199 din cei 246 de kilometri pătraţi ai ariei metropolitane sunt acoperiţi de parcuri, grădini şi păduri: Grinzing-ul merită cu prisosinţă o vizită, pentru numeroasele sale restaurante, întinse pe străzile înguste, mărginite de căsuţe vechi, zugrăvite în nuanţe pastelate, Pădurea Vieneză (cu nenumăratele sale vii), Parcul Johann Strauss (Stadtpark) din centrul Vienei, unde se află şi statuia Regelui valsului, grădinile de la Schönbrunn sau cele ale Palatului Belvedere, cu splendidele sale Orangerii sau Casa Palmierilor, structură de sticlă şi metal ce adăposteşte plante tropicale, peluze cu flori, fântâni, cu cascade şi grupuri statuare mitologice, realizate de talentatul arhitect peisagist al Versailles-ului, Dominique Girard.
Ce au în comun “Nunta lui Figaro” de Mozart. “Fidelio” de Beethoven şi “Dunărea albastră” de Strauss? Toate au fost compuse la Viena. E imposibil să enumeri toate locurile, monumentele, teatrele, plăcile comemorative, sălile de concerte, asociate amintirii figurilor legendare care au trăit şi au lucrat în capitala Austriei: Haydn, Glück, Schubert, familia Strauss, Brahms, Mozart, Lehar, Schönberg, Salieri….
Zubin Mehta s-a format în capitala austriacă, un oraş al rigorii şi al perfecţiunii, nobilul oraş al Habsburgilor, oraşul muzicii, al Dunării legănate într-un nesfârşit vals, oraşul desăvârşirii unor nume ilustre, precum Mozart, Klimt, Karajan, Freud, oraşul în care, deşi totul pare perfect aşezat, nimic nu este monoton, iar eleganţa şi stilul sunt la ordinea zilei, în locurile consacrate marii muzici. În rest, i-a ajuns o plimbare pe jos pentru a vedea locurile istorice, ca Musikverein, Konzerthaus, casa lui Mozart şi Casa Muzicii. La Academia de Muzică din Viena, pe care a frecventat-o cinci ani, era numit “indianul”, cu simpatie şi afecţiune. Adesea, când se întorcea periodic la Musikverein pentru a dirija Filarmonica, mulţi îl considerau vienez.
Zubin Mehta, azi, ca şi atunci, uneşte fascinaţia carismatică a persoanei sale cu pasiunea pentru muzică, o combinaţie excepţională care l-a făcut unul dintre dirijorii cei mai iubiţi, care aduce atât instrumentiştii, cât şi publicul pe cel mai înalte culmi.
Dacă s-a născut la Mumbai (Bombay) în 1936, Viena l-a introdus în acel fascinant microcosmos care este muzica. După studiile în capitala austriacă s-au adăugat existenţei sale experienţele din Montreal, Los Angeles, New York, Israel, Florenţa, cu al său “Maggio Musicale”, Monaco din Bavaria şi, recent, Valencia. Totuşi, magia Vienei a rămas întotdeauna în bagajul său artistic şi uman, aşa cum a subliniat chiar el de multe ori. În aceste zile, Zubin Mehta a stârnit ropote de aplauze ca director al Maggio Musicale Fiorentino, la pupitrul orchestrei Statkapele din Dresda, avându-l ca solist pe pianistul austriac Rudolf Buchbinder, într-un program Strauss şi Brahms. Între 22 şi 25 mai, el va fi omagiat la Scala din Milano, unde va dirija orchestra într-un program cu muzică franceză: Ravel, Debussy şi Messiaen.
O patrie aleasă şi care e legată, mai ales, de faptul că în capitala austriacă a descoperit mari dirijori şi mari solişti, iar pe lângă o orchestră superbă ca aceea a Filarmonicii, a găsit mari prieteni, precum Daniel Barenboim, Claudio Abbado sau românul nostru Ioan Holender, care a deţinut cel mai lung mandat la conducerea Operei de aici. El va fi sărbătorit cu mult fast în 27 iunie, într-un spectacol în care vor fi inivitaţi iluştri muzicieni. Dar punctul central al dragostei lui pentru Viena îl constituie fascinaţia pentru Musikverein, templu al muzicii prin excelenţă de pe Vechiul Continent, cu eleganta şi armonios proporţionată Sală de Aur, apreciată pentru acustica extraordinară şi care este pentru muzicieni ceea ce statueta Oscar înseamnă pentru artiştii de cinema. Orchestra a fost dirijată de celebrităţi, printre care Gustav Mahler, Arturo Toscanini, Herbert von Karajan, Riccardo Muti.
Opera, opereta, musicalul
O plimbare, plecând de la Musikverein (legată de fastuosul Imperial Hotel), rezervă descoperiri magnifice: biserica barocă San Carlo, cu domul său înalt de 72 de metri, încadrată de două coloane triumfale, albe, inspirate de Columna lui Traian şi decorate cu scene din viaţa sfântului Carol Borromeo, care se află chiar în faţă şi are o faţadă pe Karlplatz, vizavi de “Konzerthaus”, altă sală celebră de concert. În “Karlskirche” puteţi asculta pe parcursul lunilor mai şi iunie, în fiecare seară, “Requviem”-ul de Mozart, în acompaniamentul “Orchester 1756”, cu instrumente originale.
Înaintând pe Lothriger Strasse, traversând Schwarzenbergplatz, se ajunge la sediul celei de a doua orchestre a oraşului, “Konzerthaus”, un amestec ciudat de arhitectură clasică şi Jugendstill. Mergând către Seilerstätte, traversând Ringul (un amplu bulevard care înconjoară ca un inel centrul istoric al oraşului), descoperi “Casa Muzicii”, un pasionant muzeu dedicat acestei arte. La Opera din Viena este greu să alegi din repertoriul atât de bogat, cuprinzând lucrări ca “Manon Lescaut”, “Faust”, “Bărbierul din Sevilla”, “Madame Butterfly”, “Dama de Pică”, “Don Carlos”, “Nabucco”, “Lohengrin”, “Evgheni Oneghin”, “Parsifal”, “Puritanii”, “Wozzek” şi “Lulu”, de Alban Berg.
În “Somnambula”, de Bellini, strălucesc Natalie Dessay şi Juan Diego Flores, iar în “Boema”, cu noua sa distribuţie, apare splendida soprană Anna Netrebko. Încântătoare, baletele precum “Lacul lebedelor”, “Salome”, “Spărgătorul de nuci”, “Coppelia”, “Romeo şi Julieta” sau premiera cu “Visul unei nopţi de vară” pe muzica lui Jorma Elo şi Felix Mendessohn-Bartholdi, cu celebrii balerini Olga Esinna şi Vladimir Shishov. Aplauze şi ovaţii pentru premiera absolută cu “Medea” de Aribert Reimann, un succes triumfal, care pare punctual final al erei Ioan Holender, în interpretarea Orchestrei Operei din Viena sub direcţia lui Michael Boder, specialist în muzică contemporană.
În rolurile titulare se disting, prin vocile expresive, cu bogate nuanţe, Marlis Petersen, Adrian Erod şi Max Emanuel Cencik. Teatrul musical contemporan se vede că e viu şi viguros, chiar şi în readucerea pe scenă a miturilor. Un succes răsunător şi pentru “Werther” de Jules Massenet, cu Vesselina Kasarova.
La Theater an der Wien, două premiere atrag un numeros public: “Der Freischutz” de Weber şi “Giove in Argo” de Haendel.
La Volks Oper Wien nu pierdeţi “Floarea din Hawaii” de Paul Abraham şi nici recenta premieră “Dragostea celor trei portocale” de Prokofiev, cât şi “Antonia und der Reissteufel” de Christian Kolonovitz, “Văduva veselă” şi “Voievodul ţiganilor” de Lehar, într-o remarcabilă distribuţie, “Orfeu în infern” de Offenbach sau musicalul “My Fair Lady” de Loewe. În 20 mai are loc primul spectacol cu “Tanzommage am Queen”, pe muzica lui Ben van Cauwenbergh şi a formaţiei Queen.
În mare forţă revin musicalurile, ca peste tot în Europa. La Ronacher Theater, de un mare succes se bucură “Dansul vampirilor” de M. Kuntze şi J. Steilman, iar la Raimond Theater, “Am mai fost odată la New York”, pe muzica lui Udo Jurgens.
Dorinţă, putere, patimă
În Viena străluciseră astrele muzicii: Glück, Haydn, Mozart, Bach, Schubert, principele liedului, Brahms, Jonahh Strauss, regele valsului, Mahler. Între teatru, operă, nenumăratele săli de concert, precum Wiener Konzerthaus, Musikverein, este greu să alegi. Un oraş minunat orchestrat, în care muzica te umple de uitare şi de iertare.
Viena te îmbie şi la o seară de neuitat într-unul dintre magnificele sale palate, Auersperg, unde “Wiener Residenzorchester”, în costume de epocă, celebri cântăreţi de operă şi balerini evoluează pe melodiile lui Mozart şi Strauss ori la Schloss Schönbrunn, în Orangerie, unde nu trebuie să pierdeţi concertul Orchestrei Vieneze, o extraordinară simbioză între muzica clasică şi cea de curte, din perioada de aur a aceloraşi Mozart şi Strauss.
La Kursalon Wien pot fi ascultate concertele “Salonorchester Alt Wien”, cu faimoşi interpreţi de muzică clasică vieneză, în prezenţa unor virtuozi muzicieni, cântăreţi lirici şi încântătoare balerine, care vă invită la o noapte de vals, polcă şi arii şi duete celebre.
Pentru cei care doresc altceva, până la mijlocul lunii mai se desfăşoară “Balkan Fever Festival” şi “Festivalul Primăverii”. Cei ce iubesc rockul pot merge, între 4 şi 6 iunie, în toate parcurile vieneze, unde se desfăşoară “Rock im Park”. În 19 mai are loc concertul lui Whitney Houston, în 22 mai, cel al formaţiei de pop rock AC/DC, iar la 7 iunie vor cânta Eric Clapton şi Steve Winwood.
“Ceea ce Broch numea democraţia stilului se revărsa într-o splendoare deosebită în Prater, în zilele lunii mai. Pe Hauptalee din Nobel Prater, aristocraţii, actorii, politicienii şi oamenii de afaceri treceau în trăsuri printre oamenii de rând care-i salutau veseli. Cei care se întreabă de ce Viena nu a explodat din cauza tensiunilor birocratice, notează Willam M. Johnston, ar trebui să se gândească la acest spectacol al tuturor claselor reunite întru celebrarea legăturilor dintre ele. După o seară petrecută la teatru sau o zi de mai în Prater, un vienez îşi putea privi cu seninătate oraşul ca pe buricul universului”.