Taximetriştii cer interzicerea aplicaţiilor mobile

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), condusă de Vasile Ștefănescu, partenerul politic al lui Traian Băsescu, i-a solicitat premierului Sorin Grindeanu să se interzică aplicaţiile mobile în activitatea de taximetrie, gen Clever Taxi, Star Taxi sau cea folosită de compania americană Uber. “Dispeceratul nu poate fi autorizat numai cu aplicaţia informatică, el trebuie să îndeplinească prevederile din prezenta lege”, se arată în scrisoarea COTAR. Conform Legii 38/2003, dispecerat de taxi este activitatea conexă transportului în regim de taxi, marfă sau bunuri autorizată de autoritatea de autorizare, care permite preluarea comenzilor de transport prin intermediul telefonului, aplicaţiei informatice mobile de taxi sau alte mijloace ce pot fi descărcate cu ajutorul internetului şi le transmite taximetristului prin staţia radio de emisie-recepţie, prin intermediul aplicaţiei informatice mobile de taxi conectată la internet. Astăzi, taximetriştii, conform legii, sunt obligaţi să fie arondaţi unui dispecerat, să deţină o staţie, pentru care se plăteşte lunar între 200 şi 300 de lei. Taximetriştii de la COTAR cer ca aplicaţia să se poată folosi doar de către un dispecerat de taxi, autorizat.

COTAR a dat în judecată compania Uber precum şi firmele Clever Tech şi Star Taxi App, care operează aplicaţii online pentru facilitarea transportului de persoane, şi a scos miercuri în Piaţa Victoria zeci de maşini şi microbuze pentru a protesta în faţa Guvernului, fiind nemulţumită de ceea ce consideră a fi concurenţă neloială. Aplicaţiile româneşti fac legătura între utilizatori – consumatori de taxi – şi şoferi de taxi din Capitală afiliaţi aplicaţiilor respective, indiferent de compania de taximetrie cu care colaborează. În cei doi ani de existenţă pe piaţa din Bucureşti, compania americană Uber a reuşit să atragă 10% din clienţii societăţilor locale de taximetrie. În acest moment, sunt înregistraţi în jur de 3.000 de şoferi care fac concurenţă şi numărul lor creşte. De câteva luni a început un război deschis între reprezentanţii transportatorilor şi cei ai Uber, inclusiv cu acte de violenţă. Acţiunile COTAR împotriva Clever Taxi şi Star Taxi au fost intentate la Tribunalul Bucureşti. În cazul Clever, instanţa s-a pronunţat deja şi a respins sesizarea, pentru lipsa calităţii procesuale. COTAR poate face însă apel. În cazul Star Taxi, dosarul este încă în analiză.

Protestul de miercuri a fost suspendat la orele prânzului, deşi trebuia să ţină până la ora 21.00, după ce conducerea COTAR a avut discuţii cu ministrul Dialogului Social, Gabriel Petrea, şi telefonic cu ministrul Dezvoltării, Sevil Shhaideh. „Azi (miercuri, n.r.) am ajuns la concluzia că, într-adevăr, cineva dezinformează Guvernul. Primul ministru nu a fost informat de doleanţele noastre. Pot să vă spun un singur lucru. Ţinând cont că primul ministru primeşte delegaţia primului ministru de la Georgia, a împuternicit reprezentanţii Guvernului să semneze un protocol şi vă citesc 2 rânduri: va fi promovat în maxim 30 de zile proiectul de Ordonanţă de urgenţă cu privire la modificarea Legii nr. 38, privind transportul în regim de taxi şi regim de închiriere, transmis în consultare prealabilă de Ministerul Transporturilor către MAI şi MDRAP, administraţiei publice şi fondurilor europene. Proiectul a fost întocmit în urma discuţiilor cu reprezentanţii noştri, ai transportatorilor”, a declarat preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu. Conform acestuia, se va menţine dialogul pentru rezolvarea celorlalte probleme cu care se confruntă transportatorii, inclusiv atribuirea traseelor Bucureşti – Ilfov. „Sub rezerva deplină a acestor condiţii, reprezentanţii noştri, transportatorii, renunţă la acţiunile de protest anunţate în 26, 27 şi 28 aprilie. Nu putem decât să tragem un semnal de alarmă către Guvernul României, să nu ne ia în glumă. Aşteptăm aceste 30 de zile pentru eradicarea transportului neautorizat din România, nelicenţiat, în aşa fel încât toţi cei prezenţi şi toţi cei care au stat astăzi în ţară, în garaje, aşteptând semnalul nostru, să poată să îşi desfăşoare activitatea conform legilor în vigoare. Vă mulţumesc, declar mitingul de astăzi închis!’, a spus Ştefănescu.

COTAR este organizaţia care în august 2016 a semnat cu Partidul Mişcarea Populară (PMP), condusă de Traian Băsescu, două protocoale de colaborare care vizează susţinere în plan legislativ din partea PMP pentru rezolvarea problemelor din transporturi şi unul care are în vedere sprijinul politic din partea confederaţiei. De altfel, Ştefănescu a candidat pentru un post de deputat din partea PMP la Bucureşti. La începutul anului 2010, Ștefănescu a fost acuzat că a ameninţat cu pistolul angajaţii ministerului Transporturilor în incinta instituţiei. „Preşedintele Dumitru Marciulescu al Asociaţiei Naţionale a Instructorilor Auto din România – A.N.I.A.R , şi directorul Sorin Macesanu al S.C. PROPHETIT S.R.L., aflându-se în biroul directorului Daniela Dobrilă al Direcţiei Licenţe şi Autorizări din cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. în clădirea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii au fost ameninţaţi, înjuraţi şi jigniţi de către Vasile Ştefănescu, patronul şcolii de şoferi Rodell Bucureşti, care avea asupra să un pistol. Cazul a fost semnalat la Serviciul de urgenţă 112, la faţă locului, camera 72, et. 8, s-au deplasat inspector Sorin Marinescu şi agent George Ioana din cadrul Biroului de investigaţii juridice, Secţia Regională a Poliţiei Transporturi Bucureşti”, se spunea într-un comunicat ANIAR. Conform presei vremii, Ștefănescu se ocupa pe atunci cu vânzarea unui program informatic pentru şcolile de şoferi şi toate firmele din domeniu erau obligate de Ministerul Transporturilor să cumpere softul de la o companie din Craiova, deţinută de apropiaţi ai familiei lui Radu Berceanu, fost colaborator al lui Băsescu.

Poziţia Clever Taxi

Clever Taxi nu este un dispecerat de taxi şi nici un serviciu de ridesharing, susţin reprezentanţii copmaniei. „Acuzaţiile aduse reprezintă doar lipsa de adaptare la tehnologie şi la dorinţele pieţei. Clever Taxi este cea mai populară aplicaţie pentru chemarea unui taxi (e-hailing) din România. Aceasta pune în legătură utilizatori din peste 20 de oraşe din ţară cu mii de şoferi ce folosesc aceste servicii, rata lor de satisfacţie fiind de 95% (conform unui studiu intern efectuat în februarie 2017). Astfel de aplicaţii există în toată lumea şi lucrează în cadru pefect legal şi cu şoferi autorizaţi, într-un mediu concurenţial liber”, se arată într-un comunicat Clever Taxi.

Conform sursei, şoferii de taxi au adoptat aplicaţia Clever Taxi pentru că le uşurează munca: pot lua legătura cu utilizatorii şi le pot oferi opţiunea de plată a cursei direct din aplicaţie, au siguranţă sporită prin faptul că toate cursele sunt înregistrate şi utilizatorii sunt validaţi. „Toţi şoferii ce sunt în sistemul Clever Taxi au toate actele la zi. Sunt verificaţi temeinic şi nu le este permis accesul în sistem fără aceste acte. În acest context, toate acţiunile COTAR arată frica de avans tehnologic şi de adoptare a lui. Este normal ca un utilizator să aibă instalată o singură aplicaţie pentru a chema cea mai apropiată maşină şi nu să-şi instaleze 10 aplicaţii pe care să le folosească simulatan. Această frică vine din faptul că produsul lor (companiile de taxi/dispeceratul) nu este suficient de bun pentru cerienţele actuale ale pieţei”, se mai spune în document. Confrom lui Mihai Rotaru, CEO Clever Tech, aplicaţia Clever Taxi este un serviciu complementar la care şoferii aderă din proprie iniţiativă şi îl folosesc pentru că le aduce valoare adăugată şi îi ajută. „Spre deosebire de dispecerate, care au un avantaj dat de lege (existenţa şi arondarea la un disecerat este obligatorie), noi ne diferenţiem prin servicii de calitate şi concurăm pe o piaţă liberă. Succesul nostru este dat de calitatea serviciilor şi utilitatea lor, iar aplicaţii precum a noastră au schimbat în bine imaginea taximetriei, lucru recunoscut de clienţi şi şoferi deopotrivă. Calitatea serviciului nostru vine tocmai din gradul de siguranţă a curselor efectuate prin aplicaţie. 100% din aceste curse sunt monitorizate şi clienţii oferă feedback după fiecare cursă. Aceste lucruri nu se întâmplă când sunăm după un taxi la un dispecerat sau când îl luăm din stradă, de aici diferenţa. Trebuie să cerem părerea oamenilor care utilizează această aplicaţie, fie că sunt şoferi de taxi, fie că sunt pasageri. COTAR nu poate urmări doar interesul patronilor de firme de taxi”, a declarat Rotaru.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4530 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.