Un proiect kitsch, ale cărui performanţe sunt doar mărimea şi numărul de turle

Centrul de greutate al expoziției „Spațiu fără timp”, deschisă vineri la Galeria Galateca din Bucureşti, cade pe Catedrala Mântuirii Neamului, o propunere izvorâtă din nevoia de a da o replică la ceea ce se construiește acum, “un proiect kitsch, ale cărui performanțe sunt doar mărimea și numărul de turle”. Arhitectul Radu Teacă a prezentat un proiect alternativ. Deși acesta respectă în termeni generali tema dată de Patriarhie privind funcțiunile, suprafețele, înălțimea sau situl, ținând cont de gabaritul și complexitatea edificiului arhitectul Teacă propune o schimbare în abordare. 

Un proiect kitsch, ale cărui performanţe sunt doar mărimea şi numărul de turle

Centrul de greutate al expoziției „Spațiu fără timp”, deschisă vineri la Galeria Galateca din Bucureşti, cade pe Catedrala Mântuirii Neamului, o propunere izvorâtă din nevoia de a da o replică la ceea ce se construiește acum, “un proiect kitsch, ale cărui performanțe sunt doar mărimea și numărul de turle”. Arhitectul Radu Teacă a prezentat un proiect alternativ. Deși acesta respectă în termeni generali tema dată de Patriarhie privind funcțiunile, suprafețele, înălțimea sau situl, ținând cont de gabaritul și complexitatea edificiului arhitectul Teacă propune o schimbare în abordare. 

 Centrul de greutate al expoziției „Spațiu fără timp”, deschisă vineri la Galeria Galateca din Bucureşti, cade pe Catedrala Mântuirii Neamului, o propunere izvorâtă din nevoia de a da o replică la ceea ce se construiește acum, “un proiect kitsch, ale cărui performanțe sunt doar mărimea și numărul de turle”. Arhitectul Radu Teacă a prezentat un proiect alternativ. Deși acesta respectă în termeni generali tema dată de Patriarhie privind funcțiunile, suprafețele, înălțimea sau situl, ținând cont de gabaritul și complexitatea edificiului arhitectul Teacă propune o schimbare în abordare. „O schimbare ce pornește de la nevoia de experiment în arhitectura religioasă, mai ales în cea ortodoxă. Însă nu un experiment de dragul exercițiului, ci unul profund documentat și inspirat din tradiție ortodoxă, semiotică și istorie”, adaugă arhitectul.

Fraza de încheiere al unuia dintre textele care prefațează albumul, text semnat Costin Popescu,  definește centrul de greutate al acestui eveniment: „Putem îndrăzni, de aceea, să sperăm la o revenire la ineditul arhitectural al primelor edificii de cult creștine? Am recunoaste în ele invitația de a gândi personal, și izbăvitor, divinitatea și relatia cu ea. Radu Teacă a facut un pas.”

Vernisajul a atras prezența a numeroase personalități din lumea culturală și arhitecturală, care au răspuns la invitația arhitectului Radu Teacă, cunoscut și apreciat ca fiind unul dintre cei mai valoroși arhitecți români. Astfel, printre vorbitori s-au numărat Petru Lucaci (Președintele UAPR), arh. Sorin Vasilescu (profesor la catedra de Istorie a Arhitecturii Moderne din cadrul UAUIM) și Costin Popescu (profesor în cadrul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării). De asemenea, au participat pictorii Vladimir Șetran, Horia Paștina și Mihai Sârbulescu, bizantologul Petre Guran, etnologul Costin Nicolescu, artistul Grigore Leșe sau arhitecți precum Dorin Ștefan, Florian Stanciu, Iulia Stanciu, Attila Kim sau Christian Tanascaux (arhitect rezident în Paris). 

“Suntem onorați să prezentăm  o expoziție valoroasă, în perfect sincron cu calendarul Sărbătorilor Pascale, aparținând chiar arhitectului care semnează și arhitectura interioară a galeriei, alături de care am pornit la drum în acest proiect denumit Galateca” a subliniat Iulia Gorneanu, Project Manager Galateca.

Arhitectul Radu Teacă semnează cea mai recentă expoziție Galateca, “Spațiu fără timp“, prilejuită de lansarea albumului omonim editat de Igloo Media. În Săptămâna Floriilor și în prag de Săptămâna Mare, Galateca celebrează arhitectura ecleziastică contemporană, arareori prezentată și dezbătută.

Expoziția include o serie de machete complexe de arhitectură, randere video incluzând și interiorul catedralei, fragmente din ipsos din care s-a realizat macheta de detaliu și imagini grăitoare ale celor  3 proiecte –  capelă,  biserică și  catedrală.

“Proiectele sunt prezentate pe larg, în încercarea de a oferi o alternativă la spațiile sacre lipsite de substanță, numite în mod superficial tradiționale, care domină de aproape un secol arhitectura religioasă autohtonă”, a explicat arhitectul Adrian Ciocăzan, fondatorul Igloo Media.

Radu Teacă prezintă și viziunea sa despre cum ar trebui să arate un asemenea edificiu. Imaginile reperezintă machetele sale, prezentate vineri în cadrul vernisajului.

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.