Proiect de normalizare statală

Impostura frecventă la decizii și criteriile false au afectat, din nefericire, evoluția țării în ultimele decenii. S-au înmulțit decidenții care nu

Proiect de normalizare statală

Impostura frecventă la decizii și criteriile false au afectat, din nefericire, evoluția țării în ultimele decenii. S-au înmulțit decidenții care nu

Impostura frecventă la decizii și criteriile false au afectat, din nefericire, evoluția țării în ultimele decenii. S-au înmulțit decidenții care nu pricep promisiunile lui decembrie 1989, nu înțeleg oportunitățile apărute pe parcurs și încalcă la tot pasul Constituția (1992). Declinul a devenit astfel perceptibil în mai toate domeniile. L-am semnalat mai întâi în științele sociale și filosofie.

Declinul din științele sociale
Cu decenii în urmă, în sociologie mai exista un Henri H. Stahl, iar Achim Mihu elabora o concepție sociologică proprie. În Romania de azi, însă, sociologia a devenit anchetă de teren, implicată în manipularea electorală și obsedată de bani. Nu s-a mai publicat vreo concepție sociologică indigenă demnă de nume. Sociologii spun azi puțin despre ceea ce se petrece.
Situația nu este roză nici în alte discipline. În economie, de exemplu, se mimează neoliberalismul zilei. Se face tot mai bună istorie economică pentru a-l contracara, dar rămâne necesară o concepție ancorată în realități pentru a le schimba. Nu s-a mai putut scrie nici măcar la Centenar istoria țării, iar distanța de cursul de azi al disciplinei este evidentă pentru cel care se informează. Noroc că scriu alții despre momentele complicate ale istoriei naționale. Dreptul s-a prăbușit odată cu arbitrarul vădit al unor procurori și cu dezlegări în instanțe fără legătură cu justiția, dar și cu scrieri ce nu induc orizontul dreptății. Cultura juridică a unor Mircea Djuvara sau Tudor Drăganu a rămas în trecut. Propaganda zilei a inundat minți din psihologie, pedagogie și alte discipline.

În filosofie, mulți trăiesc din cunoașterea aproximativă a ceea ce a fost cu multe decenii în urmă. Mai nou, s-a lichidat în universitățile din țară și disciplina istoria filosofiei – care a fost dintotdeauna coloana vertebrală a pregătirii în domeniu. Ea s-a stins și prin ieșirea de pe scenă a specialiștilor reali.

Preocupat să articulez o sistematică proprie (Lumea ca acțiune și reflecție, în curs de publicare) și trecând în revistă demersuri similare, mi-am dat seama încă o dată că efortul creator, de construcție filosofică, s-a oprit în România undeva la Mircea Florian și Constantin Noica, care au mai dat concepții. Sau la autori de generalizări fecunde în domeniul lor de consacrare – cum au fost Petru Botezatu (logică), Anton Dumitriu (științe), Adrian Marino (studii literare) – care au format momente.
Mulți se iluzionează că ignorarea operelor majore și a reperelor universale, precum și trecerea sub tăcere a realităților, au de a face cu pregătirea. Se pricepe anevoie că pluralismul nu scutește de angajări personale, nici lecturile de creație proprie și că integritatea este indispensabilă. La mulți se observă, din păcate, suficiență, lipsă de rigoare și false ierarhii ale valorilor.

Declinul din literatură
Cum se știe, din anii șaizeci încoace, critica literară și-a asumat libertăți ale sincronizării, în fața cărora alte discipline ezitau. De aceea, Adrian Marino a contat prin cercetări de istorie literară, dar și în sfera teoriei, în condițiile în care Nicolae Manolescu ducea campania de cultivare a valorii estetice. Numai că – așa cum constată azi pe bună dreptate Răzvan Voncu (în „Apostrof”, mai, 2025) – niciunul dintre aceștia nu mai are echivalent în România zilelor de acum. „Publicul criticii s-a subțiat considerabil, iar dovada cea mai limpede o furnizează faptul că nici nu prea se mai știe exact ce este un critic şi la ce folosește disciplina. Subsecvent, au dispărut marile personalități ale criticii. /…/ criticii de anvergură au dispărut fără ca în locul lor să se înfiripeze, în domeniile respective, vreo autoritate cât de cât comparabilă. /…/sub pretextul <înnoirii> și al , au pătruns o mulțime de nechemați: unii lipsiți de simț critic, alții, de capacitatea de expresie, cei mai mulți, străini de imperativele etice ale profesiei”.
La fel de pătrunzător (în „Apostrof”, iunie, 2025), cronicarul continua: „Probabil că, din acest punct de vedere, mai gravă încă este criza prozei și în special a romanului. Desigur, avem în continuare romancieri importanți și o privire retrospectivă ar produce, la vârf, o listă de nume care, deși vizibil mai subțire decât aceea din urmă cu 20 sau 30 de ani, poate încă alimenta un optimism moderat cu privire la ceea ce se va scrie în următorii câțiva ani. Dar nu mai mult de atât. Iar pseudo-explicațiile teoretice, pretins postmoderne, cum că a trecut epoca Marelui Scriitor și a marilor romane asociate cu aceasta, nu pot fi acceptate de cine citește cu adevărat și vede că rafturile librăriilor românești sunt pline de romanele marilor scriitori contemporani din toată lumea, în traducere./…/ În multe literaturi de pe mapamond (sau cel puțin în literaturile din tarile civilizate), proza ține capul de afiș, iar unele romane provoacă ample dezbateri și controverse, unele reverberând chiar în spațiul politic. /…/La noi, dimpotrivă, romanele și volumele de proză scurtă actuale sunt – cu excepțiile de rigoare, puține – simple exerciții de virtuozitate sau de autism social acut al autorului. Prozatorii, în special cei mai tineri, „vând“ povești subțirele pe subiecte „la modă“, încercând să spargă acest zid al irelevanței nu pe calea marii proze, a creației autentice, ci pe aceea facilă a artei cu teză. Teme la ordinea zilei (sau, mai bine zis, pe care media le consacră ca atare), cum ar fi consumul de stupefiante, „lupta împotriva discriminării“, mediile defavorizate sau „gender studies“, sunt abordate în romane teziste, scrise mediocru și lipsite de interes literar./…/Astfel că irelevanța (socială și literară) este, în opinia mea, o tendință îngrijorătoare a prozei noastre actuale, dar nu este nici pe departe singura”.

Indicii de declin cuprinzător
Universitățile rămân cheia dezvoltării unei societăți moderne avansate. Fiind implicat direct, pot spune cu susținerea documentelor de arhivă că, în 2012, o universitate din România a fost adusă, prin reforme veritabile, la nivelul intrării în primele cinci sute de universități ale lumii în clasamentul internațional (Shanghai) care contează cel mai mult. Performanța era în premieră în țara noastră. Or, în ultimii ani, ca urmare a veleitarismului, s-a ieșit din primele două mii de universități și practic din clasament.
Mersul înapoi s-a petrecut, cum spuneam, și în alte domenii. Bunăoară, România avea o industrie susținută, conceptual vorbind, de politehnicile din țară. Între timp, importul de patente a devenit covârșitor. România avea o industrie chimică evoluată pe baza cercetărilor proprii. Matematicienii se preocupau de calculatoarele vremii. Industria aeronautică se angaja în construcția de avioane de pasageri. Iar acestea sunt doar câteva exemple. Oricând era nevoie de ameliorări, dar, la timpul lor, pașii erau competitivi. Azi, mimetismul și obținerea de funcții fără competență și de indemnizații fără creații par reguli.
La drept vorbind, nicio instituție academică din țară nu mai este conform sensului ei. De la legislația educației din 2011, mersul în jos și slaba calitate le-au colonizat. Se observă ușor din însăilările celor care le conduc că aceștia se justifică cu găselnițe. Cum observa un oaspete prin 2018, ceea ce este cel mai interesant în instituțiile academice din România actuală sunt festivitățile.
Oricât de nerealist pare, discuția despre bani nu este singura care ar trebui purtată. În definitiv, cum s-au folosit chiar banii europeni? Așa cum documentele de arhivă probează, Marian Papahagi, ca secretar de stat, și subsemnatul, ca rector și apoi ministru al educației naționale, am lucrat la introducerea programelor europene în educația din țară. Eram entuziaști și am sperat că în Romania va începe cu ele un apetit nou de lectură, cercetare, profesionalizare de nivel înalt. Dar ce a ieșit?
Peste ani, am constatat amândoi: mașini mai luxoase decât își permiteau colegii francezi sau belgieni, case mai arătoase, vacanțe în locuri exotice, averi pe care nu le poți avea muncind corect. Spre deosebire de ceea ce se putea constata în materie de construcție și modernizare instituțională în țările cu parcurs similar! Încheiasem, la rândul nostru, stagii de studii în străinătate, pentru licențiere și doctorat în cazul colegului meu, pentru doctorat, în cazul meu. Dar, fiind preocupați de solida calificare proprie și de performanță, nu ne-am flatat vreodată cu faptul că am studiat în alte țări, căci acesta nu este scop în sine.

Incapacitatea proiectării dezvoltării
Declinul profesional este acum răspândit în multe locuri din societate. La mulți dintre cei care se bat cu cărămida în piept cât de pricepuți ar fi, se observă neînțelegerea statului democratic și neputința de a articula un proiect care să facă față culturii instituționale actuale.
Exemplul cel mai recent este perorația în jurul deficitului bugetar al statului român – într-o țară cu potențial în resurse naturale și umane considerabile, dar mai departe trădată și prost slujită de decidenți. În loc să se ceară contribuții pentru echilibrarea bugetului de la cei cu stare materială, se vor sacrificii de la cei deja sărăciți, lipsind referința la mari actori economici. Nu se vede vreo concepție despre dezvoltarea țării, ce pare ceva peste puteri
Știm bine că indicatorii României de azi nu sunt deloc ușor de tolerat. Îi repetăm de fiecare dată: deficit bugetar cronic, economie la marginea junk, democrație dintre cele mai slăbite, credite dintre cele mai scumpe, sărăcia cea mai răspândită în populație din Europa, cel mai mic consum de carte pe cap de locuitor și cel mai extins analfabetism funcțional de pe continent, emigrarea cea mai mare dintr-o țară în timp de pace, prestigiu în scădere. Ori pe ce față se întorc lucrurile, acești indicatori sunt în fond efectele derapajului la nivelul statului însuși, cauzat de nepriceperea și corupția decidenților.
Pentru mințile lucide, în România de astăzi, în joc nu este însă numai chestiunea deficitului bugetar, cum se perorează spre a face plauzibile rezolvări ce nu ating fondul. În joc este problema dezvoltării, cu toate componentele sale. Este de recunoscut cu sinceritate: România a fost adusă într-o criză instituțională fără analog în Europa actuală. Decidenții ei practică obținerea puterii printr-o mituire cât mai largă și acordarea de privilegii. Invocate adesea, Grecia de acum câțiva ani și alte țări s-au confruntat cu dificultăți financiare, dar nu și cu o degradare a statului de asemenea magnitudine.

Proiect de curmare a degradării
Fiecare cetățean al României se confruntă cu slaba pregătire și corupția decidenților, proasta reglementare, extinsa nepăsare, minciuna și falsurile, privilegiile absurde, nepotismul și favoritismele, abuzul și nedreptatea. Așa stând lucrurile, nu este nimic mai urgent decât curmarea acestei degradări începând cu ceea ce percepe cetățeanul.
Văd posibilă curmarea degradării statului aplicând un program care începe cu cincisprezece măsuri firești. Anume:
1.Revenirea la Constituție (1992) sub trei aspecte aflate acum în suferință. Prin respectul „demnității umane” în operarea autorităților și instituțiilor de forță ale statului. Societatea modernă a început cu „demnitatea umană” ca veritabil „principiu” de la baza libertăților și drepturilor fundamentale. Apoi, prin aplicarea prevederii după care politica externă este atributul guvernului României, pe baza aprobării de către Parlament, iar „președintele” reprezintă statul român. Aceasta este chiar litera Constituției, a cărei încălcare a fost punctul de plecare al degradării! Și, în sfârșit, prin asumarea faptului că deciziile majore, inclusiv cele care privesc resursele, se iau într-un stat cu cetățenii săi, în exercițiul suveranității statale și naționale.
2. Deschiderea accesului la credite bancare încurajatoare, încât oricare cetățean să poată iniția activități economice, în general creative, potrivit capacităților și aspirațiilor sale. Nu este societate normalizată fără largi libertăți personale și șanse de valorificare economică.
3. Scoaterea prin lege a serviciilor secrete din economie, administrație și politică. „Protocoalele de cooperare servicii secrete-justiție” și intervențiile „secrete” au îngropat țara într-o „președinție africană” și, cu ea, în degradarea statului și subdezvoltare. Ar fi cazul să se înțeleagă că justificarea serviciilor secrete într-un stat democratic nu are de a face cu securismul.
4. Concursuri deschise pentru orice post în serviciul public, în afara funcțiilor alese. Trebuie oprită tehnica „desemnărilor personale” de judecători de orice nivel, începând cu cele mai înalte curți, de procurori, de inși în funcții de sprijin, inclusiv de consilieri, căci este aducătoare de falsificări și corupție. Nimeni să nu fie angajat fără a-și proba capacitatea de a proiecta dezvoltarea în domeniu și fără a trece prin concurs public.
5. Simplificarea rețelei de ministere, agenții și unități de sprijin și a conducerilor și aparatelor de funcționari la toate nivelele. Nu-i nevoie de structura actuală de șefi, de secretari de stat, de directori, de consilieri, de secretariate, cu excepția strictului necesar, stabilit conform practicilor din țări de referință.
6. Revenirea la salariu stabilit la nivel corespunzător pentru munca prestată. Adăugarea de sporuri și de orice altceva duce, cum s-a văzut în România ultimelor decenii, la inegalități și corupție.
7. Pensie pentru contributivitate, nu pentru altceva. Firește, eroismul se cere recompensat, ca în orice societate matură, dar pensia se acordă potrivit contribuției în timp, la fondul respectiv.
8. Stimularea și recunoașterea performanțelor reale, aparte, ale cetățenilor, prin premii substanțiale în funcție de importanța și mărimea valorii performanței. Firește, stabilită cu acuratețe.
9. Oprirea nepotismului drept criteriu de ocupare de funcții și ascensiune. Nimeni să nu acceadă în instituții publice și în funcții fiind fiul, ginerele, soția, nora, ruda, etc. cuiva. Precum în cele mai multe țări, oricine poate deveni ceea ce dorește, dacă este competitiv, dar, la nevoie, are de făcut un ocol prin alte concursuri și instituții, încât nu filiația să decidă.
10. Revenirea la alegeri de către cel mai calificat corp electoral în stabilirea conducerilor de instituții publice. De pildă, revenirea la senatul instituției, în locul alegerii actuale de rectori la universități în sistemul partidelor. Aceasta din urmă a dus la politizare și cârdășii care au malformat criteriile și au redus valoarea universităților.
11. România are profesori și oameni cu doctorate, dar performanțele titlurilor și funcțiilor sunt adesea mediocre. Rămâne și azi valabilă observația lui Spiru Haret că în țară se obțin titluri academice ca la nimeni. Pentru a se ieși din banalizarea titlurilor din România actuală, este nevoie de nivele noi, mai înalte, la titlurile de profesor și de doctor. De altfel, aceste nivele au existat în tradiția proprie.
12. Redimensionarea personalului din orice unitate publică. Doar câteva exemple: este plin de evaluatori nepricepuți pe capul dascălilor la Educație, plin de pile la Externe, plin de aranjamente oneroase în celelalte ministere și instituții, despre care se poate vorbi exact. Este ora stabilirii unui minim de personal, restul evoluând odată cu programele benefice implementate.
13. Elaborarea și aplicarea de criterii operaționale de performanță în orice entitate de interes public. Țară sărăcită datorită decidenților ei, România va proceda înțelept luând ca referință practici ale statelor funcționale și performante.
14. Adoptarea de legi care să contracareze minciuna răspândită în comportamente și rețele din societate. Așa cum reputatul medic George Șerban constata, într-o diagnoză de rezonanță internațională, s-a extins „minciuna” ca „a doua natură a unor oameni”. Adevărul este totdeauna salvator, încât continuarea tendinței aduce mari daune României.
15. Angajarea proiectului asanării vieții în statul român. Sunt multe urgențe în România actuală, dar nimic nu are efecte mai vaste și nu este mai urgent decât normalizarea statului sub aspectele de interes pentru fiecare cetățean, încât fiecare să resimtă legitim mândria acestei cetățenii.

Distribuie articolul pe:

35 comentarii

  1. Dacă se fac amereu alegeri măsluite, ce dau lideri slabi sub toate aspectele – profesional, politic, moral, civic, să nu ne mirăm. Alegerile sunt totul. Cu așa alegeri, așa situație!

  2. Și cele mai sănătoase măsuri vor fi aplicate prost într-o societate needucată.
    Haideți ca preț de câțiva ani (ne propunem un termen care poate fi elastic) să uităm de orice alt demers decât cel de educare a cetățenilor și vedem apoi pe ce direcții decide să o apuce societatea educată.

  3. O foarte exactă inventariere a ceea ce face din statul român de azi un stat nefiresc. Propunerile din proiect sunt excelente și sunt inevitabile dacă se vrea normalizarea. In ce stat sunt pensii speciale? Unde este pilăraie ca la noi? Unde se încalcă legea și la numirea (în alte țări este selecție prin concurs!) de judecători? Și altele și altele. Numai normalizarea statului e rezolvare. Cine să o facă, când și ziariștii nu mai au încredere? Nu vorbesc de inșii care habar nu au dar se bagă.

  4. Constitutia trebuia scrisa intr-un limbaj clar, accesibil oamenilor obisnuiti, fiindca lor li se adreseaza, nu numai specialistilor de la CCR. Din ce s-a vazut, au avut frecvent probleme cu interpretarea ei chiar si magistratii, juristii si politicienii, oameni care ar fi cazul sa se priceapa la legislatie.Inainte de a fi votata, trebuia sa li se spuna votantilor ca era bine sa o si citeasca , fiindca multi au mers la vot fara sa stie ce contine.

  5. Ar trebui terminată discuția cu inși care fac doar diversiuni pe la comentariile ziarelor. Să ne obișnuim cu convingerea că oamenii sunt maturi să priceapă un articol atât de cultivat, sobru și bine argumentat și nu au nevoie de vaxleri. Cum mai nou se manifestă în locuri din viața țării.

  6. Oamenii știu situația țării, iar articolul spune lucrurilor pe nume. Nu-i nevoie de vexleri să arate culoarea lucrurilor.Într-adevăr, cu acest numit charlie proliferează inși trimiși pe la subsolurile ziarelor ca nu cumva oamenii să citească corect ce se spune. Pierdere de vreme cu așa ceva.

  7. Cu elita bolsevica la putere din 1947 nu putea exista un STAT NORMAL, in care sa domneasca NORMALITATEA…Si cum sa-i cataloghezi pe PSI Ho, patzii lor care sustin ca Stalin a instaurat in 1947 „republica latino-etrusca”, pe care in 1917-1922 o instaurase impreuna cu Lenin
    in Rusia Tzarista…

  8. Temeinică abordare a normalității statului! Așa cum sunt statele de azi veritabile. Și Ileana și alți oameni la vârsta senectuții nu se compară cu acest Charlie, care se ia doar de persoane, dar nu are vreo cunoștință. Doar un Vaxler pe la subsolurile ziarelor. Nu ar fi cazul integrității? Cum bine spune și articolul formidabil și corect.

  9. FIRUL MILENAR care trebuia reinodat in 1989 este acela al DOMNILOR si DOMNITORILOR/(1310-1881) (nume dupa tipul de conducere de tip DOMINAT a Imperiului Roman si al Imperiului Roman de Rasarit/(284-610 AD)) de pe taramul DACO-ROMANILOR din ROMANIA (numele Imperiului Roman de Rasarit/(330-610 AD), nume de ROMANIA ramas si pastrat ULTERIOR doar de neamul NOSTRU (DACO-ROMANESC) de pe taramul NOSTRU (carpato-dunareano-pontic nord-dunarean)/(610-1310), taram numit ulterior tarisoarele feudale ROMANESTI conduse de PRINCIPI (nume dupa tipul de conducere a Imperiului Roman/(27 BC- 284 AD), Tarile ROMANE medievale, Tara ROMANEASCA/(1310-1859), ROMANIA/(1859 si pana astazi).
    TARAM al ROMANILOR din ROMANIA devenit REPUBLICA din anul 1947 (nume dupa modul de guvernare al Republicii Romane/(509-27 BC)) .
    PS. Inainte de a propune un Proiect de Reparatii Capitale … TREBUIE sa DEMONSTREZI ca exista micul omulet verde al neamului arab migrator Shasu … si ca el este … creatorul CERULUI si PAMANTULUI (si doar a atat, dupa VT). Eu iti pot DOVEDI ca NU EXISTA o fiinta antropomorfa care sa creeze mai intai Pamantul apoi Soarele, apoi stelele/luminatorii (cf. VT), apoi galaxia Calea Lactee, mai apoi Universul Extragalactic, si in final Multiversul Extragalactic (cele care nu apar mentionate in VT). Fiindca NU l-ar lasa LEGILE cele NATURALE ale MATEMATICII, FIZICII si ASTRONOMIEI !

  10. Datorita internetului o multime de ne Ave nitzi au posibilitatea sa-si completeze studiile filosofice indraznind sa se exprime public,
    timid, dar cu un avant neasteptat la varsta senectutii…Si nu ma refer in mod expres la postacu ileana care dupa intalnirea cu Hegel,
    Kant si Lenin parca a renascut…

  11. Intre pierderile de competenta , sa nu uitam cercetatorii izvoarelor istorice scrise in slavona , turca , greaca , latina , maghiara .
    Poate singura institutie care ar putea salva acest domeniu este Biserica Ortodoxa Romana .
    Tot asa nu exista filologi care sa se ocupa de lb iraniene ( tara noastra a fost secole inainte de venirea popoarelor turcice , strabatuta de popoare iranice ) sau lituaniana ( o limba IE ” primitiva „).

  12. Oricum ar intoarce din condei ras talmaci citorii Historiei, in 1947 Bolsh she Vicii au frant FIRUL MILENAR care trebuia reinodat in 1989…

  13. Ce alta dovada de loialitate poate oferi cineva precum pro STO croatu de la 14:09 care si-a parasit sihastria Forrest Thiery era pentru
    a-si idollatraiza REC crutorul?

  14. Conform Hegel ,Statul este locul unde individul își găsește libertatea autentică, nu ca simplă libertate negativă (lipsa de constrângere), ci ca libertate pozitivă (participarea activă la viața socială).
    Mi-a luat ceva timp sa pbserv ca npo treim intr-un stat kantian,dupa teoria lui Kant Statul de drept este o doctrină fundamentală în gândirea juridică europeană, având origini în jurisprudența germană.Ce„protectie„ofera si cu cui?Drepturilor divine si drepturilor naturale,deviatii ale dr.civice cetatenesti,acordate de stat ,adica sa nu existe nici-o constringere din partea statului,fiecare face ce vrea-asta facem in Statul „liberal democratic„.
    De la dreptul divin al imparatilor,regilor,la dreptul natural al omului inteles ca animalul salbatic in „datul sau natural„ de unde jungla salbatica de azi a societatii facuta dupa chipul si asemanarea lor al minoritatilor de tot felul ,sociale,politice,sexuale etc.„Statul,puterea guvernamentală este limitată de lege„ de care „lege„ aceea despre care Lenin spunea ca este ”Drept„ adica politica toata ziua,cu alte cuvinte Statul Roman este limitat de „dreptul„ divin al bancherilor „regi„,de „dreptul natural al homosexualilor„ si al altor minoritati ca asa ne spun kant,Bruxelul,Germania lui Bismark.

  15. Articol excepțional ca informare, cultură teoretică, profunzime. Ar fi cazul să învețe și trepăduși ai securismului că România are nevoie de alte soluții.

  16. Toti au „proiecte” se cred la CC al PCR….doar ca nu mai au puterea.Cine mai da doi bani pe chestiile astea?statul Roman e o colonie condusa de globalisti

  17. Proiectul de REPARATII CAPITALE A STATULUI, securist, l-am schitat in mod repetat fiind bazat pe REPARAREA CONSTITUTIEI care a pus clar si precis bazele DEZASTRULUI!!! Normalizarea dezastrului inseamna sa faci dezastrul o normalitate…

  18. Papa Pasha Francisk stiam ca ii Ana temiza cu blandete pe atei, nu pe cei ce cred in Dumnezeu CREATORUL UNIVERSURILOR, macro si micro…
    In acest spirit propun un Proiect de Reparatii Capitale…

  19. Din cele 30 de dinastii faraonice intre 3100-260 ien., doar in a 3-a si a 4-a au fost construite piramidele cu care se lauda Egiptul!
    Deci in alta dinastie poate se va mai face ceva,dar in actuala ,nu!
    Perioada 1960-1989 a fost o exceptie

  20. Si am uitat razboaiele interetnice si interprofesionale, ca tot a venit vorba de sociologia Bols She Vica…In schimb imi amintesc cu nostalgie de divers si unii le tot in 14 Alin niate ale Lenin Nistrului Wilson prin care Confreria a UZURPAT trei IMPERII, austro-ungar,
    german si otoman, cel de-al patrulea fiind REBOTEZAT Rusia Sovietica/URSS…

  21. La un articol ce pune în joc adevărurile cele mai profunde, mulți au opinii demne de reținut. Doar acest Charlie e de pe altă lume. Într-adevăr, nu are nimic comun cu ceilați. Agent și el în mulțime.

  22. CAUZA este ” Capitalismul original și de cumetrie ” ,care a distrus tara . Universitățile nu mai sunt ceea ce au fost înainte de 1989 , fiindcă angajările și promovările s-au făcut pe criterii politice .Daca înainte de 1989 șeful de promoție era angajat sa predea la facultate ,astăzi , daca nu are relații in politica acesta ajunge la șomaj , fiind împins să treacă granița . Cauza este sistemul de promovare , specific ” democrației originale și de cumetrie ” de la noi ,iar efectele sunt cele menționate în articol. Cât timp se păstrează cauza , efectele nu pot fi înlăturate .

  23. Într-o societate în care viața dupǎ proceduri și slugǎrnicia sunt considerate valori absolute, spiritul critic este o erezie. De aici pornesc multe.

  24. Vizavi de dispariția criticii literare, a cronicilor teatrale și de film scrise de artă în reviste accesibile precum Contemporanul și Gazeta literară și muzicale vorbite la Radio de Paul Sava trebuie găsiți urmașii lui G. Călinescu, Serban Cioculescu, G. Manolescu, D.I. Suchianu, Gorge Oprescu, Dan Hăulucă, Ion Frunzet, George Macovescu, Cati Oproiu, Eta Boeriu, Zoe Dumitrescu Bușulenga, Mihai Ralea, Tudor Vianu, Mircea Malița și mulți alții toți ce doctorate în Occident și reveniți să crească România. Și toate domeniile stiințifice e la fel.

  25. Din nou o gar gara pretios-miss tificatoare a realitatii ca statul rezultat in urma loviturii de stat KGB/GRU Comintern si mineriade a fost/este un STAT DEFECT si specialistii stiu ca defectiunile se repara, nu se normalizeaza si in niciun caz prin FUSHEREALA…

  26. Nenorocirea adusa „cadou” omenirii in zilele noastre este cultivarea pasivitatii si a ignorantei. Sa fii inconjurat de informatii, sa ai acces la ele, dar sa refuzi sa cauti adevarul. Singura cale de normalizare a situatiei din Romania este CALIN GEORGESCU PRESEDINTE AL ROMANIEI. Singura cale de restabilire a NORMALITATII. A accepta ce se intampla si a „mermeli” situatia existenta nu este decat o alta „descurcareala” specifica doreilor rumani, privilegiati, care nu „vrea” sa „supere” tovarashii sistemului. Cu cat stim mai mult, cu atat realizam ca nu stim nimic. De aceea, in fiecare zi, trebuie sa cautam sa aflam despre noi si despre toate cele ce ne inconjoara. Nu ceva ce ne este IMPUS IN DICTATURA „BINELUI” MAO, ci sa ne cunoastem, in primul rand, pe noi insine. Cam asta!

  27. Nenorocirea adusa „cadou” omenirii in zilele noastre este cultivarea pasivitatii si a ignorantei. Sa fii inconjurat de informatii, sa ai acces la ele, dar sa refuzi sa cauti adevarul. Singura cale de normalizare a situatiei din Romania este CALIN GEORGESCU PRASEDINTE AL ROMANIEI. Singura cale de restabilire a NORMALITATII. A accepta ce se intampla si a „mermeli” situatia existenta nu este decat o alta „descurcareala” specifica doreilor rumani, privilegiati, care nu „vrea” sa „supere” tovarashii sistemului. Cam asta!

  28. Sau uitati-va pe youtube. Al doilea razboi mondial a fost facut pentru crreerea de imperii. Pana si Italia voia imperiu in nordul africii. Asta pentru ca acolo erea deja imperiu englez care venise peste imperiu francez. Totul e lupta pentru luarea resurselor altora. Asa si acum. America Franta Anglia si Germania vor o parte din Rusia . Intelegerea e facuta in secret intre miliardarii din cele 4 state.

    1. Cu privire la ultima ta frazǎ, recomand a se citi și istoria celor 5 copii ai lui Mayer Amschel Rothschild (sec 18), care clarificǎ mult despre cum se fac „înțelegerile” la care te referi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

@2025 Cotidianul.ro. Toate drepturile rezervate