Ce ar face Spiru Haret?

                                   

Sărăcia de idei din campaniile electorale din acest an nu a ocolit educația. Și acum, în fața alegerilor prezidențiale și parlamentare, se vorbește de educație, dar nimeni nu a propus vreun proiect viabil.

Faptul că de la programele anilor nouăzeci – „Reabilitarea școlilor rurale” (1997), „Construcția de școli și de clădiri universitare” (1997), construcția „Roedunet” (1996), „Echiparea cercetării universitare” (1998), „Crearea autonomiei profesionale a școlilor și liceelor” (1998), „Autonomia universităților” (1998), „Normalizarea salarială a educației” (1998), etc. – se progresează în infrastructură și alocări financiare este în firea lucrurilor și de salutat. Numai că nici banii și nici infrastructura nu dispensează de normalizarea educației propriu-zise. Poți să ai bani,  dar educația,  cum se vede, să fie în criză.

Fapt este că, în comparație cu țările din regiune, în România s-au distrus piese ale reformei educației anilor nouăzeci, încât, în vreme ce respectivele țări au progresat, țara a dat înapoi. Legile învățământului din 2011 și 2023 și politizarea aferentă au îngroșat amatorismul la decizii și rămânerea în urmă. Aceasta, după ce, în 1998, România era invitată la Washington DC, alături de Brazilia, să prezinte reforma care o plasa între primele țări angajate pe această cale, după ce la Paris se monografia reforma, iar măsuri europene se adoptau și în reuniuni continentale la București și Cluj-Napoca. Unele universități românești mai contau în 2010. Acum, mai interesant în ele, cum spunea un cunoscător, sunt festivitățile. Dacă nu cumva doar pregătirea emigrării.

Indicatori precum campioană europeană la abandon școlar, la cel mai scăzut consum de carte pe cap de locuitor, la analfabetism funcțional, la emigrare în timp de pace spun cam totul despre starea educației naționale. Unii sociologi au constatat că neșcolarizarea de copii atinge azi proporții de dinainte de 1938. Corupția în acordarea de diplome și titluri și slaba valoare de sub ele sunt fără precedent. Destul să luăm în calcul neputințele din deciziile economice, din accesarea de fonduri europene, din democratizare și asigurarea unei justiții credibile, pentru a ne da seama de declinul profesional.

Peste toate, disprețul pentru educație atinge culmi. De pildă, unii candidați la președinție creditați cu sondaje au la activ plagiate c se văd cu ochiul liber. Or, plagiatul este simplu furt, fie el și de două, patru sau oricâte procente. Sunt și candidați cu studii încropite în instituții imature ale anilor nouăzeci. Sau sunt numite la decizii persoane care nu au de a face cu pregătirea cerută de funcție –  filologi pe posturi de ingineri, asistenți sociali în loc de finanțiști, artiști în loc de agronomi, ș.a.m.d.. „Aranjamentul bate regulamentul”, spune un ilustru ierarh din București, dar, mai nou, reflexele celor care decid frizează absurdul. Literatura lui Caragiale și Urmuz este depășită de absurdul din  instituții.

Ca o culme a disprețului, în ultima vreme se spune că nu contează calificativele luate de persoane pe parcursul formării. Ca și cum democrația nu ar trebui să fie, măcar în principiu, meritocratică. Firește că poți să nu iei note mari la anumite materii, dar să iei la majoritatea calificative joase spune ceva despre calibru. Poți să iei slab un examen, dar să treci dubios altele nu-i fără importanță. Poți fi cum vrei, dar ce cauți la decizia asupra vieții altora?

În orice se întâmplă multe, dar de ce România trebuie vulnerabilizată? De ce, după mandate prezidențiale și guverne care au dus-o la trai pe împrumut, la cea mai mare emigrare dintr-o țară în timp de pace și la declin profesional, România este pe cale să intre din nou pe mâna inșilor al căror loc natural este în altă parte?

Este de mirare că universitățile nu reacționează la disprețul cu care este privită educația. În loc ca rectorii unora să se ocupe, ca nicăieri în Europa, de schimbarea penibilă a legislației mandatelor, precum în 2023, și să concureze la grațiile șefilor SRI, nu ar fi normal ca universitățile să se exprime pentru valorificarea pregătirii absolvenților în folosul țării? Nu ar fi de revenit de la încremenirea în aranjamente păguboase, la competiția deschisă în ocuparea de funcții și de posturi, în acord cu ceea ce înseamnă universitatea la propriu? Nu cumva în țară instituțiile s-au închis în ele însele și au devenit opace la normalitate?

Se observă ușor că nicio instituție din societatea românească actuală nu întreține o dezbatere exigentă asupra dezvoltării țării. Niciuna nu vădește competența necesară. Niciuna nu face temă din nivelul pregătirii. Conduc azi destinele inși aflați sub nivelul pretențiilor. Se acceptă că „merge și așa, căci și în alte țări sunt neajunsuri!”, încât este plin azi de doctorate mediocre, de titluri pompoase și fără acoperire, de pretenții fără suport și de clișee.

Deschiderea instituțiilor academice nu ar trebuie redusă la lozinci. Ea presupune aducerea de capete proaspete în catedre și la decizie. Instituțiile academice ar trebui vast înnoite cu oameni creativi. Ar fi cazul ca acestea să ia în seamă noua formare a specialistului plecând nu de formalisme , ci de la problemele de rezolvat. Nici o specializare nu mai poate rămâne solitară. Ar fi cazul abordării noilor câmpuri ale cunoașterii – bioingineriile, antropologia și inteligența artificială, psihologia bazată pe medicină, științe sociale informate cultural etc. Ar fi cazul ieșirii din evaluarea cantitativă a publicațiilor spre decantarea contribuțiilor originale la cunoașterea de azi.

În această situație, singurele propuneri în educație în sezonul de alegeri din 2024 sunt  „România educată” – un exemplu de nepricepere, dăunător pentru țară – și revenirea la Spiru Haret. Numai că și aceasta din urmă se epuizează în retorică, neștiindu-se ce ar însemna aceasta. Deși scrierile haretiene sunt republicate (vezi Constantin Schifirneț, ed., Operele lui Spiru Haret, Comunicare.ro, București, 2009, zece volume), câți dintre cei care organizează astăzi educația le-au răsfoit? Câți îl cunosc pe Spiru Haret?

Ca ministru, în zece ani, cunoscutul matematician și sociolog a condus, cum se știe, elaborarea legilor care au reformat durabil educația din țară – Legea învățământului primar (modificată,1896); Lege asupra învățământului secundar și superior (1898); Lege asupra învățământului profesional (1899). Spiru Haret a dat componentele decisive ale reformei și a avut opțiuni care rămân și azi de actualitate. Ce ar însemna astfel revenirea la abordarea sa?

Partea inferioară a formularuluiÎn zilele noastre – mai curând din inerție, decât din preocupare democratică – se vor programe de reformă cu contribuții din toate direcțiile, ceea ce evident nu dă rezultate. Spiru Haret a spus-o fără ocolișuri: „Programele lucrate după un plan unic și general nu este o lucrare ce trebuie confiată unui corp numeros. Cine cugetă asupra lucrului vede că o asemenea lucrare seamănă mult cu rezoluțiunea unei probleme matematice, care nu comportă un prea mare număr de soluțiuni” (Operele lui Spiru Haret, Comunicare. Ro., București, 2009, vol.I, p.148). Ca să poți articula un program viabil este nevoie de idei.

Unii cred că o reformă începe de oriunde. Spiru Haret a pus în fața reformei misiunea educației. „Învățământul unei țări este chemat să îndeplinească un întreit scop. În prima linie, el trebuie să formeze buni cetățeni. În a doua linie, el trebuie să procure tuturor tinerilor fondul de cunoștințe care este indispensabil oricărui om în viață, fără deosebire de treaptă socială; acesta este învățământul obligatoriu. În fine, el mai trebuie să formeze contingente pentru toate carierele care sunt necesare pentru viața completă și armonică a statului” (II, p.197-198). În fruntea misiunii stă „formarea cetățeanului” la nivelul timpului.

Spiru Haret a respins, explicit o „reformă” pornită din interese electorale. La el, interesul public era busola. Spiru Haret era deplin conștient că „la noi una se scrie în lege și alta se aplică” și cerea „a lua în serios semnificația cuvintelor”(VI, p. 386). Altfel, totul e zădărnicit.

Spiru Haret scria că „cel mai mare rău de care suferă poporul nostru și cel mai greu de doborât este neștiința. Și nu înțelegem prin aceasta numai neștiința de carte, ci neștiința mai mult sau mai puțin desăvârșită a rostului țării și a lucrurilor care privesc cu totul de aproape însăși ființa lui” (IX, 2010, p.162). Necunoașterea afectează chiar felul de a proceda la schimbări, încât este mare diletantismul în elaborarea și evaluarea reformelor.

Învățământul condiționează multe, dar este iluzoriu să se aștepte de la acesta totul. Spiru Haret susținea că „de scăderea simțului moral nu e vinovat învățământul, ci acea școală detestabilă care, abuzând de insuficiența legilor și de neconsistența opiniei noastre publice, practică pe față teoria căpătuielii și a imoralității./…/ Școala nu poate fi decât oglinda stării morale a țării însăși” (VIII, 2010, p. 248). Educația nu poate fi altfel decât societatea.

În concepția lui Spiru Haret, universitățile pot fi decisive pentru un stat. El invoca frecvent exemplul Germaniei, ca întărire a unui stat prin educație, și nutrea aspirația ca prin legislație să facă astfel ca „universitățile să nu fie numai niște școli superioare, un fel de continuare a liceului, ci niște vaste centre de cultură, în care să găsească lesne mijlocul de a se manifesta întreaga mișcare culturală a țării în ce are ea mai bun și mai înalt” (I, p. 355). Numai o instituție care îi cuprinde pe cei mai buni, profesional, civic, moral, poartă pe drept numele de universitate. Numai cel competent să contribuie la  propășirea comunității din jur este universitar la propriu!

Meritocrația permite universităților să fie la înălțimea misiunii, dar și aici se cuvin făcute corecturi. Spiru Haret spunea că atunci „când e vorba de personalul didactic, preocuparea ministerului nu trebuie să se mărginească numai la a admite ca profesori pe cei mai capabili; solicitudinea lui trebuie să-i însoțească și după numire, să susțină și să încurajeze pe cei buni și să le dea mijloacele de a se perfecționa; pe ceilalți, să caute a-i îndrepta și, dacă nu poate, să facă tot ce e prin putință pentru a scăpa școala de dânșii”(I, p. 177). Corecturile trebuie să fie practic continue.

Acestea, ca și alte opțiuni, au rămas actuale. Le-am și evocat altădată (A. Marga,  Reforma modernă a educației, Editura Tribuna, Cluj-Napoca, 2016; mai recent, articolul Spiru Haret despre reforma învățământului, în „Cotidianul”, 22 octombrie 2019), încât nu mai stărui asupra lor. Mai adaug doar, la cele deja prezentate, temeinicul Raport general asupra învățământului secundar (1884, în Opere, vol. I, pp.139-277), pildă de tratare la obiect și responsabilă a educației. În orice caz, cine-l invocă pe Spiru Haret are a fi conștient de exigența ridicată cu care trebuie asumate și rezolvate problemele.

Spiru Haret nu ezita să consemneze la vremea lui că este un „regres” în educația din țară, ca efect al două cauze: lipsa de legislație sistematizată și completă și lipsa de perseverență din partea administrării educației (p. 142). Educația este un întreg și parte a întregului care este societatea respectivă – încât nu se pot face reforme pe părți (p.143). Nu o dată, s-au dat legi, dar nu și regulamentele, s-au făcut programe, fără a ține cont de lege, iar ordinele și instrucțiunile nu țin cont de nimic.

Deși venea după studii în Franța, Spiru Haret nu ezita să critice faptul că „am împrumutat întocmai sistemul nostru de învățământ, fără a pune mai nimic de la noi” (p. 141). El voia soluții educaționale care rezolvă dificultățile României, nu găselnițe. Soluțiile sale au mers departe și au pretins mult. De pildă, bibliotecile școlare ar trebui să funcționeze (p. 198), iar „copilul trebuie cuprins într-o atmosferă de moralitate” (p.221). Educația nu se face doar în orele de școală.

Sistemul școlar cu care a operat Spiru Haret cuprindea: „școli de învățământ general, subdivizate în școli clasice (licee și gimnazii) și școli realiste (gimnaziile reale); școli speciale (școlile normale primare, seminariile, școli de farmacie, veterinărie etc)”. El spunea că  „dedesubtul învățământului secundar, formând substratul întregii culturi naționale, se află învățământul primar, pe care legea îl împarte în rural și urban. Deasupra sunt universitățile și celelalte școli cuprinse sub numele de învățământ superior” (p. 142). Spiru Haret a accentuat nevoia de promovare a „școlilor reale”, pe lângă „școlile clasice”, și obiecta că ele au rămas doar în seama inițiativelor locale.

Spiru Haret acuza faptul că la noi legile organice se modifică repede după adoptare și cerea ca o lege organică să fie formulată încât să nu fie modificabilă la ocazii (p.146). O programă, cât de bună ar fi, nu poate da niciun rezultat decât dacă funcționează timp îndelungat. Spiru Haret mai acuza că „nu s-a făcut nimic pentru a se forma un corp demn de misiunea de învățători ai națiunii” (p. 152) și că este excesivă imobilitatea celor care ajung profesori. Spre deosebire de alte țări, aceștia nu se mai mișcă din instituție. Este nevoie de ridicarea nivelului concursurilor pentru posturi didactice (p. 164), căci, de pildă, concursurile universitare se fac la noi amator, ca nicăieri.

Trebuie renunțat, sublinia Spiru Haret, la „conducerea anonimă a școlilor prin consilii școlare” (p. 186), căci acestea duc la desființarea disciplinei și nu dau rezultate. Cu asemenea consilii, „relele învățământului” – neținerea orelor și scurtarea lecțiilor prin intrări târzii la clasă și ieșirea timpurie (p. 188), neîndeplinirea programelor (p. 193), lipsa de claritate a acestora (p. 194), manuale depășite și rău făcute (p. 196) – se perpetuează.

Spiru Haret cerea mult învățământului privat. „E foarte adevărat că, în afară de un număr imperceptibil de excepțional, învățământul privat de la noi este astăzi mai mult un rău decât un bine; cele mai multe din persoanele care exploatează institutele private își aduc prea mult aminte de regula comercială: a da cât se poate mai puțin marfă pentru cât se poate mai mulți bani; de aceea, copiii care își fac studiile în acele institute, rareori capătă o instrucțiune suficientă și în calitate și în cantitate” (p. 226). Învățământul privat poate și trebuie să fie și el de nivel înalt.

Educația are nevoie de susținere financiară, dar, pentru Spiru Haret, educația nu depinde doar de bani. El a reclamat în primul rând „incoerența” organizărilor. „Căci, după mine, cauza cea mare a actualei stări de lucruri este nu atât lipsa de îngrijire sau măsurile rău nimerite, cât lipsa de sistemă și de perseverență. Când vom face ca legile, regulamentele și ordinele ministeriale să fie de acord unele cu altele, vom fi făcut mai jumătate din treabă” (p. 276). Dintr-o organizare fără coerență nu are cum ieși ceva competitiv.

Contextul istoric s-a schimbat din anii lui Spiru Haret până în zilele noastre de câteva ori, încât simpla apelare la legile lui alunecă ușor în propagandă. El însuși s-ar opune la o asemenea folosire a numelui său.

Cât de mari și de multe sunt schimbările, își poate da seama oricine. De pildă, azi școala este concurată nu numai de precaritatea economică a familiilor, care limitează mersul la școală, copiii fiind folosiți la munci. O concurează organizația, care-l înrolează devreme pe tânăr, televiziunea, care facilitează accesul la opere din tezaurul culturii și la informații, răspândește idei și comportamente, și telefonul mobil, care este mijloc de influențare. O concurează mai nou comercianții care distribuie droguri. Școala este provocată de situații din societate în care se face carieră fără reușite prealabile la învățătură.

Dar nu numai atât. Azi sunt ideologii ale destrămării familiei tradiționale. Între timp, în România, în 2012, s-a amputat rețeaua de bază a școlilor. Relația cunoașterii cu valorile este mai complicată decât odinioară. Azi, în țări care se plasează la coada competițiilor, câștigă teren convingerea falsă că performanța școlară nu ar trebui să fie condiție a ascensiunii în funcții publice. Acestea, și altele, sunt provocări noi.

Desigur, astăzi, pe scară mai mare decât oricând, concetățenii au cuvinte aspre despre cei numiți, prin încălcarea de criterii profesionale și civice, să decidă educația națională la vârful ei. Pregătirea decidenților este vizibil mediocră, dar alternativa refugiului în trecut nu rezolvă mare lucru. Noi idei, în context nou, și vasta înnoire a educației de azi sunt necesare precum oxigenul. Așa cum gândea libertățile, instituțiile și performanțele, Spiru Haret ar fi primul care ar spune-o.

Spiru Haret, de exemplu, considera că bacalaureatul este prea greu, cu inconveniente, și că îi sunt de preferat examene anuale, ba chiar examene la absolvirea fiecărei clase (p. 209). După toate experiențele, însă, este clar că introducerea de către Constantin Angelescu a balacaureatului, iar mai recent, cu Legea din 1995, prevederea a două examene de talie națională pe traseul unui elev, „Capacitatea” și „Bacalaureatul”, alcătuiesc o soluție mai bună.

Dar la Spiru Haret sunt idei și soluții la fructificarea cărora cei care îl invocă ar trebui să se angajeze. Ce ar face el astăzi? Spiru Haret ar aplica ideile pe care le-am subliniat, fiindu-i caracteristice. El ar spune limpede că nu se poate înainta fără a satisface imperative care stau în fața organizării educației. Este vorba de stăpânirea unei culturi instituționale de către cel care vrea să organizeze; dedicare către interesul public; capacitate de cuprindere a întregului; competența de a  elabora măsuri de schimbare în mai bine. Spiru Haret le-a ilustrat, încât nu-l poate continua decât cineva care și le asumă.

Fără a satisface aceste imperative, nu este soluție și nu va fi educație demnă de nume. Abia satisfăcându-le se poate face față și provocărilor mai noi din societate, pe care, obiectiv, Spiru Haret nu avea cum să le abordeze.

<a href=”http://www.andreimarga.eu„>Andrei Marga</a

Recomanda [votes_up id=795108]
Andrei Marga 665 Articole
Author

34 de Comentarii

  1. A incercat ca din invatatori si preoti sa creeze o forta pe care s-o indrepte impotriva starii de ignoranta si de decadere a poporului sub toate formele ei.

  2. Pasiunea pentru știință a lui Spiru Haret a pornit din clasa a III-a primară, prin lecturarea unor articole apărute în revista Natura, publicată de Barasch. În liceu a tradus carti de astronomie clasica.

  3. Pasiunea pentru știință a lui Spiru Haret a pornit din clasa a III-a primară, prin lecturarea unor articole apărute în revista Natura, publicată de Barasch.

  4. Operele lui Spiru Haret au fost publicate de Comitetul pentru ridicarea monumentului său, în care rolul de seamă l-au avut istorici ai literaturii, în frunte cu Gh. Adamescu, dar și matematicieni de renume, precum Gheorghe Țițeica, Miron Nicolescu, Nicolae Coculescu. Datorită acestora au apărut 11 volume, care cuprind scrieri tipărite sau netipărite în timpul vieții, rapoarte asupra învățămîntului, texte de legi, expuneri și recenzii despre scrierile sale, corespondența cu persoane din țară și străinătate. Spiru Haret a fost un savant și, în această calitate, a fost și un precursor, el anticipînd, în special, teoria modelelor și cibernetica.

  5. Spiru Haret constată că predarea istoriei se adresa mai mult memoriei și prea puțin rațiunii și inimii. El arată că în predarea istoriei accentul trebuie să cadă pe latura afectivă, pe convingerea elevilor, pe trezirea unor puternice stări sufletești, de dragoste față de patrie și față de trecutul glorios al poporului nostru.

  6. Adaptarea acestor tipuri de învățământ (superior și profesional) la cerințele noi mereu crescând ale societății moderne române de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul scolului al XX-lea, Haret o face prin legile din 23 martie 1898 pentru primul și 31 martie 1899 pentru cel de al doilea, completate pe parcursul celor trei ministeriate ale sale cu noi regulamente și decizii.
    În concepția lui Spiru Haret învățământul secundar trebuia să dea tineretului un număr de cunoștințe necesare oricărui om cult. În legea învățământului secundar și superior din 1898 aspectul pozitiv principal este acela că s-a pornit de la necesitatea înlocuirii învățământului clasicist, teoretic, care nu ținea seamă de nevoile concrete ale țării noastre pe teren economic și cultural, cu un învățământ în care științele trebuiau să joace un rol din ce în ce mai important, pentru că materialitatea obiectivă a lumii înconjurătoare să domine asupra ideilor filozofice ale clasicilor antichității.

  7. Spiru C. Haret (1851-1912) a fost un matematician, astronom și pedagog român de origine armeană, renumit pentru organizarea învățământului modern românesc din funcția de ministru al educației, pe care a deținut-o de trei ori/(1899,1901, 1907). A fost membru titular al Academiei Române/1892. Spiru Haret a fost primul român care a obținut un doctorat la Paris (Sorbona) in 1878, in domeniul Matematicii cu o teza din domeniul Astronomiei (Sur l’invariabilité des Grandes axes des orbites planétaires).
    Ce ar face Spiru Haret … cand institutul sau de suflet (fondat de el in 1908) avea o locatie devenita improprie din punct de vedere al observatiilor astroclimatice (din cauza poluarii orasului Bucuresti) inca din anii 1980 ? Tocmai de aceea, institutul sau de suflet a infiintat incepand cu anul 2015 o noua locatie observationala in conditii astroclimatice mai bune. Cred ca s-ar bucura. Si asta ma face fericit.
    Ce ar face Spiru Haret … cand chiar amfiteatrul sau ca nume din cadrul Facultatii de Matemetica intra in reparatii capitale ? Nu stiu. Si asta ma face nefericit … deoarece noua facultate de Matematica si noul mare amfiteatru viitor isi va pastra oare numele sau de MARE renume ?

  8. Păcat că în loc să profiți de un articol extraordinar de relansare în actualitatea deciziilor a lui Spiru Haret, te ții, Margelate, de jocuri minore. Unde nu-i nici simțire, nu aștept decît micisme ca ale tale, mă Margelat. Îmi preiei postarea și te semnezi Darban. Noroc că se vede. Fie, o să-ți spun Margelat Darbanu.Locurile în care-ți duci zilele fiind murdare, cum se vede tot mai bine, poate ar fi cazul completării numelui tău – Margelat Insalubrul. Se vede mai sus că faci Operete volumele lui Spiru Haret, din ediția Opere, oportun reeditate. Ți se vede încă o dată nivelul de haimana. Nu ai cum să-l tăinuiești.

  9. Tot prin locuri murdare, mă Bardane, tot pe acolo îți duci zilele. Nici cultură, nici cunoaștere,si nici bun simț. Nimic acătării – exceptînd copiii de pe siteurilele ca nuca în perete de pe siteurilele. Nu ai putut decât atacuri la persoana mea, ceea ce poate face și orice griwei. Mai bine ptr.tine ar fi să pui mâna pe ceva carte de învățătură. Puteai profita de trimiteri excelente ale articolului la Operetele lui Spiru Haret. Numai că trebuie și ceva minte pentru așa cewa.

  10. @codrut-trebuie amintit tatucul invatamantului superior privat,Dolfi Drimer. Dela el a inceput deringolada;trebuia lasat in 1990 sa-si duca la capat amenintarea(auto-da-fe).

  11. „România este pe cale să intre din nou pe mâna inșilor al căror loc natural este în altă parte”
    Sunt de acord ! La Yerushalaim cu ei !

  12. Tot prin locuri murdare, mă Margelate, tot pe acolo îți duci zilele. Nici cultură, nici cunoaștere, nici bun simț. Nimic acătării – exceptînd copii de pe siteuri ca nuca în perete de pe siteuri. Nu ai putut decât atacuri la persoane, ceea ce poate face și orice grivei. Mai bine ptr.tine ar fi să pui mâna pe ceva carte de învățătură. Puteai profita de trimiteri excelente ale articolului la Operele lui Spiru Haret. Numai că trebuie și ceva minte pentru așa ceva.

  13. Se sustine ca Haret a fost armean in pofida evidentei nerespectarii etimologiei numelor armenilor…Insa indiferent de provenienta cert e ca azi primul lucru pe care l-ar face ar fi sa-si ia un nume romanesc si sa se „neomarxizeze” ca sa respecte noua moda, pentru ca ca marxist, cum a devenit la Paris din tinerete, ar da de banuit, precum majoritatea PROFI actuali…Spiru Lina Haretian…

  14. Bardane,buna crestere si cenzura care functioneaza ca la foc, ma impiedica sa-ti raspund cum meriti,si tu,bietul de tine,profiti de chestia asta.

  15. Mă Margelatu, mergi din prostie în prostie și mai mare. Nu poți clinti o virgulă în articolul formidabil de mai sus, dar vii cu idioții care la tine trec inspirație. Disperare mare, băiete, la tine nici programul lui Spiru Haret nu te-ar scoate din prostie. Pare naturală.

  16. 2. DE CE SE TACE CESTIUNEA?
    DE CE TOATE MATERIALELE TRIMISDE LA COTIDIANUL PRIN ANII 2001-2014 „ÎN CESTIE” AU FOST ȘTERSE?
    Cu Un Număr Redus de Intelectuali AUTENTICI, NU SE POATE SALVA ROMÂNIA.
    Cu Un NUMAR URIAȘ de ROMÂNI Bolnavi de Bolile CIVILIZAȚIEI de la – în Medie – 50 de Ani, dar și de la vărste tinere prin Regim de Hrănire neSănătos chiar în FORMA Tradițională, dar amplificate ENORM DE 35 DE ANI, prin OTRĂVURILE ALIMENTARE din SUPERMARKETS sau STRADALE,. nu se poate SALVA ROMÂNIA.
    DE CE ROMÂNIA este într-o Situație GREA, UNIC de GREA?
    Cine LE ȘTIE cu Istoria Românilor CU ADEVĂRAT ȘTIE DE CE.
    Neamuri OSTILE din Naștere, PSIHOTIC pe Români. În JURUL Nostru.
    NU are Rost să dezbatem ENCOMIASTIC, falsificând REAL-itatea, din Considerene GOALE, Prefăcute, Impuse de la Alde UE sau de MaiȘtiuIoDeUnde.
    A MENȚINE Boborul SUVELAN în PROSTIA NonEducației SAU a Educației ACOPERITĂ de … DeFecațiunile ALTORA, în:
    – Lipsa de SIMȚIRE GENERALĂ a „Decidenților” UTILI Altora
    – Atitudinea ANCILARĂ a Intelectualilor de Valoare, Vis a Vis de „TOATE Indicățiile Prețioase de o
    InEstimabilă Valoare Teoretică Și Practică” (Pentru DREACUL ÎnSărcinat du DesFIINȚAREA Națiunilor),
    ESTE REȚETA SIGURĂ A I NCHIDERII DEFINITIVE A APELOR TIMPULUI PESTE ROMÂNIA.

  17. A. COMPLETARE SCURTÂ, SCURTĂ, SCURTĂ, DIAZEPAM PENTRU UNII.
    FRUMOS și perfect ARTICULAT ARTICULAT.
    Dar, BAZA Educației pentru CINE ȘTIE să SE autoEDUCE este „BIBLIOTECA”, ca Paradigmă.
    DeDin2002, CelPuțin Biblioeca NAȚIONALĂ a României ESTE SABOTATĂ Măestru de către Oamenii LIFTELOR.
    DOI Soți care au agitat Cestiunea și SE PARE că AȘA l-au STÂRNIT pe Dumitru TINU care a PUBLICAT CeTrebuia în ADEVĂRUL (Atunci ÎNCĂ un Crucișător al Presei ROMÂNE) ȘI AȘA a CĂZUTScărbavnica Inițiativă de DesFIINȚARE PRACTICĂ a Instiuției CULTURALE de PRIM Rang.
    UNA este INTERNETUL și ALTA BIBLIOTECA.
    Cunăscătorii ȘTIU DE CE.
    STRANIU a fost că printre ARTIZANII DesFIINȚĂRII BNaR a fost Academicianul Răzvan Theodorescu.
    2. DE CE SE TACE CESTIUNEA?

  18. Manual de geografie (clasa a V a cred).
    Definiția latitudinii : distanța măsurată în grade de la ecuator pana la un anumit punct.

  19. Educația de dinainte de 1989 era la nivelul lumii de atunci. După 1989 trebuia reformată. Toate țările vecine au făcut reforma. În 1996-2000 s-a făcut reforma și în țara noastră. De aceea, România a suscitat speranțe și a devenit din nou reper de abordare competentă a unei reforme necesare.În 1990-19995 s-au înființat universitățile private, care au coborât nivelul. Azi România are 87 de universități, prea multe, căci lipsesc cele de trebuință pentru atâtea. Păcat că Abranburica, Miclea, Funeriu, Decan au ajuns la decizie și au distrus. Acum se plătesc costurile.

  20. Ce să facem cu un Spiru Haret când am avea nevoie de câteva sute dar nu avem nici unul? Să-l(i) împrumutăm din afară ca pe regi odinioară? Poate or fi câțiva printre cei plecați dar le este bine acolo și nu le mai pasă de țară. Banul schimbă omul, nu doar lucrurile sau obiectele și nu întotdeauna în bine.

  21. Articol tip ‘Cum e corect :esculap cu ciuperci sau escalop cu ciuperci?”:)))m-a distrat lectura,iar s-a spart teava cu reformisti..Deja suna a gol,nu spun ce …

  22. Articol til ‘Cum e corect :esculap cu ciuperci sau escalop cu ciuperci?”:)))m-a distrat lectura,iar s-a spart teava cu reformisti..

  23. Domnul Sipu Haret (armean la originea parintilor) a fost matematician, astronom si politician. Reprezinta pe deplin epoca in care Romania era reprezentata de minti luminate. Unul dintre cratele Lunii poarta numele sau: Haret. Numai marionetele serviciilor „muncesc” (adica fura munca altora sau isi „croiesc”, prin ordonante abuzive si aberante, neconstitutionale, abonamente la buzunarele romanilor pentru diverse cauze inchipuite) sau isi fac loc, astazi, in „politica” – o cocina mizerabila de indivizi lipsiti de educatie si credinta, slugarnici si oportunisti.
    Canta cucu-n Bucovina: „…Dacă piere straja voastră, A pierit și țara noastră…”.
    Practici inteligente in vremuri de epurare „stiintifica”: femeile nasc acasa, pentru a evita „vaccinarea” si a „tratamentelor inovative” asupra pruncilor, iar copiii fac homeschooling. Educatia se face in familie, daca parintii sunt educati, autodidacti si inca au credinta. Unii romani (inca) gandesc critic.

  24. CE AR FACE SPIRU HARET?

    CE se vede în Poză!
    AERTĂ scârbiiiit la CE VEDE pe JOS, adică o Grămădă de DeFecațiuni LIFTESQUES pe Cadavrul EDUCAȚIEI Românilor!
    AXACT ca în Bancul STATUILOR de la Universitate:

    „Cine a … făcut MIZERIE pe Aici?” (Spiru Harret)
    „Să pornim dpă el și să il terminăm”! (Mihai Vieazul)
    „Să il trecem la CataStif!” (Gheorghe Lazăr)

    „ȘI DACĂ am … FĂCUT-O IO? Eliade Rădulescu)

  25. Depravarea in educatie a inceput in vremea aprozaristilor , inflorind neincetat dupa 90 . Cine da diplome moca , cine fabrica dotori pe banda rulanta ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.