Din cele ce s-au scris în paragraful anterior, sunt de acord cu următoarele lucruri:
- Romanian Fashion Week are un parcurs de 25 de ani.
- Evenimentul a avut loc în octombrie.
- Evenimentul s-a mutat de la Iași la București.
Ca să înțelegeți mai bine cum a fost show-ul care a avut loc în perioada 8-9 octombrie, vă las următoarele trei comparații:
- Din perspectiva cinefililor: RFW e un fel de „Romina, VTM” sau „Cursa” (2025).
- Din perspectiva pasionaților de infrastructură: RFW este drumul E85.
- Din perspectiva unui arhitect: RFW este casa lui Kim Kardashian sau Casa Ceaușescu.
Dacă nici în felul acesta nu ați reușit să înțelegeți ce reprezintă moda românească sau ce s-a petrecut la ediția din acest an a RFW, atunci vă spun pe scurt: un adevărat dezastru.
De la Iași la București. De ce?
Am putea fi tentați să credem că această mutare are la bază dorința de a obține mai multă vizibilitate și notorietate. Totuși, cât de realistă este o astfel de speranță, când Mercedes-Benz Bucharest Fashion Week s-a desfășurat în același oraș și în aceeași lună?
Vizibilitate au obținut, fără îndoială – întreaga presă a scris despre mutarea lor de la Iași la București. Însă, dincolo de asta, au mai reușit să dovedească ceva: moda românească se află într-un evident regres.
Nici Bucharest Fashion Week (15-18 octombrie) nu a fost mai strălucit. Este suficient să aruncăm o privire la ținutele influencerilor pentru a ne face o idee clară despre nivelul evenimentului.
New Wave: tinerii designeri
Categoria New Wave Designers a fost dedicată creatorilor aflați la început de drum și curatoriată de Ioana Ciolacu și Lucian Broscățeanu. Printre creatorii New Wave s-au numărat Robert Roca, Genghiz Beghim, Ionuț Răzvan, Mara Popa, Constantine, Ramona Bizbac, Pif Stephano și Daniel Radu.
„New Wave s-a transformat într-o tradiție a RCW și într-un reper pentru descoperirea celor mai inspiraționali tineri designeri. Îi alegem cu mare atenție, pentru că fiecare dintre ei vine cu o energie autentică, idei curajoase și o viziune relevantă pentru peisajul creativ contemporan. Pentru mine, întâlnirea cu aceste noi generații este mereu o sursă de inspirație și o confirmare a forței pe care o are creativitatea emergentă pe scena modei actuale”, a spus curatoarea Ioana Ciolacu, potrivit RFW.
Pentru ediția din acest an aș descrie secțiunea New Wave astfel: „New Wave este o secțiune în care se încearcă alegerea celor mai inspiraționali tineri designeri.”
Nu poți să numești finaliști oameni care vin cu ținute copiate sau print-uri neinspirate aruncate pe fuste și geci, și să pretinzi apoi că asta este „inspirațional”, „curajos” sau „autentic”.
Am descoperit totuși câteva piese și idei din colecții care ar putea fi considerate inspiraționale. La Ramona Bizbac am apreciat accesoriile din sticlă și porțelan, iar colecția lui Genghiz Beghim, inspirată din cultura japoneză, mi s-a părut cu adevărat interesantă.
Daniel Radu nu și-a meritat locul în secțiune sub nicio formă. Nu a convins prin alegerea elementelor vizuale. Deși ideea de la care a pornit – „fashion-ul nu e doar estetic, ci și funcțional” – este una interesantă, execuția a părut forțată. Designerul a combinat articole sportive cu piese elegante, iar introducerea printurilor cu fețe pe haine a creat o imagine ciudată. O jachetă voluminoasă de toamnă-iarnă, cu o față imprimată, era „tăiată” de fermoar, iar efectul vizual a fost neplăcut. Acest detaliu, împreună cu proporțiile exagerate ale gecii, a diminuat impactul ideii creative.
Per ansamblu, la designerii nou apăruți în lumea modei s-a simțit o foarte mare stângăcie: lipsa de coerență în unele colecții, elemente de wow rarisime și dificultatea de a echilibra între concepție și execuție. Speram ca New Wave să aibă mai mult potențial.
Alte aspecte care lasă de dorit – nu doar la RFW, ci și la alte prezentări de modă din România – sunt luminile. Moda este, în esență, o formă de comunicare nonverbală, la fel ca gestica, mimica sau arta vizuală. Într-un show de modă, lumina are puterea fie să pună în valoare o colecție, fie să o compromită complet. Alegerile vestimentare pot exprima mai mult decât o pot face cuvintele, iar în marile prezentări internaționale, lumina este folosită pentru a amplifica mesajul artistic.
La noi însă, suntem încă departe de a construi un catwalk veritabil: decorul, locațiile și luminile lasă adesea de dorit, iar despre nivelul modei în sine, nici nu mai vorbim.