Petrolul de trip Brent, referință pentru 70% din țările lumii, s-a scumpit cu 20% în cursul noptii de duminică spre luni, cea mai mare variație de preț din istorie, după ce un atac cu rachete, presupus din Yemen, a indisponibilizat jumătate din producția Aramco, compania de stat a Arabiei Saudite, și 5% din producția globală. Ulterior, creșterea cotațiilor s-a mai temeperat, ajungând la doar 10%, după ce SUA anunțat că va apela la rezervele federale strategice pentru a calma piețele. Cum ajustarea cotațiilor se vede mereu în prețul carburanților, trebuie să ne așteptăm , în perioada imediat următoare la scumpirea carburanților comercializați în România. Întotdeauna scumpirea benzinei și motorinei a survenit celei a petrolului. În mod uzual, carburanții sunt direct influențați de cotațiile internaționale ale produselor petroliere, care , și ele, urmează Brent-ul. Influența este în general proporțională în sensul că o scumpire cu 5% a petrolului antrenează o scumpire cu 5% a carburanților. Pe piaa românească însă, influența este diminuată la o treime, adică scumpirea cu 10% a Brent-ului adduce o scumpire cu 3% enzinei și motorinei. Aceasta deoarce carburanții nu au doar compenta petrol , ci și taxe datorate statului, plus curs valutar.
Mai clar, potrivit ultimelor date valabile ale Comisiei Europene, costul mediu al benzinei în România este de 1,14 euro pe litru iar al motorinei, 1,18 euro, singura țară mai ieftină fiind Bulgaria. Ne putem, așadar, aștepta destul de repede ca aceste cotații să urce cu 3%, până la 1,18 euro benzina și 1,21 motorina, adică un litru de carburant va fi cu 16 bani mai scump decât acum. Adică, dacă, spre exemplu, băgăm acum benzină cu 5,50 lei pe litru, într-o săptămână, maxim două săptămâni, vom alimenta la 5,66 lei/litru.
Ce plătim la pompă
Un procent de doar 51-54% din preţul carburantului din benzinării este apanajul mărfii propriu-zise, restul fiind taxe percepute direct de către stat. Practic, la benzinărie nu alimentăm doar maşina, ci şi direct vistieria statului, pentru că distribuitorul de carburanţi virează direct la Finanţe între 46% şi 49% din litrul de benzină sau motorină, reprezentând TVA și accize.
Multumiti pentru asta politicii duse de Axa Raului : SUA-Israel-UK
A fost atac cu drone. Preventiv au intrerupt productia de petrol sau derivate….Nu au fost atat de afectate rafinariile pe cat au crescut preturile…isi vor reveni curand…..mai mult a fpst spaima…..
Foarte interesant. In anul 2006 mai ales in perioada octombrie noiembrie a acelui an barilul de petrol era evaluat la 158 $ in unele zile urca si la 161 $ iar preturile inclusiv la detergenti erau mult mult mai mici decat acum la 68 $ barilul !!! Asteptam o mare ieftinire dupa ianuarie 2007 cand pretul petrolului a inceput sa scada dar defapt totul se scumpea si sa tot scumpit cu cat petrolul se ieftinea !!! Asadar nu exista nici o corelare intre cerere si oferta totul este doar speculatie la tranzactionarea petrolului.Si acum vine vrajala cu Yemenul.Vai de semiluna lor la cat i-au tocat Sauditii de 6 ani incoace la ce holera si zeci de mii de morti au Yemenitii incepeau ei sa trimita drone tocmai in nord estul Arabiei Saudite !!!