Schimbarea conducerii de vârf la Ford România a generat câteva critici aduse autorităţilor române dar şi principalului rival de pe piaţa auto, Automobile Dacia. Americanii şi-au justificat neîndeplinirea obligaţiilor din contractul de privatizare a uzinei de la Craiova prin faptul că nu sunt ajutaţi de autorităţi în ceea ce priveşte insfrastructura şi că licitaţiile pentru diversele instituţii ale României sunt aranjate pentru o anumită companie, dând de înţeles că este vorba de Dacia.
„Nu cerem ajutor financiar din partea statului, dar ne punem problema de ce Ford România nu câştigă niciodată licitaţiile guvernamentale care ar ajuta producţia locală. De exemplu, imaginaţi-vă că jumătate din maşinile de Poliţie ar fi produse la Ford. Ar fi 10.000 de maşini produse în România, puţin poluante, economice, care ar crea sute de locuri de muncă. Dar noi nu putem nici măcar intra în licitaţii pentru că ele sunt create la milimetru pentru anumite companii – de la cilindre la alte specificaţii tehnice – care ne elimină din start, fără discuţii. Si nu suntem singurii. De exemplu, pe vehicule comerciale, nimeni nu poate bate Ford la o licitaţie pe preţ sau dotări. Dar dacă licitaţiile sunt gândite de la început pentru a nu lăsa maşinile noastre să intre, logic că nu le putem câştiga – nici nu ajungem să participăm.” a afirmat Zoltan Brassai, fostul director al Ford România la predarea mandatului
către noul şef, Valerio Brenciaglia.
În contractul de privatizare al fabricii de la Craiova, americanii şi-au asumat creşterea salariaţilor de la 3.900 la peste 7.000, dar şi un salt al producţiei la 300.000 de maşini. În prezent, la Craiova lucrează doar 2.500 de oameni iar producţia este undeva la 60.000 de maşini.
Brassai susţine că situaţia fabricii se datorează faptului că autorităţile române nu au fost în stare să-şi ţină partea de promisiuni în ceea ce priveşte infrastructura, cât şi producţia furnizorilor de piese cu care lucrează toţi producătorii auto din regiune.
„Cei de la Ford Europe nu pot înţelege de ce într-o ţară din Uniunea Europeană nu se pot face autostrăzi, nici după cinci ani de scandal al societăţii civile. Nu pot înţelege. În Portugalia, când am investit într-o uzină, au venit autorităţile şi au construit o autostradă de 300 de kilometri într-un an. Într-un an! Nu putem pur şi simplu înţelege cum, la şapte ani de la investiţiile de la Craiova, autorităţile române nu sunt în stare să facă un drum expres, darămite o autostradă.” a continuat Brassai.
Conform acestuia, dacă Ford Craiova ar produce la maxim, ar intra şi ieşi zilnic 240 de camioane cu maşini. „Nu au unde să se ducă, nu ţine infrastructura să le ducă. Primul pod ar cădea sub greutatea transportată zilnic. Nu există infrastructura nici pentru furnizori nici pentru export. Vreţi să producem la maximum? Nu depinde de noi. Ar fi o aşteptare frumoasă ca Ford să construiască autostrăzi, dar nu putem face asta. Dacă ar pleca un camion la fiecare 5 minute, s-ar bloca toata Craiova!” a mai spus oficialul Ford, care va ocupa de acum încolo funcţia de Brand Director la Large Cars Ford Europe.
Constructorul principal auto al ţării, Dacia, a livrat maşini către mai multe instituţii ale statului, precum ANAF, Guvern, Ministerul de Interne. În plus, oficialii companiei au reacţionat foarte puternic atunci când guvernul Ponta a susţinut că autostrada Piteşti-Sibiu va fi doar drum expres. Constantin Stroe, vicepreşedinte al grupului Automobile Dacia şi figura emblematică a companiei, s-a arătat neplăcut surprins de această decizie. „Noi, la Dacia, suntem şi aşa îngrijoraţi că se tot întârzie cu acest tronson şi că nu se mai termină acel studiu de fezabilitate. Până la urmă, o să spunem că e bun şi numai un drum expres, dar să fie! Dacă se mai întârzie mult cu şoseaua asta, până în 2020 vom ajunge fiii ploii“, a declarat Constantin Stroe, anul trecut, pentru „Adevărul“. Imediat, guvernul a schimbat schimbarea şi a pus în Master Planul de Transport că Piteşti-Sibiu va fi autostradă.