
Două concepte relativ noi schimbă optica asupra societății moderne, după ce aceasta a suferit schimbări adânci.
Multă vreme, această societate a alimentat discuția privind ce este de făcut pentru a evita nedreptatea, exploatarea, înstrăinarea, represiunea, dictatura și alte anomalii sociale. Beletristica, științele sociale și conflictele politice din ultimele secole sunt probă. Acum, odată cu tema „rezilienței”, accentul decisiv trece pe rezistența persoanelor, comunităților și instituțiilor la lovituri și afectări și pe refacerea după acestea. Orientarea capătă acum accent, într-un fel, defensiv.
Anomiile statelor, practic afectarea sau lovirea unor oameni de către alți oameni, de la condiționări și manipulări, la interdicții, încarcerări și suprimarea vieții lor prin violențe, este azi reținută sub termenul de „distopie”. Cuvântul desemnează de la originile sale grecești situația în care ceva nu este în starea normală. Doi dintre gânditorii modernității – Jeremy Bentham, într-un demers de organizare „rațională” a vieții bisericii și a enoriașilor (Church-of-Englandism and Its Catechism Examined, 1818), și John Stuart Mill (England and Ireland, 1868), într-unul pentru a face avantajoase ambelor părți relațiile celor două comunități – au consacrat distopia cu semnificația de „guvernare rea (bad gouvernment)”. Distopia ne spune în fond că societatea modernă, sigură odinioară de sine, devine conștientă că viitorul este cu riscuri, deschis și suscită îngrijorare.
Istoricii literaturii, sensibili la ceea ce se trăiește azi, ne amintesc tot mai mult tradiția literaturii distopice. Mary Shelley (The Last Man, 1826) a creionat o lume lovită de pandemie, care sacrifică socializarea și duce la dispariția oamenilor. E. M. Forster (The Machine Stops, 1909), a ironizat înlocuirea naturaleței relațiilor cu divinizarea tehnicii, iar Virginia Woolf (1915) a lansat motivul „viitorul este întunecat”. Howard P. Lovecraft a readus în atenție ideea lui Oswald Spengler a declinului Vestului și a scris (în The Call of Cthulhu, 1926), că înaintarea cunoașterii nu exclude coborârea întunericului printre oameni. Iar această diagnoză a fost adusă în actualitate cu forța literaturii de către Michel Houellebeck. Romancierul (detaliat în A. Marga, Profunzimea artei, Libris, Brașov, 2020) a captat cel mai profund, literar vorbind, dezarticularea conștiinței de sine a umanității.
În anii interbelici, literatura distopică a captat aspecte politice ale modernității. Aldous Huxley (Brave New World, 1932) a făcut temă din controlul individului de către stat prin suscitarea iluziei că trăiește fericit. George Orwell (Nineteen Eighty-Four, 1949) a descris literar procedurile de control asupra cetățenilor ale unui regim rezultat din premisele politice ale acelor ani, pe care l-a prezentat ca alternativă grotescă a vieții generațiilor viitoare. În experiențele personajului literar principal, Winston, realitatea o determină „Marele Frate”, „Partidul”, ministerele care exercită guvernarea – „ministerul adevărului”, „ministerul păcii”, „ministerul iubirii”, „ministerul abundenței”, însărcinate cu producerea de „miniadevăr, minipace, miniiubire, minimăabundență”. Regimul configurat în jurul acestora merge până la a schimba limbajul – prin eliminarea formulărilor care exprimă dorințe sincere, deranjante pentru Partid, reducerea efectivului de cuvinte din vocabular, scoaterea din acesta a cuvintelor onoare, dreptate, morală, internaționalism, democrație, știință, religie, dreptate și înlocuirea lor cu surogate formale, înlocuirea cu formalisme birocratice a limbajului expresiv, cultivarea unui limbaj care permite scoaterea din discuție a valorilor trecutului și evită transcenderea situației. Aceste mecanisme procură putere celor care decid controlul informațiilor și gândirii și supraveghează cuprinzător cetățenii. Condițiile de viață sunt sintetizate în aceea că personajul, care se scapă la un moment dat și spune că urăște sistemul, este adus de procurori la versiunea oficială a cugetării: „Trebuie să iubiți Marele Frate. Nu-i destul să vă supuneți lui: trebuie să-l iubiți”. Aceasta află personajul înainte de a fi împins în mâinile gardienilor. Pentru ca, spre finalul vieții, „la capătul luptei”, Winston să „înțeleagă” că „a fost bine, totul a fost bine. El înregistrase o victorie asupra lui însuși. El îl iubea pe Marele Frate”.
Autori mai noi au reluat diagnoza distopiei și au aplicat-o consecințelor expansiunii inteligenței artificiale. James Bridle (New Dark Age. Technology and the End of the Future, Verso, London, New York, 2023), ne spune că după diverse „iluminisme” antice și post-antice, s-au preferat dogme, unele luate ca indiscutabile. El scrie că „astăzi, ne aflăm noi înșine conectați la vaste arhive ale cunoașterii și nu am învățat încă să gândim. În fapt, se petrece opusul: ceea ce a fost intenționat să fie luminat din lume, în practică, ajunge să se întunece. Abundența informației și pluralitatea vederilor asupra lumii accesibile acum nouă prin Internet nu produce o coerentă realitate consensuală, ci una ruptă din insistența fundamentalistă asupra narativilor simpliști, teoriilor conspirației și politicilor postfactuale. Aceasta este contradicția în jurul căreia se mișcă ideea unui nou ev întunecat: un ev în care valoarea pe care am pus-o în cunoaștere este distrusă de abundența de comoditate profitabilă și în care ne privim pe noi înșine în căutarea de căi noi de înțelegere a lumii” (p. 10-11). Teza lui James Bridle privind inteligența artificială sună astfel: ceea ce particularizează cognitiv inteligența artificială nu are neapărat luminozitate, nu este luminator și poate duce la un „nou ev întunecat”.
Este vorba de promovarea în centrul procedurilor de cunoaștere a conceptelor de „computație”, „funcționalitate”, „rețea (networking)”, „calcul”, „complexitate”, care pleacă de la abordarea realității drept „cloud”, după ce cunoașterea a fost redusă la obținerea de „informație”. Oricum, plecând de la „computație”, „funcționalitate”, „abordare în rețea”, „calcul”, „complexitate”, proceduri ce-și asumă optica „cloud” și reducerea cunoașterii la „informație”, drept caracteristici ale inteligenței artificiale, James Bridle captează consecințele sub termenii „complicitate”, „conspirație”, „concurență”. El aduce exemplificări dintre cele mai amănunțite ale acestora. Abordarea ca „rețea”, parte a unei rețele tot mai cuprinzătoare, „amestecă agenți umani și non-umani” (p. 76). „Calculul” este un progres enorm în cunoaștere, „dar nu toate problemele în științe pot fi depășite fie și prin aplicarea computației, oricât de atrăgătoare ar fi ea. Așa cum soluții mai complexe sunt aduse în față de probleme mai complexe, noi riscăm să avem probleme sistematice chiar mai mari dacă trecem peste ele” (p. 101). „Informația” nu are neutralitatea care se bănuiește de obicei. „Ea este mult mai asemănătoare puterii atomice decât petrolului: o resursă nelimitată care conține încă putere destructivă imensă și care este explicit chiar mai mult conectată decât petrolul la istoriile violenței” (p. 248).
De ce vorbim de „o nouă eră întunecată”? Este intuitivă observația că la bursă nu numai că nu se operează totul pe față, dar se recurge la „afaceri murdare” și „aranjamente întunecate”. Aceasta înseamnă în fapt deplasarea pe ascuns, plecând de la decizii în forumuri private, a unor volume importante de acțiuni fără a le prezența pe piața deschisă. Se vrea protejarea acestor acțiuni de predatori, dar se ajunge la a dezavantaja participanții la jocul pe bursă (p.108-109). Tot intuitivă rămâne observația că, apelând la inteligența artificială, serviciile secrete extind sfera activităților de care nu mai dau socoteală. „Promulgarea secretului oficial este profund corozivă pentru calea pe care noi cunoaștem și înțelegem lumea, căci noi nu ne putem cunoaște propria istorie, nici nu putem înțelege ceea ce noi suntem cu adevărat capabili” (p.169). Istoria începe să se desfășoare nu în fața noastră, ci în obscuritate. „Operația supravegherii și complicitatea noastră în ea este una dintre cele mai adânci caracteristici ale noului ev întunecat, deoarece insistă asupra unui fel de viziune oarbă: totul este iluminat, dar nimic nu este văzut”(p. 185). Acest nou ev întunecat nu este doar chestiune de iluminare. Destul să amintim ceea ce s-a petrecut în experimente precum cel întreprins de Cambridge Analitica, în conjuncție cu servicii secrete, când s-au folosit volume imense de date pentru a le oferi votanților și a le orienta alegerile.
Din nefericire, aspecte ale „distopiei”, ale anormalității, se trăiesc în realități de azi, încât devine și ușor și justificat să fie profilat conceptul. Prin „societate distopică” se înțelege acum o societate în care angajarea democratică a modernității a fost deturnată și falsificată. Astfel, puterea politică a fost preluată de caste („coterii”, „găști”, „cete”, etc.), pluralismul este aservit unui cartel, democrația a devenit ierarhică și este înlocuită cu mediocrație, prostocrație, expertocrație, cleptocrație și orice altă formă de stingere a vocii cetățeanului, exprimarea liberă este filtrată de mediatizare, cunoașterea este covârșită de propagandă, iar o ideologie a conservării a ceea ce este copleșește mințile. Cetățeanul este evaluat după fidelitate și blamat că nu acceptă ceea ce este în jur, cete de propagandiști și diletanți trăiesc din a încerca să convingă populația că se află în cea mai bună societate posibilă. Se caută continuu un dușman extern și trădători din interior. Este societatea care organizează alegeri, doar pentru a confirma decidenți existenți și a stabiliza politici existente.
Evident, „societatea distopică” este societatea unei viermuieli mai direct sau mai ascuns, cu aspecte de închidere. Înăuntrul ei, cei care au pus mâna pe decizii au învățat din experiențele secolului anterior că nu este bine să afișeze autoritarism, dar se pot mima tehnici democratice înăuntrul unei ordini socotite fixe, deoarece convine cuiva.
Inteligența artificială și biologia sintetică au implicații vaste în societate. În orice caz, ele adus în scenă argumente irefutabile care schimbă conceperea societății din timpul nostru.
Înainte de orice, aceste argumente schimbă distincțiile majore cu care se operează în ultimii ani. Bunăoară, distincția „societate democratică” – „societate distopică” nu se suprapune cu distincția „capitalism” – „socialism” moștenită din secolele anterioare și o lasă în urmă. Sunt fenomene anomice, favorizate mai ales de tehnologii și de întârzierea mentalității în clișee, care trec dincolo de țări, sisteme sociale, ideologii, guvernări. Distincția nu se suprapune nici cu scindarea popperiană și simplistă a lumii de azi în „democrații” și „autoritarisme”, cum se mai crede propagandistic. Istoria modernității și mai ales realitățile lumii de azi au dus la relativizarea, respectiv atenuarea acestor distincții și au conturat nevoia de noi analize, distincții și conceptualizări, din partea oamenilor competenți și responsabili.
„Societatea distopică” este astfel o profilare nouă în câmpul societăților actuale, pe fondul noilor exploatări politice ale unei evoluții în care tehnologizarea și criza de orientare dau tonul. La distopie se ajunge în acest caz atunci când democrația, departe de a deveni „formă de viață”, s-a degradat în alegeri desfigurate, parte manipulate, parte împiedicând cetățenii să se exprime și ignorându-le apoi voința.
Nu este vorba de a incrimina inteligența artificială, cum înclină să creadă destui oameni. Cine recurge la incriminare nu a înțeles această inteligență.
Numai că inteligența artificială este de înțeles în cadrul culturii, nu ca înlocuitor al acesteia. Ea cere din partea celui care recurge la serviciile ei nu doar cunoștințe de etică, ci și cunoștințe, fie și generale, privind omul. Antropologia este reclamată aici, căci cei care creează inteligența artificială și apasă butonul punerii în mișcare a mașinilor ei rămân oamenii. Inteligența artificială, oricât s-ar dezvolta pe plan abstract, capătă semnificație în viața oamenilor prin inteligența naturală și logica ei. Nu mai insist asupra cunoștințelor, fie și generale, de drept, economie, sociologie, filosofie pe care este profitabil să le posede cel care recurge la serviciile inteligenței artificiale.
Odată cu stăpânirea de către utilizator fie și numai a cunoștințelor generale amintite, dispare pericolul declanșării unui nou ev întunecat. Astfel de pericole apar în viața societăților atunci când nu se delimitează suficient acțiunile de întreprins și sensul lor, se fac reduceri comode sau pur și simplu confuzii. La drept vorbind, nu altceva decât cultura este cea care duce la creația și folosirea creativă a inteligenței artificiale. Creatorii inteligenței artificiale dispuneau de cultură cuprinzătoare adusă la zi; ei nu erau doar extraordinari tehnicieni și inovatori. Cultura duce la creație incomparabil mai mult decât mentalitatea simplificatoare a „expertocraților”, ce proliferează azi pe umerii inteligenței artificiale.
<a href=”http://www.andreimarga.eu„>Andrei Marga</a>
mai bine domn profesor ar scrie ca pentru prosti si despre technoliberalism…
origini…psihopatii …si pe mina cui si unde vom ajunge…
acolo ne indreptam… alergindun-ne singuri cu viteza degetele de pe tastatura
mai nou cu chatGPT, Gemini, Copilot, Apple Inteligence, Deep Seek, Palantir…etc
viata gonita de la spate de un algoritm si o baza de data…circ…noii aristocrati ai planetei vor fi cei ce stapinesc aceste concepte…e mai natural 🙂
Transumanism =Antihrism
sa va explic, ca sa se-nteleaga ceva, ca vad ca multi deja s-au speriat, cand speriati vor fi doar dintre cei care conduc. Pluto in varsator- puterea trece la oameni, la mase, power to the people. A fost in capricorn, cand puterea era natural la cei cativa puternici si bogati, de la varf. Istoric, au sfarsit-o rau. Deocamdata, puterea maselor se vede de ex doar in boicotul (customers backlash) la adresa Tesla, vanzari scazute cu 75%in a quarter (Musk fiind cel mai bogat din lume). E cam fricky ce pot oamenii sa faca daca folosesc puterea pe care Pluto le-o da. Istoric? Franta sf sec 18 da mai multe raspunsuri. Apoi la sf acestei luni- Neptun iese din pesti. Sfarsitul dilimandrelii, vanzarii de iluzii , minciunilor cu climatul, a cetii, a timpurilor cand presa creaza realitati paralele, totul se vede in clar si se face lumina si peste multe intamplate din 2011 incoace, guvernate de Neptun (Ukr de ex). Societatea redevine ceea ce a fost dintotdeauna, un tigru, pana acum (de pe la sf anilor 90) saraca a fost abuzata de unii ca pe-o oaie blanda si proasta. Ce era pana acum, lipsa de reactie? Dupa ce intra si Uranus in gemeni (crazy combination)- s-ar putea sa vedem nu numai proteste, ci si maini puse-n gat sau mai rau, o maceta peste cozoroc (unora deja le e teama, se simte schimbarea venind). Ro? Uranus in geneni face opozitie la soarele in sagetator si sunt nu stiu cate fecioare (ele insele afectate de uranus)care se bat pt acest post vacant, aoleooo. Normsl aceasta functie, in lunile care vin, ar trebui sa gaseasca f greu oameni care sa aplice pt ea, prea multa tensiune. Deci cu distopia- ultimele saptamani de distopic, dupa iunie se intra in noua realitate.
bună!
Articolele scrise de dl prof.univ. dr
Andrei Marga ar trbui citite si explicate decidentilor care ne-au ruinat țara, țara ca o prada pt ei si straini!
FELICITARI DLE PROFESOR!
John Stuart Mill,citez: „Este, poate, și curtoazie faptul că îi numesc utopici, deși ar trebui mai degrabă numiți distopici sau cacotopieni” :)))
Distopia este opusul utopiei, care este o reprezentare a societății ideale și, prin urmare, inexistentă.
Articolele despre distopie sunt legate de contextul real în care sunt concepute si reprezintă temerile unor indivizi că societatea devine indezirabilă. Prin urmare, ele au o fundație reală, temerea indusă si presiunea socială asupra unor indivizi sau grupuri, dar descriu situatii sociale și politice ireale.
In politica distopia vorbeste despre pericolele de a duce ideologiile politice la extrem , de a stabili dogme în societate, dezvăluie totalitarismul, pierderea identității individuale
Alte subiecte ale distopiei sunt feminismul,ecologia si tehnologia, vazute prin prisme apocaliptice
Remarc inclinarea spre cacotopia”/”kakotopia” (de la grecescul antic: κακόs, „rau,murdar”)a unor lideri extremisti de azi!
La cat frecam luleaua de 35 de ani putem produce atata caldura incat sa murim fierti.
Fierti oricum suntem de cat ne-au fiert politicienii in acesti 35 de ani, dar inca mai rezistam……[Rumburak]
John Stuart Mill,citez: „Este, poate, și curtoazie faptul că îi numesc utopici, deși ar trebui mai degrabă numiți distopici sau cacotopieni” :)))
Distopia este opusul utopiei, care este o reprezentare a societății ideale și, prin urmare, inexistentă.
Articolele despre distopie sunt legate de contextul real în care sunt concepute si reprezintă temerile unor indivizi că societatea devine indezirabilă. Prin urmare, ele au o fundație reală, temerea indusă si presiunea socială asupra unor indivizi sau grupuri, dar descriu situatii sociale și politice ireale.
In politica distopia vorbeste despre pericolele de a duce ideologiile politice la extrem , de a stabili dogme în societate, dezvăluie totalitarismul, pierderea identității individuale
Alte subiecte ale distopiei sunt feminismul,ecologia si tehnologia, vazute prin prisme apocaliptice
N-a fost puțin lucru să introduci calitatea de enoriaș în viața statului, alături de cea de cetățean și cea de sindicalist. Ce frumos mai descrie Marx așezările înstrăinaților(Entfremdung), diorame între fabrică și biserică. Astăzi ele au devenit diapozitive care sunt redate în buclă de AI. Un Tatăl Nostru pus în scenă de oricare abonat RDS. Fie Verizon. Na, Alcatel. Bine, Telekom.
Un Ana Lis ist echi distant nu poate compara Inter Nationalele cu gastile…
o fi vreo legatura intre falimentul sistemului de invatamint din scoli/licee/universitati si momentul in care sintem azi? si nu e vorba de Romania aici… pentru ca dezastrul se manifesta peste tot, in acelasi timp… vesnica pomenire…
A spus cineva MILIȚIAN?
Ortodox practicant ( sanchi , TOMLIN , ALTFEL DECIT , ETC ) : Dupa micuta ta postare , rezulta ca nu ai iesit din starea de betie de care pomenesti . Totusi ar trebui sa citesti si tu articolul de fata , asa se face . Prof. MARGA , scrie si pt. amariti ca tine !
„Adevarul e in vin”, vin rusii/varegii…Confreriile/Internationalele au „distopicatizat” societatea umana moderna intrucat au abordat-o global si au folosit idei si principii „generoase” care le-au mascat intentiile mal le fice…
1. nu mai este suficient „sa ai bacalaureatul” dupa cum nu mai este suficient sa fii licentiat la finalul studiilor universitare pentru ca realitatea este in CONTINUA schimbare iar abandonarea exercitiului invatarii face irelevante patalamalele 2. nivelul general de educatie a poporului este slab spre foarte slab, de aia se bucura unii aici de demolarea democratiei-prin izgonirea de pe lista a unui candidat, de incarcerarea altora care nu au savarsit fapte violente- Peschir putea fi cercetat in libertate, ca nu a ucis, violat, furat 3.lipsa conceptului datoriei la nivelul functionarului public si tentatia spre corupere din partea cetateanului fac ca mecanismele de administrare a societatii romanesti sa depinda de bunul plac, nicidecum de respectarea regulilor la timp si intocmai-vezi prescrierea raspunderii penale in mii de dosare, vezi decesul unor oameni pe trotuare, vezi ineptia guvernamentala care azi revoca ce-a dictat ieri, cand Curtea Europena de Justitie nu demonteaza potlogaria „guvernului meu” condus de un bicisnic ca dl. Catu. Viitorul nostru e maro! Nu ca prezentul ar fi altfel…
Nu e prost cine impune teroarea si sclavagismul, ci cine accepta !
S-a ajuns in faza cand pana si comun Nica rea a devenit distopica, fenomen specific min. tzilor distopice…
Cred ca lucrurile au scapat de sub control. Nu mai este vorba despre un om arestat abuziv, sau alt om saltat de pe strada abuziv. Sau despre niste alegeri anulate…E vorba despre noi toti. As vrea sa nu am dreptate.
Romania, incotro?
Mi-e teama ca in momentul acesta nu mai este vorba doar despre o anormalitate. Dupa cum se desfasoara lucrurile, suntem condusi de CINEVA cu apucaturi dictatoriale. Nu e de gluma, nu mai e doar un spectacol jalnic. Devine ceva foarte, foarte serios! Mult mai serios si mai periculos decat o joaca de-a alegerile.
Ar fi o distopie sa nu putem comenta acest articol. Pana si algoritmii inteleg nevoia de a exprima un punct de vedere. Multumesc!
Domnule Marga, trebuie sa ai cel putin Bacalaureatul ca sa vrei sa intelegi acest articol in profunzime. Ca sa si schimbi ceva, trebuie sa mai ai si constiinta. Si mai ales sa nu fii disperat!
Spre societatea distopica, sau in ea? Sau chiar in dictatura?
Eu de mult timp spun asta și numai în două cuvinte.
„Distopie”- cuvantul desemneaza de la originile sale grecesti situatia in care ceva nu este in starea normala.
Un articol exceptional, domnule Marga! Felicitari!
” O societate distopica se caracterizeaza prin prezenta uneia din formele de guvernare autoritariste sau totalitare sau printr-o forma oarecare de opresiune sau de control social. ”
Wikipedia
societățile distopice au un inevitabil deznodământ, formulat de mult timp și de care șefii, căpeteniile, stăpânii, conducătorii, zbirii &c. chibzuiți au ținut mereu seama: „cine trage sabia, de sabie va pieri!”
o zi bună tuturor!
Bine că am scăpat de cel mai periculos pion al politicii contemporane românești, Kremlin Georgescu.Plantat ,nu neapărat de serviciile secrete rusești,mai degrabă de către o parte ,sper infimă,din serviciile românești.Sustemul judiciar intra în forță în această mafie suveranista,vezi Peșchir,vezi finanțarea ilegală,etc.Toate acestea vor duce la priponirea penală a impostorilor din jurul lui Kremlin Georgescu.Ultimul,nu mai iese viu din pușcărie.Cwnd am văzut că CCR îl trimit la plimbare ,definitiv, m-am îmbătat de bucurie.Desi nu sunt un băutor de zi cu zi.Ca mine au făcut mulți alții.Sa ne bucuram de fiecare descindere in grota suveranista.Aflam lucruri….