O femeie se luptă în justiție de 7 ani să-i facă dreptate soțului său

Afaceri cu asigurările românilor morți în străinătate

Polițele de asigurare de zeci de mii de dolari sunt o sursă de îmbogățire pentru unii dintre angajatorii din sistemul energetic ai căror salariați devin victimele accidentelor de muncă. Infirmi pe viață, incapabili de muncă, rămân de multe ori fără niciun sprijin financiar. Alții își pierd viața, în urma lor rămân familii sărace care se judecă inutil pentru drepturile lor. Și asta, în timp ce companiile respective încasează fără scrupule primele de asigurare ale propriilor angajați.

Salariatul, victimă a accidentului de muncă, nu beneficiază uneori nici de pensie de invaliditate, nici de prima de asigurare, nici măcar de recunoașterea întâmplărilor care au avut loc. Societăți angajatoare mușamalizează accidentul de muncă, inspectorate teritoriale de muncă întocmesc procese-verbale de mântuială, instanțe de judecată se spală pe mâini.

Suspiciuni asupra anchetei accidentului

În urmă cu șapte ani, pe 24 septembrie 2010, un autoturism marca Toyota Hylux a intrat într-un parapet de pe marginea drumului. În urma impactului, două persoane și-au pierdut viața și o a treia a fost grav rănită.

Deși imaginile de la locul accidentului nu sunt clare, SC Electromontaj a stabilit că electricianul Gheorghe Burghiu este vinovat de ucidere din culpă. Aflat în Emiratele Arabe Unite pentru a realiza o lucrare pentru SC Electromontaj SA, acesta îndeplinea funcția de tehnician la sucursala din Abu Dhabi a societății, din 20.07.2010. Decesul său s-a produs la două luni de la începerea lucrului în statul arab. Întrucât accidentul rutier s-a întâmplat pe traseul dintre șantier și locul de cazare, evenimentul a fost considerat de ITM București accident colectiv de muncă.

Cercetările au fost efectuate de poliția locală din Abu Dhabi, rezultatele fiind comunicate autorităților din România. Suspiciunile asupra adevărului întâmplărilor de atunci continuă și astăzi.

Fotografiile de la locul accidentului sunt datate cu două zile înainte de producerea acestuia, fețele victimelor nu apar în poze, singurul profil este al unei persoane neidentificate de niciuna dintre soțiile victimelor, iar cea de-a treia persoană aflată în mașină și-a schimbat de mai multe ori declarațiile.

Deși era zi liberă legală în Emiratele Arabe, șeful de șantier a declarat în fața Tribunalului Brașov că l-a trimis în dimineața respectivă pe electrician, împreună cu alți patru muncitori, să remedieze mai multe defecțiuni semnalate de beneficiar. Cu toate acestea, angajatorul susține că salariatul putea să refuze lucrul. Angajatorul a fost sancționat contravențional de ITM București, întrucât s-a stabilit că pasagerii din autovehicul nu au fost instruiți cu privire la circulația pe drumurile publice, regimul de viteză și purtarea centurii de siguranță.

Cercetările au mai relevat că Gheorghe Burghiu nu beneficiase de nicio zi liberă în ultimele cinci săptămâni înainte de accident, potrivit declarațiilor pe care martorii le-au făcut apoi în fața Curții de Apel Brașov. Însă situația prezenței sau absenței salariatului la lucru nu a fost înscrisă în registrele societății. Lucrul într-o zi considerată sfântă în Emiratele Arabe atrage după sine sancțiuni drastice din partea statului respectiv, mergând chiar până la denunțarea  contractului.

„Potrivit certificatului de deces emis de Autoritatea de Sănătate Publică din Abu Dhabi, cauza  morții a fost traumatism cranian sever, însă, când am desfăcut sicriul soțului meu, acesta nu prezenta nicio leziune la nivelul capului. Prezenta leziuni în zona abdominală. Mai sunt și alte neconcordanțe. Culoarea mașinii este verde în înscrisurile arabe, iar în poze este albă. Data  de pe fotografii este 22.09.2010, în timp ce accidentul s-a produs două zile mai târziu, pe 24.09.2010. Eu cred că au fost atașate alte poze la dosar. Și din dosarul de cercetare a cauzelor accidentului, care se perindă de șapte ani pe la diverse instanțe, fie lipsesc documente, fie au suferit modificări. Fișele de post pentru persoanele din autoturism nu există, actul adițional la contractul de muncă al soțului meu a fost modificat, foaia de parcurs și ordinul de deplasare lipsesc. În nicio poză de la locul faptei nu se află soțul meu. Deși inițial s-a stabilit că a fost un accident colectiv de muncă, s-a ajuns în cele din urmă să se cerceteze un accident de circulație“, ne povestește soția victimei, Lucia Burghiu.

Profit din polițele de asigurare ale victimelor

SC Electromontaj a încheiat asigurări de viață pentru toți angajații săi aflați la muncă în Emiratele Arabe. Pentru Gheorghe Burghiu s-a întocmit polița de asigurare nr. EMIP/2010/113370/ 14.07.2010, cu societatea Al Dhafra Insurance CO, în valoare de 150.000 drahme (40.000 dolari).

În baza deconturilor depuse de SC Electromontaj – Sucursala Abu Dhabi în decembrie 2010 la compania de asigurări, s-au recuperat de către societate 14.000 drahme (3.800 dolari) pentru repatrierea celor două persoane decedate și 22.842 drahme (6.200 dolari) pentru spitalizarea persoanei rănite. În total s-au cheltuit 10.000 dolari pentru cei trei pasageri.  Restul banilor nu au ajuns niciodată la familiile lucrătorilor.

„Atât soțul meu, cât și ceilalți colegi de serviciu aveau asigurare de viață în caz de accident, însă noi nu am știut. În fața instanței de judecată, reprezentanți ai societății au recunoscut că firma a ridicat banii de pe asigurările celor doi salariați decedați în accident. Banii însă n-au ajuns la noi. Electromontaj și-a însușit primele de asigurare ale celor doi angajați“, ne-a spus Lucia Burghiu.

Intimidarea propriilor angajați

Mai mult, angajatorul a întreprins mult timp acțiuni de intimidare asupra angajaților săi și chiar a urmașilor victimelor care au rămas în locuințele de serviciu, cu scopul de a renunța la cererea drepturilor ce li se cuveneau.

În urma decesului celor doi angajați, societatea i-a debranșat de la rețeaua de electricitate și de apă și a încercat evacuarea familiilor victimelor. Au urmat procese în urma cărora instanțele de judecată din Brașov au stabilit că acțiunile firmei sunt ilegale. Cu toate acestea, societatea n-a fost trasă la răspundere.

Autoritățile refuză să facă dreptate

Maistrul electrician Gheorghe Burghiu, decedat în accidentul din Abu Dhabi,  avea trei copii. Unul dintre aceștia, fiica sa Tatiana, are un handicap grav de la naștere, nu se va putea întreține singură niciodată și a fost pusă sub interdicție judecătorească, în prezent aflându-se sub tutela mamei sale. Din cauza bolii fiicei sale, Lucia Burghiu a  renunțat la serviciu, trăind astăzi din pensia de urmaș. În dosarul civil 14599/62/2011, Curtea de Apel Brașov i-a acordat fetei suma de 4.000 euro plus 100 euro/lună timp de 2 ani, reprezentând daune morale ca urmare a decesului tatălui. Pe lângă acești bani, familia a mai primit 3.290 dolari, reprezentând plata muncii pentru cele două luni lucrate de Gheorghe Burghiu în Abu Dabi.

Lucia Burghiu încearcă de şapte ani să dovedească nevinovăția soțului ei. A făcut demersuri pentru a ajunge la o înțelegere amiabilă cu angajatorul, a depus plângeri la diverse instituții și a întreprins mai multe acțiuni în instanță. Împreună cu unul dintre cei doi fii ai săi, Lucia Burghiu a făcut și greva foamei în 2015, în fața Guvernului și a Parlamentului României, cerând în zadar să se facă dreptate soțului său. De atunci au mai trecut doi ani și procesele nu s-au încheiat.

Precizările ELECTROMONTAJ

In cele ce urmeaza, vom face o scurta prezentare a accidentului si a anchetelor/proceselor desfasurate in legatura cu acesta:

In data de 24.09.2010 autovehiculul marca Toyota Hilux condus de fostul angajat al subscrisei dl. Burghiu Gheorghe, a lovit un obstacol din beton aflat pe marginea drumului dintre Abu Dhabi si Homeem din Emiratele Arabe Unite. Din nefericire, dl. Burghiu Gheorghe – aflat la volan, precum si dl Baghiu Stefan – aflat pe locul din spatele soferului au decedat, iar dl Selaru Ionut care se afla pe locul din dreapta spate a fost ranit.

Dl. Burghiu Gheorghe avea carnet de sofer categoria B,C,D,E si avea experienta in privinta circulatiei si a conditiilor generale din tarile arabe (intrucat participase anterior la alte lucrari in Iordania 2005 si in Emiratele Arabe Unite in 2008) , iar autovehiculul era aproape nou, fiind dotat cu toate sistemele de siguranta moderne.
Atat politia/procuratura din Emirate cat si ITM Bucuresti au stabilit ca vinovat de producerea accidentului este soferul.

In procesul verbal de cercetare întocmit de Inspectoratul Teritorial de Muncă Bucureşti se arată la capitolul privind cauza producerii evenimentului:

„k.1) Conducătorul auto BURGHIU GHEORGHE nu s-a asigurat şi nu a impus celorlalţi pasageri să se asigure cu centurile de siguranţă cu care era dotat vehiculul” şi
k.2) Evenimentul urmat de decesul lucrătorilor BURGHIU GHEORGHE şi BAGHIU ŞTEFAN şi rănirea lucrătorului ŞELARU IONUŢ s-a produs în condiţiile circulaţiei pe un drum public şi s-a datorat faptului că „a condus maşina cu nepăsare şi într-o manieră care e periculoasă faţă de public şi fără a acorda atenţie condiţiilor generale ale drumului din faţa sa”.

Întreaga precizare a Electromontaj poate fi citita mai jos.

Precizari Electromontaj

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 9
Paul Dumitrescu 5138 Articole
Author

11 Comentarii

  1. Se pare ca inspectorul de la ITM București a terminat dreptul, pe vremuri erau ingineri cu experință, formulările din PV de constatare fiind la fel ce crucitoare precum motivările unor Instanțe de judecată din România! Cum poate fi condusă o mașină cu nepăsare cu nepăsare? Vorbim de un maistru electrician, nu ajunge un iresponsabil așa ceva. Ce public era pe drum încât “maniera periculoasă” l-a făcut să lovească betonul de pe marginea drumului? Din păcate ITM -urile plătite din bani publici care ar trebui să aibe o atitudine echidistantă, pe o agenda primită la început de an, țin cu firmele și patronii.

    • Buna ziua! Numele inspectorului de muncă D.F. de la ITM BUCURESTI îl găsiți pe internet în Plângeri penale cu același subiect: MUSAMALIZAREA ACCIDENTELOR DE MUNCĂ MORTALE!
      Timp de 6 luni domnul Inspector de muncă în colaborare cu Șefii de la INSPECȚIA MUNCII au încercat să facă pe plac si unora și altora…Familiei defunctului BURGHIU GHEORGHE i-a declarat evenimentul „ACCIDENT DE MUNCĂ” că sa poată beneficia de drepturile legale, iar „vinovat” a fost gasit tatal nostru pentru ca SC ELECTROMONTAJ SA BUCUREȘTI sa nu sufere d.p.d.v. legal…
      Nu au luat în calcul că copiii și soția defunctului BURGHIU GHEORGHE nu or sa accepte BATJOCURA la adresa acestuia care i a determinat să înceapă CAUTAREA ADEVĂRULUI!

      ADEVARUL: I.T.M. BUCUREȘTI A MUSAMALIZAT ACCIDENTUL DE MUNCĂ COLECTIV DIN 24.09.2010 ÎNREGISTRAT DE SC ELECTROMONTAJ SA BUCUREȘTI CU ȘTIINȚA ȘEFULUI INSPECȚIEI MUNCII DIN ROMANIA…
      …oricand vă stăm la dispoziție în fața organelor de urmărire penală cu probe la cele afirmate… 😉

  2. Buna ziua!
    Eu sunt fiul defunctului BURGHIU GHEORGHE care împreună cu familia mea incercam sa aflam cine ne-a ucis tatăl în 2010 în EMIRATELE ARABE UNITE…

    ADEVĂRUL ESTE DOAR UNUL SINGUR: SC ELECTROMONTAJ SA BUCUREȘTI este o companie preluată de la Statul Român în 1991 și beneficiază de protecția anumitor Instituții publice din România, totul datorat „SERVICIILOR” OFERITE DE COMPANIE prin sucursalele din IORDANIA si EMIRATELE ARABE UNITE…
    Sub această „PROTECȚIE” câțiva directori ai SC ELECTROMONTAJ SA BUCUREȘTI își permit să se ocupe și cu uciderea ANGAJAȚILOR și FURTUL BANILOR DIN ASIGURĂRILE ÎNCHEIATE PE NUMELE CELOR UCIȘI, cum este în cazul de față….
    Oricând familia defunctului BURGHIU GHEORGHE va stă la dispoziție cu probe ce demonstrează pe etape(fiecare instituție în parte) musamalizarea acestor crime în ROMÂNIA…

    SC ELECTROMONTAJ SA BUCUREȘTI- ROMÂNIA nu precizează nimic în comunicatul atașat acestui articol despre violenta cu care a acționat împotriva familiei defunctului BURGHIU GHEORGHE…lucruri demonstrabile cu hotărâri ale instanțelor de judecată!

    Domnilor de la SC ELECTROMONTAJ SA BUCUREȘTI- ROMANIA SĂ NU UITAȚI NICI O SECUNDĂ CĂ BURGHIU GHEORGHE A MURIT ÎN TIMPUL PROGRAMULUI DE LUCRU CA ANGAJAT AL COMPANIEI DUMNEAVOASTRA ÎNTR-O ZI LIBERĂ LEGALĂ DE ODIHNĂ ÎN EMIRATELE ARABE….

    VA MULTUMESC SI PE PAGINA MEA DE SOCIALIZARE O SA GĂSIȚI DESFINTATE CU PROBE FIECARE AFIRMAȚIE DIN COMUNICATUL COMPANIEI…

  3. Sunt mult mai multe cazuri asemnatoare, care ar tr mediatizate,…firmele au cotizat intodeauna acolo sus pt ca ulterior solutiile dosarelor sa fie …

  4. In poza este o asigurare care acoperă cheltuielile medicale. Nu se promite o anumită sumă in caz de deces. Cereți condițiile de asigurare și acolo o să vă edificati complet domnule ziarist. Altfel duceti lumea in eroare.

    • Vorbim de un accident rutier în timpul programului de lucru de unde rezultă:
      -ASIGURARE CASCO pentru mașina inchiriata de catre SC ELECTROMONTAJ SA BUCUREȘTI și încredințată angajatului BURGHIU GHEORGHE spre ă fi condusă pe drumurile publice din IAR.
      – ASIGURAREA „LUCRARII” că subcontractor al TRANSCO ABU Dhabi,UAE, ce cuprinde și despăgubirile acordate victimelor ACCIDENTELOR de muncă.
      – ASIGURAREA MEDICALĂ ce acordă bani în caz de deces pentru repatrierea cadavrului.

      SC ELECTROMONTAJ SA BUCUREȘTI REFUZĂ SĂ PREZINTE CONTRACTELE ASIGURĂRILOR SPECIFICATE MAI SUS, iar motivele reale sunt urmatoarele:
      – MAȘINA ÎNCHIRIATĂ ÎN CONDIȚII SUSPECTE DE LA UN CETĂȚEAN EMIRATEZ (este DEMONSTRAT prin expertiza criminalistică că în fotografiile ce se presupun a fi de la locul accidentului, mașina are DOUĂ NUMERE DE ÎNMATRICULARE DIFERITE!).
      – IN EMIRATELE ARABE UNITE SC ELECTROMONTAJ SA BUCUREȘTI NU A DECLARAT CA MUNCITORII DECEDAȚI VENEAU DE LA MUNCĂ DE PE ȘANTIER…. 24.09.2010 A FOST O ZI DE VINERI, „ZIUA SFÂNTĂ” ÎN RELIGIA MUSULMANĂ, iar disprețul arătat miliardarilor arabi îi putea costa pe directorii companiei românești rezilierea contractului în ACEEAȘI ZI!!!

      IDEIA FORȚA A ARTICOLULUI: DIRECTORII SC ELECTROMONTAJ SA BUCUREȘTI AU RIDICAT SUME DE BANI DIN ASIGURĂRILE ANGAJAȚILOR UCIȘI, DEȘI ACEȘTIA AVEAU SI AU MOȘTENITORI LEGALI!!!!

    • Buna ziua.
      In poza este ceea ce a prezentat angajatorul, desi acesta a spus ca masina era aproape noua, deci polita tip CASCO….mai ales ca autoturismul era inchiriat !

  5. Imi pare rau de cele intamplate. Am vrut doar sa precizez un aspect tehnic. Cele doua polite de asigurare prezentate in fotografie nu sunt asigurari de viata, asa cum se scrie in articol, ci sunt asigurari care acopera strict cheltuieli medicale in limita acelei sume. Daca existau si alte polite … atunci este alta discutie. Tin pumnii familiei sa-si gaseasca dreptatea.

    • MULȚUMIM! ….inclusiv asigurarea prezentată asigura banii necesari repatrierii….

    • Asa este, se asigura contravaloarea costurilor de repatriere pana la limita prezentata in polita.

  6. DE CRACIUN SE SPUN CELE MAI FRUMOASE POVESTI …..DE CORUPTIE!!! 😉

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.