Extinderea metroului din Capitală se confruntă cu o criză financiară fără precedent, conform unui raport al Asociației Pro Infrastructură. Cele trei magistrale esențiale ale metroului bucureștean, M4, M5 și M6.1, au nevoie de aproximativ 3,3 miliarde de euro pentru a fi finalizate, însă alocarea actuală din Programul Transport este de doar 230 milioane de euro, reprezentând un procent infim de 7% din necesarul total.
Fonduri insuficiente și un răspuns ambiguu
La reuniunea Comitetului de Monitorizare a Programului Transport (CM PT) din 20-21 mai, oficialii Ministerului Transporturilor și ai Metrorex au fost întrebați cum se poate să avem prevăzute doar 230 milioane de euro care pot fi efectiv cheltuite pentru aceste proiecte vitale. Răspunsul a fost vag: „Mai așteptați, vom mări alocarea.” Cu toate acestea, detalii despre momentul exact al suplimentării fondurilor și sursele de unde acestea vor fi tăiate – fie din segmentul rutier, feroviar sau naval – nu au fost oferite.
Distribuirea actuală a fondurilor din Programul Transport
România are la dispoziție 9,6 miliarde de euro prin Programul Transport, din care jumătate sunt fonduri europene nerambursabile, iar cealaltă jumătate provine de la bugetul de stat. În prezent, distribuirea acestor fonduri este următoarea: 5,5 miliarde pentru proiecte rutiere, 3,3 miliarde pentru feroviare, 0,5 miliarde pentru sectorul naval, 230 milioane pentru metrou și 100 milioane pentru asistență tehnică.
Proiectele Metroului: Începuturi și Provocări
Printre proiectele actuale ale metroului, se numără:
– M6.1 1 Mai – Tokyo/Băneasa: Contract semnat doar pentru structura pe o lungime de 6,6 km, cu un cost de 240 milioane euro, fără dotări și finisaje.
– M4 Gara de Nord – Gara Progresu: Licitație proaspăt lansată pentru două loturi de 12 kilometri, 13 stații plus depou, valoare estimată de 2,1 miliarde euro.
– M5 Eroilor – Iancului: Estimat grosier la încă un miliard de euro pentru cei 5 km, cu licitația programată pentru 2025.
Totalul proiectelor însumează aproape 24 de kilometri și 3,34 miliarde euro fără TVA, însă dotările, finisajele și trenurile necesare pentru funcționare completă nu sunt incluse în această sumă.
Alte proiecte și perspective
Metrorex are în vedere și alte obiective importante, precum reabilitarea liniei M2 Berceni-Pipera, extinderea magistralelor existente, reabilitarea stațiilor și dezvoltarea noilor linii M7 Bragadiru-Colentina și semi-inelul sudic M8 Crângași-Dristor. Acestea sunt, însă, încă la stadiul de promisiuni și nu există un calendar clar de implementare.
Concluzii
Situația actuală indică o discrepanță majoră între necesitățile de finanțare și fondurile disponibile, ceea ce ridică semne de întrebare asupra viitorului extinderii rețelei de metrou din București. Termenele pentru finalizarea proiectelor sunt, de asemenea, ambițioase și, în multe cazuri, nerealiste.
Numerologia, ca semne pt inițiați nu ca putere a numerelor, e tare cu această veste, poveste: lipsesc 3,3 miliarde de euro (33), România are la dispoziție 9,6 miliarde de euro (96, 66), lungime de 6,6 km (66).