Războiul, criza și ploaia de festivaluri

Printre relatările care se chinuie să umple spațiile jurnalelor de seară apar tot felul de știri despre festivalurile în curs. Nu se poate să nu fi observat și dumneavoastră mulțimea lor. Adevărul este că trăim o perioadă de crize în care plouă cu festivaluri! De la unele inventate de primării, pe banii comunităților locale pentru a distra cetățenii (dar în subtext pentru a face campanie de promovare primarilor care urcă pe scenă), pînă la cele organizate cu scopuri comerciale, toate acoperă calendarul verii și al toamnei. Am văzut și relatările de la Bonțida unde se desfășoară acum Electric Castle. Evenimentul a prins bine și adună formații din multe țări și tineri din România și de prin împrejurimi. Ideea de a contribui la salvarea Castelului Banffy merită un gînd bun. Restaurările monumentelor istorice și ale celor cu valoare culturală merg cum merg. Guvernele noastre au tocat și toacă bani pe te miri ce, dar pe valorile istorice și culturale ale României, mai rar sau foarte rar.

Ce ne arată camerele de luat vederi la popularul festival în rîndul tinerilor? Perechi plimbîndu-se pe cei 400.000 de metri pătrați, o roată de bîlci, chioșcuri și un ecran de proiecții. De departe se zăreau și cîteva chioșcuri cu băutură (presupun carbogazoasă sau bere!) și cu ceva de-ale gurii. Atmosferă lejeră, de vacanță, de bîlci întins pe spații largi, cu un fel de roată Ferris, dar mai amărîtă, zisă pe românește roată de distracții sau roată de bîlci. Seara, pe diverse scene se produc și se vor produce tot felul de formații. Le reproduc numele din știrile pomenite pe diverse site-uri.

Adică întâlniri cu Twenty One Pilots, Gorillaz, Discolosure, Peggy Gou, Moderat, Caribou, Editors, Seven Vath, Enter Shikari, Mogwai, Altin Gün de la Hangar Stage cu A.A. Williams de la  Backyard Stage. Vor fi și Amuly şi Azteca, doi ”dintre regii trapului românesc vor concerta live la Drip Factory” (Adevărul), iar Dana Marijuana va prezenta muzica de stradă la Radio Stage.

Este vina mea și ține de modestele mele consumuri culturale că n-am auzit chiar de nici unul dintre cei enumerați. La Untold și la Electric Castle și la Saga și la cîte mai sunt se consumă creații de ultimă oră, la mare modă prin Occident. Este vorba de o ”muzică nouă” , de ceva de import, un soi de artă stil coca-cola, importată pe nemestecate și dusă la Cluj-Napoca, la Bonțida sau la mare pentru divertismentul celor tineri. Cît este artă și cît avem de-a face cu un soi de divertisment popular ritmat? Nu sunt eu cel care să ajungă la un diagnostic. Oricum, este vorba de un divertisment la mare modă la proletariatul digital și la puștimea de liceu. Asta înțelege, asta iubește, asta plătește! Mă tem doar că este vorba despre ceva care încă mai are de parcurs un drum destul de lung pînă la consacrare și la artă.
Pretind participanții la aceste festivaluri că participă la un regal de artă? Sau se mulțumesc cu un happening muzical, cu un soi de distracție mondenă, cu bere și ceva de ciugulit,cu glume și alte degustări (!?)?

De ce le sunt mai aproape aceste așa-zise festivaluri? De muzica propriu-zisă sau de Saturnalii, într-o variantă modernă? Sau de maialurile de altădată, cînd în loc de Twenty One Pilots, Gorillaz și Discolosure cîntau fanfare muncitorești și tarafuri populare? În fapt, sunt aceleași sentimente, dar reformatate și adaptate după la psihologia de azi, după o jumătate de secol.

Tot un fel de muzică, tot un fel de vedete, tot bere și mici (Coca-cola și pop corn!), tot distracție un pic sub-culturală și tot înghesuială mare și un pic de alcool.
De la gust și de la valoare să ne întoarcem de la costuri. Ar trebui să facem o diferență între evenimentele și festivalurile care promovează arta și cele care nu depășesc distracțiile pentru tineret. Unele țin de vacanțe, de promovări electorale, de petreceri de weekend. În măsura în care comunitățile își permit o susținere, ele sunt acceptabile. Asta în cazul în care nu avem de-a face cu secvențe de derapaj cum au fost semnalate la edițiile precedente la Untold sau, mai nou, la Saga. Pericolul este ca, sub aparența de festivaluri, primăriile și partidele să învîrtă banii contribuabilului cu aerul că se află în slujba unui interes public.
Asta nu rezistă, chiar dacă unele instituții își propun să devină producătoare de divertisment.
Ca business, aceste evenimente private înfloresc și fac carieră. Parcă am devenit țara favorită a festivalurilor. Cum va evolua gustul proletariatului digital și ce fel de artă va consuma peste ani este deja o altă poveste!

 

Recomanda [votes_up id=631245]

68 de Comentarii

  1. Topul European si Mondial in acei ani îl regăseam la Cerbul de Aur … Abba, Iglesias …
    Topul National in acei ani îl regăseam la Festivalul de la Mamaia …
    Topul European si Mondial, in muzica cea clasica, îl regăseam la Festivalul George Enescu …
    Topul Patriotismului cel tânăr si înflăcărat in acei ani îl regăseam la Cenaclul Flacara …
    Daciada in acei ani găsea si forma noi sportivi, de performanta …
    Asadar, cine mai avea timp sa asculte RL ? Doar foștii, nostagicii si cei ce se pregăteau asiduu pentru un nou capital.ism …

  2. gmbplay, scuze, a nu se lua personal!
    Ramane ideea.
    Johnny Răducanu: „Eu îl consider pe Cornel Chiriac un erou pentru ce-a făcut. Dar noi ne uităm eroii…”

  3. asta e & intrebare retorica – prin anii 70 cind ascultam topul la europa libera , altii se holbau la flacara lui paunescu .

  4. Fuga de răspundere si narcisismul politic. ” introducerea manualelor alternative a dat startul capusarii invatamantului romanesc dupa modelul a ceea ce se produsese in toate domeniile economie. Imediat s-au forma grupuri de interese speciale si lobby-uryile. De la mijlocul anilor 90 au aparut ONG-eurile finantate din strainatate, care au inflorit spectaculos dupa 2000. Schimbarea manualelor a fost si ea finantata de retele si organisme internationale, de la Fundatia Soros la Banca Mondiala. Sistemul de invatamant a fost incetul cu incetul deconstruit si apoi reconstruit ca baterie pentru diferite grupuri de interese speciale: au aparut specialistii in curricule., specialisti in stiintele educatie, producatori de softuri,” multime de concursuri scolare pe bani”, angrosisti de ideologie ( de gen, multiculturala, neoliberala, civică) motivationala si tot felul de brigazi artistice care, sub pretextul luptei impotriva drogurilor sau violentei domestice, au expus elevii, cu finatare europeana si cu aprobarea autoritatilor statului, la propaganda virulent imorala si antisociala”. Mircea Platon – scopurile, cartițele si arhitectii reformei.

  5. @ core- Coret. Unde dragoste si dragoste de tara nu e nimic nu e. Continua sa postezi. Cineva imi spunea: daca o singura persoana e interesata de ceea ce scrii e suficient. Inseamnă ca nu mai esti singur si acesta e un castig enorm. O zi buna.

  6. Odata, marius m-a intrebat ce cred ca au ei impotriva mea si nu am stiut sa raspund. Am aflat raspunsul, cand cineva pe care-l apreciez a spus ca s-a simtit incurajat de noi sa posteze. Atunci am inteles si de ce cineva imi spune „recrutoare”. Eu cu mesajele mele de pace, de iubire intre oameni, de apreciere fata de colegii mei, cu poeziile mele, perturbam mesajul de disperare, de revolta, de „parasiti tara unde vedeti cu ochii” … Cam Asta e!

  7. Despre PATRIE si diversele sale „intelesuri” (din DEX) pe taramurile cele ROMANESTI …
    PÁTRIE, patrii, s. f.
    1. Țară în care s-a născut cineva, considerată în raport cu acesta. (Aceasta este definitia inodora si incolora a lui Charlie).
    2. Mediu politic, social și cultural în care s-a născut, își desfășoară viața și activitatea fiecare popor; teritoriul, locul, cadrul geografic și modul de viață al poporului, limba, cultura, tradițiile. (aceasta este definitia folosita UZUAL de ROMANI).
    In cadrul acestei de-a doua definitie apar si notiunile de popor, teritoriu si mod de viata al poporului (spiritualitate).
    Si in functie de aceste notiuni, putem defini si notiunea de natiune/nationalitate (a poporului respectiv) si de patriotism (taramul sacru al poporului respectiv).
    NATIE: neam, popor. (DEX 2009)
    NATIUNE, națiuni, substantiv feminin: Comunitate umană caracterizată prin unitatea de teritoriu, conștiința identității istorice și culturale și, în general, prin unitate de limbă și religie. (DEX 2009)
    PATRIOTISM, substantiv neutru: Sentiment de dragoste și devotament față de patrie și de popor, statornicit în decursul istoriei. (DEX 2009)

  8. Despre RELIGIE … si STIINTA … pe taramuri ROMANESTI …
    Niciodata nu am iubit pe Zeul Baal (cel al banilor), cel de pe taramuri semitice.
    Niciodata nu am iubit pe Zeul Yahwe (cel al razboiului), cel de pe taramuri semitice.
    De mic copil am IUBIT pe IISUS, DOMNUL ZEU al DRAGOSTEI, cel ADORAT si pe taramurile noastre crestin-ortodoxe ROMANESTI !
    De mic copil am IUBIT pe EL, DOMNUL ZEU cel URANIC, TATAL nostru cel ADORAT si pe taramurile noastre bizantine ROMANESTI !
    De mic copil am IUBIT pe EL cel URANIC (UNIVERSUL Extragalactic) cel care a GENERAT cerurile si Pamantul.
    De mic copil m-am DEDICAT intru totul STUDIERII lui EL si a CREATIEI sale cele URANICE (cunoasterea Genezei LUMII).
    In cadrul Institutiei STIINTIFICE in care am ACTIVAT (institutie veche de peste 115 ani, dedicata cunoasterii umane a LUMII), profesorii mei si colegii mei au tot INCERCAT (permanent) achizitionarea si/sau construirea unei platforme STIINTIFICE moderne de investigare a LUMII. Insa toate demersurile si incercarile Institutiei noastre (pe taramurile noastre mitologice/Bucegi, crestine/ Caldarusani si Targoviste, catolice, protestante si unite transilvane, deserturi straine) au esuat din diverse cauze. De abia cand am FACUT incercarea de amplasare a acestei platforme stiintifice in ZONA cea FABULOASA a dinozaurilor pitici si a zimbrilor (pestre drum), a celor DOUA capitale GETO-DACICA si ROMANA (la distanta egala), a celei mai vechi biserici latino- bizantin-ortodoxe Densus), am REUSIT in INTREPRINDEREA mea si a noastra. Probabil ca elevul lui Anaximandru, Thales si Pitagora (ZAMOLXE) ne-a ajutat in intreprinderea noastra cea STIINTIFICA. Si de atunci IUBESC si RESPECT foarte mult si stravechea noastra CIVILIZATIE a GETO-DACILOR si ZEITATEA lor.

  9. Sa facem putina comparatie:in anii ’80 frecventam teatrul,filarmonica,sunt inscris de 46 de ani la biblioteca,jucam saptamanal tenis,ieseam la o frigaruie,participam la excursii asta in conditiile in care eram 8-10 ore la locul de munca(mai putin duminica

  10. PT. MARIUS : Insul la care te referi are un EGO urias , cu mult peste valoarea sa de intrebuintare reala . Omul isi inchipuie ca a fi prof . ( si turnator la Secu , cu acte in regula , nume de cod , note olografe semnate personal ) , sunt realizari exraordinare pe care putini oameni le pot face . Nu va recunoaste niciodata raul imens pe care el si ceilalti ca el , l-au facut tarii . Dar nici tara nu ar trebui sa astepte sa recunoasca ei ! Au incalcat ingrozitor drepurile si libertatile unor oameni inocenti , i-au facut
    sa sufere , poate le-au distrus viata … si pt. asta primesc pensii speciale si functii mari . Si ei si ofiterii Secu care raspundeau de ei . Asta este Dreptatea ?

  11. Dle Nisturescu! Doamna Carmen Uscatu a inaugurat spitalul de chirurgie oncologica pentru copii! Daruieste viata este ONG-ul unde soția daruieste de ani de zile 4 Euro lunar sms! Doamna Firea Pandele cu bani lichizi cat să cumpere 10 Bugatti Veyron, s-a opus „dintotdeauna” spitalului pentru copii bolnavi de cancer! Felicitări „Daruieste viata” felucitari Carmen Uscatu! Ps: Doamna Core dacă sunteți supozitorul PSD, supozitorul Vranceanu Pandele, supozitorul hotilor și puscariasilor nu este treaba mea! Jignirie dvs să fie la dvs și la trupa dvs! Mă lasati rece, imun, indiferent! Pentru mine ca si credibilutate sunteti zero taiat im paispe indiferent de pseudonime! Jucați pe „mână moartă ” cu sufletul și cu conștiința dvs… Eu cu „Dăruiește viața”, dvs cu Latrinele, PSD, Pandele Firea! Fiecare după facultăți cum zicea Cocosila in Poiana lui Iocan.

  12. ONG-urile si drogurile lui Soros,raspindirea culturii si educatiei marxist-fascist-judoveasca finantata din banii enoriasilor,acceptul tacit al bisericii ortodoxe romane,intodeauna complice la implementarea a tot ce apartine de satan.Toate aceste gramezi organizate au si o componenta economica in avantajul primariei.Poate ca nu cistiga dar recupereaza ceva din banii pierduti anapoda.In ce priveste spalarea pe creier,ce sa mai speli ma enoriasule??!! Asemenea spectacole cu de toate se faceau in Spania acum 20 de ani,eu am „prins” asa ceva,era frumos,maret.Se fac si acum insa nu mai e ce-a fost,e ca dupa mort,cu chiosculrile de masline murate,trafic/consum de droguri,etc.A intervenit si aici marele Satan de la Bruxelles cu mina lui nevazuta.Luna trecuta am fost in Barcelona (in zona garii Sanz) si am vazut o scena echipata cu tot ce trebuie pe care eru niste satanisti cintind vrute si nevrute (imitau sunetul clopotului de biserica).Scena era instalata in fata unei mari biserici,orientata catre aceasta.Din biserica ieseau si intrau credinciosi,pesemne ca era slujba.Deci nu numai la noi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.