Reformă structurală sau faliment guvernamental?

Așa-numita „reformă” guvernamentală promovată de executivul condus de Ilie Bolojan a devenit, mai curând…

Reformă structurală sau faliment guvernamental?

Așa-numita „reformă” guvernamentală promovată de executivul condus de Ilie Bolojan a devenit, mai curând…

Așa-numita „reformă” guvernamentală promovată de executivul condus de Ilie Bolojan a devenit, mai curând, un slogan electoral decât un program coerent de transformare instituțională. În pofida promisiunilor repetate, majoritatea politică ce susține acest cabinet nu a prezentat până în prezent un proiect clar, articulat și aplicabil pentru o reformă structurală veritabilă a aparatului de stat.

În locul unei strategii fundamentate, asistăm la o succesiune de măsuri reactive, adesea improvizate, care mimează schimbarea fără a afecta în mod real esența sistemului administrativ.

Este, în fond, o practică familiară ultimelor trei decenii: adaptarea superficială la presiunile contextului, cu menținerea intactă a privilegiilor și a mecanismelor ineficiente care protejează status quo-ul.

Un exemplu elocvent îl constituie problematica pensiilor speciale. Dincolo de dimensiunea sa bugetară, adesea invocată în mod selectiv, acest fenomen reflectă o filozofie de stat profund disfuncțională.

Pensiile speciale generează o categorie privilegiată în interiorul sistemului public – în special în sectorul judiciar – care funcționează după reguli proprii, în disprețul principiului egalității în fața legii.

În loc să stimuleze meritul și echitatea, ele perpetuează o cultură a excepției și a conservatorismului instituțional.

Justiția, ca domeniu central într-un proiect de reformă autentică, nu se poate reforma din interior, în absența unei voințe politice ferme și a unui cadru legislativ adecvat. Independența puterii judecătorești trebuie consolidată, însă aceasta nu poate fi confundată cu absența răspunderii.

Aplicarea imparțială a legii, în conformitate cu litera și spiritul Constituției, reprezintă esența unei justiții funcționale într-un stat de drept.

În momentul de față, nu avem o reformă, ci o presiune conjuncturală – economică, administrativă și instituțională – care obligă guvernul să afișeze un simulacru de acțiune. Mimarea reformei nu este echivalentă cu reforma propriu-zisă; este cel mult o încercare de a amâna o confruntare inevitabilă cu realitatea unui sistem ineficient și anacronic.

Paradoxal, cele mai vocale opoziții la adresa reformei vin tocmai din partea celor care beneficiază de actualul aranjament instituțional.

Criticile lansate împotriva reformei invocă „pierderi” sociale sau profesionale, dar eludează cu grijă costurile reale ale stagnării pentru societate în ansamblu.

O reformă autentică ar trebui să înceapă cu administrația publică, printr-o reorganizare clară, predictibilă, validată juridic și constituțional. Fără o restructurare profundă, susținută de un nou cadru de competențe și responsabilități, nicio schimbare reală nu este posibilă. Haosul organizat al reformei simulate trebuie depășit. Însă această sarcină pare imposibilă în condițiile unui executiv compus din curente politice antagonice și, în esență, refractare la orice formă de reformism autentic.

Totodată, România trebuie să-și calibreze angajamentele internaționale în mod realist, în funcție de capacitățile sale administrative și de voința democratic exprimată a cetățenilor. Reformele reale nu pot fi impuse în afara cadrului democratic, ci trebuie elaborate transparent, cu asumare politică și consultare publică largă.

Astăzi, din nefericire, nu suntem în fața unei reforme guvernamentale. Suntem în fața unei retorici vidate de conținut, a unei ficțiuni instituționale care conservă, în mod eficient, un sistem anchilozat, dar capabil să supraviețuiască oricărei amenințări reale de schimbare.

Distribuie articolul pe:

11 comentarii

  1. da' CE voiai dă la o kaolițăye ce tră' să salvgardeze LOVITURA DĂ STAT dată dă ur$$ula șî Micron cu ajutoru' CeCeRelei? spune:

    „…În locul unei strategii fundamentate, asistăm la o succesiune de măsuri reactive, adesea improvizate, care mimează schimbarea fără a afecta în mod real esența sistemului administrativ”…
    Pentru că sunt măsurile lui Bolo’, luate PERSONAL! …adică ce poate face EL, pe loc! Celelalte sunt blocate de „majoritatea politică”, că nu-i convine să i le permită.
    Da’ trebuie să-l lase să aplice măsurile lui, că – altfel – riscă ca bihoreanul să-și bage-picioarele în ei, mitici, și să plece din fruntea guWernului, după ce cu greu a acceptyat să se sacrifice. Cam ăsta e rezumatu’, neykă regățenesk……[Rumburak]

  2. Staul se poate reforma la parametrii optimi, doriti de popor numai dupa disparitia plac, utei volvo.

  3. Daca nu functioneaza statul de drept(incalcarea legislatiei nu are consecinte, prejudiciile nu sunt recuperate), indivizii, mai ales personajele influente trișeaza, integrarea in UE a venit tarziu, o gramada trișasera deja: parte din nomenclaturisti revenisera la butoane in primavara lui 90 și și-au adus cu ei protejatii și protejatele, au apelat la mineri, au trișat la privatizare, și-au dat privilegii, au umflat schemele bugetare, au politizat totul ca sa ramana la butoane, au profitat și și-au marit salariile in procente, au marit la 12:1 raportul intre salariile cele mai mari și cele mici, nu au repectat principiile ec. de piata, au recurs la populism, la investitii care nu se recupereaza etc etc

    1. S-a trisat gro-so-lan la retrocedari, la doctorate(s-au dat titluri de dr. pt teze controversate ca valoare sau originalitate),la subventii, la CV-uri, la numiri de persoane fara pregatire coresp. domeniului, la aplicarea rezultatelor referendumurilor(3oo de parlamentari)…

  4. Un semn al vointei de reforma administrativa ar fi desfiintarea cancelariei primului ministru infiintata prin 2022 pentru asigurarea unor sinecuri.
    Inainte de ’89 Ceausescu a vrut sa comaseze/stramute niste sate uitate de lume. Vai ce ingrijoarat era occidentul si ce propaganda se facea la free europe!
    In alta ordine de idei, daca autorul crede ca in Romania deciziile apartin guvernantilor e treaba lui.Admir sinceritatea cu care foloseste termeni ca democratie si lege. O stii dumnealui ca statul e cel mai mare si brutal incalcator de lege?

  5. Reducerile de personal nu reprezintă o reformă a administrației locale, având în vedere că în România sunt 3.228 de unități administrativ-teritoriale (UAT), constând din 2.862 de comune, 216 orașe, 102 municipii, 41 de consilii județene și Primăria Capitalei cu cele șase primării de sector, dintre care doar o pătrime din acestea pot susține cheltuielile cu salariile exclusiv din venituri proprii, fără a lua în considerare si cheltuielile de funcționare.
    Reforma administrativ-teritorială presupune o restructurare a UAT-urilor care să asigure dezvoltarea economică și socială a țării pe o bază sustenabilă.
    In acest sens există depus la parlament un proiect de reorganizare administrativ-teritorială a României pe structura regiunilor de dezvoltare:
    Editat
    De aceea, Guvernul Bolojan ar trebui să-si asume răspunderea pe acest proiect de lege privind reforma administrativ-teritorială, care ar contribui la simplificarea procesului administrativ prin descentralizare dar si la o mai bună atragere a fondurilor europene.

  6. Fraților, e sanitare Romania fara nicio jenă! Am fost în piața pentru aprovizionare, ce să găsesc, numai produse de peste Prut și din ukraina: ceapa, cartofi, ardei gras, roșii, cireșe, vișine, pepeni, harbuji, păstăi fasole, oua, erau doar câtiva producători de la tara care aveau produse dar s-au terminat rapid! Cum naiba sa îți faci aprovizionarea daca aproape tot ce e pe piața la vânzare, e din orice tara și nu din Romania?

  7. Nu este nici o reforma. Sunt decizii dupa ureche in context de mare dispreț si aversiune sa nu zic ura fata de romani si cetateniin general. Toate adoptate la stilul de sluj fata de orice vine de la uie. Adica se elimina orice inițiativa economică cu impact la sanatate sau educatie in favoarea colectării abuzive de fonduri pentru ajutoare către urcani si molfovenii maiei…ce reforma poate face pletosuul care nu renunță nici la sinecuristi nici la propriile afaceri si găști. Mai mult i-a băgat la butoane si pe niște indivizi fara nicio pregătire de specialitate la mapn sau externe. Incompetenta ucide.

  8. Ce a fost fals in comentariul de la 12:53 in care sustineam ca nu se poate reforma nereformabilul datorat status quo-ului din 1989?

  9. Nu se poate reforma nereformabilul datorat STATUS QUO-ului din 1989…Personal prefer termenul CONTINUITATE…REFORMA REALA presupune
    ELIMINAREA din CONSTITUTIE si LEGI a paragrafelor si articolelor care ASIGURA CONTINUITATEA!!! Cum sa renunte STALPII CONTINUITATII la privilegiile care NU SE REZUMA LA VENITURI SI PENSII SPECIALE? Ma refer la INTANGIBILITATE…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

@2025 Cotidianul.ro. Toate drepturile rezervate