În splendidul decor al Palatului “Venaria Reale” de la Torino a fost inaugurată în 23 martie expoziţia haute couture “Roberto Capucci. În căutarea Regalităţii”, ce va fi deschisă până în 8 septembrie.
„Moda nu este un ornament, e arhitectură. Nu este de ajuns ca un veşmânt să fie frumos, el trebuie să fie construit ca un palat, pentru că, la fel cu un palat el este materializarea unei idei”, afirmă creatorul Roberto Capucci.
Expoziţia de haine-sculpturi ale acestui mare designer al secolului al XX-lea prezintă creaţii pentru scenă, pentru ceremonii, pentru regine, staruri, doamne din „înalta societate”, din anii 50 până astăzi.
Reprezentării regalităţii prin veşminte, autentice sculpturi în materiale textile, i se adaugă în această expoziţie, gândită de Massimiliano Capella, fotografii, tablouri, filme.
Roberto Capucci reprezintă unul dintre marii maeştri ai istoriei secolului XX, hainele sale, adevărate sculpturi, sunt o dovadă a parcursului său în căutarea creativităţii, exaltând frumuseţea, eleganţa, rafinamentul, cercetarea detaliilor în stofe, în culori şi în stilul regal, rigoare şi stil.
Expoziţia din sălile de artă ale “Reggia di Venaria Reale” cuprinde peste 50 de creaţii, subdivizate în patru secţiuni tematice.
“Haine de mireasă şi de regine, haine spectaculoase, creaţii legendare”. Rochia de mireasă este maxima expresie a creativităţii acestui maestru. Opera grafică, compusă din peste 22.000 de piese, cu cărţi şi schiţe, cuprinde ideile pregătitoare şi desenele care au însoţit mostrele sale. Desenele ilustrative sunt prezentate aşa cum au fost ele făcute, cu creioane colorate şi cărbune.
“Doamne nobile, primadone şi staruri, regine şi principese”. Sunt expresii ale modei regale, cu cinci capodopere create între 1952 şi 1992.
O a treia secţiune cuprinde “Arta şi natura în căutarea regalităţii”, cu haine sculpturale, fructul atent în studio al îmbinării elementelor din arhitectură cu cele din natură. Coloane şi ordine arhitectonice se evidenţiază în “Rochia dorică”, “Rochia cu frunze de aur”, cea în formă de “Capitel corintic”. O adevărată istorie a artei, dar şi o istorie a costumului.
O a patra secţiune se ocupă de “Arhitectura în ţesături”, cuprinzând creaţiile sale pentru Expoziţia Internaţională de Arte Vizuale din 1995. Din 1980, Robereto Capucci a prezentat renumitele haine sculpturale etalate in interiorul muzeelor şi spaţiilor artistice cele mai importante din lume.
“Rochiile mele se inspiră din natură, cu frunze, corole şi fluturi”. S-au născut astfel creaţii fantastice care redau cu o mare fidelitate florile din grădinile reale. Inspirate chiar şi din elementele naturale, din apă, foc, aer, pământ. Rochia intitulată “Focul”, prezentată la New York în 1995, plisată, cu ţesătura în 14 tonalităţi de la roşu la oranj este un extraordinar exemplu de eleganţă şi măiestrie arhitectonică.
Cariera lui Roberto Capucci este încoronată de explozive succese. Născut la Roma în 1930, într-o familie din înalta burghezie, urmând apoi Liceul Artistic şi “Accademia delle Belle Arte”, elevul maeştrilor Mazzacurati şi Avenali, îşi deschide primul său atelier în Via Sistina, în 1951, frecventat de marile actriţe ale timpului. Succesul îi este adus de un defileu de modă la Sala Albă din “Palazzo Pitti”, care se bucură de rezonanţă internaţională.
Apreciat de Christian Dior, care-l consideră unul dintre cei mai buni designeri ai modei italiene, inventează “linea a scatola”, revoluţionară prin tehnică şi stil, care modelează corpul şi spaţiul cu forme geometrice, în antiteză cu gustul epocii. Experimentează diferite fibre high tech, materiale insolite precum plasticul, plexiglasul, metalul, obţinând “Oscarul Modei” la Boston. În 1960, Capucci se opreşte la Paris, concentrându-se pe experimentele sale asupra fibrelor sintetice, combinate cu materiale ca rafia, paiul, algele de mare, pânza de sac, bambusul şi diferite elemente fosforescente care, în întuneric, creează haine ce par oglindite în lumina lunii.
Stilul său este admirat de creatorii timpului, Pierre Cardin şi André Courreèges. În acea perioadă, Pier Paolo Pasolini îl roagă să facă costumele pentru Silvana Mangano în filmul “Teorema”. În 1980 abandonează Camera Modei şi se hotărăşte să-şi prezinte creaţiile după propriile ritmuri, dedicându-se cercetării artistice. Capucci foloseşte ţesături cu culori foarte vii, interpretate în forme picturale. Creează astfel haine sculpturale care filtrează şi reflectă iconografiile Renaşterii, Manierismului şi Barocului. “Sunt veşminte de artă, adevărate arhitecturi care creează un alt corp şi alte experienţe senzoriale”, precizează el într-un interviu din 1995. Ţesăturile sunt dispuse astfel încât formează linii riguroase geometrice şi volume autonome, structuri care par să sfideze orice lege a gravitaţiei.
O rochie-sculptură cuprindea în elaborarea sa până la patru luni de muncă şi includea 180 de metri de ţesături. Sunt renumite materialele folosite de Capucci, de la Georgette la mikado, de la stofe moi până la cele asemănătoare tapiseriilor de Lyon şi reuşeşte să obţină 172 de nuanţe diferite. Expoziţiile sale de la “Palazzo Strozzi”, de la “Kunsthistorisches Museum”, de la “Palazzo delle Espozitioni”, dar mai ales de la Veneţia, unde, în cadrul “Bienalei” a realizat 12 “Arhitecturi de Ţesături”, cât şi la Parma, la “Palazzo della Pilotta” sunt stupefiante.
Capucci a continuat să producă piese unice, precum cele opt creaţii inedite “Reîntoarcerea la origini”.
Culorile, marea mea Karma
În 2005, designerul a constituit “Fundaţia Roberto Capucci” cu scopul de a conserva colecţia lui care numără 450 de veşminte istorice, 300 de ilustraţii semnate, 22 de desene originale. În 2007, a deschis la Florenţa, “Muzeul Fundaţiei Capucci”, unde sunt organizate expoziţii şi activităţi didactice.
El a creat modele originale, respectând stilul persoanelor cărora le erau destinate. Printre personalităţile pe care le-a îmbrăcat se numără principesele
Borghese, Odescalchi şi Colonna, actriţele Valentina Cortese şi Silvana Mangano, cântăreaţa lirică Raina Kabajvanska, staruri internaţionale ca Marilyn Monroe, Esther Williams şi laureata Premiului Nobel pentru medicină, Rita Levi Montalcini.
Pentru el, verdele este culoarea plantelor, a naturii, a vieţii. De aceea îl dedică unora dintre capodoperele sale, precum cea numită “Onda”, expusă prima dată la Florenţa, la inaugurarea “Fundaţiei Roberto Capucci”. Ea este realizată din tafta plisată verde, roşu şi fuxia. Pare că s-a inspirat în realizarea acestei rochii cu pliseuri în fagure din ordinele monahale.
O altă rochie uimitoare este cea inspirată de planta numită bouganvilea, în culoarea roz ciclame realizată în întregime de mână. El adoră de a îmbina verdele cu violet în creaţiile sale din tafta, creând un joc de lumini şi umbre unic, specificând că această îmbinare este o evadare din banalitate.
Roşul este culoare dragostei, a pasiunii, a sângelui care curge în vene. De aceea, Maestrul alege această tonalitate pentru creaţiile sale inspirate de bobocii trandafirilor, de portocali, de cercurile care se creează în apă,
atunci când arunci pietre… Până şi mireasa este îmbrăcată în roşu.
El este creatorul care a îmbrăcat regine, staruri, din anii 50 până astăzi
Creaţiile sale nu sunt numai modă, sunt artă. Această expoziţie vrea să celebreze nu nunmai veşmintele create de el, dar mai ales pe femeile care le-au îmbrăcat. Istorie a rămas rochia roşie în culoarea focului, formată din straturi suprapuse, prezentată în 1956, achiziţionată de actriţa americană Esther Williams. De asemenea, istorică este şi rochia lungă din catifea albastră, verde şi roşie îmbrăcată de Rita Levi Montalcini la primirea Premiului Nobel.
“Fiecare element are culoarea lui: Pământul este albastru, apa e verde, aerul e galben, focul, roşu; apoi sunt alte culori abia recognoscibile, în care predomină totuşi culoarea elementară”, spunea Paracelsus. De altfel, titlul expoziţiei de la Florenţa, din Muzeul Fundaţiei Roberto Capucci a fost “Culorile: marea mea karma”, după cum afirma Maestrul care invita publicul în universul său cromatic. Au fost expuse 28 de creaţii, în trei culori emblematice: verde, roşu şi violet.
.jpg)
Faimoasele sale rochii din tafta in culori ciclam in diferite combinatii, expuse in Muzeul Capucci din Florenta
.jpg)
Rochii asemanatoare scxulpturilor la Venaria Reale
.jpg)
Rosu, culoarea dragostei, dar si a Regalitatii
.jpg)
Vesmant-sculptura
.jpg)
Imagine din expozitia de la Venaria Reale
.jpg)
Intre istoria artei si istoria costumului
.jpg)
O rochie ca o pagoda
.jpg)
Raina Kabaivanska intr-o tinuta semnata de acelasi creator
.jpg)
Roberto Caoucci si creatiile sale regale
.jpg)
Rochie acoperita cu frunze multicolore
.jpg)
Rochie in forma de fluture, Roberto Capucci
.jpg)
Rochie oranj, in forma de boboc
.