, vrem să venim cu un suport financiar, o compensare a prețului facturilor pentru cei care au un venit ce nu-l depășește pe cel mediu”, a adăugat ministrul.
În ultima perioadă furnizorii de energie electrică și de gaze naturale au notificat consumatorii cu creșteri ale prețurilor, care ajung în unele cazuri să fie duble sau triple.
 
 
							
								Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.
							
						 
De ce are cheresteaua brută 0% TVA ?
Să ne spună Plăvanul klaun pretin al „Holzindustrie Schweighofer”, și cîțul oltenesc euforic pus ilegal de klaun la volanul Rrromînicăi!