Proiectul avionului de generaţia a cincea F-35, care se doreşte a fi cel mai performant aparat de luptă din lume, are tot mai mari probleme. Programul dezvoltat de Lockheed Martin şi mai multe state aliate ale SUA a costat până acum 1.450 de miliarde de dolari şi presupune construirea a 3.000 de aparate. Multe state încep însa să-şi restrângă comenzile.
În Canada, achiziţionarea a 65 de F-35 a dus la un scandal, după ce Curtea de Conturi a revelat că guvernanţii au ascuns ani de zile costul adevărat a investitiei: circa 30 de miliarde de dolari faţă de 14 miliarde de dolari, aşa cum au afirmat în faţa parlamentului.
Avionul este foarte scump-161 de milioane de dolari, presupunând că se vor fabrica 3.000 de unităţi, scrie Globe & Mail.
Australia dorea iniţial 100 de F-35, însă a optat pentru 12 şi a cumparat 24 de F-18 modernizate. Achiziţionarea a inca 58 de F-35 este sub semnul întrebării. Marea Britanie a dorit iniţial 138 de aparate din cele mai sofisticate, care pot ateriza şi decola vertical. Acum, Londra încearcă să reducă numarul cu 25% şi să cumpere o versiune mai ieftină. Israelul are nevoie de 75 de F-35, a comandat însă 20 şi încearcă să se orienteze către F-15 modernizate de la Boeing. Japonia a comandat doar 42 de F-35, mult mai puţin decât se aştepta constructorul american. Olanda plănuieşte să reducă la 40 comanda iniţiala de 84 de avioane de generaţia a cincea.
Comenzile iniţiale au fost menţinute de Turcia, de Norvegia bogată în petrol şi de Arabia Saudită, Brazilia şi Coreea de Sud.
În Italia, Ministerul Apărării, condus de amiralul Giampaolo Di Paola, fost preşedinte al Comitetului Militar NATO, consideră că 90 de F-35 vor fi suficiente pentru refacerea aviaţiei militare, faţă de planul iniţial de a achiziţiona 130 de aparate.
Publicaţia italiană de stânga Il Manifesto critică guvernul de la Roma pentru achiziţionarea unor avioane atât de scumpe. “Nu doar că Italia se angajează să cumpere 90 de F-35 (cifra care poate creşte în caz de “necesitate”), dar ea participă la programul Lockheed Martin cu locaţia Alenia de la Cameri (…) Acest avion de generaţia a cincea nu serveşte la apărarea Italiei, ci la strategia ofensivă a SUA şi NATO la care Italia participă; el serveşte la menţinerea aliaţilor sub comanda SUA şi nu doar pe plan militar. F-35 este unul dintre motoarele economiei americane: la fabricarea lui participa peste 1.300 de furnizori din 47 de state federale ale SUA, creând 130.000 de locuri de muncă, număr care se poate dubla”, scrie Il Manifesto.