Să poţi să stai scai pe capul unui client şi să nu accepţi refuzul acestuia au ajuns condiţii la angajare în România, în condiţiile în care contextul economic face tot mai greu să vinzi produse şi servicii sau să recuperezi datorii.
Foarte multe anunţuri de angajare pentru posturi de operatori call center, agenţi de vânzări directe sau operatori de sondaje conţin în ultima vreme propoziţia „căutăm persoane insistente, cu capacitatea de a trece peste refuzuri”.
Insistenţa este obligatorie la angajare şi în anunţurile pentru recuperatorii de creanţe sau pentru cei care fac vânzări prin telefon. Pentru un post de reprezentant vânzări în Timişoara se precizează că ai şanse să te angajezi „doar dacă ştii să convingi mai bine decât să te laşi convins şi dacă poţi să accepţi mai multe refuzuri fără să te demotivezi”.
Unii angajatori precizează că vor doar persoane perseverente, dar care să nu fie tupeiste, în timp ce alţii, precum o firmă de vânzări directe din Cluj-Napoca, le precizează candidaţilor că trebuie să fie „rezistenţi la refuz”, să nu cedeze uşor la răspunsurile negative ale persoanelor abordate.
Alte condiţii obligatorii la angajare care nu mai miră pe nimeni în ultimii ani sunt „rezistenţa la stres”, „disponibilitatea la program prelungit” sau „rezistenţa la efort”. Puterea nu se mai află de cel puţin 3 ani în mâna angajaţilor, iar companiile îşi permit să pună condiţii tot mai grele pentru cei care vor să obţină un job.
Pe site-urile de recrutare, candidaţii sunt avertizaţi că jobul pe care şi-l doresc presupune „rezistenţă la efort” nu doar pentru posturi de sudor, casier sau operator de sondaje, ci şi pentru specialişti în marketing, consultanţi de vânzări sau graficieni.
„Anduranţa la condiţii de stres” şi acceptarea unui „program prelungit” sunt cerute pentru posturi extrem de variate – de la secretare, ingineri auto sau consilieri juridici până la specialişti PR sau contabili.