Inspirat parcă din bancurile cu radio Erevan, guvernul Bolojan tocmai a reușit o performanță rară, dă în loc să ia sau altfel spus, în loc să adune bani la buget, le face cadouri marilor companii. Cum? A eliminat impozitul minim de 1% pe cifra de afaceri, singurul instrument care garanta că multinaționalele plătesc măcar ceva, chiar și atunci când declarau profit zero. Oare nu este nimeni prin guvern sau pe la ANAF care să îi atragă atenția premierului Bolojan că dă vrabia din mâna pe cioara de pe grad ?
Executivul ne servește o rețetă, pe cât de sofisticată, pe atât de greu de pus în aplicare. Limitarea (și nu eliminarea) deductibilității cheltuielilor către firme afiliate este ultima invenție a guvernului care, ca la un meci de wrestling, se ia „la trântă” cu optimizarea fiscală a multinaționalelor. Pe hârtie sună bine. În realitate, e ca și cum ai pune un câine fără dinți să păzească turma. ANAF, o instituție care abia se descurcă să prindă mici întreprinzători (sau mai corect, doar mici întreprinzători), ar trebui acum să spargă schemele de optimizare fiscală ale unor giganți globali cu armate de avocați și consultanți.
Dar, hai să vedem, cum funcționa impozitul pe cifra de afaceri (IMCA). Era simplu, orice companie mare plătea 1% din cifra de afaceri, chiar dacă raporta pierderi. Avantajele erau clare: sigur, ușor de colectat, greu de „optimizat”. Sigur, erau și dezavantaje, lovea și companii reale (de ex. retail cu marje mici sau industrie grea), nu doar multinaționalele care externalizau profituri.
În noul mecanism, companiile nu mai plătesc 1% garantat, dar trebuie să respecte plafonul de 3% din cheltuieli deductibile către afiliați (consulting, licențe, dobânzi intra-grup etc.). Dacă depășesc, diferența devine nedeductibilă și se taxează cu 16%. Teoretic, lovește fix „optimizarea fiscală clasică” prin transfer pricing și facturi de consultanță fictive. Practic, problemele potențiale care vor apărea îl vor face foarte greu de implementat. Astfel, aplicarea dificilă a metodologiei, pentru că ANAF trebuie să verifice facturi, contracte, structuri de grup, lucru care cere know-how și resurse pe care în acest moment nu le are și nici nu și le permite, litigiile care vor naște, pentru că multinaționalele vor ataca în instanță deciziile ANAF, iar procesele vor dura ani, lobby-ul diplomatic, cât și portițele pe care firmele mari cu consultanți fiscali grei le vor găși pentru a fragmenta cheltuielile astfel încât să se încadreze sub plafon, toate acestea vor face ca banii la buget să vină cu întârziere sau să nu vină deloc.
Pe termen scurt, (2025–2026), bugetul pierde. IMCA aducea 1–2 miliarde lei sigur, fără mari complicațîi. Eliminarea lui înseamnă o gaură imediată. Colectarea din noua regulă va fi modestă la început, pentru că ANAF nu are încă mecanisme de control sofisticate. Investițiile străine directe s-ar putea stabiliza ușor (companiile mari vor aprecia eliminarea taxei brute), dar nu va fi un boom.
Pe termen mediu (2027–2029), într-un scenariu optimist, ANAF se digitalizează și aplică ferm regula de 3%. Multinaționalele nu mai pot „suge” profiturile prin facturi fictive, incasările cresc chiar mai mult decât la IMCA. Dar pentru că suntem în România și pentru că, în spirit mioritic, „la omu’ sărac, nici boii nu trag”, controalele vor fi superficiale, companiile vor găsii portițe, iar statul va colecta mai puțin decât înainte. Așa că, cel mai probabil, vom avea un scenariu mixt. Bugetul va recupera parțial, dar sub nivelul IMCA, iar presiunea va rămâne pe alte taxe (TVA, accize, impozite pe muncă). Cu alte cuvinte, guvernul a ales o măsură mai „elegantă” pentru investitori, dar mult mai greu de aplicat pentru stat. Rezultatul? Pe termen scurt, bugetul pierde miliarde. Pe termen mediu, dacă ANAF nu devine brusc o super-agenție, România va încasa mai puțin decât înainte. Cine câștigă? Multinaționalele care și-au văzut visul cu ochii: scapă de o taxă clară și predictibilă și primesc în schimb o regulă cu multe portițe.
Este fix invers decât ar fi trebuit, în loc să strângă robinetul optimizării fiscale, guvernul îl desface și mai tare. România devine din nou țara unde companiile mari se fac că nu câștigă bani, iar statul se face că le crede. Pe scurt, în loc să ia, Bolojan dă. Și dă cui? Exact celor care au, dar își permit oricum să nu plătească.
te imbeti cu apa rece…cum a produs mai mult decat in 1989 cand puterea instalata era de 20.000 MW, iar azi cu importuri ajungem la 8000MW…eram printre primele la utilaj petrolier, acum ioc, avem mai multe combinate de ingrasaminte acum nu functioneaza nici unul, avea mai multe santiere navale unde se construiau cargouri, acum nu mai avem aveam mai multe combinate sidelurgice acum nu mai avem decat la Galati oprit. Rafinarii nu mai e decat in Prahova, aveam CTE-uri de 600 MW toate sunt inchise si de 7-9 ani se tot cacaie cu una de 450MW la Iernut…aveam statiuni acum Borsec e o ruina fara turisti
@ părere, în 2024 producția industrială în România a fost 170% mai mare decât în 1989. Cu diferența că acum sunt produse competitive nu gioarsele care erau vândute la preț de dumping prin Africa și CAER.
”Nu se pricepe”, bietul de el!!
Vrabia de pe gard e buna de ”zamă”
Noi atata meritam ”ț”%. ”Crucea Rosie.”
Avem tradatori si slugi in fruntea tarii.
Suntem singurii prosti care nu valorificam ac profit.
Dam totul pe nimic–
Dar sa stiti ca nu e de vina partidele din coalitie pentru aceste neajunsuri! Pesede zice ca va depune amendamente (sic), penele zice ca prsede stia si a fost de acord, usere si udemere tace si le face.
SĂ TRĂIȚI CUM AȚI VOTAT!
Stat eşuat.
Juntă militară.
Colonie bananieră.
AI UITAT DE BLUGI!!! Să vezi ce sare Ciarli.
Chiar nu trebuie să faci un mare efort că sa înțelegi că acest bolovan este un idiot util al stăpânilor care l-au pus acolo iar așa-zisul război cu mizerabilul muc nu este decât un joc de glezne pentru idioții care i-au votat cu frenezia specifică slugilor !
Când are 5 milioane de pensionari, 8 milioane de autoturisme, plus milioanele de cumpărături zilnice cu diferența de TVA, nu trebuie să fi mare economist ca să ți dai seama ce sume uriașe se strâng. Problema e că aceste sume sunt folosite pentru achiziții fier vechi occidental , românii de rând alegându-se cu praful de pe tobă și buzele umflate.Aici e cea mai mare bubă iar cei ce conduc interesele statului ar trebui pedepsiți exemplar.
Este ilegitim. Precum TOATA clasa de ilegitimi care se afla la putere si in institutiile unui stat CARE NU MAI EXISTA! LOVITURA DE STAT DECEMBRIE 2024! Nu este vina lui si nici a tuturor papushatilor, fiind un santajati, delicventi, ca toti ceilalti. TOTI SUNT OAMENII SISTEMULUI, de asta sunt pe „functii”- UNUL SINGUR, HAITUIT NU ESTE: CALIN GEORGESCU PRESEDINTELE ALES AL ROMANIEI! ESTE VINA NOASTRA PENTRU CA NU REACTIONAM.
in loc de 1% a ”bagat” inca 2% pe alimente pe care sigur ii va lua de la popor, desi anii de glorie au trecut…ieri seara terasele erau goale si alea pustie desi erau 25 de grade…in trecut nu gaseai o masa si acum aproape ”stapan” pe terasa…si felinarele din parc erau anemice sau nu luminau decat partial…mai rau decat pe vremea lui Base…
PSD este remorca pnl-istilor! Nu mai există social democrație în Ro. ci un capitalism sălbatic!
Stiu pana si copiii ca anaf este o anexa a securitatii. Ca atare doar executa, nu are initiative.
Laăsaţi, nu vă faceţi griji, ca are de unde umple bugetul, că doar are la dispoziţie pensiile amărâţilor de români.
Alooo! PSD refuzati sa votati cadoul de miliarde lei, facut de Bolojan&pnlusrudmr copaniilor straine, bani furati de la gura copiilor, varstnicilor, tinerilor romani, tradatorii astia nu reprezinta Poporul roman, golanii astia lucreaza pt bogatasii straini.
Este clar ca si asta e guvernul securitatii ca si cele din ultimii ani incepand cu guvernul Ciolosh-Zero. A fost o exceptie doar guvernul Dancila. Premierii si ministrii au avut blagoslovenie de la securitate.
Pai, cumva ANAF l-a pus prim ministru? …
Intrați frați români pe google maps, căutați întreprinderile cu zeci de mii de muncitori, care au funcționat până în 1990, nu mai găsiți decât puncte fixe că sedii de firme, în rest, nimic, de parcă Romania ca industrie nu a fost niciodată pe val, nu a deținut nimic industrie și istorie găsiți foarte rar mai multe prin Ardeal! Nu încape îndoială că, Romania trebuia distrusa din toate punctele de vedere, dovada, pe google maps!