Scumpirile blochează construcția de autostrăzi

Compania UMB, deținută de familia Umbrărescu, a solicitat Companiei de Autostrăzi (CNAIR) încetarea de comun acord a contractelor pe autostrăzile A3 Zimbor-Poarta Sălajului, A0 Nord lot 2 și drumurile expres DEx12 tronsoanele 3 și 4 și DEx6 Brăila-Galați pe motiv că formula de ajustare a prețurilor nu acoperă creșterile reale de costuri. Asociația Pro Infrastructură susține că fondul problemei este real. ”Creșterile la numeroase categorii de materiale de construcții au explodat, la care se adaugă inflația și alte evenimente, cum ar fi conflictul ucrainean, toate puse peste metehnele vechi ale pieței (forța de muncă, de exemplu), creând presiune în plus. De altfel, constructorii cer de mai bine de un an de zile să se adopte o formulă de ajustare care să acopere creșterile de costuri la un nivel cât mai aproape de realitate. Întrebarea este: care e acea „realitate”? Într-o negociere fiecare parte trage cât poate de contract și legislație”, spun cei de la Pro Infrastructură.

Ce face guvernul în situația dată?

”Refuză să adopte o formulă de ajustare care să mulțumească antreprenorii, presiunea bugetară suplimentară fiind evidentă fără a putea fi decontată pe fonduri nerambursabile, încercând astfel să pună în cârca privaților o parte cât mai mare din pierderile generate de costurile semnificativ mai mari”, mai afirmă cei de la Pro Infrastructură.

Aseară târziu, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere a ieșit cu un comunicat în care este amintită soluția dorită de UMB, formula polinomială de calcul. CNAIR promite antreprenorilor această soluție de mai bine de jumătate de an, dar una este să promiți, alta este să dai OUG de adoptare.

”Ca urmare a informațiilor diseminate în presă privind o solicitare de reziliere a contractelor pe care UMB Spedition le are cu CNAIR, directorul general Cristian Pistol a avut o convorbire telefonică cu reprezentantul acestui Consorțiu din Bacău. Reprezentantul UMB Spedition a reconfirmat că a depus la CNAIR o solicitare de încetare amiabilă a contractelor doar pentru că dorește să se înscrie în termenul legal oferit de OUG 64/2022, care permite ca în cazul în care ambele părți sunt de acord, constructorul să nu suporte consecințele unei rezilieri obișnuite. Constructorul a precizat că în condițiile actuale de creștere a prețurilor la materiale și utilități se află în imposibilitatea finalizării contractelor. Acesta a dat asigurări că nu intenționează  să renunțe la contractele încheiate cu CNAIR ci doar să se asigure că firma sa va beneficia de prevederile noilor modificări legislative privind formulele de ajustare a  prețurilor. Reprezentantul firmei băcăuane a precizat că imediat ce va fi aprobată în ședința de Guvern Ordonanța privind mecanismul de punere în aplicare a OUG 64/2022, care vizează formula polinomială de ajustare a prețurilor, va renunța la solicitările de încetare amiabilă remise CNAIR. De asemenea el a apelat la CNAIR să transmită presei acest punct de vedere, motivând că în cadrul Consorțiului pe care îl reprezintă nu este constituită o structură de comunicare publică”, se spune în comunicatul CNAIR.

”De altfel, motivele invocate de UMB afectează puternic și alți constructori, nu doar pe rutier, ci și pe feroviar, care, cel puțin deocamdată, se plâng doar pe canale neoficiale, off the record. Riscul pentru proiecte este clar: se oprește lucrul pe șantiere sau mobilizarea se reduce drastic în așteptarea vremurilor mai bune și a prețurilor mai mici la materiale chiar sub amenințarea penalităților de întârziere, și, în cazul în care cuțitul ajunge la os, renunțarea la contract sub o formă sau alta”, mai precizează cei de la Pro Infrastructură.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4557 Articole
Author

13 Comentarii

  1. Si PANA LA SCUMPIRI CE BLOCA CONSTRUCTIA DE AUTOSTRAZI ? „To Be or Not to Be: That is the Question”
    Tara de kajat cu politicieni corupti , pres condamnat pentru falsuri. si escroc sase case , prim. Min plagiator , deci hot si el , numai lepadaturi si lichele foste comuniste si impostori parveniti

  2. Rușinea de a nu avea autostrada București-Brașov după 40 de ani poate avea ca explicație jocurile imobiliare: dezvoltarea de drumeaguri paralele mărește prețurile vilelor locale.

  3. Sa dam vina pe scumpiri merge intotdeauna.

    Poate nu ar strica ca in politica romaneasca, sa se stabileasca printr-o lege ca toti, dar absolut toti, care intra in politica si vor sa practice meseria de politician sau de ales al neamului sa aibe un punct obligatoriu in CV si in fisa postului, si anume nivelul minim de spaga pe care este dispus sa il primeasca. Daca nivelul minim de spaga din CV este peste cel din fisa postului, respectivul sa nu poata ocupa aceal post, Iar acele nivele minime de spaga din fisele posturilor la stat sa fie publicate, de exemplu in Monitorul Oficial, ca mercurialul de altadata. Asa incit totul sa fie transparent si sa stie tot poporul cum sta treaba. Asa se pot face epoi si precalcule legate de costurile real atinse la constructiile de sosele si altele.

  4. construieste cu 2,5mil/ km. Noi construiam cu 6-7 mil/km. Acum, vom cere 10, 12, 14???
    Deh, capul mic, da’ burta-i mare!

  5. “Compania UMB, deținută de familia Umbrărescu, a solicitat Companiei de Autostrăzi (CNAIR) încetarea de comun acord a contractelor pe motiv că formula de ajustare a prețurilor nu acoperă creșterile reale de costuri. Asociația Pro Infrastructură susține că fondul problemei este real. “ Solutia care trebuie adoptata de GUVERN este una foarte simpla ,preturile la materiale,carburanti,salarii trebuiesc ajustate obligatoriu cu procentul /diferenta dintre preturile existente la data facturarii si cele de la data semnarii contractelor.

  6. oamenii de bine din CNAIR spun ca , Doamna OTILIA NUNCA – Director autostrazi si drumuri nationale este pusa sustinuta/omul lui UMBRARESCU ; Sa mearga sa se planga la ea ,si sa isi ajusteze preturile dupa cele practicate in BULGARIA

  7. Bine că dăm ajutoare famililor ukrainene se sute de milioane de euro, luăm fier vechi de miliarde de euro pe post de tehnică militară,avem pensii speciale de 1,5 miliarde de euro pe an,am cumparst vaccinuri de 1 miliard de euro si acum le aruncam..și nu avem bani pentru autostrăzi!!..
    Iohannis nu te juca cu românia!!!

  8. Daca tot se pregatesc toti de razboi la ora actuala ,nu mai trebuesc facute aceste autostrazi pt. ca si asa vor fi distruse.

  9. Vorba turnatoruilui petrov, actualizata, la ce mai trebuiesc drumuri si sosele, stati acasa saracilor!

  10. Oare de cate biciclete este nevoie de a transporta materialele de constructie necesare unui tronson de autostrada? Pentru economie de combustibil, evident…

  11. Este blocata constructia unei autostrada prin Moldova sau Oltenia?
    NU. Este struct interzis la a construi autostrazi prin Moldova sau Oltenia ca se da drumul la dosare de la Cotroceni.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.