Valzer de primăvară

Timp de trei zile, la Viena, la celebrul Palat Dorotheum, au avut loc licitaţii de artă cu opere de pictură, de la artă veche la creaţii din secolul al XIX-lea, cu mobilă şi argintărie, cu obiecte de artă de la sculpturi la sticlă şi porţelan, care au totalizat suma de 113 milioane de euro.

Valzer de primăvară

Timp de trei zile, la Viena, la celebrul Palat Dorotheum, au avut loc licitaţii de artă cu opere de pictură, de la artă veche la creaţii din secolul al XIX-lea, cu mobilă şi argintărie, cu obiecte de artă de la sculpturi la sticlă şi porţelan, care au totalizat suma de 113 milioane de euro.

De la Infern la Paradis

Între capodoperele marilor maeştri ai picturii s-a detaşat “Rinaldo şi Armida” de Guercino, un ulei pe pânză, datat 1664, evaluat la 600.000 de euro. Piesa, considerată până nu de mult o operă pierdută, are un subiect des abordat în pictura barocă. Lucrarea făcea parte din colecţia lui Girolamo Manfrin de la Palatul Friuli din Veneţia. Printre tablourile incluse s-a aflat şi o importantă lucrare a lui Frans Francken II, intitulată “Omul care trebuie să decidă între virtute şi viciu”, o alegorie a Viciului şi Virtuţii, cu un univers demonic, bogat în detalii de o extraordinară frumuseţe.

O compoziţie surprinzătoare, vândută cu 7.022.300 de euro. Să mai amintim “Noe Evreul” de Guido Cagnacci, evaluat la 120.000 de euro, un original de Giovanni Girolamo Savoldo, un delicios Francesco Guardi şi două impunătoare bătălii, uleiuri pe pânză de mari dimensiuni, semnate Antonio Maria Marini. Nu putem să nu ne oprim şi la grupul feminin în costume de epocă, înfăţişând patru personaje nobile, al Laviniei Fontana (80-100.000 de euro) sau la două rafinate picturi pe pergament, cu fluturi, ale Giovannei Garzoni, evaluate între 20 şi 30.000 de euro. “Regată la Veneţia”, o interesantă lucrare aparţinând lui Joseph Heintz cel Tânăr, este estimată la 150.000 de euro, iar “Piaţa din San Marco” a lui Giuseppe Bernardino Bison, la 120.000 de euro.

Lumini de atmosferă

Interesul pentru pictura secolului al XIX-lea este în creştere. Erau propuse spre vânzare o “Marină”, reprezentând o navă în timpul unei furtuni, semnată de Ivan Konstantin Aivazovski, “Flori de câmp” de Ivan Kulikov şi un peisaj, “Nori deasupra lacului Geneva”, de Gustave Courbet, care a atras numeroşi colecţionari. Alături de maeştri internaţionali şi numeroase lucrări ale pictorilor austrieci a fost prezentat un număr impresionant de opere italiene, precum pictura de mari dimensiuni a lui Fausto Zonaro, “După joc”, care reprezintă un câmp înflorit cu un grup de fete care glumesc, cu un preţ în jurul a 150.000 de euro, sau două lucrări semnate de Tina Blau, “Prater” (220.000 de euro), şi alta reprezentând un edificiu al Expoziţiei Universale de la 1873, din celebrul parc vienez Prater, estimată la 150.000 de euro.

O “Plajă din Alassio” de Emilio Gola, alături de două lucrări veneţiene, una semnată de Rubens Santoro, “O vară la Veneţia”, cu vedere dinspre Biserica San Geremia (65.000 de euro), şi cealaltă realizată de Giuseppe Canella, “Procesiune la Napoli”, s-au bucurat de aprecierea publicului.

“Sărbătoare de Sfântul Anton de Padova” a lui Edward Mills, din 1882, a fost evaluată la numai 6.000 de euro. În expoziţie au fost prezentate şi opere importante semnate de Amerling, Waldmüller, Makart. Un calm romantic emană din pictura lui Francesco Hayez, “Romeo şi Julieta”, iar cea a lui Roman Ribera, “Fete mergând la bal mascat”, degajă, prin coloritul luminos, o intensă bucurie de a trăi.

Splendoarea barocului

Mobile alese cu mare grijă de experţi, marea parte în stil baroc, precum o pereche de console englezeşti neoclasice, de la sfârşitul secolului al XVIII-lea, decorate cu acvile aurite, o alta barocă din Roma aceluiaşi secol, decorată cu figuri mitologice, un birou veneţian din prima jumătate a secolului al XVIII-lea, din lemn de nuc, cu intarsii de fildeş, un altul în stil neoclasic, de la sfârşitul secolului al XVIII-lea, o masă în stilul Imperiului Austro-Ungar, datată 1800, o comodă napolitană în stilul Barocului târziu, apreciată la 40.000 de euro, un leagăn în stil rococo de la Napoli (secolul XVIII) au refăcut atmosfera unei epoci de opulenţă.

Între sculpturile prezentate s-a remarcat o “Madonă” gotică cu Pruncul, de la 1480, din lemn de tei, o sculptură Biedermeier, datată 1820. Bogată şi oferta secţiunii de porţelanuri de Meissen (1745), alături de un vas de porţelan cu bronz aurit, realizat în Manufactura Imperială Vieneză (1796), sau de două globuri, unul pământesc şi unul ceresc, din 1768, realizate de Louis Charles Desnos, de argintării decorate cu pietre preţioase.

La categoria Bijuterii, o mare varietate de piese preţioase, din aur şi platină, dintre care o pereche de cercei cu briliante şi diamante tăiate în stilul marquise, un colier de aur alb, cu briliante de circa 1,50 carate fiecare, şi diamante tăiate de la opt la 16 faţete, un pandantiv din platină şi aur alb cu briliante, şlefuite în stil baguette, şi cu un imens safir, o brăţară de aur, în formă de şarpe, cu diamante şi opal. 

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.