Antim Ivireanul, străinul care ne-a învățat limba română

Apărător energic al drepturilor Bisericii și ale poporului român, Antim Ivireanul a fost, pe lângă  activitatea sa de ierarh al Bisericii din Țara Românească, tipograf, redactor, editor și creator de limbaj bisericesc în limba română.

La câțiva ani după uciderea sa, Patriarhia Ecumenică l-a reabilitat, fiind ulterior canonizat. Este considerat – alături de diaconul Coresi – cel mai mare tipograf din cultura medievală românească.

A avut un rol însemnat în introducerea completă și definitivă a limbii române în slujbele bisericești. Deși româna nu era limba sa nativă, a reușit să creeze o limbă liturgică românească limpede, care a fost înțeleasă de contemporanii săi și este folosită până astăzi.

Este prăznuit în fiecare an la 27 septembrie.

Din pricina atitudinii sale antiotomane, în toamna anului 1716, la cererea domnitorului Nicolae Mavrocordat (primul domn fanariot al Țării Românești), a fost înlăturat din scaun, închis, caterisit de patriarhul ecumenic și condamnat la exil pe viață în Mănăstirea Sfânta Ecaterina de la Muntele Sinai.

Pe drumul spre locul exilului, a fost ucis de ostașii turci din escortă, iar trupul său a fost aruncat în râul Marița, în apropiere de Adrianopol.

 

Născut în Iviria (de unde și numele de Ivireanul), Georgia de astăzi,  în 1650, a fost luat de tânăr  în robie de către turci și dus la Constantinopol.

Eliberat ulterior, a trăit în preajma Patriarhiei ecumenice, unde a învățat sculptura în lemn, caligrafia, pictura, broderia, precum și limbile greacă, arabă și turcă; tot acolo s-a călugărit sub numele Antim, iar mai târziu a fost hirotonit ieromonah.

Adus de voievodul Constantin Brâncoveanu în Țara Românească,  în 1689,  a învățat aici limbile română și slavonă, precum și meșteșugul tiparului.

În 1691 i s-a încredințat conducerea tipografiei domnești din București, în care au fost imprimate nenumărate cărți de cult, dar și laice.

Ca egumen al Mănăstirii Snagov, când a ajuns în 1696, a tipărit 15 cărți: 7 grecești, 5 românești, una slavonă, una slavo-română și una greco-arabă (Liturghierul greco-arab, în 1701, prima carte din lume tipărită cu caractere arabe).

Între 1701 și 1705 și-a reluat activitatea tipografică la București, unde a tipărit alte 15 cărți.

Prin cele 63 tipărituri, lucrate de el însuși sau sub îndrumarea sa, în limbi diferite și de o mare diversitate, a format numeroși ucenici.

Pe lângă lucrările tipărite, de la Sf. Antim Ivireanul au rămas și câteva manuscrise:

  • Chipurile Vechiului și Noului Testament, adică obrazele oamenilor celor vestiți ce se află în Sfânta Scriptură, în Biblie și în Evanghelie și adunare pe scurt a istoriilor celor ce s-au făcut pe vremea lor… , cu 22 file de text, la care se adaugă 503 portrete în medalion cu personaje biblice, datând din 1709.
  • Tot în manuscris a rămas și opera sa omiletică, Didahiile (cu 28 predici la diferite sărbători și 7 cuvântări ocazionale).

Analiza cărților originale publicate, dar și a celor două manuscrise duce la constatarea că Antim Ivireanul avea nu numai o vastă cultură teologică, ci și una laică, întrucât folosea nu doar citate din Biblie, dar și din filozofii antici.

În multe din ele făcea o critică vehementă a moravurilor vremii.  Didahiile îl așază pe Antim Ivireanul în rândul celor mai de seamă predicatori creștini din toate timpurile.

Sf. Antim Ivireanul este și ctitorul mănăstirii cu hramul „Duminica Tuturor Sfinților” din București – numită azi Mănăstirea Antim – pe care a ridicat-o între anii 1713 – 1715 și pe care a înzestrat-o cu toate cele trebuitoare, această mânăstire fiind unul dintre cele mai remarcabile monumente de arhitectură, pictură și sculptură din țara noastră.

Proslăvirea ca sfânt

La câțiva ani după uciderea sa, Patriarhia Ecumenică a ridicat nedreapta caterisire a mitropolitului Antim Ivireanul, care a fost reabilitat.

Sfântul Antim Ivireanul a fost canonizat de către Sinodul Bisericii Ortodoxe Române în 1992 (actul sinodal din 20 iunie, proclamarea oficială a canonizării având loc la 21 iunie 1992).

Sursa: manastireaantim.ro

Recomanda [votes_up id=793513]

6 Comentarii

  1. Daca ar fi fost soso-papa,ca acum! ar fi dat-o cu romgleza de balta.Wow, nu stiti vb.engleza??Mare minus….In Romania nu stii vb.romana!!!O pociti, o transformati, nu mai pricepi ce vor sa zica, s-a schimbat melodia frumoasei foste limbi romane..

  2. @Alcibiade.Braila
    Se vede ca nu ai deschis o carte scrisa de el, daca ai fi facut lucrul asta ai fi vazut ca sunt scrise in chirilica si se citeste folosind romana slavona care difera masiv de cea latina

  3. Ne-a salvat si legitimat identitatea nationala de popor nascut crestin ortodox. Este un Sfant al Poporului Roman. Ne-a invatat in limba materna religia si credinta crestin ortodox in fostul areal geografic al Regatului Traco-Geto-Dac, condus de Regele Burebista. Ne-a cunoscut ca nimeni altul originile comune cu popoarelor georgian, albanez, armean si grec. Peste secole un alt georgian crestin ortodox, Eduard Sevarnadze, ne-a salvat tara de la dezmembrare in Decembrie 1989, dorita de unguri, sarbi si bulgari, interzicand Armatei Rosii sa intervina in Revolutia Romana asa cum ceruse, Uniunii Sovietice, James Baker, secretarul de Stat al SUA…?!

  4. cu sprijinul „Patriarhului” din Fanar, 💩ii UrCraci au închis Bisericile Românești din UrCraca fiindcă țin slujba în Limba Română.
    Si nu în „Limba UrCracă”, a Poporului „Superior” UrCrac, măR🤮g …
    ●●● RumburKK- URkk BuimaK ●●●

  5. străinul?
    -mai român decat milioane de lighioane, „români”….

    „nu doar citate din Biblie, dar și din filozofii antici.”

    -nimeni nu stie,
    unde s-au pastrat „filosofii antici”?
    -in Imperiul Bizantin perla Civilizatiei
    entitate aproape necunoscuta astazi
    din motive politice-„catolicism”,dap,”omul nou”,etc,etc,etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.