Pe o suprafaţă de 5.000 de metri pătraţi, vizitatorii vor putea vedea celebrele piese din fildeş ale Şcolii din Metz, împrumutate cu acest prilej de la Muzeul Luvru, picturi de Georges de La Tour, marele colaj “Tristeţea regelui” de Matisse, pentru a cita numai câteva dintre piesele ce se urmează cronologic, într-o veritabilă istorie a artei.
Întrebarea “Ce este o capodoperă?” este din ce în ce mai legitimă în zilele noastre, când cuvântul a început să acopere orice piesă de arte vizuale, arhitectură şi, mai ales, literatură foarte reuşită.
Apar astfel, în funcţie de preferinţele consumatorului, de schimbarea epocilor sau a modelor, “topuri” ale artiştilor şi ale operelor, ce se schimbă frecvent, mai ales în secolul al XX-lea.
Cu prilejul acestei expoziţii, “Le Figaro” a iniţiat un sondaj, deschis la 3 mai, menit să creeze o nouă clasificare. Specialiştii ziarului au ales câte nouă lucrări, de artă vizuală, de arhitectură şi de literatură, ce trebuie votate de public. Locul al zecelea este destinat propunerii de către cititori a “propriei” lor capodopere. Operele aparţin toate secolului al XX-lea şi sunt create de artişti deveniţi clasici, dar şi de contemporani foarte apreciaţi de public şi de critică.
Între ele este plasată şi “Coloana fără sfârşit” de Constantin Brâncuşi, lucrare, desigur, văzută de puţini dintre participanţii la sondaj. I se alătură “Domnişoarele din Avignon” de Pablo Picasso, “Pătratul negru” de Kasimir Malevici, “Roata de bicicletă” de Marcel Duchamp, “Dansul” de Henri Matisse, “Obeliscul spart” de Bartlett Newman, “Gold Marilyn Monroe” de Andy Warhol, “Painting” de Francis Bacon. “Compoziţie II, cu roşu” de Piet Mondrian.
Sondajul se termină pe 10 mai, rezultatele urmând să fie anunţate în ziua inaugurării Centrului Pompidou de la Metz.