Scrisoare atipică adresată Parlamentului European

Asociația #HaiCăSePoate a adresat o scrisoare deschisă membrilor Parlamentului European în care (…)

Scrisoare atipică adresată Parlamentului European

Asociația #HaiCăSePoate a adresat o scrisoare deschisă membrilor Parlamentului European în care (…)

Asociația #HaiCăSePoate a adresat o scrisoare deschisă membrilor Parlamentului European în care leagă securitatea flancului estic al Uniunii Europene de necesitatea finalizării Autostrăzilor A7 și A8 în România.

Asociația argumentează: ”În lipsa A7 și A8, Uniunea Europeană nu are o rută terestră sigură și eficientă care să lege coridoarele vest-europene de frontiera cu Ucraina și Republica Moldova. Această ”ruptură” reprezintă o vulnerabilitate majoră în arhitectura de securitate europeană”.

Redăm textul scrisorii

Stimați membri ai Parlamentului European,

Uniunea Europeană se află într-un moment critic, în care capacitatea sa de a proteja securitatea cetățenilor și de a-și asigura coeziunea internă depinde direct de infrastructura de transport de pe flancul estic. În prezent, România – stat membru UE și NATO, aflat la granița cu Ucraina și Republica Moldova – are o vulnerabilitate majoră: lipsa conexiunilor rutiere și feroviare moderne în regiunea estică. Autostrăzile A7 (Autostrada Moldovei) și A8 (Autostrada Unirii) sunt atât proiecte naționale de infrastructură, cât și artere vitale pentru mobilitatea militară, pentru reconstrucția Ucrainei, pentru integrarea Republicii Moldova și pentru siguranța întregii Uniuni Europene. Fără aceste legături, estul Uniunii rămâne expus, izolat și incapabil să răspundă rapid în caz de criză.

1. Vulnerabilități strategice la nivel european
– Lipsa autostrăzilor și a căilor ferate rapide: Regiunea estică a României este singura zonă a Uniunii complet izolată de rețele moderne de transport. Această realitate afectează atât România, cât și, mai ales, întreaga infrastructură strategică a UE, punând în pericol mobilitatea rapidă a trupelor și logisticii NATO și UE la granița cu zonele de conflict;

– Flancul estic expus: În lipsa A7 și A8, Uniunea Europeană nu are o rută terestră sigură și eficientă care să lege coridoarele vest-europene de frontiera cu Ucraina și Republica Moldova. Această ‘ruptură’ reprezintă o vulnerabilitate majoră în arhitectura de securitate europeană;

– Întârzierea integrării Republicii Moldova: Fără Autostrada A8 (Târgu Mureș – Moțca -Lețcani – Ungheni), Republica Moldova nu poate fi conectată în mod real la Uniunea Europeană. Integrarea acesteia depinde de infrastructura europeană, iar amânarea proiectului până după 2030 ar compromite întregul process;

– Reconstrucția Ucrainei imposibilă: După război, reconstrucția Ucrainei va necesita coridoare logistice rapide și sigure. În absența A7 și A8, acest obiectiv devine nerealizabil.

2. Programul SAFE și obligația Uniunii
Uniunea Europeană a creat Programul SAFE pentru a finanța proiecte esențiale de apărare, securitate și infrastructură critică. Autostrăzile A7 și A8 sunt exact tipul de proiecte pentru care acest program a fost conceput: ele reduc vulnerabilitatea flancului estic și cresc capacitatea de reacție a Uniunii.

3. Solicitări imediate
– Alocarea de urgență a fondurilor SAFE necesare finalizării integrale a Autostrăzilor A7 (Pașcani – Suceava – Siret; granița cu Ucraina) și A8 (Moțca -Lețcani – Ungheni; granița cu Republica Moldova);
– Stabilirea unui termen ferm pentru construcția și punerea în funcțiune, fără amânări;
– Transparență totală și monitorizare europeană pentru a garanta că aceste proiecte sunt tratate ca infrastructură strategică europeană, nu doar națională;
– Recunoașterea A7 și A8 ca proiecte prioritare de securitate ale Uniunii Europene.

Concluzie
Europa nu își poate permite să lase deschisă o vulnerabilitate atât de gravă pe flancul său estic. Lipsa autostrăzilor și a căilor ferate moderne în estul României afectează securitatea colectivă, coeziunea internă și capacitatea Uniunii de a acționa ca o putere globală.
Finalizarea Autostrăzilor A7 și A8, împreună cu infrastructura feroviară modernă din estul României, nu mai este o alegere. Este o obligație strategică.

Vă solicităm respectuos, dar ferm, să tratați acest apel ca pe o prioritate de securitate europeană și să asigurați alocarea resurselor necesare.

Cu considerație,
Irinel BUCUR
Președintele Asociației #HaiCăSePoate

Distribuie articolul pe:

17 comentarii

  1. Sigur că da! Ciolovecii de Bucales au supracheltuit timp de 30 de ani în vest și acuma când se trezesc descoperiți în est cerșesc de la Europa.
    Rah hatii Dra cului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

@2025 Cotidianul.ro. Toate drepturile rezervate