Parlamentul poate accepta primele două puncte formulate de Curtea Constituţională, care prevăd că referendumul a fost organizat perfect legal, fiind valabil, dar poate ignora faptul că judecătorii au indicat la punctul al treilea că nu a fost neîndeplinit cvorumul şi, invocând art. 10 din Legea 3/2000, poate aproba demiterea.
Deşi CCR s-a pronunţat asupra validităţii referendumului din 29 iulie, invalidându-l din considerente de cvorum, Legea 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, cu toate modificările şi completările ulterioare, oferă Parlamentului decizia finală în ceea ce priveşte demiterea preşedintelui suspendat.
OUG 41/2012 modifică articolul 10 din Legea 3/200, astfel că acesta prevede: “Prin derogare de la art. 5 alin. (2), demiterea Preşedintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetăţenilor care au participat la referendum”. Art. 5, alineatul (2) din Legea 3/2000 nemodificată stipula că referendumul este valabil dacă la acesta participă cel puţin jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale.
Preşedintele suspendat, Traian Băsescu, îi ceruse premierului Victor Ponta să anuleze Ordonanţa de Urgenţă privind organizarea referendumului din 29 iulie tot printr-o ordonanţă de urgenţă, nu prin convocarea unei sesiuni extraordinare a Parlamentului care să modifice legislaţia.
OUG nu a fost abrogată, iar Camera Deputaţilor a adoptat, în 18 iulie, proiectul de modificare a Ordonanţei de Urgenţă 41/2012 privind organizarea referendumului, fiind menţinută forma adoptată în plenul Senatului, cu extinderea intervalului orar de votare.
Proiectul nu mai conţine prevederi referitoare la prezenţa la urne şi include programul de vot 7 – 23, text despre care Curtea Constituţională a stabilit că este constituţional. Legea de aprobare a OUG a fost promulgată de Crin Antonescu în 24 iulie, fiind publicată în aceeaşi zi în Monitorul Oficial. În lege se arată că „referendumul este valabil dacă la acesta participă cel puţin jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente”.
Ca şi la procedura de suspendare, şi la demitere este nevoie de o majoritate de două treimi care să se pronunţe într-un sens sau în celalălalt. USL deţine majoritatea în Parlament, însă e nevoie de un sprijin consistent din partea UDMR , UNPR şi Minorităţi, pentru a-şi asigura cele două treimi necesare demiterii.