Muncitorii nu mai au de muncă

Probleme mari la șantierul naval pe care statul vrea să-l cumpere

Activitatea la Șantierul Daewoo Mangalia Heavy Industries, pe care statul român dorește să-l cumpere de la proprietarii coreeni, a scăzut drastic în ultima lună iar 700 de salariați nu mai au front de lucru din 7 februarie 2018, atunci când a fost livrată ultima navă construită în șantier. „În acest context, principala grijă a angajaților este că activitatea în șantier nu va fi reluată într-un viitor apropiat, în timp ce aceștia au de plătit rate și facturi, iar veniturile salariale au scăzut comparativ cu perioada similară anului trecut, din cauza faptului că nu s-a mai efectuat același volum de ore suplimentare”, au declarat reprezentanții sindicatului Navalistul după o întâlnire cu ministrul Economiei, Dănuț Andrușcă. Reprezentanții sindicatului au mai arătat că pe măsură ce durata negocierilor se prelungește, îngrijorarea angajaților se accentuează și determină tot mai mulți salariați să părăsească societatea. „Am acceptat invitația domnului ministru, deoarece suntem interesați să aflăm informații în mod direct, nu <<pe surse>> și suntem preocupați ca soluționarea acestei situații să aibă loc cât mai curând. I-am prezentat ministrului toate îngrijorările noastre. Nu vrem să dramatizăm, vrem doar să atragem atenția factorilor de decizie asupra faptului că situația din șantier se degradează pe zi ce trece, iar moralul salariaților este afectat de incertitudine. Nivelul salariilor de acum din DMHI este cel mai scăzut din întreaga industrie navală din România, deoarece în ultimii trei nu s-au mai acordat creșteri salariale. Starea de incertitudine face ca forța de muncă înalt calificată să opteze pentru alte locuri de muncă mai bine plătite”, a declarat Ilie Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber „Navalistul”.

Ministrul Economiei a spus partea română este în continuare în termenul de exercitare al dreptului de preempțiune și a mai afirmat că s-au purtat și se poartă în continuare negocieri cu investitorul strategic interesat. „Aspectele ridicate de reprezentanții Sindicatului Liber „Navalistul” sunt importante. Dorința mea este ca această situație să fie rezolvată în cei mai favorabili termeni și cu cele mai favorabile condiții, cât de curând posibil. Atât eu, cât și structurile din cadrul Ministerului Economiei depunem toate eforturile pentru a îndeplini acest obiectiv. Șantierul Naval DMHI Mangalia este un obiectiv industrial important pentru Ministerul Economiei și avem datoria și responsabilitatea să-l protejăm și să-l sprijinim”, a declarat Andrușcă.

Proprietarul Șantierului Naval de la Mangalia, concernul sud-coreean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., a anunţat recent că poartă negocieri cu statul român, prin compania 2 Mai SA, pentru vânzarea şantierului, conform agenţiei Yonhap. La începutul anului, grupul coreean a fost informat de autoritățile de la București de intenţia sa de a-şi exercita dreptul de preemţiune pentru acţiunile pe care grupul sud-coreean le deţine la şantierul naval Mangalia. Acest şantier este un joint venture între Daewoo Shipbuilding şi societatea 2 Mai Mangalia, care deţin fiecare 51% respectiv 49% din acţiunile şantierului naval. Informarea a venit în contextul în care Daewoo a negociat cu olandezii de la Damen, proprietarii șantierului naval de la Galați, pentru transferul acțiunilor. De altfel, în luna noiembrie a anului trecut, Consiliul Concurenţei a autorizat tranzacţia prin care BV Holding Maatschappij Damen din Olanda preia Daewoo Mangalia Heavy Industries SA şi Daewoo Mangalia Human Resources Management SRL. Firma BV Holding Maatschappij Damen furnizează servicii de management filialelor din Grupul Damen. Grupul Damen activează la nivel internaţional în domeniul în construcţiei, întreţinerii şi reparării navelor.

Situaţia de la Mangalia este complicată pentru că datoriile companiei sunt din ce în ce mai mari, iar pierderile rămân de ordinul milioanelor de lei. În ultimii șase ani de exemplu, DMHI a cumulat pierderi totale de peste 2 miliarde de lei. Lucrările au continuat pe şantierul naval, contractele existente sunt onorate de la Mangalia, iar guvernul coreean a decis, în cazul celor trei mari şantiere pe care le controlează, Samsung, Hyundai şi DSME, să continue sprijinul financiar. Însă, o condiţie impusă de băncile creditoare, care sunt şi acţionare la DSME, este să se aplice programul de restructurare, care va duce la micşorarea numărului de angajaţi. Stabilit în 1997 împreună cu guvernul României, şantierul naval din Mangalia este deţinut că societate-mixtă de Daewoo şi de guvern în raport de 51:49. Şantierul, aflat la 45 kilometri sud de Constanţa pe coasta Marii Negre, a construit până acum 127 nave petroliere şi portcontainere, reparând în acelaşi timp şi peste 300 de nave. Şantierul naval Mangalia, situat pe coasta de est a Mării Negre, are o suprafaţă de 980.000 de metri pătraţi, are trei uscătoare cu o lungime totală de 982 de metri şi un spaţiu de prindere de 1,6 kilometri.

Luna trecută, grupul italian Fincantieri a trimis Guvernului român o ofertă de management operațional al Șantierului din Mangalia și, ulterior, de cumpărare a 49% din acțiunile acestuia.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Cosmin Pam Matei 4530 Articole
Author

9 Comentarii

  1. Exemplu clasic de asasinat economic. Cititi-l pe Perkins. Si exemple de acest gen sunt destule la nivel national. Sa speram ca in cursul unei generatii cineva, cumva, va numi si vinovatii prabusirii economice a Romaniei, navaliti sub pulpanele lui Iliescu si Roman. Nu ca ar mai conta, dar un pic de demnitate nationala nu strica.

    • Nu se poate Cititorule de Contoare ! Ai ramas setat la momentul 1991-1992 ! Intre timp sub pulpana Matrasitorului Flotei si ulterior sub patrafiru’ Tehnocratilor cum era ? Cine era , daca nu cumva mai este n pofida conflictului de interese evident , reprezentanta Guvernului in Consiliul de Administratie la DMHI? Deputata USR Oana Bizgan , cea care mai cumula inca doua sinecuri in Consilile de Administratie la Salrom si inca la ceva, pe care le-a salvat cu totul de la orice pericol ce le pastea! Fii onest, daca to nu ai altceva maibun de facut.

  2. Cum, mai, Pam matei,n-ai mai vandut inca ,din moment ce statul are datorii-te-a apucat pe tine grija ,si insiri aici tot felul d eborfasi d ela firme straine !N-ai mai vandut ,tu cu Dănuț Andrușcă,Damen ce face, sufera ?
    fa reclama, ziarist sluga, asa sprijiniti voi „statul”ca e plin de datorii, asa cum face si R.C.ul c pt.Transgaz ca este „jecmanit” de Satul roman ,desi unul Sterian borfas prieten cu Simu si Moldovean a licitat la cald si confidential din burta -inainte chiar fara vreun conector -gaze Ungariei sa le vanda ea ca noi suntem rentieri puturosi, condusi de secu si presa platite la dublu si de noi si de stapanii pe care ii paziti ! !
    Faceti „reclama borfasilor straini”si „va slujiti tara”, ziaristi de duzina ce sunteti !
    Ai citit si tu vreun contract, vreun act sa te documentezi, sa vezi care este situatia REALA a datoriilor cine si ce le-a facut etc. sau iei notite de pe „valorile europene”? A, uitase lumea ca nu mai faceti investigatii, vorbiti din imaginatie si materiale propagate de „ale de-al de Damen”.
    Te asteapta olandeza cu „plicul”, da-i bataie !
    De cand strainii sunt „proprietari” si statul „simplu cumparator”?
    Uite, poate ai sansa sa deslusesti lucrurile ,dar lasa asa ca tradarile sunt mai bine platite !

  3. Când se vehicula știrea că olandezii vor să pună ghiara pe pe șantier, nu era nici o problemă. Acum când statul român își revendică dreptul de al prelua, subit apar probleme… Pe cine vreți să prostiți mă…?

    • bine spus, iar argumentul ca iarna a scazut activitatea, este la nivelul lui gaga, cine sudeaza la temperaturi joase sau lucreaza in general in ger?

  4. Adica, s-ar zice, ca sa se contreze (cine-ndrazneste!) Olandei si ambasadoarei ei (Nelu Iordache o fi de acord?, sau pupata Lulutza!). Statul sa ia de la coreeni santierul. Care al statului a fost, de stat facut. La coreeni cum (si de, nominal, cine!) ajuns! /”metoda clasica”. Acum depinde si cu cat ni l-ar da inapoi coreenii, dupa ce „muls”. Pot cere oricat, si mineralele de pe luna! In contra partida, la un pret convenit convenabil olanezii putand da bonus, chiar si lalele. Di Coduri parc-au fost scoase si „subminarea economiei nationale” si si „tradarea” /sau gresesc?

  5. proverbul este valabil si aici”daca un prost arunca o piatra sunt necesari mai multi destepti sa o scoata”!
    Aceasta prostie a lansat-o acel idiot acoperit Tudose si alti acoperiti din mass media o sustin!
    Pina nu vom scapa de acesti securisti numai de stupizenii vom avea parte!
    Locul securistilor nu este in partide,institutii ale guvernului,statului,mass media,justitie ci in serviciul de securitate !

  6. ” trei uscătoare cu o lungime totală de 982 de metri şi un spaţiu de prindere de 1,6 kilometri ”
    Asta ce o mai fi insemnand ???!!!
    In traducere ne-google-easca ar fi vrut sa spuna : ” docuri uscate „.
    Sunteti varza oricum !!! De fapt ce ne mai mira in tara asta ???

  7. Trebuie data lege ca statul sa poata prelua orice firma intrata in faliment la pret de fier vechi si fără datoriile la creditorii externi , care vor sa ne sufoce . Si daca batul este intre Coreeni si dosisti olandezi , care in marea lor seriozitate se tin doar de asasinate economice . Se dau interesati si ridica pretul , iar statul cumpăra societatea cu datoriile mai mari decât holanda . Trebuie plecat de la premisa ca sunt oameni de cacao si judecat bine înainte de a cumpăra datoriile altora , existând metode economice de a salva prin preluare a societatiilor decapusate .

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.