Ponderea întreprinderilor inovatoare a scăzut cu 7,9 puncte procentuale în perioada 2012-2014, în comparație cu intervalul 2010-2012, ajungând la 12,8%, se arată într-o informare a Institutului Național de Statistică (INS).
Întreprinderile inovatoare de produse şi/sau procese au avut o pondere de 6,5% în total întreprinderi, în creştere cu 0,2 puncte procentuale, în comparaţie cu perioada 2010‐2012, când s‐a înregistrat o pondere de 6,3%.
Companiile inovatoare de metode de organizare şi/sau de marketing au înregistrat o pondere de 9,4%, în scădere cu 9,4 puncte procentuale, comparativ cu perioada 2010‐2012, când ponderea acestora a fost de 18,8%. Totodată, firmele din sectorul industriei au avut o pondere de 12,6%, în scădere cu 9,9 puncte procentuale comparativ cu perioada 2010‐2012, în timp ce întreprinderile din sectorul serviciilor au înregistrat o pondere de 13,1%, în scădere cu 5,6 puncte procentuale, comparativ cu perioada 2010‐2012.
După clasa de mărime a întreprinderii, întreprinderile mari sunt mai inovatoare 27,0%, comparativ cu întreprinderile mijlocii 15,0% şi cele mici 11,5%. Această tendinţă s‐a remarcat şi pe cele două sectoare de activitate: industrie şi servicii, conform INS. Totuşi, unele activităţi economice au înregistrat ponderi ridicate ale activităţilor inovatoare.
Astfel, cea mai inovatoare activitate economică din sectorul serviciilor a fost activitatea de cercetare‐dezvoltare 54,2% urmată de fabricarea produselor farmaceutice de bază şi a preparatelor farmaceutice 39,7% din sectorul industrie. După tipul inovaţiei implementate (indiferent de celelalte inovaţii), în perioada 2012‐2014, cele mai multe întreprinderile inovatoare au implementat metode de organizare 6,7% şi metode de marketing 6,6%. Ponderea întreprinderilor inovatoare de produse a fost de 3,6% iar a celor inovatoare de procese 4,3%. În perioada 2012‐2014, atât ponderea întreprinderilor care au introdus produse noi pe piaţă cât şi a celor care au introdus produse noi pentru întreprindere a rămas relativ constantă: 1,3% faţă de 1,1% în perioada 2010-2012 şi respectiv 2,9% faţă de 3,0% în perioada 2010‐2012.
În perioada 2012‐2014, din totalul întreprinderilor inovatoare de produse (bunuri), 46,3% au dezvoltat inovaţiile în propria întreprindere, 22,4% din întreprinderi au introdus bunuri împreună cu alte întreprinderi, 13,9% le‐au realizat prin adaptarea sau modificarea bunurilor şi 3,9% au fost realizate în alte întreprinderi. Cea mai importantă piaţă de desfacere a produselor rămâne piaţa locală sau regională menţionată de 90,0% din totalul întreprinderilor inovatoare, urmată de piaţa naţională cu 72,2% şi piaţa Uniunii Europene cu 48,5%. Din totalul întreprinderilor inovatoare, doar 23,5% au indicat că şi‐au vândut produsele în alte ţări. În anul 2014, valoarea totală a cheltuielior pentru inovaţia de produse şi/sau procese a fost de 3438,7 milioane lei.
Comparativ cu anul 2012, pe elemente de cheltuieli s‐au înregistrat creşteri ale ponderilor pentru cheltuielile de cercetare‐dezvoltare internă respectiv 11,8 puncte procentuale (pp) , cheltuielile pentru cercetare‐ dezvoltare externă 2,1 pp şi cheltuielile cu achiziţii de alte cunoştinţe externe 7,7 pp. Scăderi ale ponderilor s‐au înregistrat pe următoarele componente de cheltuieli: cheltuielile pentru achiziţii de maşini, echipament şi software 17,2 pp cheltuielile pentru alte activităţi inovatoare 4,4 pp. Comparativ cu perioada 2010‐2012, în perioada 2012‐2014, , finanţarea publică a întreprinderilor a crescut cu 3,3 puncte procentuale, de la 17,5% la 20,8%.
În perioada 2012‐2014 numărul acordurilor de cooperare pentru realizarea activităţilor inovatoare s‐a dublat, ajungând la 15,4%, faţă de 7,4% în perioada 2010‐2012. În perioada 2012‐2014, cele mai ridicate ponderi s‐au înregistrat în Regiunea Sud‐Est 18,5% şi Bucureşti‐Ilfov 17,6% iar cele mai scăzute ponderi au fost în Regiunea Sud‐Vest Oltenia 6,8% şi Regiunea Vest 6,4%. Procentele cele mai mari de întreprinderi mici şi mijlocii (IMM‐uri) inovatoare s‐au înregistrat în Regiunea Sud‐Est (17,7%) şi în Regiunea Bucureşti‐Ilfov (17,0%) şi cele mai puţine în Regiunea Vest (6,1%). În profil teritorial, cele mai multe IMM‐uri inovatoare de procese (12,0%) şi de produse (5,0%) s‐au înregistrat în Regiunea Sud‐Est, în timp ce în Regiunea Nord‐Est au fost cele mai multe IMM‐uri inovatoare de metode de organizare (9,5%) şi de metode de marketing (8,4%).
În Regiunea Bucureşti‐Ilfov s‐au înregistrat cele mai multe IMM‐uri inovatoare care au primit finanţare publică (2,5%) şi cele mai multe care au cooperat pentru activităţi inovatoare cu alte întreprinderi sau instituţii, respectiv (2,9%). În Regiunea Sud‐Est au fost cele mai multe IMM‐uri inovatoare de produse noi pentru întreprindere (2,5%), iar în Regiunea Sud‐Muntenia au fost cele mai multe IMM‐uri inovatoare de produse noi pe piaţă (1,0%) .