
La Paris, 20 de defilări de modă în trei zile, în care marile nume nu abandonează scena haute couture, considerând-o nu numai o floare la ureche, dar şi o importantă ocazie pentru publicitate. A devenit deja o tradiţie ca, odată cu acest prilej, să fie lansate şi accesorii preţioase pentru inaugurarea diferitelor evenimente şi, ca o pre-scenă, să fie aduşi tineri creatori din toată lumea, dornici de a capta interesul observatorilor internaţionali. Haute couture se reînnoieşte, dar nu vrea să-şi piardă rădăcinile. Vechiul se îmbină cu noul în căutarea de forme ideale.
Fiecare creaţie a avut un nume, de la „Belle Epoque” sau „Moulin Rouge” până la „Anarchy in UK”, şi au fost aplaudate, printre alţii, de Catherine Deneuve şi Pedro Almodovar. Un lux de ieri pentru creaturi dintr-un alt timp, cu un efect voit anti crah, anti criză.
Lagerfeld aduce un omagiu frumuseţii feminine
O colecţie care, fără îndoială, va câştiga potul în perioada balurilor şi căsătoriilor princiare din Anglia şi Monaco. Totul este flatant, proaspăt, fluid. „În 1923, Marie Laurencine i-a făcut un portret lui Chanel pe care aceasta nu a mai vrut să-l cumpere. Laurencine l-a păstrat. Paleta actualei defilări este inspirată din el”, a explicat Karl Lagerfeld. Manechinele au aerul unor căprioare, cu ochii subliniaţi cu negru şi părul prins într-un coc neelaborat, cu o panglică neagră sub bărbie, înnodată la ceafă. Broderiile, ca nişte fire de zahăr, captează lumina, scânteiază. Fustele din şifon, cu o centură pe şolduri, sunt ultra-cool. Peste jeans cu nasturi fantezi la gleznă, un T-shirt de tul cu broderie ca o reţea de cristal. Pantaloni apar de sub o rochie cu centură pe şolduri, în culoarea „guşă de porumbel”, roz, acvamarin sau în nuanţe lăptoase de calcedonia împrumutate de la bijuteriile create de Suzanne Belperron, altă pasiune a lui Karl. Balerini din satin negru cu barete de plastic transparent pe glezne amintesc de „Mica dansatoare” a lui Degas, îmbrăcată acum în tunică de muselină roz peste un jeans din tul.
Kristen Mcmenamy, Mireasa colecţiei Chanel
Cu această colecţie Karl Lagerfeld a reuşit să ofere femeilor mai mult decât Botox sau o cremă antirid, un aer de prospeţime. O magie se simţea în aer, când şi-a prezentat noua colecţie „Chanel haute-couture”, pentru primăvară-vară 2011. La 55 de ani, americanca Kristen McMenamy, muza lui Helmut Newton, a lui Avendon din anii ’80, a încheiat defilarea Casei Chanel. Mireasa avea părul alb şi trăsăturile erau marcate de o viaţă intensă. O femeie nu frumoasă, dar interesantă, numită şi „antimodel”, demnă de a sta alături de super frumuseţile de pe podium. Karl Lagerfeld a ales-o pentru a aduce un omagiu frumuseţii feminine în afara schemelor tradiţionale, dar mai ales pentru a demonstra că femeia nu are vârstă.
Să ne aducem aminte că tot el, Karl Lagerfeld era cel care o adora pe Daisy Fellows, spunând despre ea: „Fără să fie frumoasă era cea mai chic femeie pe care am întâlnit-o. A decis să-şi schimbe înfăţişarea, a făcut o operaţie artistică la nas, fiind printre primele femei care au recurs la o asmenea intervenţie, a renunţat la garderoba pe care o avea, şi-a schimbat coafura şi a început să-şi petreacă zilele în muzee. Reputaţia ei ulterioară, de regină a eleganţei, nu a exclus însă aplecarea către avangardă. Când ea purta ceva, alţii îi urmau exemplul”. În primul rând al defilării de la Paris se aflau ex-reginele podiumurilor de odinioară, Jerry Hall (55 de ani), Inés de la Fressange (50) şi Claudia Schiffer (41). În primele rânduri s-au aflat doamnele lumii politice Hortefeux, de Panafieu, Fillon…
Flash-urile au izbucnit atunci când super modelul Stella Tennant, aristocratica prezentatoare engleză, nepoata ducesei de Devonshire, a adus o colecţie în spiritul rock-ului, îmbrăcată în leggins, geacă de tweed, cu mănuşi fără degete.
Alchimia de a vedea şi a nu vedea, la Valentino
La Hotel Rothschild, creatorii Pier Paolo Piccioli şi Maria Grazia Chiuri evocă, cu mare subtilitate, anii ’70. Primul model, din crep roz-pudră, mat, cu fustă plisată, degajă o blândeţe uşor rece, o modernitate temperată. Descoperim un alt fel de abordare a haute couture, prin simplitate ultra şic. Urmează un camizol peste o fustă roşie plisată sau un corsaj cu umerii într-o reţea brodată pe o fustă culoarea alabastrului. Domină linia plină de o forţă calmă. Se adaugă însă, mai transparente, vaporoase şi delicate bluze victoriene, rochii de zi din dantelă, din muselină, cu mari volane în jurul gâtului pentru cele care vor să-şi afirme mai pregnant feminitatea. Un Valentino fragil, dar nu dulceag, într-o categorică stare de graţie.
Elie Saab
Cele care caută o rochie sexy nu vor fi fericite la Valentino. Cei doi designeri predică o feminitate mai pudică şi mai poetică. Gulerele rotunde sunt cât mai aproape de gât, tivul atinge pământul, mătăsurile, muselinele şi tulul accentuează graţia ansamblului, brodat discret cu strasuri sau flori. Ţinute perfecte pentru fetele nu foarte cuminţi.
O croială foarte elaborată, dar nu ostentativă, în colecţiile Casei Valentino, cu vechi lucrături artizanale. Senzualitatea se ascunde parcă între pliseuri. O alchimie de a vedea şi a nu vedea. Femeia lui Valentino este misterioasă, fragilă, dar periculoasă. „Astăzi, între atâtea nudităţi, a fi elegante şi acoperite este o provocare”, precizează stiliştii, inspiraţi de erotismul anilor ’70, de fascinaţia femeilor precum Charlotte Rampling şi Silvia Kristel în „Amantul doamnei Chatterly”. Rochiile sunt lejere trezind imaginaţia, nunaţele dominante se confundă cu carnaţia modelelor, toate blonde şi palide. Ele sunt brodate după metoda „bigudi” (o tehnică pe cale de dispariţie, o singură persoană în vârstă de 80 de ani, în apropierea Parisului, mai ştie să o realizeze). „Manualitatea a ajuns acum a valora aur şi asta au înţeles-o chiar tinerii creatori”, subliniază Chiuri. Creaţiile Valentino trebuie privite de aproape pentru a le aprecia valoarea, pentru că fiecare detaliu e o descoperire. Gulerele bluzelor sunt ca fluturii care zboară, încântându-te parcă în eternitate…
Gaultier glisează între punk-rock şi french can-can
Gaultier
Eleganta rochie de seară a Casei Dior are trenă. Ea este starul defilării. A fost nevoie de 200 de metri de tul pentru componentele jupoanelor. O înlănţuire strălucitoare în roşu şi perle de aur o acoperă. John Galliano i-a dat formă cu discreţie pentru a obţine volumul dorit, din materialele alese cu grijă, unele fabricate special pentru această Casă. El verifică totul înainte de defilare, povestesc angajaţii. Accesoriile, pălăriile, coafurile, machiajul.
Defilarea a avut loc la Muzeul Rodin. Femeia Dior din anul acesta are tenul de fildeş, ochii fardaţi cu negru şi lungi gene false, „à la Gruau” (1910-2004), ilustratorul care a colaborat cu Christian Dior, încă din 1930, elaborând, în 1947, modelul „Miss Dior”, care-l fascinează şi azi pe Galliano şi al cărui stil a influenţat colecţia. Lui i se datorează afişele pentru „Moulin Rouge”, „Lido”, „Casino de Paris”, dar şi cel pentru „La Dolce Vita” al lui Federico Fellini. Profuziune de broderii, care se referă şi la tradiţia casei.
Dior
Linia este caracterizată prin vigoare, prin efecte contrastante, prin multiplicarea straturilor de tul prin care se filtrează lumina. Infuzie de roşu pe negru, bej-biscuit până la culoarea pielii, roz. Broderiile par dâre de cerneală, pete de leopard apar între două pliuri. Contururile par să se amplifice, alături de o fustă-stilou, din tafta duchesse, care efilează silueta. Volumele emfatice revin rochiilor de bal, omagiu al anilor ’50, când femeile purtau kilometri de material în fustele lor.
Defilarea lui Jean Paul Gaultier a încântat publicul. Efecte pixelate, mate siluete negre amintind de umbrele chinezeşti, toalete şic, cu cordon, bretele suspendate pe un tul invizibil barând umerii, volane can-can din tul de mătase alb, rochii-marinar devenite furouri de organdi. Aluzii irocheze în coafuri, un suflu punk, în ţinutele cu pantalon şi mini bolerouri. O alură de „Anées Folles”, plină de spirit, de umor, de „Femeie pariziană”.
Gaultier, Psykko Tycco, dansatoarea de la Crazy Horse
Astfel, Jean Paul Gaultier face să apară veşminte aşa cum erau odată. El este inspirat de punk-rockul englez şi de french can-can, îmbrăcate de prezentatoare cu gigantice creste date cu poamadă şi ochelari închişi, dând volumul muzicii la zero pentru o prezentare scenică a colecţiei Dior. Râuri de negru, crinoline Moulin Rouge, volane din tul, bluze cu paiete, ciorapi-plasă. Un spectacol extraordinar creat de balerina de la Crazy Horse, Psykko Tycco.
Rochiile de bal sunt splendide de privit, dar anacroniştii sunt ironici. Jean-Paul Gaultier amestecă estetica nihilistă cu cea sexy. Pe podium, aşa cum aminteam, balerina de la Crazy Horse, Psykko Tycco, cu gambele în aer, demonstrând o fantezie suprarealistă.
Languroasele gheişe ale lui Givenchy
Givenchy
Riccardo Tisci, pentru Givenchy, a preferat de a prezenta, la Hotel Evreux din Place Vendôme, numai 10 veşminte-capodoperă cu 10 modele din Ţara Soarelui Răsare ajunse special pentru el la Paris. „Totul a costat mai mult decât un show, dar astfel clienţii au putut să vadă mai bine elaborarea, subliniind că pentru anumite haine a fost nevoie de peste 4.000 de ore pentru a le coase şi peste 2.000 pentru a introduce microscopice paiete.” Riccardo Tisci uimeşte prin stilul de visător romantic, cum se caracterizează el însuşi, bazat pe savoir-faire italian combinat cu excentricitatea britanică şi cu eleganţa haute couture franţuzească. Celebrarea continuă a feminităţii unor femei puternice, sigure pe ele şi pe sexualitatea lor, dar şi dispuse să încalce teritorii prin definiţie masculine.
Totul „made in France”, dar inspiraţia vine din Japonia, acolo unde balerinul Kazuo Ohno, nostalgic şi decadent, a ştiut să îmbrace femeia. Fiecare model are o dublă faţă: pe o parte mai simplu, pe cealaltă, în stil robotic, cu aplicaţii tridimensionale în culorile fucsia, verde şi lila, inspirate de video clipurile de desene animate ale lui Goldrake şi Mazinga. Broderiile sunt acoperite de o lejeră organza, de sub care, în timpul mişcărilor, strălucesc pietrele şi perlele.
Un halucinant Armani Privé
Armani Prive
La defilarea Armani Privé, din Place Vendôme, au putut fi văzute, ca de obicei, multe staruri, de la Judi Foster la Sohia Loren. Modelele par ieşite din epoca Cardin: futuriste, new wave, lunare, dar de o forţă şi o estetică indubitabile. Casa „Armani” a preferat culorile tari, de la roşul electric la albastru ultramarin, cu linii ciudate şi materiale insolite. Strălucirea materialelor metalizate, rigide, trecând de la gri inox la verde peşte, rujul de buze violet pe gura decorată la colţuri cu un stras de culoarea rubinului sau albastru închis participă la această colecţie în tonuri acide, cu croi minimalist, aproape ergonometric.
Armani Prive
Magia operează la fiecare nouă apariţie pe podium, bazată pe o realizare impecabilă. Gândul se îndreaptă către unele fotografii experimentale ale lui Man Ray, la o creatură ieşită din „Metropolis” de Fritz Lang sau la… o ţinută dedicată exclusiv lui Lady Gaga, prinţesa media, cu pălăriile în formă de disc şi unele cu voalete acoperind întreaga figură.
Între Orient şi Occident
Elie Saab
De peste 2.000 de ani, Drumul Mătăsii a fost unul dintre cele mai înfloritoare. Era artera unei regiuni de invenţii tehnice şi a marilor religii, budhismul, islamul şi creştinismul. Poate că a fost o idee pentru unii dintre arhicunoscuţii stilişti de a recrea mitul lui Marco Polo. În aerul defilărilor de la Paris a plutit acel ceva care nu e scris, dar pe care îl simţi.
Stare de graţie la „Elie Saab”, cu rochii lungi, în culori pastelate, roz, fistic, ocru, platină şi câteva frez. Un nod plasat în spate, pe mijlocul taliei, pe un ton mai închis decât restul rochiei, conferă o talie de viespe. Despicată îndrăzneţ în faţă, fusta face o concesie modei sexy. Mici perle negre dau o notă glam, alături de broderiile discrete şi tivurile franjurate. Un farmec subtil şi nuanţe delicate la rochiile de seară foarte luxoase. Totodată, el a lansat linia asimetrice cu tăieturi, umeri dezgoliţi şi cape futuriste, într-o paletă colorată romantic, variind de la roz pal la bej-nud, de la lavandă la roşu. Pentru vara acestui an, modelele lui Saab includ motive florale, materiale vaporoase.
Zuhair Murad
La Paris, în 1858, englezul Charles Frederick Worth inventa haute couture, fiind primul creator care şi-a pus eticheta pe creaţiile Împărătesei Eugenia şi ale lui Sarah Bernhardt. Acum, istorica firmă „Worth” aduce prin creatorul său, Giovanni Bedin, rochii vaporoase cu fluturi şi profiluri de iubiţi care se sărută, alături de bijuteriile cu şerpi desenate de Carla Maria Orsi Carbone, adaptate acum la rolul de centuri. Ţinute adaptate domnişoarelor italiene care ies în societate şi pot să-şi arate gambele. În curând, pe lângă rafinata linie de lenjerie creată pe măsură, stilistul anunţă şi realizarea unei linii de pret-à-porter Worth. Broderiile aparţin Casei pariziene „Lemarié” şi sunt asamblate lângă Bologna. Îşi vine să zâmbeşti că haute couture franceză a fost creată de un englez şi are acum un urmaş italian.
Splendide creaţiile libanezului „Zuhair Murad”, inspirat de regina Tin Hinan, curajoasa berberă care a fondat tribul Tuareg. El aduce un omagiu Africii de Nord, etalând veşminte cu drapaje inspirate de dune, văluri cu parfum etnic, ca şi cum frumoasele doamne ar fi venit din oazele deşertului.
Rabih Kayrouz
Un alt libanez, „Rabih Kayrouz”, care a cucerit-o şi pe Rania de Iordania, fotografiată într-o rochie semantă de el în „Harper’s Bazaar”, fiind declarată femeia cea mai elegantă a lumii, a realizat într-o versiune chic minunate creaţii, în combinaţie de mătase şi piele. Creatorul libanez a dus haute couture până la epură. Manechinele în colanţi, defilând desculţe, haine cu efecte surdinizate. O rochie de seară din mătase bleu iris are însă volum. Pensele fac să bluzeze spatele rochiilor. O centură caramel atenuează roşul, o vestă de satin purpurie, fără nasturi, peste un pantalon albastru strident atrage privirile. Un farmec transformând umilul în sofisticat.
„Maurizio Galante” a unit croitoria cu arhitectura. Modelele aveau corpul pictat, broderii şi origami în 3D s-au încrucişat cu bijuteriile tribale făcute din cercuri şi pene.
Tentaţii luxury
Într-o competiţie pentru vizibilitate, casele de modă vor să participe la defilările care să le mărească faima în lume şi să le deschidă noi pieţe, cum ar fi, de exemplu, cea chineză. Deşi marea parte a femeilor de la noi rămân doar cu visul la creaţiile haute couture, pentru primăvara aceasta, designerii au combinat elemente pline de stil şi strălucire cu piese cât se poate de casual, în combinaţii care nu sunt atât de costisitoare.
Isabelle Marant combină colanţii din paiete cu o bluză casual în dungi sau cu o jachetă din denim, Marc Jacob propune o fustă paietată, până în pământ, cu un pulover supradimensionat, fuste lungi până în pământ, din şifon cu o vestă amplă, aşa cum propune Alviero Martini. Şicul? De multe ori plăcerea de a cumpăra ceva nou se transformă într-o operă artistică, punând chiar un grăunte de ironie.
Elie Saab
Sunteţi gata pentru a deschide uşile dulapurilor pentru noile colecţii? Este imposibil să rezişti vâtului proaspăt de primăvară pentru 2011: verde, portocaliu, fucsia. Nu lipsesc efectele de tonalităţi pudră sau nud, cât şi un triumf al naturaleţii care vă va face să deveniţi reginele florilor, în rochii colorate în corolele florilor, într-un trend botanic. Nu lipsesc jocurile de contraste inedite, dungile în orice înclinare, tonalităţi şi dimensiuni. Inspiraţia pop este urmată de decizia rock and roll, cu materiale de la piele la denim, care în acest sezon este mai folosit decât oricând, atât în îmbrăcăminte, cât şi în accesorii. Şi pentru a fi mai feminine şi seducătoare, îmbinaţi lucrurile sport cu detalii scenografice şi materiale preţioase. În acest spirit se pot mixa elemente etno-chic, şifonul cu satinul, imitaţiile de blană cu pantalonii super decoraţi. Dar nu uitaţi şi de seducătoarele combinaţii în dantelă care merg cu stilul rock, combinaţii de texturi rafinate şi culori pastelate care imprimă o notă romantică trendului „traveller”. Combinaţi o dantelă tip Chantilly cu o jachetă sport. O rochie de divă poate fi construită şi dintr-o rochie dreaptă cu decupaje sexy, în nuanţe toride. Şi, de ce nu, căutaţi sclipiri metalice în rochii de mătase cu alură vintage, ce vă vor face irezistibile şi frumoase pentru Valentine’s Day.
Fii primul care comentează
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.