Inspectoratul General al Poliției Române a scos la licitaţie în SICAP un contract de 38 de milioane lei pentru achiziţionarea a 300 de autovehicule cu tracțiune 4×4, care i-ar fi necesare pentru creşterea siguranţei în trafic, în sensul descurajării șoferilor vitezomani și ai consumatorilor de droguri. Prețul ar fi astfel de 126.000 pe unitate – 25.000 de euro.
Specificațiile cerute sunt ca alimentarea să fie pe benzină, puterea motorului să fie de minim 130 KW, adică 174 CP, un cuplu de 290 Nm.
În plus, din caietul de sarcini aflăm că motorul trebuie să aibă minim patru cilindri, o capacitate de cel puţin 1.900 de centimetri cubi şi trebuie să fie cuplat la o transmisie automată cu 8+1 trepte. Ca performanţe, maşinile vor avea o viteză minimă de 210 kilometri pe oră şi vor fi capabile să realizeze reprize de acceleraţie de la 0 la 100 de kilometri pe oră în cel mult 8 secunde. Perioada de garanţie pentru fiecare autovehicul va fi de minimum 36 de luni sau 100.000 km.
Prețul și dotările cerute par să excludă modelul românesc Dacia Duster, care nu atinge, chiar cu cele mai bune dotări, cerințele Poliției.
Ofertele se deschid în 25 noiembrie.
Argumentarea generală a acestei achiziții este că polițiștii au nevoie de aceste autospeciale pentru a le îmbunătăți mobilitatea și timpul de reacție la abaterile grave ale șoferilor din trafic. Despre ce abateri grave ar fi vorba, detaliază IGPR:
„Anual, în România își pierd viața peste 1.900 de persoane, iar alte 8.200 sunt rănite grav, fapt care ne plasează pe primul loc în topul țărilor europene cu risc rutier crescut, înregistrând în anul 2019, 96 de morți la milionul de locuitori, cu mult peste media UE (49 de morți în accidente de circulație la un million de locuitori). Principalele cauze generatoare de accidente rutiere grave sunt: indisciplina pietonală, cu o pondere de cca. 21% din total, urmată îndeaproape de viteza excesivă (cca. 19%) și neacordarea priorității de trecere (cca. 17%). În acest context, pentru reducerea numărului și consecințelor accidentelor rutiere grave este necesar un control generalizat al vitezei care va permite combaterea acesteia într-un mod mult mai eficient, care este grevat în prezent de faptul că în România este legală utilizarea dispozitivelor de detecție a cinemometrelor și a stațiilor de emisie-recepție ce permit comunicarea liberă între conducătorii auto în vederea anunțării controalelor rutiere.
În ultimii 4 ani, s-a constatat o creștere semnificativă a depistărilor privind conducerea autovehiculelor sub influența consumul de produse ori substanțe stupefiante. Astfel, în urma controalelor efectuate în acest sens, în anul 2014 au fost constatate 30 astfel de fapte, în anul 2015 – 37, în anul 2016 – 60, iar în anul 2017 fiind identificate 145 de persoane sub influența substanțelor psihoactive. Astfel, la nivelul Direcției Rutiere a fost identificată nevoia de dotare a structurilor de poliție rutieră cu autospeciale și echipamente profesionale care să combată fenomenele prezentate mai sus”.
Livrarea autospecialelor se face la sediul IGPR în 270 de zile de la semnarea contractului cu firma câștigătoare.
„…cu tracțiune 4×4, care i-ar fi necesare pentru creşterea siguranţei în trafic, în sensul descurajării șoferilor vitezomani și ai consumatorilor de droguri. ”
Deci musai 4X4 pentru descurajarea consumului de droguri…Interesant.