400 kilometri de autostradă de 6 miliarde de euro, fără „câine de pază”

Asociația Pro Infrastructura, care urmăreșt evoluția lucrărilor de infrastructură de la noi din țară, atrage atenția că pe șantiere de autostrăzi care cumulează 400 de kilometri și care sunt estimate la 6 miliarde de euro nu au un supervizor.

Conform asociației, rolul supervizorului, al dirigintelui de șantier denumit și „consultant”, „inginer FIDIC” sau simplu „inginer”, în implementarea în teren a unui proiect de infrastructură de transport este esențial: se asigură că lucrările puse în operă de constructor sunt conforme și respectă caietul de sarcini, oferta asumată și normativele în vigoare, adică standardele de calitate necesare.

Pro Infrastructura acuză CNAIR că tergiversează lansarea licitațiilor pentru aceste servicii esențiale ori, în dulcele stil „timpul trece leafa merge”, tărăgănează procedurile de achiziție publice pornite în urmă cu mai bine de un an de zile în unele cazuri. ”În lipsa consultantului care să fie zilnic pe șantier și să certifice lucrările executate de antreprenor, se lasă liber la abuzuri, „scurtături” și „optimizări” care cresc riscul ca drumul să aibă probleme pe termen lung și cresc artificial profitul constructorului. Contractarea supervizării este URGENTĂ pe cele 7 loturi ale Autostrăzii A7 dintre Buzău și Bacău, adică 178 km, unde constructorul a intrat în teren sau este pe cale să înceapă execuția (până) în primăvară. Aceeași situație pe lotul 3 de lângă Buzău și pe cele trei sectoare ale Bacău-Pașcani unde suntem în licitație de lucrări, dar ne așteptăm ca să fie și ele parafate cu antreprenorii până în vară.
Mai mult, scandalos este că încă nu avem supervizor pe Autostrada A0 Nord tronsonul 2 (între Corbeanca și Afumați) deși se apropie cu pași rapizi de inaugurare în decembrie 2023! La fel pe 1 (în contestații, probabil vom avea constructor până în vară) și 3 (în procedură semnare contract de lucrări)”, spun cei de la Pro Infrastructură.

Aceștia adaugă că nu există timp de pierdut nici pe secțiunile de munte ale A1 Sibiu-Pitești unde antreprenorii vor face proiectare în 2023 dar probabil la anul vor pune utilajele la treabă. ”Nu trebuie să fii expert să-ți dai seama că ai nevoie de diriginte de șantier pe 68 de kilometri prin creierii munților pe Valea Oltului și Valea Topologului. Nici pe ciotul Holdea-Margina al A1 nu există consultant! Tot în 2024 ar trebui să se înceapă și aici lucrările. Doar aceste exemple de autostrăzi amintite mai sus însumează aproape 400 kilometri și au o valoare contractuală/estimată totală de peste 6 miliarde de euro! Iar din urmă vin noi sectoare aflate în licitație, precum A13 Boița-Făgăraș sau capetele din PNRR ale A8 Târgu Mureș-Târgu Neamț. Desigur, lor li se adaugă și multe alte proiecte rutiere mai mici și mai puțin mediatizate care nu au supervizor pe șantier”, au mai spus cei de la Pro Infrastructură.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4592 Articole
Author

4 Comentarii

  1. Și totuși ce crezi că de ce ?? Evident nu s-au ințeles pe tabla impărțirii..Iar azi sumele cu milionul mărunțis nu mai țin..S-au emancipat băieții cu ochii albaștrii,..impărăția costă… și e inflație bre,.

  2. Orice fraier realizeaza diversiunea securisto-ungureasca la care Grindeanu este complice. Se lucreaza la ciotul de autostrada dinspre Tg Mures spre Moldova care se va opri in munte fara a-l trece. S-a vrut de fapt cale moderna dinspre Budapesta spre muntii nostri pentru ungurii vaduviti de asa ceva care vor veni in distractie (mai impusca cate un urs) dar si pentru a-si fitila neamurile lor de mana a doua din zona.

  3. Apropoo,. citind postarea ciumatului de la ora 9;56, imi duc aminte de ceva diversiune , maipulare care ia amploare in presa românească și se pare că are efect și asupra unora ca și ciumpalacul menționat.. Deci se deformează voit situația economică și politică din Ungaria.. Se afirmă nerușinat și fără hohote de râs cum că in Ungaria n-ar fi democrație,. Că nu există opoziție, că de fapt Ugaria nu permite finlandei să adere la NATO,. sau alte idei șoroșiste imbecile..Că bolnavii pun botu, nu mă mir,.Dar in presa română există doar bolnavi ?? Uite efectul la ciumatu care le zice de ”securisto-ungureqască”. De cornut nu știe că ungurii nu au securiști și că de fapt persecuția maghiară din romania vine din birourile securiste.. Român bun bre, fătat in cocină..

  4. 6 miliarde de Euro ? Ce este in capul meu când citesc această sumă (eu care fumez țigări mai ieftine să câștig 180 lei pe luna să am de unde plăti la rată) ….putea să fie articolul cu 100 de miliarde sau 200 sau 10000 sau 1000000000000000 de miliarde pentru că este totul irelevant

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.