Povești românești

Fintechul care ajută antreprenorii când au nevoie de finanțare

Statisticile arată că 94% dintre companiile românești sunt microîntreprinderi, iar, dintre ele, 70% nu sunt eligibile pentru accesarea unui credit bancar clasic.

Ideea de la care Omnicredit a pornit a fost aceea de a asigura, prin intermediul platformei online, nu doar bani, ci ceva mai prețios: de a ridica povara nevoii de finanțare și de a oferi mai mult timp antreprenorilor pentru a-și dezvolta afacerea.”, povestește Elisa Rusu, CEO-ul companiei ideea de la care a plecat afacerea

Antreprenorii întâlnesc obstacole în inițierea și dezvoltarea afacerilor în România întrucât cadrul fiscal este încă deficitar la capitolul claritate, pentru că încă există birocrație, dar și instabilitate legislativă. Problemele au fost remarcate constant în toate barometrele desfășurate în România de-a lungul timpului. 29% dintre micii antreprenori și-ar dori să-și finanțeze afacerile prin clasicele metode de finanțare (credit bancar, fonduri europene, credit furnizor etc), dar realitatea arată că 70% dintre aceștia recurg la autofinanțare.

În România, pentru microantreprenoriat, este extrem de dificil să se încadreze în clasicele șabloane de finanțare. Microîntreprinderile trebuie să garanteze eventualele credite cu garanții puternice, de cele mai multe ori imobiliare, pe care o parte dintre ele nu le au.

Studiile arată că motivul pentru care majoritatea micilor antreprenorilor nu iau în considerare opțiunea clasică de finanțare nu are legătură cu dobânda, ci mai degrabă de incertitudinea că vor putea susține plata unor rate în viitor, de neîncrederea în estimările financiare din planul de afaceri.

Nevoia unei soluții de finanțare fintech, 100% online a fost resimțită de mult timp. În contextul dezvoltării conceptului de „Open Banking” (2015-2016), operațiunile financiare, cât și cele de finanțare ar trebui sa se întâmple de la sine. În urma unor numeroase cercetări efectuate, Omnicredit a luat naștere la începutul anului 2019, timp în care a testat, a îmbunătățit și dezvoltat de la produsele financiare până la procesul de aplicare, monitorizare și colectare a finanțărilor. Ceea ce deosebește OMNICREDIT de orice alt produs de pe piață este că toate operațiunile au loc 100% online, de la înrolarea clientului în platformă, la transmiterea documentelor, la analiza dosarului, până la semnarea contractului. Întregul proces de finanțare devine accesibil oricărui antreprenor, fie că acesta este în mediul urban sau rural. Fiind un serviciu online, antreprenorii nu mai depind de prezența unei sucursale, tot ceea ce trebuie să facă este să acceseze platforma de pe orice dispozitiv conectat la internet. În prezent, fintechul este singurul de pe piața românească care oferă opt tipuri de produse prin finanțarea micro-companiilor în timp real.

Acționarul majoritar al companiei este fondul de investiții Reconstruction Capital II Limited (RC2) controlat de românul Ion Florescu, un fond prezent în România începând cu anul 2005 si cotat pe bursa de valori de la Londra.

Companiile din România caută din ce în ce mai mult alternative la produsele bancare, considerate a fi greu de accesat, mai ales de către jucătorii mici. Cele mai populare tipuri de produse Omnicredit, în cele cinci luni de la lansarea platformei, sunt cele de Factoring – 50%, Scontare instrumente de plată – 30% și Microcreditare – 20%. Acestea sunt sunt si cel mai facil de accesat, reprezentând o încasare accelerată a propriilor lichidități și nu o îndatorare a firmei. Majoritatea clienților provin din domenii B2B, colaboratorii lor fiind persoane juridice, în cea mai mare parte.

Pentru că piaţa românească nu este obişnuită cu servicii de finanţare online, în primă instanță, toți cei interesați se așteaptă la un alt proces, în sensul în care cred ca trebuie să treacă prin clasicul comitet de aprobare. Cei mai mulți își doresc același tip de finanțare, însă atunci când își dau seama de nevoile reale ale companiei, în urma discuției cu consultanții Omnicredit, își schimbă opțiunea. Ulterior, pentru că înțeleg că procesul de finanțare este extrem de simplu, apreciază faptul că nu este nevoie să facă drumuri suplimentare care să intervină în desfășurarea activității lor.

Şi această uşurinţă în accesarea fondurilor a dus la rezultate extrem de bune, înregistrate în numai 5 luni de la lansare. Până în prezent, Omnicredit are 1253 de utilizatori, companii care au fost interesate de o potenţială colaborare, imediat după ce platforma a apărut pe piaţă. Peste jumătate dintre acestea au devenit, în timp, clienți fideli.

Dacă ar fi să facem un profil al clientului Omnicredit, Elisa Rusu, CEO-ul companiei, spune că vorbim de două categorii: „Persoanele juridice care apelează la serviciile noastre de finanțare se împart în două categorii: cei care știu exact ce tip de finanțare își doresc- sau au accesat în trecut produse similare și cei care nu cunosc noile tipuri de produse financiare care li s-ar putea potrivi. Fiind într-o piață competitivă a marilor jucători, microcompaniile și micii antreprenori care, din dorința de a oferi flexibilitate către clienții pe care îi au, oferă timpi mari de plată a facturilor sau a instrumentelor de plată (60 sau chiar și 90 de zile). De aceea ajung într-un impas financiar, lispă de stocuri, lipsă de lichidități. Datele demografice de până acum ne arată faptul că proporția de gen (bărbați- femei) este în măsură oarecum egală, iar ca si segment de vârsta predomină categoria 25- 44 de ani”.

Odată cu expansiunea platformei, şi echipa Omnicredit s-a mărit. Strict pentru finanțarea persoanelor juridice, compania a început cu doar câțiva oameni cheie, care să asigure structura și suportul necesar activității de finanțare. În acest moment, au ajuns la 14 persoane specializate în analiză și operațiuni de factoring/microcreditare, Contabilitate, IT și Marketing. Tot până la final de an, compania își va mări echipa prin sporirea personalului responsabil cu operațiunile de Factoring, Scontare și analiști de credite.

Atunci când vorbim despre planuri de viitor, proiectul principal al conducerii Omnicredit este de a crește platforma și de a reuși să devină leader de piață, pe zona de online, pentru soluția de microcreditare persoane juridice.

Anul viitor, intenționează să lanseze noi produse care să se plieze pe nevoile financiare ale clienților, să implementeze tehnologii machine learning și deep learning pentru o servisare cât mai rapidă și aproape de business-ul micilor antreprenori. De asemenea, în viitorul apropiat, îşi propun să deruleze cât mai multe acțiuni de suport în educația financiară a celor aflaţi la început de drum.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.