DNA se pune din nou de-a curmezișul!

DNA susţine că modificările adoptate de Parlament la Codurile penale vor afecta substanțial activitatea de urmărire penală, precum și tragerea la răspundere a celor care au săvârșit infracțiuni. Concret, arată procurorii anticorupţie într-un comunicat, abrogarea articolului privitor la infracţiunea de abuz în serviciu va însemna că un sfert dintre dosarele trimise în judecată de DNA vor fi închise. Alte 1249 de dosare în care a fost începută urmărirea penală pentru această infracţiune sunt acum în lucru la DNA şi vor avea aceeaşi soartă.

Comunicatul DNA, integral

La solicitarea reprezentanților mass media, referitor la modificările legislației penale adoptate de Parlament la data de 24 aprilie 2019 (Codul Penal, Codul de procedură penală, Legea 78/2000 privind prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, proiectul de act normativ privind contestația în anulare) Direcția Națională Anticorupție exprimă următorul punct de vedere:

În situația intrării în vigoare, modificările la legislația penală vor afecta în mod substanțial activitatea de urmărire penală și implicit tragerea la răspundere a celor care au săvârșit fapte penale, implicit fapte de corupție sau asimilate corupției.

Concret, modificările adoptate la cele trei legi vor determina următoarele consecințe:
– autorii unor categorii largi de fapte care sunt în prezent sancționate de legea penală nu vor mai putea fi trași la răspundere;
– se reduc limitele de pedeapsă pentru anumite infracțiuni ceea va avea ca efect prescrierea răspunderii penale, adică va fi depășit termenul în care autorii acestor fapte vor putea fi pedepsiți;
– se impun condiții suplimentare pentru ca anumite fapte să poată intra în sfera infracțiunilor, prin urmare, numeroase dosare aflate deja pe rol la parchet sau instanțe se vor clasa;
– se introduc condiții suplimentare pentru ca anumite cerințe aprobate prin directive europene, cum ar fi confiscarea extinsă, să poată fi aplicate efectiv, ceea ce va îngreuna recuperarea foloaselor obținute prin infracțiuni.

1. Nu mai este considerată infracțiune și, prin urmare, nu mai este pedepsită, fapta de abuz în serviciu cu obținere de foloase necuvenite așa cum este formulată de art. 132 din Legea 78/2000 privind prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție.
Articolul 132 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219 din 18 mai 2000, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă.
Consecință:
Abrogarea art. 13din Legea nr. 78/2000 afectează în mod grav activitatea desfășurată de către Direcția Națională Anticorupție, în condițiile în care există un număr de 1.249 dosare în care a fost începută urmărirea penală in rem sau in personam pentru această infracțiune.
Aproximativ 25% din totalul infracțiunile trimise in judecata de DNA reprezintă infracțiune definită de art. 13din Legea nr. 78/2000
Prin urmare, dacă întră în vigoare, această modificare ar determina închiderea unui procent important din numărul cauzelor soluționate în prezent de către Direcția Națională Anticorupție.
Mai mult, articolul respectiv transpune în legislația română dispozițiile art. 19 privind abuzul de funcție din Convenția O.N.U. privind Corupția (Convenția de la Merida) ratificată de România. Conform acestui articol, una dintre caracteristicile infracțiunii de corupție este condiția ca fapta să fie comisă în scopul obținerii unor avantaje necuvenite pentru sine sau pentru altul.

2. Termenele de prescripție se reduc (se micșorează perioada de timp în care autorii pot fi trași la răspundere); se îngreunează modalitatea de întrerupere a cursului prescripției.

Termenele de prescripție se reduc
„De la 10 la 8 ani, când legea prevede pentru infracțiunea săvârșită pedeapsa închisorii mai mare de 10 ani, dar care nu depășește 20 de ani; De la 8 la 6 ani, când legea prevede pentru infracțiunea săvârșită pedeapsa închisorii mai mare de 5 ani, dar care nu depășește 10 ani;”
Această modificare afectează major activitatea Direcției Naționale Anticorupție, întrucât infracțiunile care sunt de competența Direcției Naționale Anticorupție (prevăzute de Legea nr. 78/2000) intră în categoria infracțiunilor pentru care se reduc termenele de prescripție.
Consecința: clasarea cauzelor, respectiv încetarea procesului penal.
Acest lucru va produce consecințe mai ales în cauzele complexe cu mai mulți inculpați și cu mai multe infracțiuni
Multe dosare dintre cele aflate în instrumentare riscă să fie clasate, iar dintre cele deja trimise în judecată, multe riscă să fie finalizate cu încetarea procesului penal, pe motiv de prescrierea faptelor.
Practic, prin această modificare, în toate cauzele Direcției Naționale Anticorupție se vor reduce termenele de prescripție, situație în care un mare număr dintre persoanele suspectate pentru comiterea faptelor de corupție vor putea scăpa de răspunderea penală.

3. Descoperirea și tragerea la răspundere a infracțiunilor de dare de mită și trafic de influență este extrem de mult îngreunată de noua prevedere ce limitează la un an termenul până la care persoana care a săvârșit fapta, în caz că o denunță, nu mai este pedepsită.
„Mituitorul/făptuitorul nu se pedepsește dacă denunță fapta mai înainte ca organul de urmărire penală să fi fost sesizat cu privire la aceasta, dar nu mai târziu de 1 an de la data săvârșirii acesteia.”
În foarte puține cauze, denunțătorii anunță organele de urmărire penală imediat după consumarea infracțiunii, deoarece la acel moment sunt mulțumiți de folosul primit în schimb.
Din practică, s-a constatat că, denunțurile se înregistrează când apar neînțelegeri între participanții la infracțiune sau când aceștia doresc să profite de cauzele de reducere a pedepselor. Nu se explică rațiunea pentru care se dorește protejarea celor care au luat mită si garantarea faptului că, după trecerea a un an nu mai pot fi trași la răspundere.
Nu e indicat nici un argument care să justifice o asemenea modificare. În legislația română, cauza de nepedepsire a denunțătorului pentru infracțiunile de corupție e o instituție tradițională, în vigoare în mod neîntrerupt din 1936.

4. Infracțiunile de corupție și cele asimilate, precum și a infracțiunilor de fraudare a fondurilor europene intră în sfera acelora pentru care acoperirea integrală a prejudiciului material cauzat prin infracțiune, în cursul urmăririi penale sau al judecății, devine circumstanță atenuantă.
Se consacră un tratament penal mai blând pentru cele mai grave infracțiuni.
De asemenea, aceeași acțiune, respectiv acoperirea integrală a prejudiciului de către oricare dintre autorii infracțiunii, în cauzele de corupție, determina reducerea la jumătate a limitelor de pedeapsă pentru toți participanții infracțiunii, chiar dacă plata a fost făcută doar de unul dintre aceștia.
Se creează inechitate între inculpați: autorii infracțiunii de furt calificat, spre exemplu, nu beneficiază de circumstanță atenuantă, dar cei care fraudează bugetul Uniunii Europene, da. De asemenea, beneficiază cei care fac trafic cu minori, spală bani, fac trafic de organe.

Nu există decizie CCR, directivă europeană care să justifice amendamentul.

5. Deși aparent aria confiscării extinse se lărgește și va cuprinde toate infracțiunile cu pedepse mai mari de 4 ani, se introduc condiții suplimentare care îngreunează aplicarea instituției confiscării extinse.
Spre exemplu, nu vor mai face obiectul confiscării extinse bunurile transferate unui membru al familiei sau unui terț, dacă acesta nu cunoștea că scopul transferului este evitarea confiscării.

6. Se limitează situațiile în care procurorii pot ridica documente sau înscrisuri necesare în investigații penale și, de asemenea, se îngreunează posibilitatea ca organele de urmărire penală să obțină date privind tranzacțiile financiare.
Și prin aceste modificări, se restrânge nejustificat culegerea de probe în cauzele penale, fiind necesară existența de „probe sau indicii”, față de reglementarea în vigoare care prevede doar condiția „suspiciunii rezonabile”.

7. Se restrânge nejustificat posibilitatea acordării statutului de martor amenințat.
„În cazul în care există probe sau indicii temeinice că viața, integritatea corporală, libertatea, bunurile sau activitatea profesională a martorului ori a unui membru de familie al acestuia ar putea fi puse în pericol ca urmare a datelor pe care le furnizează organelor judiciare sau a declarațiilor sale, organul judiciar competent acordă acestuia statutul de martor amenințat și dispune una ori mai multe dintre măsurile de protecție prevăzute la art. 126 sau 127, după caz.”
Prin această modificare se restrânge nejustificat posibilitatea acordării statului de martor amenințat fiind necesar să existe „probe sau indicii”, față de reglementarea existentă acum care prevede doar condiția „suspiciunii rezonabile”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Ioana Radu 8515 Articole
Author

11 Comentarii

  1. Politica penala o stabileste parlamentul. Acelasi care le-a acordat pensii speciale. Nu am auzit sa se planga atunci.

  2. DNA să se întrebe cine îi limitează abuzurile grosolane pe care le-a comis în ultimii
    ani.

  3. Exacta asta a fost scopul ordonantei ca sa scape mult hartuitul patriotard si camarila de problemele penale. Acesta este primul pas spre ROexit,asta doresc parlamentarii la putere liber la furaciune, liber la prostitutie, dupa modelul Tiraspol si/sau Tirana. De acum urmeaza urgia in Romania!?!

  4. Revenire la normalitate, asta este
    Incapacitatea profesionala a unor procurori DNA în rezolvarea cauzelor penale
    Consecință : imposibilitatea justificării salariilor enorme pe care și le-au făcut că magistrati

  5. DNA nu are atributii in legiferare! Asta face parlamentul si guvernul tari-ALESI DE ROMANI! Nu numiti de ambasade ca aia din DNA! ca sa tina in teroare o tara intreaga la cheremul strainilor! Amestecul procurorilor DNA in cazul de fatza in politica nu e pedepsit prin lege?? De ce nu se aplica legea??

  6. @ Marcu Anton
    „DNA nu are atributii in legiferare!”
    In Romania, anumiti infractori au atributii in legiferare…
    Dar e foarte bine ca DNA arata care sunt consecintele acestor legiferari, poate cetatenii constientizeaza responsabilitatea actului de a vota…

  7. Chiar daca a plecat Kovesi si tortionarul de Lazar, au ramas destule cozi de topor printre procurori! Trebuie sa te uiti doar la CSM-procurori si vei vedea cum se apara unul pe celalalt in numele „statului de drept”!

  8. În Democrație, într-un STAT de drept, Parlamentul elaborează/face legile. Președintele, după procedurile legale de contestare: întoarcerea în Parlament, sesizarea CCR, promulgă legile. CCR, la sesizările celor în drept, arată dacă sunt, sau nu constituționale. Sistemul de Justiție are obligația sā le respecte și să le aplice. Așea ar trebui să fie aplicat/respectat Principiul separării Puterilor în STAT. CSM-ul ar trebui să asigure respectarea legiide către toți din Justiție.

  9. Da? Si casa din Mihaileanu nu a fost abuz curat?!
    Si mitutorul din dosatul Micodoft nu a rams si cu banii obtinuti din ingractiune?!

  10. Nu este treaba DNA si a procurorilor sa constate daca legile sunt suficient de aspre si cate decenii trebuie sa intre omul la puscarie. Este treaba parlamentului. Poate un procuror vrea sa bage la puscarie pe unul care a pus ciunga pe banca in parc dar repet nu e treaba lui. Decat in tara care este condusa numai de procurori si servicii adica in stat Stalinist represiv obsedat de puscarii.

  11. mda, citez din clasici : ‘ Amice, esti idiot!’ Poate ai vrut sa spui ‘ in DNA anumiti infractori au atributii in urmarirea penala …’ .vezi portocala, manadarina, un deca , ardelean, fronea lombrozianus si mai ales KIVA , uber alles!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.