Ce înseamnă să fii sau nu premiat de UNITER a explicat, cu umorul bine-cunoscut, la a XIX-a ediţie a Galei, desfăşurată aseară în Studioul TVR 1, Horaţiu Mălăele.
Sub bagheta gazdei dintotdeauna a Premiilor UNITER, Ion Caramitru, o seamă de personalităţi ca Sorin Oprescu, primarul general al Capitalei, şi ministrul Culturii, Kelemen Hunor, au înmânat premiile decise de juriul format din regizorul Alexandru Berceanu, scenograful Maria Miu, actriţa Ozana Oancea şi criticii de teatru Ion Parhon şi Sebastian Vlad Popa.
Marele câştigător a fost Teatrul maghiar de Stat din Cluj-Napoca, al cărui spectacol „Strigăte şi şoapte”, pus în scenă de Andrei Şerban, şi-a văzut adjudecate premiile pentru cel mai bun regizor, cel mai bun spectacol şi cel mai bun actor în rol principal (Zsolt Bogdán). Regizorul Andrei Şerban, care a „concurat” cu Lazslo Bocsardi, pentru regia spectacolului „Neguţătorul din Veneţia”, de la Teatrul Maghiar „Tamasi Aron” din Sfântu Gheorghe, şi Alexandru Dabija, pentru „O noapte furtunoasă”, de la Teatrul Naţional Iaşi, a trimis un mesaj prin scenografa Carmen Brojboiu, în care aprecia că montarea de la Cluj reprezină un capitol nou în creaţia lui şi anunţa că a dedicat-o „actriţelor excepţionale care nici măcar nu au fost nominalizate”.
Zsolt Bogdán a obţinut Premiul pentru „cel mai bun actor în rol principal, la care fuseseră nominalizaţi şi Marius Manole, pentru rolul Lopahin din spectacolul „Livada de vişini”, la Teatrul Naţional Bucureşti, şi Horaţiu Mălăele, pentru rolul François din „Dineu cu proşti”, al Teatrului Naţional Bucureşti.
Şi tot către Teatrul Maghiar din Cluj a plecat şi Premiul pentru „Cel mai bun actor într-un rol secundar”, conferit lui Gábor Viola, pentru rolul Valerio din „Leonce şi Lena”.
Pe locul al doilea în palmares s-a plasat Teatul „Radu Stanca” din Sibiu, a cărui fascinantă actriţă Ofelia Popii a fost distinsă pentru „rol principal feminin” pentru interpretarea din spectacolul „Felii”, devansându-le pe celelalte două nominalizate, Petronela Grigorescu, Veta din spectacolul „O noapte furtunoasă”, la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi, şi Maia Morgenstern, pentru Lopahina din „Livada de vişini”, de la Teatrul Naţional Bucureşti.
„Cea mai bună actriţă în rol secundar” a fost aleasă Ana Ciontea, pentru rolul Mama tânărului din „Avalanşa”, de pe scena TNB. În sfârşit, „Premiul pentru Debut” a revenit lui Conrad Mihai Mericoffer, pentru Trofimov din „Livada de vişini” a aceluiaşi teatru.
Dragoş Buhagiar a fost distins cu „Premiul pentru Cea mai bună scenografie” pentru spectacolul „Shaking Shakespeare”, de la Teatrul German de Stat din Timişoara.
Un „Premiu de debut”, dar de alt tip, a fost acordat regizorului Mircea Cornişteanu, pentru „Cel mai bun spectacol de teatru TV”, cu piesa „Unde-i revolverul”, de Görgey Gábor, în timp ce „D’ale carnavalului”, de I.L. Caragiale, în regia lui Gavriil Pinte, a fost răsplătit pentru „Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic”.
Senatul UNITER a acordat, ca în fiecare an, „Premiul de Excelenţă”, ce i-a revenit, de această dată, Tamarei Buciuceanu, iar actorii Ilie Gheorghe şi Coca Bloos, regizorul Tudor Mărăscu, scenografa Gabriela Nazarie şi criticul Ion Cazaban au primit „Premiul pentru întreaga activitate”. Premiile speciale pentru „Muzică de teatru” şi pentru „Coregrafie” au revenit lui Gabriel Bassarabescu, respectiv Andras Lorant, iar cel pentru „Teatru de păpuşi”, Anetei Forna Christu.
Să mai amintim Premiile speciale pentru proiecte inedite şi realizări remarcabile, primite de „Teatru3 (Teatru La Cub)”, de pe lângă Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi şi de „Muzeul Teatrului de Păpuşi şi Animaţie” din România, datorat Asociaţiei Culturale GAG din Craiova.
Au mai fost acordate „Premiul Consiliul Britanic”, ce l-a recompensat pe Ion Caramitru, „Premiul pentru cea mai bună piesă românească” („Labirint” de Radu F. Alexandru) şi „Premiul pentru critică de teatru”, decis de Biroul de conducere al Secţiei Române a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, oferit Andreei Dumitru.