Turcia, proiect gigantic: Portavion mai mare decât al francezilor

Proiectul face parte din doctrina „Patria Albastră” (Mavi Vatan) a liderului turc, care își propune să afirme influența turcă în…

De (I.R.)
Turcia, proiect gigantic: Portavion mai mare decât al francezilor

Proiectul face parte din doctrina „Patria Albastră” (Mavi Vatan) a liderului turc, care își propune să afirme influența turcă în…

Preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan a dat startul construirii unui portavion gigantic, relatează Le Figaro. Un proiect extraordinar, acest nou gigant numit MUGEM ar trebui să intre în serviciu până în 2030. Va putea găzdui avioane de vânătoare și drone nedepistabile, scrie publicația.

În cadrul evenimentului Teknofest Blue Homeland de la Comandamentul Șantierului Naval, președintele turc a dat startul proiectului MUGEM, viitorul prim portavion proiectat și construit în țară. Cu o lungime de 285 de metri, o lățime de 72 de metri și un deplasament de peste 60.000 de tone, acest viitor gigant al mării va depăși semnificativ portavionul francez Charles de Gaulle (261 de metri, 42.500 de tone), până acum cea mai puternică navă amiral din Mediterana.

Prin acest nou proiect, Turcia intenționează să aibă un impact puternic asupra scenei navale. „Portavionul nostru național își poate continua în prezent călătoria de aici până la New York și înapoi fără realimentare”, a declarat locotenentul-inginer Aykut Demirezen pentru cotidianul Turkiye Today, lăudând capacitățile de autonomie ale navei. Reproiectată pe baza calculelor hidrodinamice, prova sa ar permite o reducere estimată de 1,5% a consumului de combustibil.

Programat să fie lansat între 2027 și 2028 și să intre în serviciu până în 2030, MUGEM (Milli Uçak Gemisi, „portavion național”) va găzdui aproximativ cincizeci de aeronave, potrivit publicației Yeni Safak, apropiată guvernului. Spre deosebire de navele occidentale, care sunt axate în principal pe aviația cu echipaj uman, acesta va fi conceput de la început pentru cea mai recentă generație de drone de luptă: Kızılelma și ANCA-III. De asemenea, va putea găzdui avionul de vânătoare ușor Hurjet în versiunea sa navală. Ankara asigură că peste 80% din componente vor fi produse local, o garanție a independenței strategice.

„Scopul nostru este independența maritimă”

„Vom construi acest portavion mai mare decât TCG Anadolu. Scopul nostru este independența maritimă și superioritatea regională”, a insistat Erdogan, după ce a sudat simbolic ultima piesă a unei rampe de testare pentru viitoarele aeronave bazate pe portavioane. În discursul său de la Istanbul, președintele turc a afirmat că armata „scrie istoria” și „inspiră popoarele oprimate, de la Palestina până la Somalia”.

Proiectul face parte din doctrina „Patria Albastră” (Mavi Vatan) a liderului turc, care își propune să afirme influența turcă în Mediterana de Est, Marea Neagră și până la Marea Roșie. Acesta va succeda portavionului TCG Anadolu, care a intrat în serviciu în 2022, și va fi completat de o a doua navă, TCG Trakya, aflată în prezent în construcție.

Dacă termenul este respectat, Turcia se va alătura clubului foarte select de țări capabile să proiecteze un portavion de această dimensiune – Statele Unite, Rusia, Franța și China. Cu toate acestea, este probabil să-și piardă rapid recordul: portavionul francez PANG (New Generation Aircraft Carrier) va deveni noul gigant principal din Mediterana, cântărind aproximativ 75.000 de tone, în aproximativ zece ani.

Distribuie articolul pe:

16 comentarii

  1. UK are 2 portavioane de 65000 de tone!nu st nucleare dar sunt grupul select de constructori ,sint pe locul 2 in lume ca deplasament dupa portavioanele americane nucleare de 100.000 de tone cu propulsie nucleara!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

@2025 Cotidianul.ro. Toate drepturile rezervate