Festival de teatru la “Accademia di Romania in Roma”
Şi în acest an, „Accademia di Romania in Roma”, găzduieşte a VI-a ediţie a Festivalului de teatru “TeatROmania_emersioni sceniche”, ce se va desfăşura în perioada 27-29 iunie, organizat împreună cu Compania de teatru “Telluris”, “FIRI” (Forumul Intelectualilor Români din Italia) şi susţinut de Institutul Cultural Român din Bucureşti.
Ediţia din 2014 are scopul de a consolida continuitatea iniţiativei estivale în Roma, dedicată dialogului intercultural şi pluralismului limbajului scenic.
Proiectul s-a născut în anul 2010 din iniţiativa comună a celor două asociaţii culturale din Italia în colaborare cu “Accademia di Romania”, care găzduieşte manifestarea în frumoasele sale spaţii. Provocarea este aceea de a stimula dialogul italian-român în ceea ce priveşte teatrul ca loc privilegiat de studiu, comparaţie şi partajare: o posibilitate de întâlnire între companii teatrale, artişti şi public care permit aprofundarea cunoştinţelor reciproce. Nu este vorba doar de a găzdui o serie de spectacole ale teatrelor străine sau din Est, ci de a aduce pe aceeaşi scenă companii şi artişti proveniţi din teatre tradiţionale diverse, capabili să ofere publicului din Roma evenimente culturale de calitate şi relevante pentru compararea criticii cu contemporaneitatea.

Irina Bodea Radu şi Bianca Holobuţ în Despre sexul femeii ca un câmp de luptă în Bosnia femeii
După marele succes de anul trecut, propunerea artistică a celei de a patra ediţii include spectacole care evidenţiază alegeri dramaturgice inovatoare; este cazul piesei “Del sesso della donna come campo di battaglia nella guerra di Bosnia” (“Despre sexul femeii ca un câmp de luptă în războiul din Bosnia”) de Matei Vişniec, interpretată de extraordinarele Irina Bodea Radu şi Bianca Holobuţ, de la Teatrul “ I.D. Sîrbu” din Petroşani, regia Muriel Manea, o dramă despre femei şi războiul din Bosnia. Monologuri şi dialoguri se întrepătrund trecând de la citirea lecturilor directe la comunicarea cu publicul. Fluxurile mnemonice şi sedimentările psihice atrag două portrete de femei, Kate şi Dora, care se luptă să se împace cu starea lor, într-o formă neobişnuită de terapie.
Schimbare de registru pentru un alt spectacol, “Aspettando Alice” (“Aşteptând-o pe Alice”), de şi cu Oana Mardare, în regia lui Doru Taloş, aparţinând companiei independente “Atelier45” din Cluj. Cu această piesă, concentrându-se pe nevinovăţia ludică a copilăriei văzută ca o economie de resurse, se reconfirmă caracteristica Festivalului de a da vizibilitate producţiilor independente de excelenţă ale tinerei generaţii a teatrului românesc.

Aşteptând-o pe Alice
Noutatea acestui an este spectacolul dedicat copiilor şi familiilor, “Ombre nel bosco” (”Umbre în pădure”), al companiei “Telluris Associates”, inspirat din lumea de vis a basmelor tradiţionale ale Europei de Est. Un spectacol fascinant de lumini şi umbre, de şi cu Tazio Torrini, imagini şi regie Letteria Giuffre, în care personajele reale sau imaginare ne vorbesc de o posibilă întâmplare, în care intuiţia şi instinctele sunt necesare pentru a descoperi lucrurile adevărate şi pentru a deveni gardienii focului de creaţie a unei noi şi aprofundate cunoaşteri ale ciclurilor de viaţă, moarte şi renaştere a naturii. O atenţie îndreptată asupra publicului tânăr al Festivalului “teatROmania”, căruia compania “Telluris” îşi dedică o mare parte din activităţile sale de formare şi de producţie.
O altă întâlnire cu lumea de basm este reprezentată de spectacolul “Giovinezza senza vecchiaia e vita senza morte” (“Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte”) în premieră absolută, de şi cu Vlad Scolari, Alice Protto voce, muzică live de Federico Branca Bonelli, spectacol produs de compania “Wasabi Milano”, în colaborare cu “teatROmania_emersioni sceniche”. O poveste unică în cultura românească, prezentată sub forma unui studiu iniţial – o lectură cu muzică şi voci care ne vor permite să explorăm basmul, pentru a înţelege sensul său şi pentru a ne cufunda într-o nouă imaginaţie fantastică. În acest fel compania “Wasabi” continuă călătoria în spaţiul de mediere culturală între Est şi Vest, care este cultura română. În cele din urmă, “La favola di un’altra giovinezza” (“Tinereţe fără tinereţe”, un spectacol genial, regizat şi interpretat de Eliana Cantone, câştigător al Premiului “Kilowatt” la Festivalul “Visionari 2013”), propune o interacţiune între literatură, film şi teatru pornind de la naraţiunea lui Mircea Eliade şi filmul omonim regizat de Francis Ford Coppola. O poveste neobişnuită şi paradoxală, o călătorie într-un mod ironic şi visător pentru a căuta o doua şansă la viaţă, la o altă tinereţe. Un basm al eternei reîntoarceri, care analizează dimensiunea mistică şi metafizică a vieţii de zi cu zi. Vocea actriţei redă drumul printr-un experiment sonor începând de la dialect, trecând la melodie, apoi de la incantaţie la sunetul pur. Muzica este interpretată live de Elisa Fighera.
„Călătoriile lui Gulliver”, în turneu la Omsk

Călătoriile lui Gulliver, în turneu la Omsk
Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu prezintă sâmbătă, 28 iunie şi duminică, 29 iunie, de la ora 19.00, spectacolul „Călătoriile lui Gulliver”. Cele două reprezentaţii vor avea loc la Omsk, în Rusia, în cadrul celei de-a IV-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru “Academia”.
„Călătoriile lui Gulliver” este un proiect cultural demarat în parteneriat cu Festivalul Internaţional de la Edinburgh şi finanţat cu sprijin de la Administraţia Fondului Cultural Naţional. Acesta este cel de-al optulea spectacol montat de Silviu Purcărete alături de actorii Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu şi una dintre cele mai compacte producţii ale acestuia. Seria de exerciţii scenice coordonate de Silviu Purcărete îşi propune o abordare inedită a romanului lui Swift, în care fantezia se întâlneşte cu o aspră satiră politică. Regizorul a făcut o lectură fidelă a textului, utilizând însă imagistica barocă proprie stilului său. Având ca suport o partitură originală semnată de compozitorul irlandez Shaun Davey, creatorul suitei muzicale pentru „Vocile din Cimitirul Vesel”, producţia lui Silviu Purcărete reuneşte aspecte sociale şi culturale ale lumii din jurul nostru.
Producţia Teatrului Naţional din Sibiu a fost desemnată drept cel mai bun spectacol al anului, în cadrul celei de-a XXI-a ediţii a “Galei Premiilor UNITER”. Pe lângă cele cinci reprezentaţii speciale ale spectacolului de pe scena “King’s Theatre” din Edinburgh în perioada 17 – 20 august 2012, actorii sibieni au mai prezentat acest spectacol, în data de 13 martie 2013, pe scena Teatrului “Powszechny” din Łódź, oraşul gazdă al “Festivalului Internaţional de Piese Plăcute şi Neplăcute” din Polonia.
Presa britanică laudă spectacolul actorilor sibieni. Publicaţia „The Daily Telegraph” a acordat cinci stele spectacolului, iar „Scotsman” şi „The Herald” câte patru stele, pentru abordarea inovativă a romanului lui Jonathan Swift.

Călătoriile lui Gulliver, o adaptare strălucitoare semnată Silviu Purcărete
Criticul Dominic Cavendish notează în articolul său, din 20 august 2012, din „The Daily Telegraph” că „Fără a fi dramatică, în orice caz, această versiune este mai mult fantasmagorică, aş spune chiar pesimistă şi tristă. Cei care doresc obişnuita fidelitate faţă de satira din 1726 a lui Swift trebuie să o caute în altă parte. Purcărete se inspiră şi din alte texte ale lui Swift, inclusiv din eseul «A Modest Proposal». Scenele din Lilliput sunt evocate strălucit prin folosirea celor mai simple mijloace – umbre pe ecran alb, ce corespund micilor figuri ale lui Gulliver”.
Sub titlul „The Swift route to success”, Mark Brown, de la „Sunday Herald”, notează: „Regizorul Silviu Purcărete este un artist cu o viziune extraordinară. Ultima sa propunere din Festival, o adaptare strălucitoare după satira lui Jonathan Swift, nu face decât să întărească reputaţia regizorului şi a companiei sale, Teatrul Naţional «Radu Stanca» din Sibiu. (…) Purcărete reflectă, cu un umor nebun, uimirea lui Gulliver în faţa abilităţii cailor de a comunica unii cu alţii”.
“The Scotsman” scrie în ediţia din 20 august: „Au intitulat «Călătoriile lui Gulliver» aceste 80 de minute formidabile şi uneori luminoase, atât de aclamate, ale spectacolului lui Silviu Purcărete cu Teatrul «Radu Stanca». (…) acest spectacol puternic, coregrafic se prezintă ca un remarcabil tribut adus de secolul XXI unui scriitor care a anticipat dezgustul de sine al epocii noastre…”.
„Călătoriile lui Gulliver“ a avut premiera pe 26 mai 2012, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. „Foarte rar mi-a fost dat să văd ovaţii, aplauze, tropăituri după un spectacol care este profund tulburător şi care nu se duce în zona teatrului popular”, a declarat Constantin Chiriac, directorul Teatrului Naţional din Sibiu.
Scenografie şi light design: Dragoş Buhagiar.
Distribuţia (în ordine alfabetică): Veronica Arizancu, Diana Fufezan, Raluca Iani, Tomohiko Kogi, Alexandru Malaicu, Adrian Matioc, Serenela Mureşan, Adrian Neacşu, Eduard Pătraşcu, Cătălin Pătru, Ofelia Popii, Cristina Ragos, Natalie Sigg, Ciprian Scurtea, Cristian Stanca, Pali Vecsei, Corina Vişinescu. Copilul: Alexandru Nicoară.
Organist: Radu Iancu / Teodora Cîrciumaru.