
Cunoașterea lumii presupune orizonturi deschise sau, măcar, deschiderea lor. Este, de altfel, veche constatarea că altfel se favorizează erori. Să ne amintim, de pildă, că dezastrul anilor treizeci a început, între altele, cu conflictul viziunilor eronate. Una era aceea că, în esență, lucrurile în societăți pot continua așa cum sunt. Alta, că totul ar fi demn să i se dea foc. Nu insist asupra radicalismului distrugerii, din Mein Kampful lui Hitler, care a fost culminația.
Din asemenea confruntare – între apărători fără scrupule ai situațiilor și atacatori lipsiți de răspundere – s-a ivit atunci vâlvătaia și, până la urmă, tragedia. Oricum, din asemenea confruntări ies pierderi.
Azi, în condiții de criză, se repetă, cu alte date, desigur, opoziția dintre conformiști rigizi și aventurieri care cred că lumea începe cu ei. Nu este de mirare. Schimbările din lume, cea din 1990 și apoi cea din 2010, sunt percepute adesea prin ochelari ce simplifică datele. Unii mai cred că odată cu cotitura anilor nouăzeci s-a petrecut „sfârșitul istoriei”. Alții nu înțeleg noua schimbare a lumii, pe care pandemia din 2020 o și amplifică. Pare că înțelegerea istoriei nu s-a dezvoltat destul. Dimpotrivă, s-a redus până și răbdarea de a stabili cu acuratețe faptele.
Sunt motive de nemulțumire față de societățile în care trăim. În definitiv, este egoism excesiv, iar generozitatea este rară, multă lăcomie și puține idealuri, profesionalismul a intrat în criză, consecințele deciziilor nu interesează. Se lățesc delațiunea, fraudele, nedreptățile. Se pune infim întrebarea: sunt oare peste nivelul pe care îl acuz? Am făcut ceva în plus, căci mersul istoriei nu anulează răspunderea personală?
Nemulțumirea nu dispensează, însă, de analiză. Pe de o parte, după ce dictaturile i-au oripilat pe oameni, astăzi democrația îi decepționează, după salutara ei victorie. Prea multe decizii sunt eronate, se rezolvă anevoie probleme de viață și apar noi „conducători”, inculți și cu prestații ridicole. Pe de altă parte, democrația este oricând superioară alternativelor, cel puțin pentru că permite restabilirea autorității agreate de cetățeni și de către ei. În democrație îți poți, cel puțin, spune opinia. Te poți trezi, desigur, cu neînțelegeri, cu măsluiri, cu falsificări, cu orice. Dar nu ai de unde începe conturarea viitorului decât de la ceea ce este.
Dacă rămânem în strictă actualitate, atunci alternativa nu este să iei partea apărătorilor necondiționați ai stării de lucruri date sau pe cea a criticilor ei cabotini. Mulțumirea plină de conformism cu situația sau respingerea ei sofistică nu formează o disjuncție exclusivă. La ora aceasta, imperativul, după părerea mea, este, în societățile democratice, deschiderea de orizonturi și decizii în consecință. În fapt, abia cu orizonturile deschise valorile ce conduc cultura lor – adevărul, libertatea, dreptatea, frumusețea – devin accesibile. Abia astfel s-au găsit și rezolvări.
Exemple sunt numeroase. Iată câteva dintre ele.
Ne amintim, chiar din viața generațiilor actuale, că la un moment dat nu s-a mai pus chestiunea alegerii între „capitalismul clasic” și „socialismul răsăritean”. Primul nu mai exista de fapt de la New Deal-ul american al anilor treizeci și de la „economia socială de piață” a Germaniei de după război. Al doilea era condamnat să dispară datorită ineficienței economice și dictaturii și nu mai exista, de fapt, de la trecerea Chinei la economia de piață în anii șaptezeci și de la cotitura din Europa Răsăriteană din jurul anilor nouăzeci. S-a îmbrățișat formula „societății drepturilor și libertăților fundamentale” – nu discutăm cât de realizată este aceasta.
Corelat, nici „statul invadant”, nici „statul debil” nu puteau fi soluții. A trebuit deschis noul orizont al statului de drept democratic și al națiunii civice ce se asumă pe sine.
Ca alt exemplu, în jurul anilor optzeci devenise clar ca lumina zilei că nici doar economia și nici doar politica nu asigură, singure luate, dezvoltarea unei țări. Era limpede că trebuie ieșit spre un nou orizont, prin recunoașterea „cotiturii culturale” a societății moderne (detaliat în A. Marga, Die kulturelle Wende, 2005) și înțelegând că dezvoltarea o hotărăște, peste orice, cultura înțeleasă cuprinzător a cetățenilor.
S-au deschis orizonturi în multe alte direcții. Bunăoară, de la iluminism încoace s-au cheltuit mari energii să se acrediteze ideea că interpretările lumii se împart în „idealism” și „materialism”. Fapt este că niciuna nu a rezistat timpului. A devenit clar că mai adânci decât „ideea” și „materia” sunt, foarte probabil, „energia”, poate „informația”, și, încă mai profund, „acțiunile” care duc la chestionarea fiecăreia (A. Marga, Pragmatismul reflexiv. Încercare de construcție filosofică, 2017). Acțiunile necesare și suficiente pentru o reproducere a vieții oamenilor care să fie culturală și umană au devenit în fapt noua cheie a interpretării.
S-a perimat și alternativa „determinism sau liber arbitru”. Astăzi este evident că individul nu poate să nu fie luat ca punct de plecare al reflecției. De fapt, odată cu individul conștient, începe construcția în societate (A.Marga, Reclădirea eticii, în curs de apariție). Istoria atestă condiționări, unele genetice, dar individul, prin pregătirea, cultura și inițiativele sale, civismul său și gesturile sale morale, poate schimba ceea ce este. Nu poate schimba orice situație, dar nici situațiile de viață nu mai sunt variabile independente. Nu este vorba de a ceda astfel unui idealism prăfuit, ci de a ieși din pozitivismul și funcționalismul zilelor noastre spre a recunoaște construcția lumii din interiorul persoanelor.
Se mai perorează pe tema conflictului dintre „scientism”, înțeles ca exaltare a științei fără a-i lua în seamă contextele de geneză și de aplicare, și „umanism”, înțeles ca promovare de valori etice, estetice, civice. Or, orizontul este deja altul. Chiar oamenii de știință aduc în discuție emergența cunoașterii științifice din situații istorice și dependența ei de capacități umane, cu toate implicațiile. Iar exponenții umanismului își asumă că științele sunt indispensabile unei vieți demne de om. Mai ales că, între timp, tabloul științelor a înregistrat o diversificare ce repune în discuție ceea ce se știa despre cunoaștere și valori. Și știința și umanismul sunt, de fapt, în reconstrucție, iar orizontul fecund este cooperarea lor.
Nu mai este actual nici conflictul dintre „religie” – înțeleasă, la propriu, ca revelație, legământ între Dumnezeu și oameni, mântuire și liturghie, luate împreună – și „știință”, înțeleasă adecvat ca investigație factuală și explicare a fenomenelor prin ele însele, recurgând la ipoteze, experimente, abordare matematică. Exponenții calificați ai religiei nu se opun științelor, iar oamenii de știință veritabili nu se opun religiei. Orizontul care s-a deschis, pe fondul recunoașterii specificului ireductibil al științelor și al religiei și al opririi tendințelor de a o cotropi una pe cealaltă, este cel al interacțiunii lor. Suntem și aici în epoca conlucrării (J.Habermas, J.Ratzinger, Dialectica secularizării, 2005), pe care o reclamă înseși crizele zilelor noastre.
Moștenim distincția lui Aristotel a formelor de guvernare după criteriul efectivului celor care decid: „monarhia”(„tirania”), „aristocrația”(„oligarhia”), „timocrația”, la care Polybius a adăugat „ochlocrația”. Montesquieu i-a adăugat criteriul felului de a decide și a consemnat „despoția”, „monarhia” și „republica”, ce are printre forme „democrația”. Azi, însă, democrația este trădată sau măcar erodată și compromisă de inși fără valoare și merite, care ajung să o conducă, încât mai este nevoie de o distincție: cea după criteriul valorii profesionale, civice, morale a decidenților. Astfel, distincția „meritocrație”, „mediocrație”, „stupidocrație (prostocrație)” (A.Marga, Statul actual, 2021) se justifică, dacă vrem să facem față noilor realități. O democrație fără meritocrație se și anulează singură.
Distincția lui Karl Popper dintre „autoritarism”, înțeles ca organizare în care liderii manipulează poporul în favoarea propriilor interese, și „democrație”, înțeleasă ca organizare în care poporul își alege liderii, este luată azi, prin intermediul lui George Soros, ca bază de decizie. Aș spune, însă, răspicat că ea nu este deloc ultimul cuvânt. Pe de o parte, „lideri care își manipulează electoratul“ există, evident, și în democrații, iar faptul nu se explică doar prin aceea că aceia „nu s-au ridicat la înălțimea așteptărilor“. În joc sunt de fapt mecanisme și distorsiuni instituționale. De aceea, este nevoie de o străpungere a orizontului spre a explica autoritarismele de azi și, desigur, a relansa democrația.
Nu pledez pentru orizonturi deschise doar în privința alternativelor amintite, care par mai filosofice. Catalogul nevoilor concrete de deschidere de orizonturi este imens. Ar trebui, însă, deschise înainte de orice orizonturile astfel încât fiecare om să înțeleagă că teoria, filosofia, cultura nu se ocupă de ceva distant și străin, ci de ceea ce se petrece cu viața fiecăruia. Conceptualizările, metaforele și simbolurile veritabile sunt una cu viața. La drept vorbind, disprețul față de ele denotă ce preț se pune pe propria viață. Cum spunea William James,după ideile pe care le cultivă se vede omul!
Un alt exemplu de deschidere a orizontului, mai concret, a fost în educație, când s-a depășit alternativa sau educație într-un sistem planificat și dirijat sau educație într-un sistem doar deschis oamenilor și inovațiilor. Niciuna dintre alternative nu face față vieții. Prima restricționează accesul la educație și duce la o societate aidoma unei carcase, a doua nu mai realizează educație propriu-zisă, ci pregătirea pentru luptă într-un darwinism social (A.Marga, Educația responsabilă, 2019). Ambelor le este preferabil orizontul unei educații accesibile cetățenilor, sincronizată și performantă, în perspectiva unei ierarhii nefalsificate a valorilor în societate.
În sfârșit, ca să nu lungesc lista exemplelor, iau în discuție starea reflecției de azi asupra democrației, plecând de la recenta și provocatoarea carte Democracy Rules (Allen Lane, Dublin, 2021), a lui Jan-Werner Müller. Autorul apără, inspirat, ideea democrației ca dinamică continuă, izvorâtă din căutările cetățenilor de a-și vedea împlinite năzuințele în comunitate. El are dreptate să scrie că și cei care pierd pentru moment în competiția politică a democrației au drepturi inalienabile: „dacă libertatea egală este reală, atunci trebuie să se permită celor care pierd să disrupă statu-quo-ul și să declanșeze un conflict asupra a ceea ce este cel mai mult materie de conflicte. Dacă libertatea egală este reală sau nu, va depinde nu doar de angajamente abstracte dintr-un document constituțional, ci și de starea infrastructurii critice a democrației: partide, mișcări, media – toate fiind indispensabile muncii de reprezentare și gestionării conflictelor în așa fel încât democrația ca întreg să nu piară” (p.89). Altfel spus, și cei care au pierdut la un moment dat în competiție au dreptul de a salva ceea ce este în spatele constituțiilor democratice: un sens, care este participarea cu tot ce poate, a fiecărui cetățean, ce alimentează de fapt democrația. Simplu spus, nu este de blamat cel care valorifică drepturi democratice!
Cunoscutul profesor de la Princeton vrea să lămurească de unde vine criza actuală a democrației. El propune ceea ce Machiavelli numea „riduzione verso il principio”, dar, cum recunoaște, „întoarce spatele la viitor” spre a lămuri democrația la origine și a privi plecând de aici actualitatea (p.VIII-IX). Numai că suntem legați de viitor și nu cred că se mai poate proceda așa, oricât de util pare procedeul. Destul să luăm în seamă macroprocesele ce afectează acum democrațiile: digitalizarea, globalizarea economiei și comunicațiilor, amenințarea armată, pandemiile și declinul formării. Nu mai poți gândi efectiv democrația fără să vezi până la capăt ce o „provoacă”, o limitează și o amenință, în zilele noastre și în cele ce vin, chiar dacă accepțiunea originară este importantă.
Deși incotestabil doct, Jan-Werner Müller se închide singur într-o optică vetustă. La opusul democrației el vede doar „autoritarismul populist”, în care îi amestecă pe Trump, Orban, Kaczynski, Modi, Bolsonaro și alții. Firește, se poate discuta un regim sau altul, considerând însă întregul situațiilor. Altfel, de dragul simplității logice, se ajunge la a emite evaluări pe ceva ce nici nu este analizat până la capăt. „Paradigma” autorului este că „regimurile autoritare…nu se pot adapta la mediul înconjurător și să inoveze; toate sunt destinate să sfârșească precum Uniunea Sovietică în 1991” (p.4). Evident, mai devreme sau mai târziu, orice regim sfârșește. Dar „paradigma” aceasta nu este suficientă.
Termenul „autoritarismul populist” este luat din jargonul propagandei și are toate impreciziile acesteia. În definitiv, nu orice susținere masivă la alegeri repetate a unui lider presupune „populism”. Sunt lideri care câștigă autoritate prin iscusință și reprezentarea intereselor celor mai mulți cetățeni. Pe de altă parte, nu orice lider apărut în democrații este imunizat față de autoritarism, pe care uneori îl chiar creează sau măcar moștenește.
Deranjează longevitatea în funcții politice? Se vrea limitarea de mandate ale liderilor? Și eu cred că limitarea ar fi în favoarea democrației. În definitiv, al doilea mandat în funcțiile publice de azi, într-o epocă de inovații, dinamică, este o irosire de timp. Atunci, de ce nu s-ar limita mandatele la unu, cum se propune, rezonabil, în Franța de azi?
Contraargumentul meu la optica lui Jan-Werner Müller este acela că s-a creat un autoritarism nou în democrațiile de azi. Un autoritarism nu prin „populism”, cum se acuză cam mecanic, ci ca braț al altor forțe: clici care vor să se perpetueze, servicii secrete, forțe din exteriorul țării respective. În definitiv, destui lideri din democrații actuale, mai ales în țări cu slabe tradiții civice, s-au dovedit incapabili de realizări care să convingă cetățenii și apelează nu la aceștia, ci la forțe oculte și sprijin extern pentru a sta în funcții. Cazurile sunt deja numeroase, încât nu mai pot fi eludate într-o discuție onestă asupra democrației de azi.
Nu este vorba aici de „imperialism”. Este vorba de lideri incapabili, rezultați din alegeri cândva și tolerați de propriul popor, în pofida incapacității lor, care vând orice, cu semnături indigene. Există, altfel spus, și un alt autoritarism decât cel „populist” care se acuză uzual – un „autoritarism de clică”, care, avid fiind de sprijin, se și colorează „internaționalist”, desfigurând la nevoie și acest atribut.
Odată îngustat orizontul analizei, multe dintre argumente sunt eronate. De pildă, Jan-Werner Müller scrie: „Vorbind în general, arta guvernanței autoritarian-populistă este bazată pe naționalism (adesea cu accente rasiste), pe răpirea statului de către partizani loialiști și, mai puțin evident, pe folosirea economiei ca armă pentru a asigura puterea politică: o combinație de cultură a războiului, patronaj și clientelism de masă” (p.4). Se poate replica: autoritarismul este legat nu doar de „naționalism”. Azi sunt multe situații în care este legat chiar de un „internaționalism” rău înțeles.
Apoi, scrie Jan-Werner Müller, „populiștii pretind totdeauna să unifice poporul sau să dezvăluie pur și simplu unitatea existentă deja, dar modelul businessului lor de facto este să divizeze cetățenii pe cât este posibil” (p.7). Nu este adevărat: „populiștii” nu divizează neapărat națiunile, iar „autoritarismul internaționalist” le divizează mai mult.
Mai departe, după Jan-Werner Müller, „autoritarismul populist” ar manifesta propensitate spre „capitalism strâmb (crony capitalism)”, fiind de fapt cleptocrație (p.9-10). Or, cum au arătat documentate analize americane, cleptocrația nu este legată doar de „autoritarism” și „naționalism”, ci s-a produs și la conjuncția dintre „reprezentanți” indigeni favorizați și patroni externi. Indiferent însă ce au analizat autorii care au lansat diagnozele – „cleptocrație” (Stanislas Andreski), „stat mafiot” (Balint Magyar), „stat paralel” (Ernst Fraenkel), „justițiocrația”, cum spune alt polonez, „procurorocrația”, cum sugera cineva la noi – acestea nu sunt rezervate astăzi cuiva, dintr-o listă întocmită birocratic.
Așa cum nu este separabilă de meritocrație, democrația nu este separabilă nici de orizonturi deschise. Ea va avea zile grele dacă nu-și deschide orizonturile. Probabil că de aceea autorul cărții Democracy Rules este nevoit să încheie cu mărturisirea că are speranțe, dar nu este optimist. Din volumul Andrei Marga, Soarta democrației, în curs de publicare)
Andrei Marga
@ Romanul lucid : Ai fost demascat , mai sus , ca primesti potari in plic ! Asta inseamna ca esti un manipulator , un propagandist platit sa faca asta ! Dispari , mizerie de om !
Acum totul se leaga. Revolutia romana deturnata de evreii Brucan, Barladeanu, Roman,Razvan Teodorescu.
Iliescu jumate evreu Constantinescu jumate evreu , Basescu jumate evreu.
Pai e logic sa studiem istoria evreilor, de mai sus.
Am citit cu mult interesarticlul domnului profesor emeritus Marga,mai ales ca a picat bine dupa betiile de Sf Ion,ca avem si noi in Bozovici vreo 7!
Ne-a placut mult fraza :”destui lideri din democrații actuale, mai ales în țări cu slabe tradiții civice, s-au dovedit incapabili de realizări care să convingă cetățenii și apelează nu la aceștia, ci la forțe oculte și sprijin extern pentru a sta în funcții. Cazurile sunt deja numeroase, încât nu mai pot fi eludate într-o discuție onestă asupra democrației de azi”
Chiar discutam cu secretarul Primariei,ca asta mai citeste: am avut numai presedinti lachei ai grupurilor externe,
-Iliescu, legat de URSS actuala Rusie si de gorbaciov
-Constantinescu legat de CIA si prin mama sa evreica ,de Mossad vedem si azi ca il bantuie ‘Levantul’
-Basescu ,legat de marea finanta ,care a predat Romania prin Fondul Proprietatea si a retrocedat proprietati cumparate de statul comunist
-Dragnea, care nu se mai satura sa-l pupe in tuhas pe Netaniahu
Macovei,Tariceanu,Antonescu,Geoana,etc numai lachei ai strainatatii
si acum Ionhannis pe care tot Marga l-a facut inspector scolar sef,si i-a netezit drumul,la ordinul cui?!
Ne intrebam daca Marga nu asculta tot de strainatate, bancuri cu spioni si daca este membru al Masoneriei pentru ca dl Marga spunea prin 2013 :”Andrei Marga: LITURGHIA ORTODOXA AR TREBUI MODIFICATA PENTRU CA ESTE ANTISEMITA”
De fabrica” de politruci globaliști și agenți de influență „Max Planck” , ati auzit,ca secretarul Primariei habar nu are?
In final ,la articolul d-lui Marga mai spun „„Un om cu sufletul vândut are mintea sub lacătul stăpânului”
–
2/3 din postări – polemica între aplaudaci și critici ai profesorului Marga
Mă alătur, civilizat, criticilor ( nu precum profesor de București sau A.P. cu texte pline de invective și jigniri golănești) spunând că eseurile domnului Marga nu au avut și nu pot avea „urmări” în conștiința multora sau in realitatea romaneasca. Cu titlu de exemplu, as prefera comentarii concrete, nu filozoficoase, despre Klaus Werner in loc despre, arhinecunoscutul pentru 99,9999% dintre romani, Jan-Werner.
Repet întrebarea : s-au schimbat ceva în starea nației, s-a restrâns prostocratia, a scăzut corupția, a crescut nivelul clasei politice, s-au îmbunătățit educația tinerei generații etc etc, urmare „bibliotecii” scrise de dl. Marga ?
Continuati ! Cum e turcul, si pistolul sau cine se aseamana, se aduna. Cine-l poate caracteriza cel mai bine pe turnator, trupa de aparatori fara succes: vehementa, violenta si insulta sunt singurele argumente. Orice interventie multiplica efectul, vorba fabulistului: „deschideti orizontul”, adica deschideti o linie imaginara ca amestec al imaginarului cu materialul unuia care a lipsit de la scoala, era capitanul echipei de juniori, doar.
Populismul inseamna ca partidele promit poporului dar nu fac ce promit.
Democratia inseamna ca vointa poporului se face doar 50%, sau mai putin.
E aici „1” zis si „Nea Nae” ca sa para o masa in formare de oameni ai muncii in filosofare… Cand gandesti „Otova” e normal sa apara „dezechilibre”…Nu ar fi nicio problema, ba chiar e un castig faptul ca orice novice are filosofarea
intrata in sange in societatea securista, nu „neosecurista” cum ne canta manele filosofice eternul pretorian ramas singur la post, „Benone”, tragand din coardele vocale ca ca „Alatrinei”, ba ca „Flavius”, ba ca „A.P.”…Zicerea lui cu „democratia care nu mai e democratie daca nu mai exista Lagarul Bolsevic de Concentrare ca sa o ‘echilibreze'” e de-a dreptul inepta, ca sa nu o cataloghez altfel…Despre noua varianta manelista „Romanul lucid” a fost prins cu matza-n sac ca-si primeste servite replicile pe care le repeta cu obstinatie extragandu-le din propria arhiva…Altii
tin in arhivele personale comentariile inamicilor publici ai forumului spalatilor bolsevici pe creiere…Nu o sa auzi
vreodata un pretorian sa fie capabil sa extraga din putzul secat al gandirii preluate din clasici o judecata personala de valoare… Ei sunt orbetzi ce se lasa dusi de mana de persoane supercalificate in MISTIFICARI ale realitatii…Ei nu au orizonturi fiind inconjurati de zidurile inexpugnabile ale DOGMEI marxistoid/bolsevicoid/securistoide…
În loc să discute deschiderile pe care articolul le propune, unii bat apa în piuă cu dejecții. Cine nu-și dă seama că discuția despre științe, autoritarism, democrație, stat, meritocrație, lipsa de valoare a celor care decid, cunoaștere, umanitate este cea mai actuală? Apar dar Tomlini cu clone, ce amestecă în postări. incoerența cu crîșma, unde par că-și fac veacul. Îi obsedează „coafeze”, Budapesta, Djokovici, Spartacus, „chelneri”, „sifoane”, „chelneri filosofarzi”, după ce atacă ciangăii,americanii, germanii, francezii etc. Par bețivi în soldă! Minciuna cu „papa nazist” arată doar incultura, ca și cea cu membru cc al utc și celelelate. După ce usr a fost dat afară de la guvernare, insul este deja „anti2024”, deși deznodămîntul poate fi mai devreme! Acum minte că autorul articolului, care este în Austria, are timp să discute cu bețivi în soldă.
@Otova … mi-e imposibil sa card ca NU intelegi (intelegi!) umorul lui „the master of your mind”
🙂
Mishteaux spune ca e destept …doar destept NU „desteptul lumii” … OTOVA si tu esti destept ! :*
Existența a două sisteme, cel capitalist (considerat democratic) și cel comunist asigura lumii un echilibru. Prin căderea unuia dintre ele, lumea a trecut de la dualism, la polarizare.
Democrația polarizându-se, se dezintegrează din nevoia de echilibru.
Conceptele prezentate de domnul profesor îmi sugerează imaginea filozofului care conduce barca cu o singură vâslă. Riscă să intre într-un vertij în care așa zisele orizonturi se succed cu viteză din ce in ce mai mare, ducând în final la un colaps filozofic.
Nu știu ce să zic. Dar parcă deschiderii unor noi orizonturi, eu prefer îndreptarea orizontului cunoscut deja.
https://www.ouest-france.fr/sante/masques-de-protection/le-ministere-de-la-sante-rappelle-17-millions-de-masques-pouvant-exposer-les-soignants-a-des-risques-375c54b6-c2c0-11eb-a65e-374cff38a16b
Franta a retras 17.000.000 de masti FFP2 produse de Shandong Shengquan New Materials , considerate a fi potential toxice prin continutul de grafen.
Alerta au lansat-o in 25 Mai 2021 si au relansat-o acum.
De unde au achizitionat Rafila si Arafat aceste mizerii si ce comisioane au primit prin intermediari pentru a-i obliga pe romani sa isi faca praf plamanii ?
P.S.
Toate rudele celor morți de covidișul ăsta ar trebui să dea în judecată guvernele pentru crimă împotriva umanității deoarece moartea celor dragi se datorează obligativității de a purta timp de doi ani !!, ceva care nu numai că nu i-a protejat, ba mai mult le-a provocat moartea ! Să vezi atunci cum descoperă ăștia că n-au murit nici 10 % de covidiș și restul de alte boli, cum a fost și în realitate !
Pentru ca napocensianul e OM CULT ! Brehhh
( Ce sti tu ? …Bleah !:( )
:)))
CONCLUZIA …ca subtil-sceptica INTEROGATIE:
„ce-s daca nu POPULSTI si nu DEMOCRATICI …. DULAII DE PAZA ? ? ? ai „Democratiei”?”
???
@the master of your mind
Rad de ma sparg amice !
Ai un umor sec greu de-ntels tolomacilor !
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
(pupici
Poate parea aiurea, dar cateodata „doru popescu” imi e chiar simpatic, „noroc” ca de cele mai multe ori isi revine la timp…Clar ca in loc sa ma „ingane” putea emite niste judecati de valoare referitoare la orizonturile autorului…Ce orizonturi poti deschide cand te afli in mijlocul Padurii? Doar sa o…defrisezi! 1989 trebuia sa fie anul ELIBERARII daca nu-si bagau din nou mana BOLSEVICII, iar ELITA CEAUSISTA se scutura de DOGMA servind in sfarsit POPORUL si TARA, nu PARTIDUL si TARA INVENTATA DE PARTID…Oare, nu era normal ca studiind in Germania cineva, oricine, sa militeze pentru UN PROCES AL COMUNISMULUI GEN NÜRNBERG? Ce energii au fost descatusate si ce orizonturi nebanuite deschise!!!
Romania si intreg Lagarul Comunist de concentrare si exterminare trebuia sa traga linia in 1989 pentru 44 de ani de comunism distrugator de destine si vieti, daca Germania a putut-o face pentru 12 ani, e adevarat,…intensivi!
Biete loaze, iată învățături (poate zadarnice!) pentru capetele voastre (oricum pline de aberații): 1. Nu ați putut mișca un cuvînt din articolele profesorului Marga; 2. analizele domniei sale din „Cotidianul” continuă să fie, în pofida minciunilor voastre, dintre cele mai axate pe actualitate în România. Cum scria cineva, domnia sa este unul acum dintre cei mai informați intelectuali din țară; 3. domnia sa a continuat să-și edifice opera. Doar în ultimii ani a publicat cărți din sistematica lui filosofică, de care habar nu aveți; 4. Dînsul a fost decorat internațional și în ultimii anii. Prostul de Tomlin scrie că „papa nazist” l-a decorat. Prostul ignoră că „papa nazist” a fost socotit Pius al XI-lea, care a pregătit concordatul Vatican-Hitler. Numai că domnul Marga nici nu era născut! Dumnealui a primit distincții de la Ioan Paul al II-lea și Benedict al XVI-lea; 5. Vreți, biete loaze,să trăiți din nemuncă, din delațiune, în loc să munciți cinstit. Nu ține la infinit. Putreziciunea neosecuristă miroase.
M-am referit explicit în ambele Comentarii la acest Tomlin și am reluat caracterizarea. Asta-i marfa, asta-i prețul ce se poate da pe ea! Paranoia acestuia este doar a lui, cum se poate citi și mai sus. Simplă paranoia!
O postare conceputa de tuasu intr-un text salvat la fisier si plasat peste tot de catre chelnerul-filosofar de serviciu. Budapesta si legionarii au fost fantasmele preferate de orice membru CC al Uniunii Tineretului Comunist DIN Romania. Tuasu profi-tor se compara cu toti exceptionalii precum Djo-covid cu Spartacus. Tot inainte, ca pionierii !
Se vede ușor diversiunea lui Tomlin, gmbplay, ani2024 și înlocuitorii.
Qamenii o duc tot mai greu în țară, iar acești inși vor să-i abată cu turnătoria lor. Nu aveți nimic de spus, inșilor, dar vă legați de oameni de frunte ai țării. Nu-i veți ajunge niciodată – intelectual, civic, moral, dar vă ocupați ca nu cumva să fie citiți. Noroc că cititorii nu se uită la voi – mînă de haimanale usrpnliste rămase în priza securistă.
Articolul Nevoia deschiderii de orizonturi este cultivat, cum era se așteptat din partea unui profesor cu operă, care stăpînește gîndirea contemporană. Ce este mai actual decît să se deschidă mințile? Nu-i de așteptat ca diversioniștilor să le convină. Mijloacele lor sunt de minți rătăcite.
Totusi ca om cu IQ>145
l-as ruga pe proful Marga (care se vrea si poate e, un erudit in ale filozofiei!)
daca ne poate explica
DIALECTICA: „POPULISM-DEMOCRATIE” ! 😉
Pe scurt:
1. se stie ca POPULISMUL e exact ce vrea sa auda si sa aleaga electoral MAJORITAREA democratic votanta (insa populismul e vazut ca ceva rau,
o prost-vointa a maselor majoritar INCULTE, s-ar zice suma alora in lume cu note de 5 sau 6 in scoala elementara 🙂 , aia fara liceu, fara dresura educationala = PROLETII !… aia 99% 😛 )
demonstrata prin refuzul MODERN_ACTUAL de-a organiza REFERENDUMURI POPULARE in probleme de
vitala necesitate socieatala (azi totul e dictat de „alesi”)…sau vezi cazul UE carora li se refuza rezulatatul unui REFERENDUM prin ocolirea „democratica? a lui !
2. DEMOCRATIA ca model societlal de auto-guvernare prin acceptul majoritar ELECTORAL al reprezentantilor alesi democratic de massele largi, MAJORITARE
insaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa carora desi MAJORITARI (si in MAJORITATE dorindu-si ceva prin definitie POPULIST )
li se refuza … alegerea …li se refuza POPULISMUL !
etc … etc … etc (nu vreu sa fac propaganda unui sitem anume) INTREB
Domnule filozof MARGA
ne putei explica BABESTE …dialectica (ca sinteza a opozantelor ideatice) …
cuplului „POPULISM-DEMOCRATIE”
si ce-s daca nu POPULSTI si nu DEMOCRATICI …. DULAII DE PAZA 😀 😀 😀 ai „democratiei”
Fara BANC-uri dac se poate domle margarina ! Fara eschivari ! …
Cum poate fi interzis POPULISMUL ca ce-si doreste cel mai abtir mass larg idioata (note:5,6 scoala elementara, prostie genetic cauzata populational) ?
Cumva „cineva” sta de paza si aproba sau dezaproba ce aleg massele in democratii ? (USA si problemele ei explica ceva?) ?
PT. Romanul lucid – Vezi ca aceasta postare ai folosit-o si la Severin – la 4-01-22 – ai copiat cuvint cu cuvint ! Ce e in capul tau ?
Fekete Tulipan, cu dezordinea din mintea ta totul este posibil. Așa pot spune și eu că ești doar un repetent care fură bancomate și din poșete. Așa de întîmplător gîndești. Te bagi ca un prost care nu știe că alți oameni au cap și pot vedea cine ești. N-am legătură cu UBB, fiind absolvent de Brașov. Mă tem că tu nici portar la o clădire la ubb nu ai putea fi. Și portarii au acolo cultură și caracter.
Domnul Marga … un articol care daca-i sincer … e chiar bun !
🙂
Nulități ca tine Tomlin nu ar trebui să ajungă în statul român decît la casă de corecție- cu aviz sau fără aviz! Nu ești în stare de vreo opinie, fie și benignă, și trăiești din minciuni, invenții, delațiuni. Mai bine te-ai prezenta singur la un călugăr să-ți spună dacă te mai poate ajuta. Mă tem că totul este plin de venin și de proastă creștere. Noroc că valul pluserist și noua securitate te valorifică.
Merită să privești îndeaproape la acest Tolmin. Simptomatic pentru nimeni în drum.Venit ca ignorant, în misiune nouă! – la subsolurile articolelor influente. Nu are cu ce convinge și atunci minte, inventează. Cum oricine poate citi în postările lui, nu pricepe subiectul, dar atacă personalități. Se ascunde sub nume diverse (mai nou anti2024,gmbplay, etc.). Nu citește despre ce se pronunță, nu a fost capabil de vreo idee, dar vrea să oprească oameni cu bîrfe, la nevoie cu bîta. Vulgar e puțin zis. Limbajul sugerează un bețiv ajuns unde nu este cazul.
Îmi amintesc două momente triste din istorie. Îmi vine în minte acțiunea legionarilor de atacare a lui Constantin Rădulescu Motru, a lui Dimitrie Gusti, a lui Emil Racoviță și a altora. Apoi acuzarea legionaroidă în anii optzeci a lui Adrian Marino, Nicolae Balotă și a altor modernizatori, că ar vrea occidentalizarea țării. La Tomlin același primitiv antimodernism, antisemitism, tot xenofobie, misoginism și localism la comandă. Vezi necitirea pe ce se pronunță și incapacitatea de a disloca măcar un citat. Cu astfel de neolegionari trebuie să ne pierdem timpul?