Lucrările la sectorul Suplacu de Barcău – Chiribiș al Autostrăzii A3 înaintează într-un ritm modest, pe fondul întârzierilor birocratice și al mobilizării reduse în teren. Contractul pentru acest tronson, cu o lungime de 26,35 kilometri, a fost semnat pe 24 noiembrie 2023 cu Erbașu, companie aflată la prima experiență în construcția de autostrăzi.
Deși documentul inițial prevedea o perioadă de șase luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție, aprobarea proiectului tehnic a fost emisă cu întârziere, abia pe 19 decembrie 2024. „În mod normal, proiectul tehnic ar fi trebuit să fie gata mult mai devreme, astfel încât să existe o continuitate logică între etapele contractului. Întârzierea în aprobarea acestuia a dus inevitabil la decalarea începerii efective a lucrărilor”, explică un specialist în infrastructură.
Pe 20 ianuarie 2025 a fost emis ordinul de începere a execuției, cA3eea ce înseamnă că termenul contractual de finalizare a fost împins până la sfârșitul lunii iulie 2026. În prezent, activitatea din șantier este limitată, în parte și din cauza sezonului rece. „Constructorul pare să se miște într-un ritm de iarnă: nici prea alert, nici complet blocat. Important va fi să vedem o mobilizare substanțială odată cu venirea primăverii”, afirmă reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.
Deși traseul nu ridică dificultăți tehnice majore, există riscuri legate de structurile abandonate de fostul constructor, compania americană Bechtel. Numeroase grinzi-mamut și alte elemente structurale au rămas neprotejate timp de aproape două decenii. „În acest moment, totul pare sub control, dar adevăratul test va fi în momentul în care se vor monta grinzile. Dacă vor fi identificate probleme grave, acest lucru ar putea complica serios lucrările și ar putea genera noi întârzieri”, avertizează un expert din domeniu.
În acest context, provocarea principală pentru Erbașu rămâne recuperarea întârzierilor și respectarea termenului contractual. Compania, cunoscută în principal pentru proiecte de construcții civile și industriale, este pentru prima dată implicată în realizarea unui tronson de autostradă. „Este esențial ca antreprenorul să demonstreze că poate face față rigorilor unui astfel de proiect. Faptul că este un new entry pe infrastructura rutieră majoră nu trebuie să devină o scuză pentru eventuale noi întârzieri”, punctează un analist din domeniu.
După multiple schimbări de constructori și 22 de ani de la momentul în care Bechtel a dat prima cupă de excavator pe acest lot, sectorul Suplacu de Barcău – Chiribiș rămâne unul dintre cele mai întârziate din Autostrada Transilvania. Rămâne de văzut dacă Erbașu va reuși să finalizeze lucrările conform termenului stabilit sau dacă acest tronson va continua să fie un simbol al tergiversărilor din infrastructura rutieră românească.
Filme româneşti, în premieră mondială la TIFF 2015 Comedii, drame, thrillere, filme de epocă şi, pentru prima dată în istoria TIFF, un horror found footage 100% independent: 31 de producţii, unele aduse în premieră mondială la Cluj, vor fi proiectate […]
Cea mai scăzută temperatură din Transilvania în noaptea de vineri spre sâmbătă a fost de minus 20 de grade Celsius, valoare înregistrată la Miercurea Ciuc. Potrivit meteorologului de serviciu de la Centrul Meteo Regional Sibiu, Cristian Greu, citat de Agerpres, […]
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.
-erbashu e Duce de Râpă…..
(tac-su a fost sinucis ca in „Casacadorii rasului”
intrebatzi la Apa Nova)