România a înregistrat în perioada 2009-2014 556 de acţionari minori la 153 de companii, conform unei analize a agenţiei de servicii financiare şi de credit risk KeysFin. Domeniile de activitate preferate de micii antreprenori sunt comerţul cu amănuntul (60 de firme), hotelurile şi restaurantele (22), sectorul construcţiilor (19 firme), transport şi depozitare (15), producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat (14), tranzacţii imobiliare (13) şi activităţi de spectacole, culturale şi recreative (10). Cei mai mulţi copii înregistraţi ca acţionari au fost în 2014, atunci când s-a atins cifra de 379.
„Statistica demonstrează câteva tendinţe care se definesc tot mai bine în business-ul românesc. Avem de-a face, în primul rând, cu perspectivele unui schimb de generaţii – sunt mulţi părinţi care încearcă să-şi înveţe copiii să le urmeze paşii în afaceri, trecând acţiunile pe numele lor. Sunt bineînţeles şi cazuri de afaceri trecute pe numele copiilor pentru a le pune la adăpost de eventuale probleme. Pe de altă parte, vedem tot mai multe cazuri de adolescenţi cu spirit antreprenorial care îşi croiesc viitorul încă de pe acum. Sub atenţia părinţilor, în calitate de administratori, aceştia învaţă să se descurce singuri în jungla economică”, explică experţii de la KeysFin.
Autorii analizei susţin că există un interes major al copiilor în ceea ce priveşte activităţile pe internet. „Ne-au atras atenţia, în special, firmele cu activităţi pe internet. Acolo este un domeniu în care adolescenţii, familiarizaţi cu noile tehnologii, excelează în unele cazuri. Vorbim în principal de magazine online şi de site-uri recreative care generează câştiguri semnificative, cu investiţii reduse”, susţin analiştii KeysFin.
Pentru viitor se estimează că numărul micilor antreprenori va creşte. „Observăm, în ultima vreme, o tendinţă foarte interesantă. Au apărut tot felul de ateliere de business dedicate copiilor, adevărate incubatoare de start-up-uri, în care cei mici sunt stimulaţi să îşi exploateze creativitatea, să se joace de-a afacerile, să îmbine plăcutul cu utilul. Astfel de cluburi sunt frecventate în principal de adolescenţi de 14-17 ani, aduşi de părinţi – oameni de afaceri sau angajaţi din multinaţionale şi nu numai”, explică oficialii de la KeysFin.