Vrea să facă bărcuțe

Cum și de ce naționalizăm Șantierul Naval Mangalia

Statul român dorește să blocheze o tranzacție privată și apelează la dreptul de preemțiune asupra pachetului de acțiuni de 51% de la Şantierul Naval Mangalia, pe care coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering vor să-l vândă constructorului olandez Damen.

În acest sens, Guvernul a promovat în ultima ședință un memorandum care are ca scop demararea procesului de naționalizare a șantierului naval. Premierul Mihai Tudose a confirmat intenția, miercuri seară, la Antena 3. „Am încercat și se pare că vom reuși să răscumpărăm 51% din acțiunile pe care le deține Daewoo la șantierul naval și am zis să ne exercităm dreptul de preemțiune la vânzare. Și am constatat cu specialiști de la Justiție și Finanțe că statul român nu știe să facă lucrul acesta. O săptămână ne-am chinuit să vedem cum poate statul român să cumpere acțiuni, să avem șantier maritim. Vă spun că îl luăm. Vom avea un șantier al statului. (…) Trebuie să facem niște fregate și poate le facem noi. Că alții le-ar fi putut face. Să facem și mentenanță la noi. Poate facem și o bărcuță acolo. Dar nu e posibil cu atâta Dunăre și mare să nu aibă țara un șantier naval“, a afirmat Tudose.

Acționarii

Guvernul trebuia să-și dea acceptul pentru tranzacția dintre Daewoo și Damen, compania care deține șantierul de la Galați. Nu a făcut-o, mergând astfel pe varianta răscumpărării. Negocierile dintre partea coreeană și cea olandeză s-au finalizat anul trecut. Suma vehiculată pentru tranzacţie ar fi undeva între 40 şi 60 milioane euro. Ministerul Economiei deține, prin Șantierul Naval 2 Mai SA Mangalia, 49% din acțiunile de la Daewoo Mangalia, iar coreenii – 51%. Șantierul Naval 2 Mai Mangalia este o companie de stat minoră, cu o cifră de afaceri de maximum 30 milioane lei.

Cum știe statul să conducă

Statul român, dacă va ajunge să controleze 100% din șantierul naval, se va alege cu companie cu mari probleme, în condițiile în care se știe cât de prost administrator este. Exemple sunt cu nemiluita: complexurile energetice, minele de huilă, ELCEN, Tarom, CFR etc. De altfel, 60 de companii deținute de statul român au raportat pierderi de 1,496 miliarde lei în 2016, conform Raportului privind activitatea pe 2016 a întreprinderilor publice, document anual elaborat și prezentat de Ministerul Finanțelor Publice. În document se arată că 143 de întreprinderi publice de stat au realizat un profit brut de 6,753 miliarde lei. Raportul pentru 2016 cuprinde analiza principalilor indicatori economico-financiari monitorizați de MFP pentru un număr total de 1.668 întreprinderi publice, grupate după cum urmează: 287 întreprinderi publice de stat aflate în subordinea, în coordonarea, sub autoritatea ori în portofoliul autorităților publice tutelare centrale, din care: 223 active (aflate în stare de funcționare) și 64 întreprinderi inactive (aflate în stare de insolvență, faliment, lichidare, dizolvare); 1.381 întreprinderi publice de stat aflate în subordinea, în coordonarea, sub autoritatea ori în portofoliul autorităților publice tutelare locale, din care: 1.186 active și 195 inactive. De asemenea, Raportul cuprinde și o analiză a aplicării guvernanței corporative în temeiul OUG nr. 109/2011 pentru un număr total de 1.275 de întreprinderi publice.

Situație complicată

Situaţia de la Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) nu este una foarte bună, deoarece datoriile companiei sunt din ce în ce mai mari, iar pierderile rămân de ordinul milioanelor de lei. În ultimii șase ani, de exemplu, DMHI a cumulat pierderi totale de peste 2 miliarde lei. Lucrările au continuat pe şantierul naval, contractele existente sunt onorate de la Mangalia, iar guvernul coreean a decis, în cazul celor trei mari şantiere pe care le controlează – Samsung, Hyundai şi DSME –, să continue sprijinul financiar. Însă o condiţie impusă de băncile creditoare, care sunt şi acţionare la DSME, este să se aplice programul de restructurare, care va duce la micşorarea numărului de angajaţi.

Peste 20 de ani de prezență în România

Stabilit în 1997 împreună cu Guvernul României, şantierul naval din Mangalia este deţinut că societate mixtă de Daewoo şi de Guvern, în raport de 51:49. Şantierul, aflat la 45 kilometri sud de Constanţa, pe coasta Marii Negre, a construit până acum 127 de nave petroliere şi portcontainere, reparând în acelaşi timp şi peste 300 de ambarcaţiuni.

Şantierul Naval Mangalia, situat pe coasta de est a Mării Negre, are o suprafaţă de 980.000 de metri pătraţi, are trei uscătoare cu o lungime totală de 982 de metri şi un spaţiu de prindere de 1,6 kilometri.

Daewoo Mangalia a devenit în 2016 cel mai mare exportator din industrie, cu excepţia sectorului auto şi componentelor auto, după ce a urcat mai bine de douăzeci de locuri şi a ajuns pe poziţia a unsprezecea în clasamentul general. Şantierul naval a detronat combinatul siderurgic ArcelorMittal Galaţi în topul industriei după ce Mittal a coborât pe locul 14 în topul general al exportatorilor, potrivit datelor INS, care nu precizează însă valoarea exporturilor pentru fiecare companie în parte.

Damen Shipyards Group deţine la Galați unul dintre cele mai active şantiere ale sale, construind diferite tipuri de nave, inclusiv militare. Şantierul de la Galaţi a fost în centrul subiectului privind realizarea de corvete multifuncţionale pentru Forţele Navale, o achiziţie iniţiată în mandatul lui Cioloş, anulată în 2017 şi, pentru moment cel puţin, trasă pe dreapta de actualul Executiv.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 8
Cosmin Pam Matei 4557 Articole
Author

23 de Comentarii

  1. Aha! deci se poate ! sa fie numai începutul, sa se renationalizeze si alte intreprinderi, strategice, si „restituirile” lui Nastase Adrian, care-au înstrainat Transilvania de România, si au adus-o pe ultima la ruina (si nu numai fiindca monumentele istorice se paraginesc fiindca proprietarii actuali ori „proprietarii” actuali spun ca n-au bani sa le-ntretina). Si nu mai cenzurati, Cotidianul, fiindca am dreptul sa scriu adevarul despre Nastase Adrian, si despre faptul ca legea trebuie respectata si-n România. Si ea prevede sanctiuni drastice pentru proprietarii indolenti, negospodari. Nationalizarea fiind, în mii de situatii, singurul recurs moral si logic.

    • Nu te duce după fentă! Vei lua plasă ca și în cazul generalizării impozitului pe venit. Suntem în filmul în care Tudose joacă rolul patriotului!

    • Domnul Adrian Nastase e un tip inteligent, ce a facut mult bine ptr. Romania prin anumite decizii luate, dar in acelasi timp il cred un tip malific si manipulator ce-ar trebui judecat ca „tradator de tara” alaturi de rivalul acestuia, nea Basinescu(doi agenti straini ce joaca la mai multe capete!)

    • Adian Nastase, in ciuda oricaror detractori, ramane un reper intelectual si o mandrie a natiunii. Restul tine de natura umana si de efemerul ei.Si de contextul istorico-capitalisto-JUDICIAR, asa cum in sfarsit a inteles tot omul de bunacredinta.

  2. Din punct de vedere strategic, Tudose actioneaza cat se poate de corect. Toata lumea a auzit despre presiunile de natura politica, economoica, santajul cu intrarea inShengen, facute de Olanda in legatura cu preluarea (acapararea) portului Constanta. Indiferent care este actuala situatie a portului Constanta, dar si a Șantierului Naval Mangalia, este un fapt de notorietate ca ele sunt (si) obiective economice, comerciale si politice cu o importanta strategica uriasa! Sunt ani buni de cand Olanda incearca, prin toate mijloacele, sa puna mana pe ele. Deocamdata, nu a reusit decat in ceea ce priveste Santierul Naval Galati. Ca si premierul Tudose, soocot ca le ajunge!! Iar teoriile trambitate de unii „analisti”, cum ca statul este administrator prost, bla, bla bla…sunt doar gargara ieftina! DE CE toate statele occidentale pot fi „buni administratori”, iar altele nu??

  3. indivizii care urla ca disperatii ca „statul e prost administrator” sant ori tradatori ori spalati pe creier ori straini de neam !!!

  4. teama mi este ca Statul va veni cu banii , vom deveni proprietarii de drept ..asta azi ..dar maine dupa ce Statul(noi) se va indatora ..santiefrul va ajunge n maini bicisnce si hraparete..caci sute de mii de tone de fier mai nou ori mai vechi asteapta …intreprinzatorii broneti..si pentru dl Tudosde ..eu stiu si am vazut si zilnic vad ca avem un santier naval romanesc ..unde s au construit si se construiesc diverse tipuri de nave …ori chiar aici ar fi chichirezul..va preseaza cineva sa oferiti…”ofranda” ma refer la SNC(Constanta)

    • De luat in calcul ideea! Olanda se opune mereu si mereu intrarii Romaniei in Schengen. Stiti de ce? Portul Constanta ar putea deveni cel mai important port al Europei la trazitul spre (si dinspre) Orientul Mijlociu (bine, cu un management destept, ceea ce la romani nu este cazul), ceea ce ar uzurpa pozitia portului Rotterdam, cu toate consecintele. E absurd sa crezi ca navele oricarei tari vor ocoli prin Mediterana, Atlantic si Marea Nordului pana in Rotterdam, ca apoi sa-si incarce containerele pe camioane si sa le aduca la Viena, Zurich, Budapesta ori Munchen, in timp ce din porturile turcesti ar fi in sase ore la Constanta. E de inteles! S-ar putea ca olandezii sa joace tare in treaba asta, mituind (ca de obicei)pe cine trebuie si mizand pe faptul ca in maximum doi ani acest port sa fie adus la starea de faliment si cumparat in totalitate cu o suta de mii de dolari (ca tot e generator de pierderi, nu-i asa?)

    • Pai Damen nu sunt dutch, atunci, cum sa fie pionul lor?Mai degraba le incurca jocurile si nu m-as mira ca relatiile cu Nederland sa se viruseze si mai rau, caci banul e ochiul dracului!

  5. Cum adica, „a construit 167 de nave petroliere si a reparat peste 300 de ambarcatiuni” si tot e pe pierdere? Ca nu inteleg. Daca mesterul care-mi repara masina, ori imi baga antigel in fiecare toamna in masina, repara maximum 200 de masini pe an, el se declara in castig (ca este doar un batran modest care face treaba buna si este extrem de cinstit, la preturi pe care le banuiti, dar care si-a mansardat casa din asta si-si sustine nepotii in facultati bune). Va imaginati cat costa un petrolier? Iar aia raporteaza pierderi? Mie-mi da cu virgula la treaba asta. Cam ca la CFR, cand companiile private, remorcand acelasi tip de trenuri de marfa ies in castig cu milioane de dolari, iar CFR e pe pierdere. Bine, daca Statul Roman il va prelua, e clar ca managerii (politicieni, nepoti, nepoate, amante, agramati cu functii prin partidul de guvernamant)vor inmormanta acest santier. Prevad ca in maximum doi ani ( in care vor cere miloane de dolari subventii de la guvern) se va inchide.

    • „Statul român, dacă va ajunge să controleze 100% din șantierul naval, se va alege cu companie cu mari probleme, în condițiile în care se știe cât de prost administrator este.”Statul, dacă vrea, este cel mai bun administrator ! Nu pot înţelege niciodată cum statul, care are la dispoziţie toate sistemele de verificare şi control iese în pierdere , iar atunci când aceeaşi firmă este preluată de un particular, de regulă alogen, intră pe profit ! Dacă se vrea, se poate ! Şi Tudose pare că poate !

  6. .. remarcabila observatia dvs..de contabilitate dubla am mai auzit dar sunt forme superioare de sustragere si tipul acesta de firme sunt ideale pentru ..evaziune…

  7. Statul nu e un administrator prost! In economie,in societatile comerciale,statul mandateaza persoane fizice sau juridice sa-i administreze proprietatile,pe baza unor obiective acceptate de ambele parti! Problema apare cand obiectivele nu sunt atinse iar statul,prin oamenii lui,devin „intelegatori”.Romania nu este singura tara care are intreprinderi proprietate a statului,dar este printre putinele tari in care contractele si legea nu se respecta(legea fiind si ea un contract social).Mai avem de invatat!Atata timp cat orice derbedeu poate ajunge demnitar al statului roman,lucrurile nu se vor schimba!Este necesara o preselectie pe orice alte criterii decat popularitatea politica. In Anglia secolului XIX de politica se ocupau lorzii(nobilimea). Cf.Barbara Tuchman,din 10 000 de astfel de oameni gaseai unul suficient de destept si corect sa faca bine o treaba de interes public. Restul n-aveau decat sa se ocupe de afaceri,sa se imbogateasca si sa se preocupe de binele lor personal! Binele public presupune oameni dedicati lui!Nu suna bine,dar asta este!

  8. Pt. Dorin Crisan@ Da, ai dreptate in totalitate!! Singura noastra problema va fi cea a managementului. Sa nu se intample ca la CFR sau TAROM(companie „pandita” de mult timp de Lufthansa!!!). Si mai sunt si altele…. Deocamdata, faptul ca olandezii nu pun mana pe Portul Constanta este un lucru bun!!

  9. Mai ziarist aerian, coreenii astoia ai tai au furat in draci prin fraude fiscale de proportii si prin neplata datoriilor la stat! Ce au vindut ei? Partea lor, care la o socoteala nu mai este a lor, ca sunt datori statului roman? Tu invoci niste situatii in care companii de stat merg prost! Pai merg prost pentru ca acolo sunt hoti si pile!

  10. Il propun pe base la conducerea santierului. Acum, fara gluma, sunt bucuros ca incepem sa facem si lucruri bune. Probabil ca va sari Ieuropa cu vreo idee care sa ne impiedice.Pesemne ca si proaspat-coafata…

  11. Pai cei care vor sa il cumpere acum , Damen fabrica numai barcute si vaporase vezi:(Damen.com). Santierul Damen din Galati , lucreaza la jumatate din capacitate…de buni ce sunt actualii proprietari.
    La autoturisme Craiova , cand au plecat Daewoo coreea , tot statul a gasit un investitor serios Ford
    S-a mai intamplat si in Franta cu un santier naval , cand alti coreeni de „succes” (STX prezenta odata si in Romania)au vrut sa vanda pe nimic santierul francez unor italieni de la Ficantieri. Atunci a intervenit statul francez, cumparand actiunile.
    Asa ca mai ganditi-va.

  12. „Şantierul Naval Mangalia, situat pe coasta de est a Mării Negre, are o suprafaţă de 980.000 de metri pătraţi, are trei uscătoare cu o lungime totală de 982 de metri şi un spaţiu de prindere de 1,6 kilometri.”

    TREI USCATOARE SI UN SPATIU DE PRINDERE ???? De pe ce planeta vii dl ziarist ?
    puteai spune „trei docuri uscate” si „cheuri (de armare) de 1,6 km” poate….
    daca nu stii intrebi si te documentzi…

  13. ca să fie preempţiune trebuie să fie deja o altă ofertă, ori nu există nicio ofertă.deci initiativa este un fals. interesul în cauză este doar al grecilor cu santierele din Pireu şi la care le face concurenţă Mangalia. aceştia vor să omoare şantierul şi cu coreenii nu le merge că au potenţial şi ne-au pus pe noi să-i momim afară ca apoi să închidem şantierul ori să-l ia grecii pe bani puţini şi cu facilităţi.

  14. Un nou santier care va ajunge la fier vechi cum altfel au ajuns toate

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.