AFP: Mungiu radiografiază populismul care erodează Europa

Cineastul român Cristian Mungiu, aflat în competiţie la Festivalul de Film de la Cannes, speră că filmul său ”R.M.N.”, în care un sat din Transilvania este precum un laborator exploziv al populismului, va deschide ochii europenilor asupra acestui rău care îi roade, relatează AFP, preluată de Agerpres.

„Sper că oamenii vor înţelege că vorbesc despre ei”, a explicat pentru AFP regizorul român, aflat în cursă pentru al doilea Palme d’Or, la 15 ani după „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”.

Titlul său, „R.M.N.”, face referire la rezonanţă magnetică nucleară: Mungiu scanează dedesubturile populismului, un rău care a metastazat într-un sat încă tradiţional, la graniţele Europei.

„Sper ca (spectatorii) să nu se sustragă cu uşurinţă de la responsabilităţile lor, să nu creadă că acest lucru se petrece într-un ţinut îndepărtat, sălbatic. Mi-e teamă că nu este cazul”, a continuat regizorul care revine la Cannes după şase ani după ce a primit premiul pentru cea mai bună regie în cadrul festivalului, pentru pelicula”Bacalaureat”, pe tema corupţiei endemice.

Acţiunea se desfăşoară cu câteva zile înainte de Crăciun, într-un sat din Transilvania, un microcosmos în care de secole au convieţuit mai multe comunităţi, unde se vorbeşte română, maghiară sau germană, o mărturie a unei istorii lungi şi chinuite.

Romii au dispărut din sat, alungaţi de locuitori şi de forţa prejudecăţilor. Dar au apărut noii „blestemaţi ai Pământului”, muncitori srilankezi care au fost aduşi să lucreze la brutăria locală după ce românii au plecat la lucru în vest.

Pe un fond de precaritate, prejudecăţi şi tradiţii, conflictele dintre comunităţi reapar treptat, ameninţând să distrugă liniştea acestei mici comunităţi.

„Nimic raţional”

”Prin evenimente mărunte, în sate mici, încerc să vorbesc despre natura umană şi despre starea lumii de astăzi, despre acest sentiment pe care îl avem că lucrurile nu merg în direcţia bună”, a explicat regizorul, care afirmă că „nu se poate să fii optimist cu privire la viitor”.

„Natura umană nu se schimbă pur şi simplu… Durează doar 24 de ore pentru a identifica un inamic (…) şi a elibera instinctele animale care se află în noi. Oamenii care sunt vecini sunt capabili mâine să violeze, să tortureze şi să ucidă”, a continuat el.

Momentul de vitejie al filmului este o şedinţă publică din sat la care urmează să fie decisă soarta muncitorilor din Sri Lanka. Aproximativ douăzeci de oameni iau cuvântul, expunându-şi ura şi prejudecăţile, în timp ce adversarii lor, care încearcă să predice toleranţa, sunt incapabili să se facă auziţi şi uneori se încurcă în contradicţii. Precum un concentrat al dezbaterilor care agită Europa.

Un dispozitiv ce aminteşte într-un mod izbitor de un alt film românesc ce s-a făcut remarcat, „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, care i-a adus în 2020 Ursul de Aur de la Berlin lui Radu Jude, abordând, de asemenea, chestiunile asociate populismului, precum şi dificultatea depăşirii prejudecăţilor.

„Corectitudinea politică nu schimbă convingerile oamenilor, ci doar îi împiedică să le exprime”, a subliniat Cristian Mungiu. „În discursuri (populiste, n.a.), nu este nimic raţional. Este un amestec de frânturi de fapte cu multă propagandă. Nu este nevoie de argumente pentru a crede. Crezi ceea ce crezi şi este foarte greu să schimbi asta”, a continuat el.

Cinematografia poate face ceva în această privinţă? „Nu am o soluţie şi nu eu trebuie să găsesc una”, a răspuns regizorul.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

10 Comentarii

  1. Ahh minunat mai multa metisare a celor care se identifica ca romani il felicit pe khazarul Mungiu pentru munca depusa in a indoctrina pe tinerii care se identifica ca romani pentru a renunta la culoarea lor alba a pielii

  2. Festivalul de Film de la Cannes – o afacere evreiasca, un Eurovision al filmelor de propaganda neomarxista.

    Nu inteleg de ce a fost plasat acest text pe pagina „Cultura” si pe cine intereseaza ce spune Mungiu.

  3. Natura umana malefica e o gaselnita a psihopatilor care se ascund in spatele acestui lucru, liberi sa opereze cat timp prostii care se uita in gura unuia ca Mungiu sunt preocupati de capra vecinului in virtutea sintagmei emanate de acesta cu pretentie de profetie/verdict care se autoimplineste. Individul rationalizeaza imigratia controlata ca arma si metisarea genetica intentionata, probabil doar pentru ca niste bani.

  4. Pai cum se distrug tarile, cultura, religia. Aduci straini in numar mare care au alta cultura, alta religie, alte obiceiuri. Acum Londra are jumate indieni si musulmani. Tocmai Craciunul si pomul de iarna au fost interzise. Prostitutie la greu, droguri la greu. Oare asa vrea Romania sa ajunga. Asa o vrea evvreul Pipidus…asa vrea neamul lui sa distruga lumea si popoarele. Spuneti nu la globalisti. Sunt dujmanii popoarelor. Ei iubesc spirala si trasul pe nas. Si controlul la portofele.

  5. Presupun ca se refera la crimele ungurilor din 1944 ,impotriva populatiei civile din cateva localitati ardelene

  6. Mungiu este un adevarat maestru cand e vorba de filme idioate. Nu stiu cine-i plateste mizeriile, ca nu se inghesuie nimeni sa le vada. Se poate lua de mana cu Cartarascu, alt profitor de bani publici. Asta nu e cultura, ci propaganda.

  7. Un neocon, adica un cretin. „Gândire” unica, lipsita de inteligenta si cunostinte de istorie. Individ formatat (adica-n el s-a … „investit”) în debil mental: „populismul” nu „erodeaza”, ci RESUSCITA Europa.

  8. Cum se face ca din ’90 incoace „castiga” premii numai filmele romanesti care: ataca fibra nationala, Biserica, traditiile, promoveaza o imagine inapoiata si fara speranta a Romaniei, implica decompozitia sociala, critica fara discernamant vremea de dinainte de ’89, ponegresc mai pe ocolite sau mai pe sleau poporul roman, sustin aberatiile globaliste gen LGBTQYVXZ, induc ideea ca toti barbatii romani sunt smecheri si hoti iar toate femeile niste tarfe scabroase?…
    Le „castiga” exact cum „castiga si ucrainenii Eurovisionul, asta e explicatia…Fac propaganda unei anume imagini, cea DORITA de comanditari, despre Romania si poporul roman. Punct.

  9. PROPAGANDA GLOBALISTA IN FAVOAREA SOROSH Esti inapoiat rau in gandire. Oare cum a evoluat omenirea? Prin schimburi culturale si economice (editat). Religia este cea care a intarziat dezvoltarea umanitatii. Religia a impus un mod de viata dupa dogmele prostesti. Omul evoluat este cel iesit din pestera, cel care a refuzat sa traiasca dupa dogme stricte, impuse de frustrarea unor asa zisi preoti. Si apropo, la tine ce sa distruga? Mentalitatea de incuiat poate.

  10. #rad de prosti: Admirabil cum râzi de tine şi de cei ca tine care v-aţi „format” la ţâţa miraculoasă a aşa-ziselor „medii sociale” menite să-i transforme pe toţi cei adăpaţi în nişte idioţi. Tot astfel cum activiştii comunişti idioţi erau formaţi la „facultăţile muncitoreşti”. Metodele sunt similare, uneori chiar identice, doar instrumentele folosite diferă. Dar Ce să te miri când vezi bine că marii mahări de azi sunt în marea lor majoritate nepoţii mahărilor comunişti care reiau la alt nivel şi cu instrumente perfecţionate realizarea visului de aur al înaintaşilor lor: dominaţia mondială?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.