Pute ceva în afacerile franceze din România

N-a  apărut  bine articolul despre decizia CJUE  privind OUG  25/2021  că  m-am trezit  căutat de  un cunoscut care voia să-mi spună ceva urgent  despre  afacerile franceze prin  România.

-Și ce-are asta cu  blocarea  participării firmelor chineze?

-Păi are și n-are! Francezii iau pot după pot și dau tun după tun și pentru asta chinezii au fost ținuți la graniță cu Ordonanța 25, aia de care ai scris. Să meargă eventual în Ungaria! De ce nu dau interdicții pentru China și în Italia și în Germania, în alte țări din UE? Pentru că toate țările europene au afaceri enorme cu China. Numai la noi, pe aranjament, au blocat accesul ca să cîștige cine trebuie.

– Ia spune despre ce este vorba?

-Vreau să-ți demonstrez că la noi în țară francezii fac tot ce vor!

-Măi să fie!

Mărturisesc că subiectul mă preocupă și pe mine de ceva vreme. Mai mulți comentatori au  remarcat deja faptul că Franța joacă din ce în ce mai tare prin  România. Unii spun că americanii s-ar retrage, iar franțujii alungați de prin Africa ar căuta să se încoțopenească mai zdravăn în România.

Asta  în vreme ce cîțiva politicieni  slujiți de niște  ziariști milogi fac eforturi ne convingă de pericolul  din ce în ce mai mare reprezentat de China.

Am mai scris de cîteva ori de-a lungul anilor, mirat cum relațiile diplomatice ale României cu China, inclusiv cele economice, se tot subțiază. Ba, guvernul Florin Vasilică Cîțu, cu strădania infrastructuratului Cătălin Drulă, a și dat o ordonanță de Urgență (25/2021) care a exclus posibilitatea participării firmelor chinezești la marile proiecte de infrastructură din țara noastră. Adevărul este că s-a cam ales praful din faimoasa prietenie româno-chineză, ba că, de o bună bucată de vreme, în România funcționează și o puternică propagandă antichineză. Și ca să fiu corect, trebuie să mărturisesc și că mi-am imaginat că ar fi vorba despre o comandă europeană, Comisia Europeană și lobby-ul multinaționalelor din spațiul euro-atlantic făcînd  ravagii pe la Bruxelles prin toate marile licitații și contracte economice din estul continentului.

Și  zic, bine, hai să vedem! Și amicul meu deschide discuția ca rabinul, tot cu o întrebare.

-Știi cîți bani scot anual firmele  franceze din România?

-Poate ministrul Finanțelor să-și răspundă. Eu, nu. Sunt o droaie, de la Careffour la armament, avioane,  elicoptere etc. Nu știu ce s-a mai ales de  afacerea cu corvettele pentru armată, că și acolo era vorba despre o bătălie pentru două miliarde de euro.

-De ce crezi că a fost ambasadorul Franței la CCR? Dar la Cotroceni? De ce l-a chemat Macron numai pe Bolojan la Paris și pe ceilalți europeni i-a lăsat să participe numai la televizor?

-Nu știu!?

-Ei, află că Franța e băgată în România pînă în gît și trage la bani de la noi de nu-i adevărat. Și vrea mai mult.

-Eu zic să trecem la cifre! Dacă știi.

-Ai habar cît înseamnă contractele Alstom în România?

-Nu, dar Alstom este un monstru sacru al tehnologiei.

-Aici, te-am prins. Ia bani cu carul din România și tot ce vinde merge prost.

-Cum adică?

-Ne vinde la preț umflat și produce pe unde apucă. Prin Brazilia, prin Polonia, pe unde găsește. În România, nu face nimic. Ia bani și comandă aiurea la jumate de preț. Și tot ce livrează nu merge, întîrzie, amînă, schimbă contracte, vrea alți bani, și toate merg prost.

-Nu se poate!

-Unde-s trenurile electrice? Merg? Le-ai văzut? Au cîștigat un contract de 20 de trenuri electrice și au venit două. Și le-au mai dat un contract de 17. Și merg? Merg pe dracu’! N-au venit decît două!

-Am văzut o știre că a sosit prima ramă! Au dat la televizor cu păreri ale călătorilor care s-au dus cu prima ramă pînă la Brașov și oamenii erau încîntați.

-Au livrat una, RE-IR TS02 Alstom Coradia Stream după un an, a mers o zi-două și  gata. Și a doua ramă, la fel. Știi că România are contracte cu Alstom de peste cinci miliarde de euro? Poate că face șase! Rame de metrou, rame de trenuri, trenuri electrice, locomotive, modernizare de cale ferată pe tronsoane importante, mentenanță pe 15 ani, pe colo și pe dincolo.

Și zic eu:

-Sunt mari, dom`le! Mari de tot!

-De-aia nu se atinge nimeni, nici ANAF și nici DNA nu le zice nimic. Uită-te pe hîrtiile astea  și citește ce scriu ziarele despre trenurile electrice și despre contractele cu Alstom. Și mai vorbim data viitoare! Și mi-a plasat cîteva hîrtii, copii de diverse aranjamente, zice el. Și dus a fost.

Am folosit două după-amieze de weekend să văd ce-i cu Alstom și cu trenurile noastre electrice RE-IR numite și Alstom Coradia Stream.

Și dau de momentul festiv, de primirea cu surle și trâmbițe și cu televiziuni și oficiali în Gara de Nord:

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, în cursul acestei dimineţi, a sosit în Gara de Nord primul tren electric Alstom Coradia Stream, fabricat în Polonia, care face parte din lotul de 37 rame electrice inter-regionale de lung parcurs, din cadrul contractului de achiziţie încheiat de statul român, prin ARF, cu furnizorul Alstom Ferroviaria SpA, în luna martie 2022. În următoarea perioadă, rama electrică RE-IR 102 va începe efectuarea testelor (statice şi dinamice) şi derularea formalităţilor legate de autorizarea extinsă, deoarece acest model de tren nu a mai circulat la noi în ţară”, se arată într-o postare a ARF.

Citesc ce mai zice Europa Liberă:

Trenul electric Alstom, care a făcut miercuri, pe 20 noiembrie, prima călătorie între București și Brașov, nu a mai plecat și joi dimineață, din cauza unor probleme tehnice ale computerului de bord. Pasagerii au fost redirecționați către un alt tren al CFR Călători”. (21 noiembrie  2022).

Cum se poate?

Computerul de bord nu a procesat toate informațiile care trebuiau să spună că totul este în regulă. E ca la mașină, când dai drumul la mașină și îți spune să aștepți câteva secunde pentru a se verifica integritatea sistemului”, a spus pentru Europa Liberă președintele ARF, Ștefan Adrian Roșeanu.

Ciolacu și Grindeanu în primul tren electric care n-a mai mers de  a doua zi.

Foto Agerpres

Ce mai  citesc pe site-ul Digi24TV

„România trebuia să aibă deja 37 de trenuri noi în circulație. Are însă unul care merge o dată pe zi spre Brașov și încă o garnitură care abia a ajuns în țară, la finalul lunii trecute. Întârzierile în livrare îl vor costa pe producătorul francez peste 38 de milioane de euro”.

Și ce zice Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor?

„Nu pot accepta așa ceva și probabil că se va ajunge tot în instanță și vom câștiga ca la metrou”.

Dar directorul CFR Călători, utilizatorul mult așteptatelor trenuri electrice?

„Trebuia să avem cele 12 rame în februarie 2024. Eu am calculat un minus de neîncasări, nu de prejudiciu, de vreo 30 de milioane de lei. Noi vom face o sesizare în instanță și vom da în judecată ARF, iar dacă statul își permite să-mi plătească aceste penalități mie și să nu le recupereze de la cei care au creat acest prejudiciu, respectiv Alstom, nu e treaba mea”, a declarat Traian Preoteasa, directorul general al CFR Călători (Digi 24).

Francezii sunt francezi și Franța este Franța. Întîrzîie căt vrea pentru că este o mare putere, iar noi una modestă, condusă de fraieri.

Actul adițional nu are nicăieri prevăzut că penalitățile nu se mai aplică, penalități pe care chiar zilele acestea le vom actualiza, în sensul că acea de-a 2-a ramă, care trebuia livrată în decembrie 2024, conform anexei de la adiționalul trei, nu a fost livrată, motiv pentru care la cele 190 de milioane se adaugă și penalitățile pentru luna ianuarie”, a spus Ilie Cîrceag, directorul general al ARF.

Asta voia să-mi demonstreze amicul meu care mi-a pasat o copie după Actul Adițional nr. 3 din 25 03.2022, semnat între  ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară) și  Alstom Ferroviaria  SpA (proprietatea  Alstom Franța) reprezentată prin împuternicire de  Nicolae Gabriel Stanciu, dirijorul afacerilor ALSTOM în România (și prieten cu  Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor) prin care se  modifică durata contractului, termenele și graficul de livrare. precum și serviciile de mentenanță care vor începe la data recepției fiecărei rame pentru o perioadă de 15 ani. Asta dacă nu cumva se modifică din nou printr-un alt act adițional.

Carevasăzică România contractează 37 de trenuri electrice în 2022, pentru care  s-a angajat să plătească  peste 400 de milioane de euro (din care nu știu cît au dat), și din 37 de trenuri România a primit două care nu merg. Unul ar mai face două drumuri pe zi la Brașov, deși erau prevăzute patru. Merge ca melcu, se strică, nu știu exact. Amicul meu care s-a străduit să mă pună în temă mi-a zis că trenurile astea sunt greșite. Nu se încadrează în gabaritul legal și pot circula numai ca transport excepțional. La măsurători a rezultat că „subsistemul Coradia Stream RE-TS2, conform prevederilor  din instructia nr. 328/2008, se încadrează în gabaritul 0-VM și poate circula cu respectarea  prevederilor instrucțiunilor pentru admiterea si expedierea transporturilor excepționale pe infrastructura publică, aprobată prin Ordinul Ministerului Transporturilor no I03/29.01.2008)”.

La măsurători, a ieșit cum a ieșit, dar la bani? Și cu prețurile ce facem și cu ce consecințe a întîrzierilor în transportul public?

Nimeni nu rupe pisica în contractele cu ALSTOM? Nici DNA, nici  ANAF, nici Ministerul Finanțelor (Ministerul Transporturilor este băgat pînă în gît!), nici guvernul și nici președintele?

De ce? Pentru că este Franța. Și nu se știe cine cîștigă din războiul ăsta dintre Europa și America!

Recomanda 104

28 de Comentarii

  1. JD Vance „Dacă un sistem de democratic poate fi distrus cu câteva mii de dolari băgați în digital advertising din partea unei forțe străine, înseamnă că nu a fost foarte puternic de la început”. 

    CYBERSECURIŞTII CENZUREAZĂ, DAR NU VOR CENZURA NICIODATĂ ADEVĂRUL:

    LUMEA NU VĂ MAI VREA!

    S-A VĂZUT CINE SUNTEȚI PE 06.12.2025!

    PLECAȚI!

    LĂSAȚI-NE!

  2. Din astia din poza articolului nu cred ca are nici unu’ bilet ! Bolojan merge pe tren, ca a auzit ca ajunge la Oradea, iar Antonescu, de frica nasului, s-a blocat in wc, la o partida de poker !

  3. am cumparat tunuri in loc de trenuri. Din pacate nu din alea bune pentru razboi…
    Intai si-au recuperat „investitiile” americanii prin Bechtel, apoi austriecii prin OMV iar acum sunt la rand francezii cu Alstom. Sa vezi cand or veni nemtii ce Siemens o sa ne traga!

  4. Pai normal ca pute ! Probabil ca, pentru cistigarea contractelor, spaga e in brinza frantuzeasca.

  5. Fostul primar de la noi, leberal, are un magazin inchiriat la francezi cu nume de intersectie … Mai vreti ceva ?!

  6. Noul Directorat COM intern din SUA a iesit in sfarsit din conspirativitatea bideunoida…Ras put Tinu Macrou a fost insarcinat personal de Nou’ Sta lin sa preia controlul Colhozului BOLSEVIC european, de aceea nu-i inteleg pe Rum Mega Tory de shtir de ce se agita pe sita
    scotzand flacati pe raturi si trompe precum He Moor Roid, dar si Jup Pann u…

  7. Te referi la Bolojănel, sau la Nicushor? Vorbe!
    Din fericire, in România nu votează ei. 🙂

  8. Pute a chinezarie si a nistorescu din coclaurii Hunedoarei…Bai Nostorescu, daca-ti place china, ia-ti ma dacia spring, cu autonomie pentru ulitele satului in care te-ai nascut!

    • @ chinezule
      Pentru cei 90 % dintre romanii care au ajuns sub limita sărăciei scrie Nistorescu
      Asta-i rostul ziaris tului roman .

  9. Umblă vorba prin târg că Ursulika şi Macronel ar avea un interes şi în alegerile din țărişoara noastră, nu doar în afacerile cu trenulețe şi vaccinuri. Au chiar şi un candidat preferat. Să fie adevărat?!?

  10. Mai ales că Macron e pe ducă, cum se spune și are mari probleme să-și ducă la bun sfârșit mandatul, la fel ca și Ursula și ar fi trebuit să ne jucăm cărțile mult mai inteligent ! Dar n-ai cu cine ! , vorba unui cunoscut personj . 😉

  11. Macron vrea să preia colonia de la SUA și dictează la cel mai înalt nivel tot ce se întâmplă aici bazându-se pe forța celor peste o mie de militari pe care-i are aici și pe care îi va folosi în caz de proteste pentru apărarea lui Bolojan și acoliților lui !

  12. Intrebare retorica: Putem macar sa speram ca in Romania ministrii vor fi numiti doar pe criterii de competenta? Nu mai vorbim de premieri. Cred ca tot ce descrieti dvs in doua articole este legat de felul cum este condus guvernul si mai apoi ministerele.

  13. Unde pun ochii Flex Xi, Bill si Ras Put Tinu pasa mit(a) e sa le mai SM mulgi din Ghia are…Iata cum se adevereste ce sustin de ani de zile, ca celor doua directorate COM imtern li s-a alaturat si Filiala deeepe de staaate-Langley/Casa Alba…

  14. Cum a fost posibil, dar mai ales cine suporta consecintele? La cate se intampla si astazi in Romania cred ca sunt intrebari pertinente.

  15. Oare , acestei atitudini obraznice și urît mirositoare a Franței se datorează mobilizării a peste 1.100 de jandarmi francezi dislocați la București pentru protejarea afaceriștilor lui Macron din Romănia ? Pînă în data de 26 martie cînd are loc sărbătorirea lui Geogescu și nu un protest violent al vestelor galbene pariziene ?! Prea multă mobilizare a tărîțelor buzoiene al cărui reprezentant ministerial , încalcă legile de organizare ignoră pe șeful direct , pe premierul care ADICAAA TREBIE și merge în pas de defilare la Cotroceni să raporteze interimarului fudul nevoie mare , nevotat de nimeni și impus ca în sovietele supreme , cum a organizat el Predoiu , represiunea romănilor, în toată această perioadă cînd politicienii romăni de la guvernarese gîfîie opintindu-se și forțînd susținerea implicării Romăniei în răzoiul Ucrainei cu multe miliarde de euro și cu suflete nevinovate . Pentru Stegarul Dac există loc la Bălăceanca , iar pentru agresivul Marian Ceaușescu nu se găsește . Tărîțele umflate buzoiene , sunt aprig susținute de către A3 cea care ne raporta cu mîndrie proletară că jandarmii capitalei s-au ,, organizat bine ,, pentru a băga pumnii în gura ciobanilor protestatari .

  16. Hahaha, din afacerea cu trenurile ne-am ales cu un singur tren, şi ăla defect, am vazut la tv.
    La un moment dat circula un slogan prin România, cică „nu ne vindem țara, o dăm gratis.” 🤣

  17. Intradevar cam asa este ,in Romania francezii au puterea sa faca ori ce .Cred ca toti am vazut cum madam Clotilde cara sacii cu voturi noapte ca hotii ca sa modifice ea si nu i sa intimplat nimic nici pana in ziua de astazi.Asa ca de restul ce fac francezii la noi in tara, poate sa fie adevarat.

  18. Zice lumea, ca francezii ăsteia, l-au cumpărat pe un grec,apropiatul lui Brâncoveanu,care a furat de la domnitor toată corespondența,ca apoi să io dea sultanului!! Buni „parteneri”strategici…De veacuri..

  19. Oameni c0mplet lípsìti de vérticalitate ca Ci0lacu si B0l0jan. Sau altii mai putini vizibili din servicii.

  20. Cand te afli in mocirla iu Deo logica e normal sa-ti puta…Noroc ca orga Nis mul e flex Xi Bill si se Ada apt Tea za…In concluzie, pe ce pune Xi ochii glob Bali Lis sti preia total sub/in cont trol lilor…

  21. De pe același blog amintit de mine mai-nainte, iunie 2016: Securistoidul care conduce Consiliul, Ivan, a venit săptămâna aceasta in Gorj cu două teme. Le-a dat termen ca pînă vineri să se semeze contractul cu Alstom pentru modernizarea Isalniței și a transmis decizia de a trimite la plimbare chinezii de la Rovinari. Doar dacă nu cumva vor coopera cu Alstom.

    • Dupa ce ámbásadorul Frantei lui Macron s-a deplasat PERSONAL la CCR sa ceara interventia directa in rezultatul alegerilor, sa aranjeze castigarea unei bánále licitatii un mizilic…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.