Livada de vişini
Cea mai aşteptată premieră, “Livada de vişini”, în regia lui Felix Alexa, are loc duminică 9 mai. Distribuţia include nume mari, începând cu Maia Morgenstern, în rolul Ranevskaia, una dintre cele mai importante partituri ale teatrului cehovian, şi continuând cu Ana Ciontea, în rolul Charlottei Ivanovna, Marius Manole în Lopahin, Şerban Ionescu, în cel al lui Leonid Andreevici, Irina Movilă, interpretând-o pe Varia, şi tânăra Ioana Anastasia Anton, recompensată de UNITER cu Premiul pentru debut, în rolul Aniei.
Să nu uităm de inegalabilul Mircea Albulescu, în rolul lui Firs, de Marius Rizea, Ileana Olteanu, Mihai Calotă, Răzvan Oprea. “Livada de vişini”, simbol al unei lumi în schimbare, ieri, ca şi azi, este o piesă despre o epocă aflată la crepuscul, căreia o alta îi va lua locul. Un spectacol de o modernitate surprinzătoare, proiectat într-o livadă insolită, neconvenţională şi construit ca un dialog al contrariilor, în care se împletesc comedia şi drama, ritmurile sufleteşti.
“Livada de vişini” sfidează Timpul. La 150 de ani de la naşterea autorului, piesa îşi păstrează, nealterate, actualitatea şi forţa. Excelentă traducerea Maşei Dinescu. Muzica: Alexander Bălănescu. Scenografie: Diana Ruxandra Ion.
Eduard al III-lea
Recent atribuită marelui dramaturg englez, piesa „Eduard al III-lea" abordează clasicele teme shakespeariene: onoarea, simţul datoriei, iubirea pătimaşă. Eduard al III-lea este încurajat de contele D’Artois să lupte pentru tronul Franţei, care i se cuvine de drept prin ascendenţă maternă, drept contestat de către francezi. Regele Franţei, Ioan de Valois, îi cere lui Eduard să depună jurământul de vasal, iar regele David al Scoţiei rupe alianţa cu Eduard, atacă nordul Angliei şi ia cu asalt castelul contesei de Salisbury. O supraproducţie semnată de Alexandru Tocilescu.
Dincolo de anvergură şi fast, spectacolul se remarcă prin rafinamentul actoricesc al lui Ion Caramitru, care, cu o ştiinţă remarcabilă, trece de la o fracţiune de secundă la alta de la monarhul medieval, stăpân peste ţară şi destine, la îndrăgostitul adolescentin. Se remarcă, în rolul contesei de Salisbury, Crina Mureşan, în rolul Eduard, prinţ de Walles, Daniel Badale, în cel al contelui de Warwick, Eusebiu Ştefănescu, în rolul reginei Philippa, Simona Bondoc, alături de o trupă de neegalat. Scenografia este imaginată cu talent de Dragoş Buhagiar.
Un spectacol pe care-l puteţi viziona vineri, 7 mai, la Sala Mare a TNB.
Neînţelegerea
Un bărbat revine acasă, după mai mulţi ani de absenţă, în dorinţa de a-şi revedea şi de a-şi ajuta familia. Trage la hanul ţinut de ai săi, ca simplu călător, fără a-şi mărturisi identitatea. Va fi, oare, recunoscut de către mama şi sora sa? Ori va deveni, şi el, fiul risipitor, întors incognito, victima celor două femei, care, visând la o altă viaţă, sub soare, la malul mării, îi asasinau, pentru a-i jefui, pe toţi cei ce le treceau pragul?
Pornind de la un „fapt divers” real, sub impresia directă a climatului irespirabil al anilor de ocupaţie germană din Franţa, când înfloriseră colaboraţionismul, delaţiunea şi crima, celebrul Albert Camus propune o neliniştitoare piesă despre rădăcinile „neînţelegerii”. O piesă despre absurdul unei lumi orbite de dorinţa de înavuţire pentru atingerea unei împliniri egoiste.
Aşa cum afirma criticul George Banu, „Felix Alexa concepe scena ca un tablou inspirat parcă din acele pânze ale nocturnului pe care marii maeştri ai sfârşitului de secol XIX l-au explorat cu o irezistibilă atracţie. Iată, mi-am spus atunci, «le théatre d`art», teatrul de artă din nou regăsit. Îl privesc ca o operă şi în acelaşi timp mă tulbură ca o experienţă (…) Un spectacol tulburător!”.
În distribuţie, cutremurătoarea Mariana Mihuţ, alături de talentatele Irina Movilă, Lamia Beligan. Vineri seară, la Sala Amfiteatru, de la TNB.
Dulcea pasăre a tinereţii
Un spectacol după Tennessee Williams, o lume a corupţiei morale şi a răului, în care drumul spre fericire poate să fie sinonim cu eşecul, în regia lui Tudor Mărăscu. Din distribuţie: două nume mari ale scenei româneşti, Adela Mărculescu şi Damian Crâşmaru, avându-i ca parteneri excepţionali pe inepuizabila Sanda Toma, Vivian Alivizache, Ilinca Goia, Marius Rizea ş.a. Vineri, la Sala Atelier a TNB.
Egoistul
Nu pierdeţi un excepţional spectacol în regia lui Radu Beligan, cu acelaşi genial actor în rolul titular. Prin teatru el caută mântuirea, cu demnitate şi nobleţe, cu ironie şi umor, cu o nedezminţită inteligenţă scenică. Spaţiul lui de zbor este nelimitat. O piesă autobiografică, o viziune lucidă, puţin cinică, despre viaţă şi moarte, despre iubire şi căsnicie, despre părinţi şi copii, despre sănătate şi boală, despre prietenie, egoism şi generozitate. Şi despre teatru şi dramele lui contemporane.
Un umor exploziv, o replică strălucitoare şi o eleganţă verbală rar întâlnită. “Egoistul”, un spectacol în care Jean Anouilh se pare că şi-a ascuns biografia sub chipul maestrului Radu Beligan. Îl secundează Marin Moraru, Mihai Fotino, Carmen Stănescu, Lamia Beligan, Medeea Marinescu, Sanda Toma, Ileana Olteanu, Cesonia Postelnicu, Silviu Biriş. Sâmbătă, la Sala Amfiteatru a TNB.
Tectonica sentimentelor
Piesa lui Eric-Emmanuel Schmitt dezvăluie un joc al orgoliilor. Povestea pătrunde în viaţa intimă a Parisului zilelor noastre, cel sofisticat, al băuturilor fine şi al hainelor scumpe, dar şi cel al străzii, al luptei dure pentru supravieţuire. Celebrul dramaturg şi scriitor francez imaginează două personaje provenind chiar din România, ţara atâtor prejudecăţi, unde promisiunea e întotdeauna în altă parte.
Regizorul Nicolae Scarlat ne arată că între alb şi negru e loc şi pentru roşu şi că a iubi nu este deloc uşor. Decorul Ştefaniei Cenean, simplu şi elegant, cu o cromatică foarte sugestivă, alb, negru şi roşu, creează atmosfera ideală pentru evoluţia actorilor Ilinca Goia, Liviu Lucaci, Tamara Creţulescu, Carmen Ionescu. Sâmbătă, la Sala Atelier a TNB.
Încă-i bine!
Dacă vreţi să petreceţi o duminică dimineaţă plină de bună dispoziţie, mergeţi la Sala Atelier a TNB, la ora 11.00, pentru a vedea spectacolul Rodicăi Popescu Bitănescu, în tripla postură de autoare, interpretă şi regizoare, care face haz de necaz, de stupiditatea emisiunilor de televiziune, de la dependenţa de calculator la mediocritatea clasei politice, de la hrana ecologică la salvarea conştiinţelor prin credinţă, cât şi de succesul în afaceri al agramaţilor. O completează cu vervă Oana Vânătoru, Ecaterina Nazare, Eugenia Maci, Cezara Dafinescu, Andrei Duban.
Hamlet
Se spune că fiecare generaţie are “Hamlet”-ul ei. The Wooster Group, trupa de teatru găzduită de unul dintre cele mai interesante spaţii teatrale din New York, reprezintă un promotor al celor mai noi modalităţi de investigare a realităţii contemporane. “Hamlet”, în regia lui Elisabeth Le Compte, îl puteţi vedea pe scena Sălii “Toma Caragiu” a Teatrului Bulandra, în 7, 8 şi 9 mai, în cadrul Festivalului Shakespeare. Regizoarea, aflată de 28 de ani la conducerea companiei, disecă, pune întrebări directe, critică stereotipiile de percepţie ale lumii contemporane.
Fiecare spectacol conţine un scenariu multimedia care se combină cu acţiunea ce se derulează pe scenă. În acest caz, trupa reface, din martori cinematografici, celebrul spectacol de pe scena Teatrului Lund-Fontanne de pe Broadway, regizat de John Gielgud, cu Richard Burton în rolul titular. Actorii de azi dau replica celor din 1964. Un spectacol de arheologie teatrală pentru detectarea clişeelor în percepţia unui text clasic, precum cel shakespearian, specifice fiecărei generaţii. În afara jocului actorului, se pot vedea reacţiile publicului newyorkez al anilor ‘60. Din distribuţie, Scott Shepherd, Ari Fliakos, Kate Valk, Roy Faudree, Dominique Bousquet, Alessandro Maga ş.a.
Moartea unui comis-voiajor
Cu spiritul său de fin analist al psihologiei personajelor, în stilul realist pe care îl practică în mod consecvent, regizorul Felix Alexa propune o versiune scenică a piesei ce i-a adus faima dramaturgului american Arthur Miller. Dacă Arthur Miller, cu cinism, atacă "visul american" în piesa scrisă în 1949, regizorul dezvoltă tema, o transferă în zilele noastre, unde "visul" înseamnă doar bani, maşină şi o casă. "Visul american" presupunea însă, pe vremea lui Miller, şi "libertate".
Două nume mari ale teatrului românesc, Mariana Mihuţ, în rolul Linda, soţia comis-voiajorului, şi Victor Rebengiuc, în Willy Loman, construiesc cu artă trăirea interioară a personajelor. Alături de ei, Dana Dogaru, Claudiu Stănescu, Dan Aştilean, Şerban Pavlu, Marius Chivu. Sâmbătă la Sala Izvor a Teatrului Bulandra.
În container
Constantin Cheianu aduce în prim-plan drama emigranţilor basarabeni, concentrată în câteva scene dramatice, plasate într-o atmosferă de farsă tragică, pornită de la obsesia basarabeanului care rătăceşte prinr-o Europă ce nu-l doreşte. Din distribuţia spectacolului fac parte actori tineri a căror poftă de joc dă un plus de expresivitate spectacolului.
Spectacolul tânărului regizor Cristian Ban creează un univers claustrofob din tranzitoria camera de hotel obscur din Bruxelles unde se întâlnesc fatal destinele unor transfugi moldoveni, simpli pioni, a căror viaţă se joacă la noroc. Vineri, la Teatrul Odeon.
Ionesco – Cinci piese scurte
Cinci piese scurte valorifică o parte din textele de teatru scurt al autorului, într-un spectacol de excepţie. Regizorul Alexandru Dabija reuşeşte să lege aceste scene într-un spectacol cu cinci subiecte, ca nişte bijuterii, dar cu o singură temă: râsu’-plânsu’ de fiecare zi. Limbajul e un comportament de o vitalitate uluitoare şi asta se vede în jocul inteligent al actorilor Dorina Lazăr, Oana Ştefănescu, Gelu Niţu… Muzica, Ada Milea. Sâmbătă, la Teatrul Odeon.
Pyramul & Thisbe 4 You
Un spectacol distins cu Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol. În încheierea Festivalului Shakespeare, o reprezentaţie preambul la viitoarea ediţie din 2012, care are ca temă “Lumea-i o scenă, actorii suntem noi”, realizat de Alexandru Dabija cu piesa marelui Will. Spectacolul se transformă într-o acidă cronică a teatrului românesc de astăzi. E o comedie care te face să râzi cu lacrimi şi care exorcizează toată negativitatea strânsă de multă vreme în clădirile teatrelor româneşti. Sau mare parte din ea.
Dabija şi actorii (Dorina Lazăr, Oana Ştefănescu, Antoaneta Zaharia, Ana Maria Moldovan, Paula Niculiţă, Rodica Mandache, Mihai Smarandache, Marius Damia, Pavel Bartoş) se joacă cu epocile, spaţiile, clişeele. Duminică, la Teatrul Odeon.
39 de trepte
O comedie după un film de Alfred Hitchcock, adaptare a romanului poliţist, omonim, semnat de John Buchan, în regia lui Petre Bokor. Este povestea lui Richard Hannay, un londonez plictisit, a cărui viaţă devine brusc infinit mai interesantă după ce o femeie este ucisă în locuinţa lui. Cine este femeia? De ce s-a refugiat în apartamentul lui? Ce reprezintă acele misterioase „39 de trepte”?
Învinuit de uciderea femeii, Hannay pleacă în misiune în Scoţia ca să găsească răspuns la aceste întrebări şi la altele tot atât de enigmatice… Mişcarea de scenă, Roxana Colceag. Sâmbătă, la Sala “Horia Lovinescu” a Teatrului Nottara.
Opera de trei parale
O mână de talentaţi oameni de teatru realizează acest spectacol după cunoscutul text brechtian, pe muzica lui Kurt Weill. Regia îi aparţine Dianei Lupescu, care manipulează semnele şi se joacă discret cu emoţiile spectatorului, intră cu precizie în universul acestei lumi şi transformă plânsul în râs, iar râsului îi dă gravitatea lacrimii. Decorul este semnat de Helmuth Stürmer, costumele sunt realizate de Lia Manţoc, iar coordonarea muzicală a fost realizată de Vasile Şirli. În coregrafia lui Florin Fieroiu evoluează Ada Navrot, Andreea Măcelaru Şofron, Laura Vasiliu, Cerasela Iosifescu, Alexandru Jitea. Duminică, la Teatrul Odeon.
poimâine alaltăieri
Piesa Gianinei Cărbunariu, care semnează şi regia, este un exerciţiu de imaginaţie. Autoarea intenţionează să dezvăluie modul în care deciziile, gesturile noastre actuale vor influenţa viitorul de peste 20, 30 sau 40 de ani. Vineri, la Teatrul Mic.
Doamna noastră din Pascagoula
Se spune că uneori la spectacolele lui Tennessee Williams atmosfera era tulburată de un chicotit strident, ca de hienă. Spectatorii se întrebau jenaţi cine-o fi nebunul din fundul sălii, iar actorii se uitau unul la altul: "E Tenn în sală!". Lucrând la această piesă m-a obsedat acest chicot misterios şi am încercat să-l descifrez.
Lumea, aşa cum o vedea Tennessee Williams în 1982, era agresivă, indiferentă, plină de lăcomie şi cruzime. Punctul forte al spectacolului este cuplul format din Marea Doamnă a scenei româneşti, Valeria Seciu, şi Mircea Andreescu, pentru care relaţia complexă dintre personajele lor devine o ţesătură densă de nebunie, frustrare şi egoism, deopotrivă emoţională şi fizică.
Regia îi aparţine lui Florin Fătulescu, care descifrează cu talent această lume a nebuniei. Sâmbătă la Teatrul Mic.
Hamlet
Teatrul Metropolis reia în 7 şi 8 mai spectacolul regizorului László Bocsárdi, care, alături de actorii distribuţiei sale, creează un spectacol în care personajele vorbesc despre oameni ai secolului al XXI-lea, un secol marcat de slăbiciune umană, în care cei buni sunt măcinaţi de propriile frici şi spaime, acoperiţi aproape până la sufocare de micimea unei lumi care şi-a pierdut eroii. În montarea de excepţie a lui Bocsárdi, nici măcar cei morţi nu au statut de eroi.
Hamletul lui este, de fapt, drama unui om care încearcă să se ridice la înălţimea situaţiei, dar căruia îi lipseşte anvergura. Din distribuţie, reputaţii actori Marius Stănescu, Sorin Leoveanu, Florin Zamfirescu, Alexandru Repan, Coca Bloos, Ioana Anastasia Anton, Diana Cavallioti.
Elling
Compasiunea cu care autorul Axel Hellstenius, în colaborare cu Petter Naess, îşi prezintă personajele, doi “neadaptaţi” care încearcă să revină în societate printr-un program de reintegrare, este preluată de regizorul Vlad Massaci, care-i învăluie într-o aură de tandreţe. În scrierile sale, Ingvar Ambjornsen, autorul romanului după care a fost dramatizat spectacolul, descrie realist partea întunecată, neplăcută a vieţii. Protagoniştii sunt persoane marginalizate de societate, privite cu simpatie şi căldură, iar singurătatea şi prietenia sunt exprimate într-un stil literar concis. Din distribuţie: Marius Florea Vizante, Sandu Pop, Mihaela Măcelaru şi Şerban Georgevici. Sâmbătă, la Teatrul de Comedie.
Casa Zoikăi
Un spectacol după Mihail Bulgakov pe care nu trebuie să-l rataţi. În detalii umane sunt subliniate decăderea unei lumi şi instaurarea noului regim. Regizorul Alexandru Tocilescu reuşeşte şi de această dată să ofere un spectacol excelent construit, plin de umor şi să ascundă în spatele comediei note cutremurătoare. Distribuţia, de mare clasă: Virginia Mirea, Mihaela Teleoacă, Emilia Popescu, George Mihăiţă, Dragoş Huluba, Mihaela Măcelaru, Valentin Teodosiu ş.a. Duminică, la Teatrul de Comedie. Traducerea Maria Dinescu.
Doamne… ce măcel!
Teatrul de Comedie vă invită vineri 7 şi sâmbătă 8 mai, la Sala Studio, la premiera oficială a spectacolului cu piesa scriitoarei franceze Yasmina Reza, în regia lui Lucian Giurchescu, care semnează şi versiunea în limba română. În decorul lui Puiu Antemir, Delia Nartea, Tania Popa, Marius Drogeanu şi Alexandru Conovaru realizează un adevărat tur de forţă, într-o comedie savuroasă, cu implicaţii umane şi sociale sumbre, plasată în Parisul clasei de mijloc.
Festivalul Filmului European
Un număr-record de filme, 53 dintre cele mai recente producţii, vă aşteaptă în cinematografele din Bucureşti. Veţi putea viziona marele câştigător de anul trecut de la Cannes, “Das Weisse Band” (“Panglica albă”), în regia austriacului Michael Haneke, o peliculă la care încasările sunt probabil infime, întrucât nu are efecte speciale, nici supereroi şi nici vreun star în distribuţie, cu un subiect incomod. În 1913, într-un sat din Germania, încep să se petreacă tot felul de evenimente inexplicabile, cu copii atinşi de puterea răului, soţia unui fermier moare în condiţii ciudate, un hambar este incendiat, un mesaj care ameninţă cu pedeapsa divină…
O peliculă pe care vă recomandăm să n-o rataţi este “Baaria”, a cunoscutului Giuseppe Tornatore, inclusă în competiţia Festivalului de la Veneţia, revitalizare de către regizor a Siciliei natale, amestecând imaginile fanteziei cu cele din arhivă şi imagini autobiografice. În centru, ca în toate filmele lui Tornatore, se află familia. O familie de sicilieni urmărită de-a lungul a trei generaţii, de la Cicco la fiul Pepinno şi nepotul Pietro. Filmul evocă iubirile, visele, deziluziile unei întregi comunităţi, între anii ’30 şi ’80, în provincia Palermo.
În anii fasicmului, Cicco este un cioban care, în timpul liber, se dedică literaturii. Istoria este povestită în dialectul sicilian, peste 2.800 de costume ce au generat o modă. Muzica lui Ennio Morricone formează o partitură excelentă. Distribuţia, cu actori de renume, Francesco Scianna, Margareth Madé, în rolul Maninei, dar şi Monica Bellucci, Raul Bova, Michele Placido, Aldo Baglio, Donatella Finocchiaro, Laura Chiatti, Salvatore Ficcara. Filmul cu un buget de peste 30 de milioane de dolari este cea mai scumpă producţie din istoria cinematografiei italiene recente.
Printre filmele ce vor putea fi urmărite se numără “Camino” în regia lui Javier Fesser, film distins cu şase Premii Goya în 2009, “Le père des mes enfants”, regizat de Mia Hansen-Love, câştigător al Premiului secţiunii “Un Certain Regard” la Cannes, “Revanche”, pelicula lui Gotz Spielmann, nominalizată la Oscar în 2009, “Love and Other Crimes” (Serbia 2009), regia Stefan Arsenijevic, câştigător al Premiului pentru cel mai bun regizor la Festivalul de la Sofia), şi “Matter of Size”, regizat de israelianul Sharon Maymon şi Erez Tadmor. Din selecţie mai fac parte sensibilul “Mio fratello e figlio unico”, al lui Daniele Luchetti, emoţionantul “Gravica” al Jasmilei Zbanic, “Şah la rege”, al danezului Nicolai Arcel.
Filme româneşti în festival: “Nuntă în Basarabia” de Nap Toader şi “Concertul” lui Radu Mihăileanu.
Mahler, omagiat la Sala Radio
La 150 de ani de la naşterea compozitorului, Orchestrele şi Corurile Radio îşi invită publicul la un concert monumental, în care va fi interpretată Simfonia a II-a „Învierea”, de Gustav Mahler, lucrare ce nu s-a mai cântat în Studioul “Mihail Jora” din anul 2003. Orchestra Naţională Radio va fi dirijată de Jin Wang, artist care a obţinut un adevărat triumf alături de acest ansamblu acum câteva zile, pe scena Filarmonicii Banatul, în deschiderea Festivalului Internaţional „Timişoara muzicală”. La concert vor participa Marta Cristina Sandu (soprană), Aura Twarowska (alto) şi Corul Academic Radio, pregătit de dirijorul Dan Mihai Goia.
Mahler a compus Simfonia a II-a în perioada 1888-1894, când îşi petrecea verile pe malul râului Attersee, lângă Salzburg. Adorno a comparat simfonia mahleriană cu un roman în care se înlănţuie episoade diferite şi peripeţii deseori neaşteptate, în locul unei dezvoltări a materialelor cunoscute şi respectării unei scheme prestabilite.
Dirijorul Jin Wang este un artist care are la activ peste 600 de concerte susţinute la pupitrul unor orchestre europene cunoscute, ca orchestrele simfonice radio din Copenhaga, Stockholm, Berlin, Filarmonica Regală din Liverpool, Orchestra Filarmonică Toscanini (Italia), Orchestra Simfonică din Praga (FOK), filarmonicile din Helsinki, Bergen, Stockholm, precum şi la pupitrul orchestrelor naţionale din Taiwan, China, Singapore, Coreea, Japonia etc. Vineri, 7 mai.
Regal muzical la Ateneu
Vineri, la Ateneul Român, sub bagheta reputatului dirijor şi pianist austriac de origine rusă Alexei Kornienko, un program atractiv, cu Suita nr. 4 “Mozartiana” de Ceaikovski, “Concertul pentru vioară şi orchestră” de Glazunov şi “Simfonia nr. 2” de Skriabin. Solistă, pianista din Austria Elena Denisova. Sâmbătă, cei doi muzicieni vor oferi un recital cameral, cu Serenade de Zemlinski, “Atmosphaerische Kontraste” de Kreutz, 7 Intermezzi de Fuchs şi 3 Valsuri de Kreisler.
Duminică, la ora 11.00, “Concert pentru Europa”. Orchesttra “Sinfonia” din Bucureşti, sub bagheta dirjorului Marc Cikes, vă invită la un program Rossini, Mozart, Mendelssohn. Solist, tânărul pianist Cristian Sandrin. La ora 19.00, violonista Anda Petrovici şi chitaristul Bogdan Mihăilescu vă oferă un recital cu muzică de Bach, Vivaldi, Telemann şi Paganini.
Jazz cu Dianne Reeves
O seară specială, în 9 mai, la ora 20.00, la Sala Palatului, cu ilustra cântăreaţă de jazz Dianne Reeves, în cadrul turneului ei mondial “When You Know”. În 2001 a câştigat primul ei Premiu Grammy, care i-a revenit apoi încă trei ani consecutiv, toate la categoria “cel mai bun performance de jazz”.
Jazz cu Johnny Răducanu
Un veteran al muzicii româneşti de jazz, Johnny Răducanu concertează la The Brick. Mister Jazz of Romania, cum este numit, a fost distins în 1987 cu statutul de membru de onoare al Academiei Louis Armstrong din New Orleans.