Andrei Marga: Cine educă pe cine?

Când s-a lansat lozinca „România educată”, reacția cunoscătorilor a fost aspră. Pretenția de proiect era fără acoperire, fiind vizibil o improvizație. Un profesor vorbea despre un „moment trist” în educația din România. Altul a emis un calificativ grav, încât nu-i de redat. Un dascăl spunea că „degeaba așteptați, nu este pricepere”. Personal, am fost izbit de ofensa din titlu (chiar întreaga Românie nu este educată?) și am pus întrebarea: „Cine educă pe cine?”.
Nu se poate cita vreo persoană competentă care să fi girat improvizația. Dar ea a fost plasată brusc în miliardele pe care România le preia, prin granturi cu cofinanțare și împrumuturi cu dobândă, în programul „Recovery and Resilience” al Uniunii Europene. Dacă tot nu a ieșit ceva în șapte ani de mandat, ce mai contează încă un abuz?

Desigur, este o întrebare de cetățeni maturi dacă trebuie cheltuiți bani pe o improvizație – nici măcar validată în vreo dezbatere publică, responsabilă. Sau dacă, nu cumva, cineva priceput ar trebui să dea oase, carne și viață unui proiect având ca temă Educația. În definitiv, nicio țară a Uniunii Europene nu aruncă miliarde pe vorbe.
In plus, acum se poate observa și ignoranța din spatele lozincii, trecută obsesiv în documentul „redresării și rezilienței” trimis de „guvernul meu” la Bruxelles. Nu mai insist pe erorile de traducere, deoarece sunt evidente.

Când vorbesc de prezența Educației în acest document nu trec, firește, peste constrângerile ce rezultă din scopul programului Uniunii Europene. Dar am în vedere câteva imperative. Primul este acela de a scoate educația națională din adânca criză în care a ajuns în ultimul mai bine de un deceniu, pe care pandemia a adâncit-o. Al doilea este de a servi o schimbare în bine – ceea ce de ani buni nu poate fi decât o nouă reformă. Admit că „guvernul meu” nu are capacitatea unei reforme, dar cred că s-ar cuveni ceva pe direcția ei. Al treilea are în vedere ca interesul public să fie servit. Din nefericire, în România actuală se ajunge la o păcălire astfel încât unii încasează banii, iar dezvoltarea în interes public râmâne spre zero. Al patrulea imperativ este acela ca democrația să înainteze.
Nimeni la Bruxelles nu ar contrazice aceste imperative. De altfel, Educația a rămas în competența națională. Ceea ce preconiza Spiru Haret în 1903 – o educație care să servească „dezvoltarea socială și nevoile sufletești” – se împiedică acum în incapacitatea decidenților autohtoni.
Dar să privim documentul „guvernului meu” la partea întitulată „România educată”. Scopul declarat este „creșterea capacității de reziliență a sistemului educational prin modernizarea infrastructurii și a dotării aferente”. Nu se poate contesta importanța infrastructurii moderne și a dotării corespunzătoare. În orice caz, eu nu o contest! Nu aș putea-o face, mai ales că în mandatul de ministru al educației naționale (deciziile sunt reunite în A. Marga, Anii reformei 1997-2000, 2006) s-au lansat programele cheie pe infrastructură, ca „Reabilitarea școlilor”, „Construcțiile universitare”, „Roedunet”, „Echiparea cercetării din universități”, „Informatizarea școlilor”, etc., care au continuat.
Dar, citind ce s-a trimis la Bruxelles, prima impresie este că cei care au scris partea Educație nu cunosc educația din România actuală. Dacă chiar vrei să o schimbi, nu poți ocoli întrebarea: care-i sunt lacunele?

Ca să fim sinceri, România se confruntă acum, și în Educație, cu neajunsuri mai grave ca oricând în secolul actual. Reducerea nivelului școlarizării și al studiilor, deprofesionalizarea accelerată a populației, inclusiv ca urmare a celei mai mari emigrații dintr-o țară în timp de pace, fraudarea masivă a certificatelor și diplomelor, slăbirea profesioniștilor de vârf în multe domenii, slaba formare continuă, nevoia reprofesionalizării pentru lumea postpandemică sunt doar câteva. Nu mai insist că multe țări se preocupă deja de „profesiile viitorului”.
Niciodată la elevii și studenții din România „fuga de sistemul national de educație” nu a fost mai mare, iar, acum, ia amploare trecerea elevilor de la școli publice, la “privat”. Sunt două rezultate ale degradării educației din țară și ale justificatei nemulțumiri a tineretului și părinților.
Peste toate, însă, poți moderniza infrastructura și dotările, dar, dacă nu schimbi organizarea, nu actualizezi conținuturile și nu institui selecția necoruptă a valorilor, nu iese ceva. În câte locuri dotarea este super, dar rezultatele sunt mici?

Îmi amintesc că după inaugurarea celei mai moderne construcții universitare din țară, care a fost în primul deceniu al actualului secol Facultatea de Științe Economice de la Universitatea „Babes-Bolyai”, rectorul Universității din Viena, care era oaspetele meu, văzând modernitatea la vârf a echipării din facultate, m-a întrebat dacă în ea se și lucrează. I-am răspuns, tot ironic, că nu l-am invitat doar la o expoziție. Privind azi retroactiv și văzând precaritatea nivelului din facultate, îi dau dreptate reputatului coleg. Într-adevăr, a fost o expoziție promițătoare, care a intrat, din păcate, în organizări corupte și pe mâini nepotrivite.

Programul pe Educație trimis de „guvernul meu” la Bruxelles este organizat pe șase teme: „educația timpurie”; „autonomia unităților de învățământ preuniversitar”; „reforma bacalaureatului”; „digitalizarea educației”; „standarde de siguranță și calitate în preuniversitar”; „reforma guvernanței în preuniversitar”. Nu discut proprietatea termenilor, căci, în general, în „România educată” noțiunile se amestecă precum alunele în sac. Ele nu sunt înțelese.
În treacăt fie spus, aici nu sunt reforme, ci, mai curând, reglementări, eventual ajustate. Or, nu se poate ocoli adevărul că România actuală are nevoie de reforme propriu-zise. Nici legislația generală a educației, nici decidenții și selecția personalului, nici funcționarea și prestația unităților și universităților, nici structura și folosirea calificărilor, nici alte chestiuni hotărâtoare nu mai sunt în regulă.

Desigur că „guvernul meu” nu poate tăinui situația în care a fost adusă educația din România în zilele noastre. De pildă, s-au ratat țintele din proiectul „Europa 2020” al Uniunii Europene, înainte de pandemie. România a fost adusă la abandon școlar de 15,3%, la situația în care doar 37% dintre copiii de la țară urmează învățământul terțiar, 40% dintre copiii de 15 ani sunt „analfabeți functional”, foarte mulți absolvenți nu s-au putut angaja, abia în jur de 50% dintre cadrele didactice pot folosi online-ul, la ultimul loc la „educația timpurie”. Nici nu se amintește distrugerea unică „reușită” de decidenți în pandemie, când peste 300 de mii de elevi nu au învățat mai nimic vreme de un an. Nici faptul că cel puțin 30% dintre elevi fac acum meditații contracost. Sau că România are astăzi cel mai mic consum de carte pe cap de locuitor din Europa. Se poate adăuga, tot ca exemplu, situația din universități, care s-a deteriorat încât toate sunt întrecute, de pildă, de universitatea din Minsk.

Oricare cetățean are dreptul să întrebe: Cine a adus aici educația din România? Știm bine că de șapte ani s-a promis, s-au făcut abuzuri, s-a cerut dispariția de partide rivale, s-a recurs la condamnări politice, ca nicăieri în Europa! Iar acum se oferă dezastrul!? Decidenții actuali sunt diletanți și distrug, iar apoi forțează un program european ca să nu se vadă dauna! Oare România se împrumută nu pentru dezvoltare, ci ca să plătească incompetența?
Să parcurgem, însă cele șase „reforme”. Cu toată bunăvoința, nu se poate evita observația că fiecare are carențe profesionale care te pun pe gânduri. Iată câteva exemple.

Totul începe cu o autoflatare privind „educația timpurie”. Tema acesteia s-a pus demult, uneori în termeni precum „educație preșcolară” sau alții, care acopereau și „early childhood education” și „early child care”. Consiliera mea pe domeniu a și fost numită ulterior expert în sistemul ONU. A te ocupa de „educația timpurie” poate veni, firește, în întâmpinarea dorinței multor părinți. Numai că acest capitol putea fi altul dacă s-ar fi discutat cu practicienii din domeniu.
Optica rudimentară răzbate mereu din improvizația însăși. Ca să dau doar un exemplu: „lipsa de echitate” din învățământ nu se reduce la „diferențele de calitate și ratele ridicate de părăsire a școlii”, cum se spune în încropeala „guvernului meu”. De respectiva lipsă țin și corupția, nepotismul și deciziile eronate.

Sau, ca un alt exemplu, se dau ca obiective actuale ceea ce s-a rezolvat de multă vreme. De pildă, școala în schimburi s-a desființat oficial deja în 1998. Programul „Relansarea învățământului rural” (2000) ar fi trebuit continuat, mai ales că el începuse să folosească milioane de dolari din împrumut. „Învățământul Profesional și Tehnic” avea deja în 2000 o realizare salutată în Europa, iar responsabila domeniului din ministerul pe care l-am condus a fost numită în fruntea unui institut european. Cine a distrus realizări, încât acum trebuie reinventate, pentru alte împrumuturi?

A doua zisă „reformă” privește „autonomia unităților de învățământ”. Subiectul este vechi și a dus la reglementările din 1998-2000, care se pot citi și astăzi. Atunci s-a acordat nu doar autonomie universitară (despre care „guvernele mele” nici nu mai vorbesc!), ci și autonomie liceelor, școlilor profesionale și unităților de performanță. Dar și aici se dovedește că autorii nu stăpânesc noțiunile. Ei reduc autonomia la identificarea riscurilor! Ce scriu ei denotă incultură instituțională – mai larg, necunoaștere.
„Inovația” cu care se vine aici este înființarea „Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) – o altă găselniță pentru a pompa banii spre clientelă. Este ca și cum ai crea instituția numită Mecanismul de Stârnire a Vântului Prielnic! Nu mai vorbesc de abuzul finanțării substanțiale a unor instituții sterpe – eventual pentru a le dota cu jacuzzi sau alte năzbâtii!
Se vede bine că în România actuală se adâncește maladia angajării de programe în scop pecuniar, cu idei puține și cu realizări și mai puține. Totul este ca aceste programe să aducă bani cuiva – chiar dacă populația este cea care va plăti din greu. S-a întețit pasiunea pentru bani nemunciți, chiar fraudați. A scăzut însă pasiunea de a construi pentru societate!

A treia „reformă” privește „ruta profesională completă”. Aici, destul de repede, se susține cu aplomb ceea ce contrazice practica cvasiuniversală: „curriculumul școlar depinde de redefinirea standardelor profesionale, care este un proces greoi și de durată”. Or, curriculumul are oriunde o ancorare mult mai complexă.
Se pune acum accent pe „învățământul dual” – care este demult inițiat, fie și sub alți termeni. Chestiunea s-a pus în mișcare deja în 1999, având în vedere experiența reușită din alte țări. Se ridică aici întrebarea: de ce autoritățile nu l-au organizat deja? Germania a dovedit continuu utilitatea „învățământului dual”!

Se face caz de cele zece „consorții parteneriale regionale”, ce reunesc școli, licee, universități, unități productive. Nu este deloc o idee nouă! Ea a fost propusă de unii directori și rectori în 1999 și este soluția aplicată în regiuni din Franța. Întrebarea care se pune din capul locului este simplă: celelalte școli, licee și universități ce fac? Unde este „egalitatea de șanse”? Franța a putut face consorții cu succes căci nu are fracturile sociale și decalajele uluitoare din România de azi.
„Liceele agricole” au fost luate acum ca pivot al schimbării agriculturii. Ideea este de dinainte de 1989. S-a și lucrat în această direcție, cu intermitențe cauzate în ultimul deceniu și jumătate de nepriceperea decidenților. Dar este discutabil dacă liceele agricole pot să-și asume asemenea răspundere. Și nu are rost să se arunce acum praf în ochi, câtă vreme PNRR nu-i sprijină pe fermierii existenți.
În general, dotările din PNRR ar trebui să presupună dezvoltarea de industrii indigene. Numai că încropeala „guvernului meu” lasă șanse infime pentru aceasta. Dotările le transferă pe scară mare altor industrii.
A patra „reformă” este „digitalizarea educației”. Orice țară care se dezvoltă își pune în ordine digitalizarea. Dar și aici vine îngustimea abordării. De exemplu, „formarea continuă” este plasată în „programul de formare a competențelor digitale”, ca și cum s-ar reduce la aceasta. De fapt, ar trebui lucrat la formarea nu doar a competențelor, ci și a culturii abordării digitale. Altfel, degeaba ai competențe, dacă nu ai cultura digitală și pregătirea pentru a o fructifica creativ.

Universităților li se alocă domeniul „tehnologiilor emergente”. Am înființat, între altele, Institutul de Tehnologie (detaliat în A. Marga, Anii înnoirii. Reforma universității clujene, 2016) pentru că facultățile de științe care nu generează tehnologii, nu mai au cum să conteze. Dar, o privire doar „tehnologică” asupra educației nu dă rezultate. Iar dacă tot se vor „Centre Universitare pentru Transformare Digitală”, cum se preconizează, de ce nu se merge explicit până la capăt, cu o reorganizare universitară, de care România are nevoie?
La „reforma” a cincea este vorba de „standarde de siguranță și calitate”. Se poate ușor obiecta că siguranța și calitatea țin, totuși, de realități diferite. În plus, oricât de importantă este siguranța clădirilor, ea intră și în răspunderea altor instituții. Obiectivul explicit aici este „reziliența campusurilor”. Nu sunt, însă, și alte reziliențe?

A șasea „reformă” este „guvernanța în preuniversitar”. Era acum ocazia unei regândiri a sistemului – căci multe țări revăd aproape toate organizările în vederea unui nivel mai înalt de performanță. Dar, în limbajul încropelii, „guvernanța” este confundată cu administrația, ca apoi să fie redusă la adecvarea profesiilor la piață. Se vrea acum „management descentralizat”, dar acesta s-a aplicat începând cu 1998, doar că acum se redescoperă.

Nu există, la „guvernul meu”, nici cunoșterea educației și nici capacitatea de a o ameliora! Se și operează, de pildă, cu prejudecata demult infirmată că stabilirea standardelor rezolvă problemele. De cincisprezece ani se spune aceasta și nu s-a ajuns la rezultat. Problemele din educație sunt nu doar de standarde și aplicarea lor, ci și profesionale, juridice, sociale, etice.
În rezumat, osatura în încropeala „guvernului meu” o formează, de fapt, idei ciupite din reformele 1968, 1997-2000 și din măsuri ulterioare. Nimic nou! Toate au fost deja elaborate în programe de demult. Nu este în sine rău să se continue astfel de idei, după ce se pricep, căci sunt validate. Dar nu ar fi trebuit să se fi gândit ceva și în ultimii douăzeci de ani?

Desigur, se poate continua reforma din 1997-2000. Dar, în situația în care a fost adusă educația din România în zilele noastre, reparațiile și completările nu mai sunt rezolvări propriu-zise. O nouă abordare competentă este necesară, precum oxigenul.
Întrebarea cine educă pe cine se pune acut în România actuală. Numai că, odată cu degradarea sesizabilă a tot mai multor instituții din țară, la care asistăm de peste un deceniu, se pune și întrebarea: cine în România actuală decide pentru cine?

Fapt este că în educație se pregătesc inițiative îndrăznețe în Europa, în SUA și în China. Amintesc aici doar Raportul Back to the Future of Education. Four Scenarios for Schooling (OECD, Paris, 2020), care își asumă explicit premise neobișnuite. Anume, că nu este un singur drum spre viitor, că după Covid-19 trebuie văzute nu doar cele ce ar putea veni, ci și cele la care nu ne așteptăm și că educația are de legat optici ce vin dinspre patru nivele ale educației: „timpurie”, „școlară”, „a adulților” și „continuă”.

Documentul OECD este unul „tehnocratic”, așa cum lansează multe organizații internaționale. Încă se înțelege greu că ființa umană este cea care trebuie să conteze, iar educația nu este altceva decât a o cultiva pentru performanță. În accepțiunea internațională, însă, „tehnocratic” este, totuși, altceva decât înțeleg la noi inși care aruncă naivilor scientismul, ca un fel de nouă ideologie. De aceea, documentul Back to the Future, dar și altele, ar putea stimula o reflecție la noi, pentru a nu se rămâne la incultura improvizațiilor și încropelilor actuale pe Educație.
<a href=”http://www.andreimarga.eu”>Andrei Marga</a>

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 15
Andrei Marga 587 Articole
Author

81 de Comentarii

  1. Adevarul este ca in acesti 31 de ani de ,,democratie” capitalista, lipsa de educatie a fost principala cucerire intelectuala a epocii post Ceausescu.
    Cel putin in prezent nu prea vad cum sa faci educatie cu Petrovi, Turcani, Citi, Orbani si alte lighioane din aceeasi specie.

  2. Şcolile ne-nvață copiii doar să dea examen; ore importante, romănă, mate şi ore.
    Şcoala este folosită pt a împiedica întemeietea familiei la timpul potrivit sau, tot mai des, deloc; pînă nu termini o şcoală, să-ți faci o carieră, nu fi inconştient!; sînt pline facultele de femei tinere nemăritate la master, doctorat, post-doctorat. Acelaşi rost a avut armata obligatorie de la 18 ani în statele moderne.
    Şcoala a secat satele mai ales de cei de seamă; să nu rămâi la coada vacii sau a măturii, să ajungi domn la oraş.
    Examenele, liceu şi facultă, se suprapun, neîntîmplător, peste două praguri însemnate în viață: trecerea de la copil la bărbat sau femeie şi întemeierea familiei.

  3. Uitai ceva important:
    Probabil ca d-l iohaniS ne educa cel mai eficient cand isi arunca paltonul pe masina la sosirea la Paris, sau cand iese in geaca rosie si indeamna multimea la daramarea guvernului legal ales si semnat chiar de el.

  4. Aproape zilnic auzi, vezi la Tv din gura băgătorilor de seamă, cum că românu e sărac, că e pauperizare, câte procente vor ajunge la sapa de lemn și de fapt câți nu dau examenul la bac și câți sunt analfabeți funcționali.. Asta e și inteligența celor ”educați”.. Nu reușesc să realizeze cauza.. care este de fapt rețeta sigură contra sărăciei unui popor.. Păi simplu bre, EDUCAȚIA.. plus evident și hărnicia, insă fără hărnicie nu poți fi nici educat.. Deci, nu distruge educația.. lasă școlile in grija profesorilor, nu a politicului (directorii de școli) sau a BOR. Fă legi in care nu elevul să aibe mai multe drepturi decât profesorul, sau adultul.. Fă o școală unde in primul rând se invață ordinea, disciplina, respectul, hărnicia. Altfel, faci o nație de funcționali,.Sau poate asta e și intersesul..

  5. Se pare ca 33 % dintre absolventii de liceu din acesat an, nu se prezinta la examenul de bacalaureat. Daca adunam la acestia, inca 50 %care vor lua note sub 7(si vor lua), avem imaginea clara a dezastrului si a nivelului de educatie din Romania. Revenind la intrebarea dvs., ”cine în România actuală decide pentru cine?”, mult mai important ar fi sa stim raspunsul la intrebarea ”de ce?”.

  6. Cu un pepsiglas n-ai cum face educației.
    Ps. Lucru elementar: foarte mulți cetățeni nu stiu cu se circulă pe trotuar. Despre salut sau prezentari, n-are rost să mai vorbim.
    Ps. Este invitat un politician care actualmente nu mai ocupă nicio funcție în stat, prin video, la o emisiune tv. La emisiune e prezent un academician, etc. Politicianul: va salut pe dumneavoastra si pe invitatii dumneavoastra. Asta spune totul.
    Despre invatamant:Un peron de racolat elevi la meditații pe bani grei.

  7. Romania #spalata pe creiri, controlata si depopulata. si hai mai repede ca au nevoie stapanii de teritoriu!

  8. Daca ceva m-a uns la inima citind analiza, a fost TITLUL care a concentrat o realitate catastrofala si evidentierea
    limbajului bombastic uzitat la nivel de Colhoz Bolsevic european! Noua LIMBA DE LEMN se vrea de o pretiozitate iesita
    din comun, dar care nu reuseste decat sa imbrace intr-un „ambalaj sclipitor de gaunos” desertul ideilor…
    In rest, am constatat cu aceeasi dezamagire si tristete ca ni se vorbeste cu o convingere nedisimulata, in continuare,
    despre DEMOCRATIA SECURISTA ca fiind totusi o „democratie”, schiopatanda, impleticita, „dezorientata”,dar „democratie”
    si chestia e cu atat mai grava cu cat acest basm ne e servit la modul serios, ceea ce tradeaza convingerea ca noi suntem tare needucati si astfel capabili sa „ingurgitam” orice deformare a realitatii!!! Romania actuala NU ESTE si NICI NU O SA FIE VREODATA O DEMOCRATIE VERITABILA cu Securitatea si Bolsevicii la butoane, realitate care nu are nicio
    legatura cu „prostocratia” fiind o politica premeditata si criminala de subminare a TARII pe toate planurile…
    Romania se afla din 1945 in mainile BOLSEVICILOR COMINTERNISTI, sperantele emanciparii fiind minime cu o elita care
    nu vrea masuri radicale, numai cosmetizari, provenind din acelasi bazin…ideologic!

  9. Muzică la muzicuță reprezintă partea cea mai importantă în procesul de învățare deaoarece prin ea aflăm cum sună acest minunat instrument și putem evalua rezultatul final al procesului de învățare și studiu. Muzicuță este un instrument universal la care se poate cânta orice gen de muzică, de la cea clasică, blues, pop, populară până la muzică politică. Muzică politică la muzicuță este foarte armonioasă și are un ritm deosebit care induce o stare deosebită în postaci atunci când este ascultată. Dacă îți dorești să asculți muzică politică la muzicuță în liniște la domiciliu , citești articole semnate de Sirenă cu Muzicuța a Învățământului care iese,când și când, din apele-i clujene, adânci și învolburate
    Azi, de exemplu, interpreteaza o sarbă politică!

  10. Recomand în totala cunostinta de cauza, privatizarea masivă a învățământului și un procent foarte mic de scoli/ universități de stat. Fac aceasta evaluare ca unica soluție pentru curățarea acestor instituții de paraziții incompetentei, de structuri puternic organizate sa elimine elitele și specialiștii, în favoarea politicului, nepotismului și a afacerilor subterane. Este o furie de a se angaja numai figuranți, de regula docili și executanți fideli ai unor comenzi absurde și contradictorii unui învățământ serios și compatibil cu progresul civilizației. Promovările în mediul universitar sau angajările, se produc după reguli de țin mai degrabă de familiile de tip mafiot, decât de necesarul unor formule ale resurselor umane de perspectiva. Se găsesc în aceste structuri familii întregi, de la soți la copii și chiar nepoți, care capuseaza catedre, facultati, senate și conduceri, bine camuflati și stabili sub generoasa autonomie universitară.
    Dupa calcule firave, nu ar trebui sa rămână mai mult de 15 universități de stat, puternic evaluate în spiritul clasamentelor internaționale și monitorizate anual pentru performanta cadrelor didactice și a studenților.
    Dar nimeni nu vrea progresul, toți, de sus pana jos simulează și pozează în reformatori. Ca atare, suntem pierduți în marea ignorantei și a falsului intelectual.

  11. România este profund needucata. Daca nu era așa, n-ar fi ajuns ca o înjurătură sa devină opinie politică și deviză mobilizatoare pentru o majoritate foarte consistenta. De aceea sintagma are sens.
    Doar că cu doi trei reformatori nu se face primăvară, și atunci da, e nevoie de import de educatori din țări cu experiență în educație. Daca ar fi după mine, m-aș uita prima data la Japonia.
    Cât despre încropeală numita PNRR in toate aspectele sale, eu cred că e doar de suprafață. In profunzime, mecanismele de aspirare și prăduire a fondurilor sunt foarte bine puse la punct. Doar avem exemplul de mare „succes” numit Barna.
    Doar că aceste mecanisme sunt cunoscute și de CE iar aplicarea lor ar crea riscul că vătafii sa devină mai bogați decât stăpânii, ceea ce, trebuie să recunoaștem, este de neconceput.
    De aceea a zis deocamdată nein, sau pas.

  12. Un singur vinovat si o tara afectata de incompetenta nesimtita si grobiana a acestui semianalfabet,incapabil sa citeasca fluent un discurs scris de consilierii sai, are tupeul de a invinovati pe altii de incapacitatea sa manageriala,incapatanandu-se sa mentina pe functii gras platite de la buget, cativa consilieri securisti,lingai de profesie,care stiu sa unga orgoliul nesimtit al tartorului cu ifose,lipsit de o educatie elementara de bun simt. Este acelasi individ care refuza sa creasca alocatiile copiilor cu cea mai mica putere de cumparare din UE ,infometand astfel milioane de copii romani,pentru ca neavand copii nu-l intereseaza.Acelasi personaj dusmanos si razbunator,care a aruncat in mizerie si infometare milioane de romani,pentru ca refuza sa indexeze pensiile cu rata inflatiei,celor care dupa o viata de munca ,nu se bucura de o viata decenta,conform constitutiei,cu exceptia securistilor si magistratilor lui cu pensii speciale de 30000-40000 lei care-l pupa in dos in fiecare zi, si pentru ca pe el personal infometarea poporului nu-l afecteaza,parintii sai avand pensii germane.Un singur lucru il poate afecta ,romanii sa-i ceara demisia oriunde sar afla.

  13. Tu vorbesti de Romania educata?
    Charlie spune:
    9 IUNIE 2021 LA 18:48
    „…la aceasta descreierata „core/Cuvinte/ileana” trei idei de o abjectie criminala intr-o simpla propozitie!!! Aceasta e o tehnica specifica Securitatii/Cominternului si slugilor ei. Nu mai amintesc ca aceasta faptura scarnava…

  14. Ce sa-i faci ,i-a dat marele licuriri o sapcuta,i-a dat ! Este deci uns mare begler-bei ,supus licuriciului!
    -proverb vechi-
    ,,saracul cat de sarac,
    dac-a prins un comanac
    scoate coarne ca de drac,,

  15. „Şi acum priviţi cu spaimă faţa noastră sceptic-rece,
    Vă miraţi cum de minciuna astăzi nu vi se mai trece?
    Când vedem că toţi aceia care vorbe mari aruncă
    Numai banul îl vânează şi câştigul fără muncă,
    Azi, când fraza lustruită nu ne poate înşela,
    Astăzi alţii sunt de vină, domnii mei, nu este-aşa?
    Prea v-aţi arătat arama sfâşiind această ţară,
    Prea făcurăţi neamul nostru de ruşine şi ocară,
    Prea v-aţi bătut joc de limbă, de străbuni şi obicei,
    Ca să nu s-arate-odată ce sunteţi – nişte mişei!
    Da, câştigul fără muncă, iată singura pornire;
    Virtutea? e-o nerozie; Geniul? o nefericire.” „Eminescu sa ne judece”

  16. cui nu ii place DEMOCRATIA si SPIRITUALITATEA noastra cea ROMANEASCA … are usa (frontiera) DESCHISA !
    Dreptul … de LIBERA circulatie in lume … a fost unul dintre DREPTURILE FUNDAMENTALE … castigate in ’89+ …

  17. Două patefoane stricate strică o discuție, cum se spune, de maturi. Charlie este mereu prin norii istorei, fără să vadă realitățile de zi cu zi – de pildă că România ratează a treia oară, cu dulapul de sibiu, ghinea, barna, cîțu și alte mobile, alocarea UE. Jardan nu mai poate de iubire de dulap și se bagă, are – nu are treabă, cu infantilisme, nici măcar sărate. Față de o politică mizerabilă, ce duce o țară la ananghie, vine cu glumițe de haimana.
    Nici unul nu poate contrazice ceva la articole, dar se bagă. Misiune – nu glumă!

  18. @ Otova..Un caz celebru de distrugere a educației, a sistemului universitar este cel de la UMF Tg Mureș.. Acolo , niște borfași, niște venituri din moldova și de aiurea, au distrus un oraș universitar și o educație de medicină cândva in top ul românesc, dar nu numai.. Acu au unit prostește o universitate technică cu cea de medicină și farmacie,, doar pentru a da un nume românesc acestui conglomerat ștruțo-cămilă. Evident educația in limba maternă este zilnic sabotată dusă in prag de desființare, cu toate că aici veneu somități ale medicinii din Ungaria, care predau noutățile medicinei, de care altfel nu aveai parte. Acu,?? Țin-te bine nene,.. de autonomia universitară, care sub acest slogan nu respectă legile

  19. Acest popor roman care a dat Lumii atitea minti luminate ,acest popor roman care , desi lovit si sabotat , traieste in saracie fara a fi violent , nu poate fi ne-educat.
    Educatia poporului roman este empatica , traditionala , naturala si nationala .
    Clasa politica romaneasca nu reprezinta acest popor roman , mediatizarea zilnica a prostimii si alcoolicilor fiind doar . m a n i p u l a r e .

  20. Astazi 12 Iunie 2021 , la orele 9:30 . la Piata Obor , erau 100 de Persoane la Coada , la Vaccinare , in afara Tarcului . Si mai erau 50 de Persoane la Vaccinare , in interiorul Tarcului , si asteptau la Vaccinare , si sa Completeze , Fisele de Vaccinare . Daca fiecarei Persoane trebuie sa astepte cate 15 Minute , pana , dupa , ce se Vaccineaza , asa ca este mult timp de asteptat la Coada , si asa ca , am Renuntat , la Vaccinare !

  21. se zice … struto-camila … si „strut” si „camila”

    apropos de „educatia universitara” … cea de pe malurile Muresului … pardon „Maris” cel VESNIC de sorginte GETO-DACICA (- ROMANEASCA):
    [[ Menționat de Herodot încă din anul 484 î.h. (cu 4 secole înainte de crearea “Drumului Mătăsii”), sub denumirea de Maris, Mureșul este, după Dunăre, al doilea râu al României ca lungime (761 km) și al treilea ca suprafață hidrografică (27.890 kmp, după Dunăre și Siret).]] (wiki)

    Asa ca … LASATI poporul ROMANESC … sa vorbeasca despre … RAUL SAU … cel ROMANESC !

  22. Elevi de liceu sau studenți buni ar fi avut succes sau mai puține eșecuri cu PNRR decât USR+ și PNL. Guvernele lui au prentenții mari dar eșuează lamentabilnla PNRR, cum n-a mai făcut nimeni șefii lor Cîțu, Barna și Iohannis. Viorica Dăncila era geniu pe lângă marțafoii utrasupereducați în universități prin west și cu care se laudă USR+ de fapt și-au dovedit competențele.
    Ăia cu „România educată” nu sunt în stare să-și dovedească studie și arate niște diplome reale au nevoie de Binom să-i spele.
    Educații ăștia vin să educe.
    Cel mai tare ministru [din parcarea liberalo-useristă] a fost duamna Pepsiglas, la învățământ.

  23. Crevetele cu mustaţi marele spumache se bagă singur în seamă și iar vorbește neîntrebat.
    Auzi, somităţi ale medicinii din ungaria..Crevete, te referi la ăia care scoteau copilul din burta mamei cu sabia? Marș, bă…

  24. Spiru Haret, Murgulescu …nu mai reinvie.Sunt doar nume clasice in Istoria invatamantului romanesc public… Ce s-a intamplat in Romania educata sub regimurile sorosiste, de la Iliescu la Johann? Mizerii si malpraxis educational datorita lipsei de reacții concludente a părinților, cu concursul pasivității majoritatii profesorilor; s-au efectuat cele mai parsive experimente asupra generației tinere prin permanentele modificări și „reforme” politic-corecte aplicate în învățământ.Consecințe? Dezastrul la nivelul de cultură și educație al copiilor, tinerilor. Experții toxici din MEN au spulberat sistemul clasic de învățământ, acela care crea pana in 1989 elite în fiecare generație și care scotea din fiecare generație tânără și nume românești de mare onoare pe plan internațional în domeniul culturii și al științei. Pasivitatea părinților și a profesorilor în fața acestor distrugeri echivaleaza cu neantizarea Scolii publice romanesti !

  25. Ar trebui în primul rand sa vedem cine educă copiii. Profesori care nu au pedagogie și nici interes. Sunt puțini cei care sunt preocupați și dedicați profesiei. Nu spun ca și guvernele care s-au perindat și zecile de miniștri ai educației nu au vina lor, dar orele de curs sunt susținute de profesori. Cum este posibil ca niciun elev sa nu ia bacalaureatul dintr-un liceu, sau mai multe? Oare toți copiii sunt proști, sau profesorii care predau? Nu mai spun pe ce loc sunt Universitățile din România în comparație cu alte țări. Cine se face vinovat de fabricile de diplome și doctorate plagiate? Nu profesorii? E ușor sa arătăm cu degetul doar către politic. Nu politicul preda elevilor, studenților etc. Ar trebui sa va faceți curățenie în scoli și universități, pentru ca închideți ochii știind cine sunt șpăgari. Va intriga ce a spus Băsescu? Da,a generalizat! Nu toate caderele sunt corupte și nepregătite, dar din păcate sunt în minoritate. Elevii și studenții buni și foarte buni, dacă nu s-ar pregăti intens, ar rămâne de căruță. Ceea ce li se preda este infim. Cinste profesorilor care își ajută elevii/studenții. Rușine celorlalți. Fac greve, vor bani, dar pregătire? În nicio țară care se respectă nu o sa vedeți ca înscrierile copiilor se fac cu dedicație. Aleargă părinții ca la pomul lăudat sa prindă o școală sau un profesor bun, încă de la clasa zero, sau chiar grădinița.Cum e posibil asa ceva? Este clar ca numărăm pe degete școlile și profesorii buni. Mai vrem performanță? Mai vrem sa impunem tinerilor sa rămână în țară? Ca să ce?

  26. Poate foarte multor oameni,calitatea invatamantului din Romania e o tema fumata! Educatia si profesia apartine deja tinerilor mai mult decat profesorilor!Daca se dorea calitate la invatamant ,o Androneasca ,un Marga luau la analizat si implementat scoala din Finlanda sau Singapore,considerate nr 1 in lume, dar nu s-a dorit, toti au fost ministri ca ratustile de plastic in cada!Acum e tarziu,iar Iohannis poate propune orice,nimeni nu il asculta, ca nu mai avem urechi decat pentru injuraturi
    Articolul d-lui Marga e bine de citit, dar nu depaseste alte articole, avem senzatia de deja vu, de batutul apei in piua, se repeta la nesfarsit aceleasi clisee
    Stima pentru o viata de profesor!

  27. „FariseuDan”, v-am „plesnit” Idolul cocotat pe un nufar si oracaiti mai ceva ca broastele intr-o balta statuta…Daca cineva vede corect realitatile Romaniei si arata de unde vine RAUL, apoi acela sunt eu, „Charlie”, spaima securicilor!
    Cum puteau stalinistii sa blocheze si mai catastrofal Romania, dupa ce i-au STOPAT ECONOMIA si manifestarile socio-culturale cu Vi Rusul Bolsevic chinez, decat sa impiedice cu o premeditare TI CALOASA banii europeni prin documente
    compilate special pentru a fi respinse, in deja devenita traditie sub toate regimurile de dupa 2007?
    „@Charlie”,poate ai bunul simt o data in viata ta nevolnica de securici legendat la legi onari si iti reproduci oarece
    dejectii, atat personale, cat si ale CUIB-ului…La articolul Dlui Buduca nu v-ati aratat, doar era vorba de ceea ce a DEMASCAT „Charlie” de anul trecut din martie, fabricarea si exportul VIRUSULUI BOLSEVIC CHINEZ incepand din septembrie
    2019!!! Niciun securici nu a intervenit sa-l plesneasca pe cel mai infam bolsevic clonat de comunism, „Un NEROMAN”, alias „doru popescu”, care cerea des creierat, „reabilitarea” CRIMINALULUI DE RAZBOI si CONTRA UMANITATII Antonescu,
    culmea, invocand cu abjectie impingerea Romaniei in razboi alaturi de Hitler pt ca i-ar fi promis „retrocedarea Ardealului de Nord!? Teritorii date lui Horthy care a trimis doar 2-3 divizii contra URS, pe cand ASASINUL ARMATEI ROMANE Antonescu a trimis la moarte sigura cateva armate insumand peste UN MILION DE ROMANI slab inarmati!!! In clipa impingerii descreierate a Romaniei in macelul bolsevic mondial Ardealul de Nord trebuia sa fie deja retrocedat…
    Nu mai spun ca dulaul cu bunditza verde mi-a latrat ieri comentariul…

  28. Spiru Haret … a fost un MINISTRU EXCEPTIONAL.
    A obtinut doctoratul la Paris cu Poincaire … in stiinta despre LUME.
    De aceea … a fost si un bun ministru al educatiei … in „lumea” noastra … cea romaneasca.

  29. Edupedu.ro a relatat in decembrie 2020 ca scorul obtinut de elevi, in cadrul TIMSS 2019, la matematica a fost de 479 de puncte, in crestere de la 454, cate se raportau in 2011. Pentru Stiinte punctajul a fost 470, si aici fiind o crestere fata de precedentele rezultate 465. Pe medie , cele 479 de puncte la matematica inseamna cel mai mare scor din cele 6 participari cu o revenire dupa caderea din 2007 si 2011. Asta nu inseamna ca suntem fruntasi. Doar am evoluat putin. Suntem sub media europeana (500 de puncte). Peste cativa ani, cand vor veni profesorii tineri in invatamant, cu diplome cumparate, sa vedeti atunci analfabeti functionali, daca acum sunt 22% dintre tineri. Asa ca…dragi profesori vedeti cum va educati elevii!
    P.S. Profesorii ar trebui platiti dupa performanta. Daca ai analfabeti functionali, si salariul sa fie in conformitate cu analfabetismul.

  30. La ce buna atat educatie cand decidenti toti sunt din mediocri sistemului de invatamant, iar miliardari sunt Gigi? Apoi, pe bune la ce atatea asteptari de la un suplinitor si gasca sa de beizadele cu diplome cumparate de babacul / mamitica? Pierdere de timp ever si garanta inutil, fiecare sa se descurce cum poate, ca pentru majoritatea sparanghelul este salvarea.

  31. Pe Poincaire l-a chemat in realitate Poincare si fisa sa de cadre e tinuta sub sapte lacate…Securicii contemporani
    fac diferentieri intre trimisii la studii in strainezia de acum o suta si ceva de ani si trimisii lui Söros de astazi
    si trebuie sa recunoastem ca pe atunci se dorea imanciparea noilor alegatori, pe cand azi se vrea imbrobodirea acelora existenti printr-o educatie care sa marginalizeze atat valorile trecutului, cat si acelea contemporane… Istoria se repeta pentru ca cei care o scriu sunt din aceiasi familie de non-spirite…Normal ca bolsevicul nostalgic „doru popescu” vrea lista valorilor romanesti adevarate, pentru ca la sedintele de spiritism marxist i s-a data alta lista!!!

  32. ”Dați-mi un punct de sprijin și voi muta Pământul” spunea Arhimede…
    ”Experimentul România” este acel punct de sprijin de care aveau nevoie Stăpânii Lumii, să îngenuncheze țări și popoare.
    Cristine Lagard a spus că sistemele de pensii nu mai sunt sustenabile și popoarele au fost arestate intantaneu în propriile case ”din cauză de virus”.
    ”Pământul e tot mai greu”, spunea Adrian Păunescu, iar acum este ”ușurat” de persoanele inactive, consumatori de prisos ai lumii.
    Popoarele sunt poligon de testare pentru vaccinuri menite a salva vieți, dacă nu chiar ”Stăpânii” au planificat apariția perechii ”virus-vaccin”, într-un efort unanim acceptat de guvernele lumii de ”ușurare” al Terrei.
    Vaccinurile par mai ”curate” decât războaiele, dar cine poate previziona efectele lor în timp?
    Resursele Lumii sunt limitate, iar o populație mai mică poate fi controlată prin accesul la hrană, sănătate, apă potabilă, la aer curat, la dreptul de a procreea pe baza unor ”certificate” de bună purtare.
    George Orwell a fost un vizionar întrecut azi de apetența Guvernului Mondial de a lucra nesmintit pentru extincția consumatorilor de prisos: vârstnici, bolnavi, neproductivi, conform zicerii că ”scopul scuză mijloacele”.
    Poate cineva să afirme răspicat, că vaccinurile nu vor da o dependență vicioasă față de mereu alte ”rapeluri”, tot mai necesare și dese?
    Ce știu canadienii despre vaccinul produs în SUA de îl refuză?

    Destrămarea ROMÂNIEI se face conform unui ”to do list” îndeplinit Pas cu Pas de slugi autohtone toxice, arvunite a distruge acest popor.
    Am scris în alte rânduri că fondurile de reziliență sunt menite a fi ratate cu ”talent și premeditare”, apoi redistribuite țărilor ce au industrii competitive și guverne responsabile.
    Iohannis PERSONAL a dat indicații de întocmire a PNNR.
    Sau poate, a transmis ”cerințele” Germaniei și a Franței?

  33. Împrumuturile României la dobânzi cât a celorlalte țări din EU la un loc și DESTINAȚIA MISTERIOASĂ, SUBTILIZAREA a zeci de miliarde de euro, asta pare să fie TEMA DE CASĂ a cuplului Iohannis-Câțu.
    Continuând raționamentul, România NU ARE NEVOIE DE FONDURILE DE REZILIENȚĂ: miliardele de euro nu trebuie ”risipite” pentru a crea locuri de muncă, pentru alocații, pensii, protejarea firmelor românești.
    Când Țara va fi supra-îndatorată, vor veni Stăpânii Banilor, vor subevalua România și o vor tranșa la propriu, licitând-o la bucată, cu noi cu tot, indizerabilii Europei…
    Harnici, deștepți, cu o Țară bogată, dar cu un popor ”nedemn de așa bogății” și conducători corupți, căci asta ne este eticheta, acceptată de distrugătorii ”României ÎNCĂ mari”
    Nu investește nimeni într-o țară menită a fi ruptă în bucăți și nu modernizează o casă stropită cu benzină, dacă știe că va lua foc în curând.
    Țineți minte Ziua Națională când a pozat Iohannis, un ins atât de mic, sub imensitatea încărcată de simboluri a Arcului de Triumf?
    Țanțoș și erect ca un cârnat bavarez pe varză, părea a fi Învingător al Nației Române.
    Un mare preot spunea că ”sfârșitul lumii va fi când nu va mai exista cărare de la om la om”.
    Iohannis-Distrugătorul, a surpat cărări bătătorite de zeci de ani cu alte state: Rusia, China, Țările din Orientul Mijlociu, Japonia…
    A început cu refuzul de a numi ambasadori în țări importante, cu tăierea contactelor cu alți președinti, a interzice diplomației românești să atragă atenția lumii că mai suntem o țară.
    În Israelul locuit de ”niște evrei”, nu a trimis ambasador doi ani.
    ȘTIE Iohannis că nu vom mai fi o Țară?
    Ungaria și Polonia, alături de Cehia și Slovacia, sunt țări cu cetățeni și presedinți demni, patrioți, nu slugi cu handicap sever de interpretare a situației politice mondiale.

  34. E bine că se investește în Transilvania, dar de ce NU TREBUIE să fie unită cu ”România de peste munți” cu autostrăzi?
    CINE a hotărât că România TREBUIE SĂ FIE IZOLATĂ, șubrezită, îndatorată, îngenuncheată, iar cetățenii TREBUIE să-i fie alungați pentru a fi forță de muncă ieftină, calificată, pusă pe tavă altor popoare?
    Prin PNRR s-ar putea crea locuri de muncă, dar CINE a sabotat agricultura cu premeditare criminală?
    Ghinea din Guvernul ZERO-Cioloș, oferind o ofrandă Franței ?
    SIGURANȚA ALIMENTARĂ NU ESTE O PRIORITATE NAȚIONALĂ?
    De ce TREBUIE tăiate legăturile cu Țara a milioane de cetățeni români ”externalizați” forțat de conducătorii trădători în raport cu nevoile și speranțele nației, de ce se vulnerabilizează la modul criminal instituții ce asigură funcționarea unei națiuni.
    Unde se vor întoarce românii, în lipsa unei speranțe, a unui loc de muncă?
    Cu siguranță, vina aparține INTEGRAL clasei politice, dar mai ales, lipsei de reacție a cetățenilor mulțumiți cu puținul zonei lor de confort, obișnuiți gradual cu din ce în ce mai puțină siguranță și demnitate, cu mereu mai puține drepturi și mai multă supraveghere, cu mereu mai multe dovezi de supunere în fața oricăror inepții prezidențiale, cu numiri în funcții de decizie a unor yasmani șantajabili, predispuși la vânzare de țară…
    Cei ce conduc acum România sunt la fel de oportuniști ca cei de după 1989, dar mai rapaci, lipsiți de empatie, sunt esența complicității dintre serviciile secrete încuscrite cu activiștii de partid din rezerva de cadre, sunt copiii lor lăsați să crească având un creier spălat de sentimente, rațiune, neavând altă viziune decât le este ”implementată”, aceea de a face sluj Tădătorilor de Țară și a trăi în Bula lor de Mieji ai unor domenii pe care nu le cunosc și nici nu le pasă ce tragedii provoacă acestui popor.

  35. Suntem în faza în care ni se trage România de sub picioare și poporul român tace, nu se revoltă, nu comentează, nu iese în stradă.
    E semn rău pentru un popor altădată viguros, dar cu jigodii dovedite la conducerea țării.
    Un președinte ales de conaționali fără minte, numește în funcții de răspundere oameni de nimic, fără experiență, numiți a executa ordine care duc România de râpă.
    România însă, este un izvor nesecat de oameni inteligenți, cu rădăcinile bine înfipte în realitățile aceste Țări, patrioți generoși în a-și dedica viața celorlalți, dar viziunea și realizările acestora l-ar pune în poziție de inferioritatea pe Marele Sas.
    Mai du-te dracului, Her Sasule pârât, dar ia aminte!
    Ultimul român, sărac lipit, plin de boli și datorii, ultimul bețiv și dobitoc cu acte, este mai patriot român decât ești tu patriot neamț, căci tu reprezinți Nimicul Absolut, ești un ”fir de praf solubil” în Istoria Lumii și al Neamului Românesc, căci doar un neamț de la periferia neamului tău de Siegfrizi, rușinați la Oituz, Mărăști și Mărășești, de ”niște țărani” în izmene, poate crede că acest popor va fi vreodată exterminat, împrăștiat în cele patru vânturi și trecut în uitare veșnică.
    Ia aminte, sasule, la istoria milenară a unor ”niște evrei” risipiți în lumea largă, demonizați, exterminați în crematoriile neamului tău și care s-au strâns de pe toate meridianele ca un pumn în fața dușmanilor, nu puțini!
    Acum, clause, evreii sunt un popor și au o ȚARĂ!
    La scara universului tău mărunt și paralel cu realitățile, ești simbolul trădătorului de țară în formă continuată, un ignorant ce tratează cu suficiență teutonă, Trecut, Prezent și Viitorul României.

  36. ”Schimbarea României”, a fost o succesiune de pași spre înapoi, niciodată nu te-ai proptit pe picioarele de dinapoi, să înalți capul și să te iei în coarne cu ”Cerbii” altor țări pentru a câștiga respect pentru sine, pentru Țară și să aduci plus valoare acestei națiuni.
    Pentru tine, clause, România este doar o amantă plătită de alții ca s-o regulezi tu, nu partener pe veșnicie și Tată în Cărțile de Istorie al acestei Țări.
    Te porți oribil cu cetățenii, clause!
    Copiii României sunt orfani de Tatăl Țării, bătrânii sunt exterminați…, iar tu nu ai nimic de spus, teuton periferic ce ești?
    Nu-ți trebuie o Românie Educată, clause, îți trebuie o Românie ”educată” în spirit LGBT, victime ale traficanților de carne vie și organe, puse pe tavă Epsteinilor europeni, sexoși în amantlâcuri, niciodată virili în familie, căci urmașii, clausică, v-ar fi piatră de moară atârnată de gâturile voastre bronzate artificial.

    Ai devenit o mașinărie de tocat destine, ce exultă când Țara ne este umplută de gunoaie, inclusiv din Germania, dar faci paradă că pui într-un sac două gunoaie prin județul Argeș.
    Să strângi gunoaie în Capitală era periculos, clause, trebuia să lupți ca urmaș închipuit al lui Siegfried cu Șobolanii experți în kung fu ai doamnei Clotilde…
    Ne-ai mâncat ani din viață, clause, se schimbă generații și nu lași nimic în urmă, nu produci Nimic-Nimic !
    Te dai cu bicla, ameninți cu degetul erect, ne minți și strângi gunoaie: de aia ești plătit, clause?
    Despre accesarea Fondurilor de Reziliență, o catastrofă premeditată și asumată de tine, clause, dormiți liniștiți români, Eșecul este în grafic!

  37. Rene ! Esti forta mondiala!!! Stii cine sunt…Aprob POZITIV spusele tale..O masa proteica fetida de 278 de kile de unde sa ia 80 de miliarde de Euro? Poti sa scrii in Dilema Veche, imbeciul tot imbecil..Ghinea…Un produs primitiv al unei societati in devenire…Masticatie, Defecatie, Deglutitie…De unde REZILIENTA???

  38. Mulțumesc, Tică!
    Prevăd că o să-ți iei înjurături din cauza mea, dar dacă nu vorbim acum, degeaba când va fi prea târziu și degeaba!

  39. Se poate glumi, se poate ironiza, se poate orice. Dar acest Charlie nu merită decât suspiciune. Habar nu are de istorie, dar vrea să convingă de istoria lui de cinci bani. Da, este una de baltă, căci nimic nu este autentic. Un ins care crede că face avantaje personale pe necazurile istoriei și bombardând la fiece postare cu aceleași inepții. Roosevelt, Merkel, etc, agenți bolșevici! Se vede că nu știe nici ce înseamnă bolșevism. Crede că un raducalism pentru înapoiați este semn de distincție. Ca și cum cititorii ar fi reduși mintal! Jalnic produs la noii Securități!

  40. Vai, ce bine ne reprezenta Iliescu sau Băsescu! Constantinescu a fost „lucrat” ca să revină Iliescu și PSD. Sa va aduc aminte ce scria în Evenimentul Zilei (stenograme): Delegația permanenta a PSD din 29 septembrie 2003
    Florin Georgescu: Să rezolvați dosarele de la procuratura, doamna ministru…
    Rodica Stanoiu: Ala e un domeniu, o sa aveți în două-trei săptămâni știri destul de importante pe zona aia, nu mai discutăm. Eu vorbesc de politic, de atac politic în teritoriu.
    13 octombrie 2003
    Adrian Năstase îl ceartă pe Ovidiu Mușetescu, fost ministru al Autorității pentru Privatizare, că nu găsește dosare compromițătoare împotriva opoziției: De trei ani de zile acoperi toate poveștile cu privatizarea din 1997-2000. Nu ați demonstrat o singură iregularitate în procesul de privatizare. Asta e problema ta. În fata Delegației Permanente îți spun lucrul ăsta, pentru ca ti-am spus-o și la guvern de nu știu câte ori și nu ai înțeles-o. Îți iei, îți pregătești hârtiile, pentru ca intram în campanie electorală.

  41. Florin Georgescu (20 octombrie 2003): Domnule presedinte(Nastase),atrageți atenția domnului Șaguna( președintele Curții de Conturi), care nu mai asculta de mine, sa înceteze cu toate dosarele și toate constatările, numai eu știu câte telefoane dau pe sub el pe acolo, ca dacă s-ar duce sa verifice exercițiul financiar al 2002, el verifica pe domnul Mitrea, pe domnul care mi-i găsește vinovați și numai eu știu cum fac pe acolo ca să nu ajungă la dv. și sa fie liniște și pace…Dacă se apuca vreun nebun de inspector sa scrie ceva acolo ca nu este bine ghidat, dosarul ala nu va mai rămâne la Curte, unde mai dădeam și eu telefoane sa se închidă cum trebuie.
    Rodica Stanoiu: Știi bine ca eu, de nenumărate ori, în legătură cu Băsescu am întrebat chiar și în ședințe mari când dam verde pentru Băsescu.
    Sunt doua-trei dosare care vin tare și importante, dar vreau sa va spun ca în aproape toate, mi s-a spus sa dam și de oameni de aici( membri ai Delegației Permanente a PSD). Sunt dosare extrem de complicate și le-am lăsat în stand-by ca să vedem cum le lucram.
    Adrian Nastase( despre blocarea discuțiilor despre baronii locali):Luați frecventa de mediatizare, luați dosarele care exista la SRI, la PNA, peste tot și vedeți unde sunt cele mai multe lucruri(sursa evz.ro)

  42. Au început să se vadă deja urmările nemaipomenitului program prezidențial al Marelui Alb de la Cotroceni, un fel de Augustin Prostul pus să dea lecții de inteligență artificială ! Una dintre realizări face deja înconjurul Lumii, mai toate cancelariile occidentale recunoscându-se învinse de inteligența cu ștaif a sasului care a reușit să introducă prin tembelism propriu unul general _
    Suntem singura țară din Lume, care face vaccinarea împotriva covidișului la pachet cu trei mici cu muștar și-o bulcă !
    Și ne mai mirăm că ei ne consideră doar o Colonie în căutare de stăpân !

  43. Articol in tonul obisnuit . Descrie o situatie pe care o vede orice om de bun simt . Lucruri comune . Nu produce solutii , nu emana viziune . O simpla compunere … constat fara nicio bucurie . Si o mare aplecare spre autolauda .

  44. Ca să nu mai vorbim de echipa , mai bine zis de gașca de parveniți , mediocri, inculți și hoți, cu care s-a înconjurat semidoctul în încercarea sa nedisimulată de distrugere a României prin orice mijloace, inclusiv educative, de parcă celelalte ( îndatorări uriașe la dobânzi astronomice, linșări politice și condamnări doar în rândul adversarilor politici, mai toți români, sărăcirea românilor și îmbogățirea străinilor prin vânzarea criminală, mai pe nimic, a resurselor naționale ș.m.a.) nu ar fi fost îndeajuns. Să pui una ca țurcana La Muncă, nu la munci cum o puneau alții, pe Ghinea la atragere de fonduri europene, nu la împins vagoane, cum l-ar recomanda fizicul și ce are în cap, iar moț pe unul ca Câțu , parcă scos temporar și pe proprie declarație de la Balamuc denotă idioțenie, tembelism și mai presus de toate o încercare deliberată de a falimenta o Țară ! E drept că nu a lui, dar nici a noastră dacă nai întârziem mult în „somnul cel de moarte ”!

  45. Darius a lui frunzăuscată dă lecții iarăși unor oamenii la care nici la călcâi nu ajunge. Noroc că vorbește prostii evidente. Cică autoru nu dă soluții. Păi citește, bade, că este plin de soluții! Că nu ești gata de ele, ele nivelul matale.Trebe să-i spun domnului Marga să le dea și cu linguriță, căci sunt proști ca Darius care nu pricep. Nici cu lingurița nu sunt sigur că înțelege, dar este creștin să încerce. Soluția soluțiilor este ca inși ca darius, barna, ciolos, orgbaâ, johannis să lase oamenii în pace. Cu securismul nu se ajunge decât la impas.

  46. Insa mai dramatic este „de cine a fost lansata ideea Romania educat”. Statutul de persoana a primit decizia in doua randuri de: obtinute prin fals. Paradoxal nu a avut nici o atentionare atat el cat si partenera. Deci putem spune ca unii pot ajunge si predesinte dupa ce fac lucruri ciudate ba mai pot da si lectii de morala si cred ca pot educa o tara, dar nu dupa legile crestine care spun sa nu furi si sa nu minti…atunci dupa care? De zeci de ani ne mintim. Atunci era PCR-ul acum este o intrega masinarie care sustine ”valorile”. Iar ultimul an prin stirile contradictorii putem intelege ca o lume intreaga este in deriva si ca intr-o zi un protocol te poate face inger…

  47. Tu vorbesti? Copiii vostri nu se descurca la bacalaureat si nici in scoala. Locurile de la buget in Cluj pt maghiari sunt ocupate si cu 6 pe cand la sectia romana sunt ocupate cu note de peste 9. Cum au ajuns medici in Tg Mures maghiarii? Primind note pt ca sunt de neam cu examinatorii si nimeni nu stie daca au stiut sau nu la examen, fiind in limba minoritatii? Pe cand restul studentilor zisi si vinituri de tine ca si cum in Ungaria si-ar putea permite un budapestan sa spuna vinitura unuia din Pecs, atat de jos ai ajuns incat nu poti intelege ca Romania are 238.000 de km2 si ca toti sunt cetateni romani indifernt daca locuiesc in Romania, in SUA, UK, Israel sau Africa de Sud. Toti pot veni sa invete in Tg Mures si sa se angajeze in orice institutie a statului roman. Ai grija ca atunci cand dispretuiesti cetatenii din anumite regiuni, s-ar putea sa jignesti si etnic in Romania nu traiti numai voi mai sunt inca 18 etnii cu o concentratie mai mare in anumite zone.

  48. Nu pricepi nene Darius nici cât lelea doichița, iar suficiența te îngroapă. Și minți. Tema poate-i accesibilă – dar, dar unde ai văzut tratat pnrr pe educație? Nu ai putut vedea, căci este primul articol pe temă. Deci nu este comun. Viziune zici că nu este. ai organ pentru așa ceva? Se vede că nici vorbă. Oricum, depinde de cine citește. Cei mai mulți spun contrarul – că viziunea este temeinică. Autolaudă? Este normal ca un autor să trimită la lucrări în care cititorul găsește detaliile. Te înfurie că autorul nu-i de nivelul tău? Asta da motiv! Domnul Marga face foarte bine că trimite la cărți ale domniei sale. Măcar să nu se confunde cu umblători prin resturi ca matale!

  49. Vorbim de educație de parcă la sparanghel îți trebuie carte!

  50. E ușor a vorbi cînd nu citești, nu știi și nu ai ceva a spune, Dariuse. Se vede că și dacă ai un articol negru pe alb sub ochi nu te pricepi, falsifici și vorbești paralel. Deocamdată profesorul Marga a dat cea mai cuprinzătoare operă de analiză a educației din cultura română, de la Spiru Haret încoace. Simbolul vostru de marginali bîrfitori este ignoranța, dar adevărul este ce spun. Puneți mînuța pe cărți și apoi vorbiți. Ai citit cărți precum University Reform Today (2005), Bildung und Modernisierung (2005), Riflessioni Italiane (2009), Universitatea veritabilă (2015), Reforma modernă a educației (2018), Educația responsabilă (2019), Viitorul Universității (2020)? După ce citești ceva poți vorbi. Carierele vostre clădite pe ignoranță și bîrfă nu impresionează decît prostofili ca tine.

  51. @ rene,. și alții fătați in cocină,.Evident mereu alții sunt de vină.. Mereu cauți paiul in ochii celorlalți, Tu, voi românii sunteți mereu doar victimele inocente, care deși stau gură cască in așteptarea de para mălăiață, vă revoltați dezamăgiți că rezultatele sunt altfel. Nu ești in stare bre, n-ai fost in stare niciodată. De ai avut întâmplator personalități in istorie care s-au vrut și români, aceia nu la școală românească s-au format. De altfel in 1920 la vremea dictatului, in Transilvania sub administrație maghiară au funcționat mai multe școli românești decât in regatul român puturos. E ușor de verificat.

  52. litera „i” am plasat-o INTENTIONAT. Ca sa vad … cum reactioneaza unii …
    Si asa am aflat ca „Poincare si fisa sa de cadre e tinuta sub sapte lacate” … adica UNII nu au avut ACCES la fisa sa de cadre (termen nomenclaturist de sorginte comunista).
    [[ Raymond Nicolas Landry Poincaré (1860 – 1934) was a French statesman who served three times as 58th Prime Minister of France, and as President of France from 1913 to 1920.]] (wiki) … deci cel ce a condus FRANTA in WWI !

    Cand vorbin de Spiru Haret … vorbim INSA de CELALALT Poincare:
    [[ Jules Henri Poincaré ( 1854 – 1912) was a French mathematician, theoretical physicist, engineer, and philosopher of science.]] (wiki) … deci cel fara „dosar de cadre” si care nu a participat la WWI.

    Despre Spiru Haret: Spiru C. Haret (1851 – 1912) a fost un matematician, astronom și pedagog român de origine armenească, renumit pentru organizarea învățământului modern românesc din funcția de ministru al educației, pe care a deținut-o de trei ori. A fost membru titular al Academiei Române. La Sorbona a studiat matematica și fizica. Tot la Paris, a obținut un doctorat în matematică/astronomie (1878), susținându-și teza „Sur l’invariabilité des Grandes axes des orbites planétaires”. Teza sa a fost publicată în vol. XVIII al Annales de l’Observatoire de Paris.
    Spiru Haret a fost primul român care a obținut un doctorat la Paris. (SUBLINIERE!!!)

  53. Asa, si : Exceptionale postari , domnule ! Felicitari ! Probe irefutabile pt. cei care cred ca romanii au memorie scurta ! P S — profesor de iasi , prof. de buc. , desteptul care observa nimicul : Citeste postarile respective caci este despre lumea din care vii tu , si pe care nu vrei sa o lasi sa moara ! Este lumea ta , corupta , manipulatoare , incompetenta , secutiste , tradatoare ! Romania merita un alt prezent si un alt viitor … iar generatiile tinere ( astea proaste cum le spui tu ) ii vor oferi acest viitor ! Dar jegoase pensii speciale si jegoase sinecuri , voi nu o sa mai pupati ! Si aceasta va intuneca mintile , pur si simplu !

  54. Exista indivizi care nu vorbesc in numele lor, intotdeauna in numele unui grup compact de oameni ai muncii…luati de la sate la orase! Cand dau cu bata-n balta sustin ca au facut-o cu intentie, fiind extrem de interesati de reactia unuia precis si astfel avem o noua dovada ca „doru popescu” e „rene”…Daca cineva se poate lauda cu „intentiile”, acela sunt eu care folosesc cu…intentie limba pe care cei luati de la coada vacutzei…nationale pentru a forma noile „cadre”…
    Si eu care-mi facusem imediat reprosuri ca m-am legat de o litera in plus cand chestiunea principala e…IDEEA! Cert e ca m-am referit la fauritorul de „istorie” si nu de „educatie”. Om sunt si eu, nu detin toate „listele” cadrelor care
    au pus umarul la destabilizarea Planetei pentru o Lume mai „buna”, cu DOUA MILIARDE de oameni mai putin…

  55. @Mare Ursache, cu puțin înainte de vremea Dictatului, ”niște„ țărani olteni ”fătați în cocină”, au ”arborat” opinca românească găurită în locul steagului maghiar de pe Parlamentul din Buda Pesta, ca veniți dintr-o țară unde ”buda e budă-n fundul curții”, iar ”pesta din budă, pestă”!
    Ostașii români ”fătați în cocină” i-au salvat pe unguri de soviete și au hrănit populația Budapestei din rațiile lor de amârâți, desculți, prost înarmați, dau UMANI.
    Ocupând Budapesta, ostașii români nu au umilit populația maghiară, i-a eliberat la propriu de soviete și bolșevism.
    Ei nu au scos cu baioneta pruncii din burțile mamelor, au fost Oameni și v-au apărat Viitorul.
    Acum, acuzi că românii dau mereu vina pe alții, dar dacă citești și cauți să depășești granițele lingvistice, poți face un minim efort intelectual să și înțelegi ceea ce a scris ”Rene”.
    Ar fi bine să precizezi care literă, cuvânt, frază sau idee nu sunt confornme cu realitatea.
    În ce privește coada scurtă a Marelui Ursache…, nu poți merge cu ea la pescuit, chiar dacă umbli cu pene de ”cucoș” la bască și altele de struț la cur…
    Îl salut cu jale pe siamezul tău frate, ”rad de proști” și pe BUNICA voastră Ayahuasca…

  56. Charlie zice că este ”și el om”, dar noi credeam că este ”Marele Urs” care ”rade de prosti”…, adică râde în familie, undeva printr-o rezervație populată cu șovini ambientali și antiromâni revanșarzi…
    O întrebare Domnului Trist ce semnează cu nume de udemerist-Charlie: chiar crede că ”rene” poate el vreodată în viața asta, să capete îndemânarea și talentul lui Doru Popescu de a părea bezmetic și confuz perpetuu?

  57. Nu ești doar prost, bă Darius, ci și ticălos. Sperii oamenii cu pensii speciale. Vezi câ sunt cam la ai tăi – dacă nu pensii, atunci furturi mari și speciale. Du-te și discută cu barna, cu ghinea, cu orban et toți ai voștri. Furturi mai mari ca pensiile. Sunteți mai răi decât trecutul. Nici capabili de proiecte, nici capabili de corectitudine,nepregătiți cît încape. Du-te și vezi că distrugeți pînă și pnrr-ul. Vorbele tale agresive nu denotă decît prostie – incapacitate de a discuta ceva scris negru pe alb în fața ochilor.

  58. Darius, latră omule în altă parte! Nu ai nici acum ceva de spus de Doamne ajută. Pensii speciale? Poate la cei care te-au creat și v-au creat. Nu sunt pensionar, dar nu am în jur – nici la părinți și nici la cunoscuți – pensii speciale. Lumea ta? Este mai murdară decât ce a fost. Nu am a trăi cu trecutul, dar nici nu mi-e frică de el. Securism? Păi de unde vă trageți, băiețași stradali? Sinecuri? Nu am primit nimic fără meritul meu. Ne compari cu tine care ai ajuns cu noua secu. Nu confunda pe alții cu tine – nu am nevoie de proptele ca tine, prostia fiind cum spune cineva mai sus, mare.

  59. Ma plang
    de doua lucruri, cand un ticalos care venereaza Securitatea si marxism/bolsevismul imi foloseste cu marsavie pseudonimul si cand mi se transmit direct sau voalat amenintari cu moartea, geamantanul si prapastia fiind doar doua ultime exemple. NU CAPITALISTII AUTENTICI AU DECLANSAT CELE DOUA MACELURI BOLSEVICE MONDIALE!!! Cum am tot spus despre capitalismul NECANCERIZAT marxist/bolsevic, el are nevoie de stabilitate/pace sociala in interiorul propriilor tari si mai ales PACE MONDIALA!!! Pacea sociala inseamna ARMONIE, nu INVRAJBIRE a categoriilor sociale!!! Romania nu se mai vindeca in…veacul veacurilor!!! Ma refer la Securitatea baso-yohanist-rasputinista, fosta iliescian-gorbaciovista… Marxismul creator al tuturor extremismelor/terorismelor, sec atura, a fost imbratisat si propagat de sute de milioane de oameni pe care nu-i puteau pune in miscare Rockefeller, Rothschild sau Morgen. V-am bagat pumnul in gura voastra baloasa de fiare securiste cu ideologiile si ce v-ati gandit, hai sa-i furam ideea lui „Charlie” si sa decretam tamp, dar precis vom gasi naivi care sa ne inghita mizeria, sustinand ca „iudeomasonii” le-au inventat!? Esti o otreapa tembela crezand ca ne inseli cu expresia: „au inventat doua ideologii satanice, capitalism-liberalism si comunism”

  60. Charlie, dă-ne o listă cu dume înregistrate la OSIM ca făcând parte din ”Zestrea Universală a Brandului Cacofonic Charlie”!
    Mai deunăzi, în piața Obor, hăituite de Poliția Locală și vrând a scăpa de ”marfă”, două gospodine care fac figurație cu urlete la descinderile mascaților hapsâni, vindeau cu discount ”Țucalul-Charlie din lut made in Covasna” și ”Prelungitoare de Prepuț-Marele Urs”, pe încercate și garanție…
    ”Rad de proști” știe de ce râde când și-aduce aminte, cum i-au dat plasă boieroaicele, iar în plasă…, ceaiuri de la ”Bunica Charlie Ayahuasca” și o blană jerpelită de Mare Urs de Pluș pentru făcut figurație la cârciuma din sat, sfârșite ca de obicei, cu apeluri la 112!
    Ce este curios, este că Charlie se plânge, dar plânge cu ”Lacrima Chisti de Mare Urs”, un ”Pișălău de Pufoaică”, comercializat de poarta casei de unguroaice faine sau mame de Ursuleți de pluș, sub numele de ”CO-VA-GIN”, denumire protejată în UE ca fiind produs în Co-VAS-NA!

  61. Ar fi bine ca inși ca Rât de prost, Darius, Charlie și alții să vadă emisiunea lui Dan Puric la antena 3 de azi, duminică. Miezul: un regim făcătură a umplut țara de nemernici în funcții, prin cotloane ale puterii, la vociferări și postări etc. Acești inși ar căpăta conștiința se sine. A nimicniciei.

  62. PERSONAL nu pot spune decat … BRAVO domnule MARGA !

    Totusi … se pune intrebarea :

    – C e la a”apucat” pe domnul MARGA …taman acum sa …de-a ARAMA SISTEMULUI pe faza …zgaraind poleiala subtire de aur propagandistic de pana acum !

    – Domnule MARGA : BRAVO dom’le !
    dar
    ce v-a apucat ? ce nu mai puteti rabda ?

    😉

    Cred ca sincer si sper ne-propagandist ca nu se indoieste nimeni se zisele domnului MARGA !
    Cine-o face sa vina cu argumente …non-transcendentale …c-asi frumos intr-o dezbatere de opinii referitoare la un articol
    criticabil si NU colectie de lozincare DOGME (rasuflate azi … in … MODERNISM)

    Straniu mai e D’le MARGA ca …MARXISMUL …exact cum v-am prezis personal 😉 acum 15 ani se va intoarce si va fi ajunge la americani … mai marxist decat la gandit MARX !

    Nu-i asa ca istoria … se repeta intermitent … nu-i asa Domnule MARGA ca MARX a fost un GENIU ?
    Nu-i asa ca i se re-ridica statui si … invataturile-i sunt adoptate american de …insisi … americaniii ?

    Nu-i asa ca e …tragic … fara a NU fi comic ! ce ni se intampla in prezentul istoric ?
    Mai tineti minte studentul extra-curricular … brunetul de la anumite cursuri ale dumnevoastra cu care v-ati contrat …observabil azi … AIUREA ? Nu v-a spus el cine va ajunge rectorul BB si va fi in viitor seful academicienilor romani … atunci …”demult” ?

    😉

    ( ca va critic uneori nu insemna sa nu va recunosc valoarea alte ori domnule … MARGARINA :* !)

  63. ” Încă se înțelege greu că ființa umană este cea care trebuie să conteze, iar educația nu este altceva decât a o cultiva pentru performanță. În accepțiunea internațională, însă, „tehnocratic” este, totuși, altceva decât înțeleg la noi inși care aruncă naivilor scientismul, ca un fel de nouă ideologie. De aceea, documentul Back to the Future, dar și altele, ar putea stimula o reflecție la noi, pentru a nu se rămâne la incultura improvizațiilor și încropelilor actuale pe Educație.”

  64. prof. de iasi , prof. de buc. , desteptul care observa nimicul : Postarea ta este despre tine , de fapt ! Te descrii pe tine … orbit de ura si cu creierul prajit de politica ! OBSERVATOR – cITESTE COMENTARIUL D.LUI Asa,si , de mai sus , si vei intelege unde te afli , CINE A CONDUS SI CONDUCE ROMANIA ! Iar a fi consumator de A3 NU ESTE FALA … ESTE UN MARE PERICOL si pt. tine si pt. cei din jurul tau !

  65. Ce e aia „România educată” ?

    Daca prin educatie intelegem scolarizare … la ce buna atata scoala cand se cer mai ales zilieri agricoli zidari si badante ?!

    Pe bune … svcade nivelul tehnologic la economiei .. scade si nioevelul necesar de pregatire a fotei de munca!

  66. Într-adevăr, bă Darius, prost, ticălos, dar și confuz cât încape. Păi la cine mai mare ura decât la tine, care nu citești, nu pricepi, dar te bagi cu oiștea în ce apuci? Cine-i cu creier mai prăjit de politică decât unul ca tine, care crede că aparține viitorului, chiar dacă nu e în stare de o idee? Dan Puric v-a cam spus-o și îl discreditezi cu Antena 3, dar până la acestea și la el tu ai nevoie de două vieți să ajunmgi. Ești la cei mai rău în societate. Inșii care fără profesii, fără merite, dau din coate și atacă oameni care-și fac datoria și au ceva de spus. Jalnic specimen al „epocii” tale!

  67. Andrei Marga ,mu se cade sa scrii notite pentru PCR. Epoca a trecut tovarase. Nu da tu lectii de moralitate de nici un fel. Ia-te de mana cu Severin si-l educati pe tovarasul Dragnea sa se integreze in societatea prezenta si reveniti si voi in actualitate. Ce stii mai mult decat sa provoci,sa jignesti si sa filosofezi abstract.
    Stiu, stiu ca vor aparea aparatorii tai. Culmea, cei mai violenti verbal si cei mai necititi. Este ceea ce ai stiut sa aduni in jur Marga.

  68. „Religia este cea care-i împiedică pe cei săraci să-i ucidă pe cei bogați.” — Napoleon Bonaparte
    Dacă oamenii sunt răi având o religie si un Dumnezeu , cum ar fi dacă n-ar avea-o?” — Benjamin Franklin

  69. După ce nu sunteți în stare de vreo opinie cât de benignă la vreun articol– pesemne că cei care vă plătesc vă împiedică – ia-te, mă Rât de prost, de mână cu confrații tăi în dejecții, ce țin la voi loc de Comentarii, și deschideți măcar o carte.
    Vreți să discutați cu autorii. Până vă va răspunde vreunul, profitați să vă mai cultivați un pic. Mârlănia, fie și sub pseudonim, nu ține loc de cultură.
    Vezi că autorul articolului și cei pe care vrei să-i ataci au luat cele mai mari distincții ale liberalismului internațional. Nu știu ce are pcr cu articolul, dar se poate spune, cu toate probele, că un Rât de prost este departe sub nivelul pcr. Nu numai el, ci și ai lui. Probe abundente în ce scrie prin aceste postări.
    Într-adevăr, este bine să trăiești azi, dar prostia nu ți se reduce deloc din acest motiv. Ba, cum se vede la fiecare pas al tău, Rât de prost, la tine crește și este mare. Atât de mare că nu văd cum vei găsi autori care să accepte să-ți fie parteneri la taclale.

  70. Opinia mea despre profesori este clara, amintind despre ea în postarea anterioara. Știți cum sunt selectați profesorii în Finlanda? Din primii 10% din absolvenți. Toate cadrele din Finlanda trebuie sa aibă o diploma de masterat. A fi profesor în acea societate, înseamnă a avea cel mai prestigios loc de munca. Uitati-va cine ne educă copiii în România. Profesori titulari cu minim nota 7, iar pentru angajare pe perioada determinata cei care obțin minim nota 5. La asa profesori, asa educație. A avut România vreun ministru al Educației care sa schimbe din temelii concursurile pentru viitorii profesori? Și guvernele au vina lor, dar cei care educă sunt profesorii. Cum va spuneam, aceștia sunt în minoritate. Asa cum sunt guvernele pline de mediocri, asa sunt și scolile/Universitățile.

  71. prof. de cluj , de iasi , observator , prostul care observa impostori , roman din italia : Postarea ta de descrie pe tine , asa cum esti tu in toata splendoarea ! IN toata splendoarea ! Subsemnatul a avut o opinie despre articol , dar tu nu citesti decit ceace scrii tu ! ps— Nu stiu daca te-ai imunizat , nu stiu daca te-ai imunizat si ti-au crescut solzi sau coada ! Dar este sigur ca esti consumator de A3 ( o declari chiar tu , si direct si indirect ) … ANI DUPA ANI , LUNA DUPA LUNA , SEARA DUPA SEARA ! De aceea creierul tau , nu mai este al tau , este creierul A3 , ESTE CREIERUL INTERESELOR celor care stapinesc A3 ! APROPO , Cind ma scuzi ca sunt sub nivelul pcr , inteleg bine cine esti si de ce nu iti place sa vorbesti despre trecut ! Este ultima data cind iti mai raspund .

  72. Documentat la zi, precis și responsabil, articolul domnului Marga este o luare de poziție dintre cele mai profunde. Cel care semnează Așa, și, are dreptate – nu doar de miniștri competenți depinde educația. Adaug că depinde și de cei care o strică.
    Domnul Marga spune că România educată îi subestimează pe români. Eu cred că are și nu are dreptate.
    Când citești ce debitează acești Rict de proști, Darius și gașca lor, îți dai seama că este chiar așa – există români care au nevoie de educația lui johannis, barna, csolos, orban, cîțu, făsui, ghinea etc. Ar trebui ca cei cu rict să treacă toată ziua pe la acea școală și pe la dascălii ei. Oricum la acea educație au cam rămas. Că tot aduce vorba de pcr, părinții mei erau în pcr – mulți oameni pregătiți și destonici erau. Păi, cu pcr, Rict de prost și Darius ar fi fost eventual paznici la bold.
    Domnul Marga are dreptate să presupună că ignoranța unora nu are leac și că oamenii cu capul pe umeri și cu realizări nu trebuie să-i bage în seamă. Cum s-a mai spus, cu proștii nici Dumnezeu nu reușește. Da fapt aici suntem în țară cu acești inși care nu înțeleg cât de jos sunt, dar se agită.

  73. O turmă de maidanezi pseudointelectuali, dați din cozi pentru că știți adunări și scăderi de clasa a treia. Dacă va dau o ecuație de liceu vă uitați că la stele. Nu am competitori printre voi. Oricare dintre voi are dreptul la opinie. Eu m-am exprimat argumentat, subiect închis. Vai de nepoții noștri. Vad cum toți inginerii din deal și din vale ies cu fasolea la vânzare în sprijinul turnatorilor la securitate deghizați în mari filozofi și calcă cu bocancii bolșevici opțiunile progresiste, cu asa zise ghicitori si poezii de doi lei. Nu suportați gândirea avansata a celor care postează cu argumente și bine documentat ca mine. Rușine ciuma roșie.

  74. „observator”, orbirea dogmatica te-a impins in prostie si fanatism!!! Aproape toate dedesupturile diversioniste ale Securitatii sunt dezvaluite si explicate de mine, cel pa care l-ati declarat dusmanul nr 1 al politrucilor…Sunteti o adunatura infama de dusmani ai Romaniei care impiedicati aici, impreuna cu Idolul vostru, identificarea criminalilor
    care distrug de 75 de ani aceasta tara, preferand sa incriminati indivizii si nu sistemul care i-a creat si ii protejeaza cat timp sunt loiali si executa precis ordinele…Sustineti ca ENGIE nu e bolsevica-rasputinista, dar nu va intrebati pe ce motiv i-a ordonat distinsului procuror german partricipant la „concurs” sa renunte, la fel si acela francez la ordinul lui Macaron pentru a ramane singura OTREAPA SECURISTA din neam de procuror securist-ceausist, KoiveSSy? Nu-i asa ca nu aveti replica, Tica-losilor? Toate dezvaluirile despre crimele Securitatii i-au lasat reci
    pe COLHOZNICII/COMISARII SOVIETICI de la Bruexelles, la fel pe „ambasadorii ILEGALI” cum v-am demonstrat in privinta
    acelora americani, olandezi, francezi si germani!!! Astia nu sunt bolsevici pentru ca nu sunt „evrei”? Romania trebuia
    sanctionata pentru SECURISM, nu pentru ca exista voci care condamna SECURISMUL!!!

  75. Te consolezi vizibil cu vorbe goale, mă Darius, căci nu ai de fapt ceva de spus. Numai din ecuații nu poți fii gânditor, cum crezi. Mai trebe cultură din greu. Cum te prezinți, nu este pericol la tine, fii liniștit! Vegetezi pe aici ca să te afli în treabă, cu simbrie de instrument. Fă examinarea vorbelor tale goale și constată, dacă ai simțuri treze, că nu debitezi decât clișee despre epoci și oamenii la înălțimea cărora nu ai cum să fii. Și sigur nu vei fi. Din suficiență, necitit, necugetat, prostie multiplă, nu are ce ieși. Fiindcă te consolezi cu vorbe goale, pe care le debitezi și le înghiți cu zgomot, ca să te știe cineva, poftă bună!

  76. Nici nu-i de mirare, băieți de pripas, că ajungeți la „ciuma roșie” a lui Joseph Goebbels. Bravo Dariuse că o spui cu subiect și predicat! Trebuie notat și trecut în analele prostiei de azi! Măcar să nu vă tot mișcați în jurul cozii! Se vede că nu sunteți în stare de vreo cultură, decât mîna pe pistol (sau bâtă sau miliție etc. la voi!) a vestitului propagandist al nazismului.
    Numai că sărăcia voastră de minte nu ar trebui să vă îndemne să ignorați (deși ignoranța vă caracterizează!) că „ciuma neagră” sau „ciuma galbenă” sau alte ciume sunt tot ciume. Faptele voastre confirmă că nu salvați țara, ci o ruinați. Ciuma voastră – cu ce furați, cu ce distrugeți în România de azi, cu ce împiedicați – este, fiți siguri, băieți ai prostiei, tot ciumă. Chiar mai distrugătoare decât „ciuma roșie”.

  77. Am făcut referire despre învățământul din Finlanda, acum ar trebui sa va aduc la cunoștință ( mulți dintre d-voastra poate știți)despre învățământul din Estonia. Cum a ajuns o tara ex-sovietica și săracă la cele mai bune rezultate din Europa? Cum a ajuns Estonia sa se transforme? Dacă facem o paralela cu România, unde comuniștii și securiștii s-au perindat la guvernare cu aceleași metehne…Cum sa te transformi intr-o tara europeana? Estonia a reușit sa introducă tehnologia în societate, pe când noi ne chinuim și acum cu birocrația, hârtiile și suntem plimbați de la o instituție la alta. Datorita tehnologiei exista E-stonia, e-taxe, e-sanatate, e-politie, e-alegeri…Dacă în 30 de ani nu am fost în stare sa avem un sistem de învățământ performant, măcar sa copiem tarile care au avut reușite. Dar, pentru asta ,ar trebui ca politicienii și profesorii sa poată.

  78. „Demetrescu”, pe unde-ti faci veacul cand se dezlantuie aici legionarii „Humoroidului” carei fac responsabili pe evrei
    de MARXISM/BOLSEVISM, ceea ce pe cale de consecinta inseamna in mintile lor bolnave ca „evreii ar fi ciuma rosie”? Iar ca sustinatori ai Garzii de Fier si ai CRIMINALULUI CONTRA UMANITATII Antonescu, prietenul lui Hitler care i-a pus la picioare Romania, gardistii seku sunt si admiratorii lui Goebbels!!! Ce nu vrea „darius” sa recunoasca, el insusi e un CIUMAT ROSU, stalinist-rasputinist, baso-yoha-nist…

  79. Charlie, articolul ”Falsele procese ale Grupului Etnic German” semnat de Octavian Știreanu, nu este de nasul tău?
    Îți depășești cumva atribuțiile?
    Sau te-a ”lătrat” Dulăul din mintea ta pusă pe moațe?
    Comentează despre ”Rădăcile răului și ale mediocrității” de Cornel Nistorescu, e loc să ne spui ce crezi, sau e o temă colaterală, azi ai temă să-l carotezi pe Andrei Marga?
    Mergi acolo, comentează, provoacă, citește și ia lecții, notițe, ai de la cine!

  80. Tot un fel de educație , dar mai altfel :
    „Până la 30 mai, peste 245.000 de persoane au răspuns la chestionare privind efectele secundare după ce au făcut prima doză de vaccin Pfizer și peste 140.000 de persoane au răspuns după doza a doua.

    Aproape două treimi dintre cei chestionați nu au raportat reacții după prima doză, iar 40% nu au raportat reacții după a doua doză. Efectele secundare cele mai frecvente au inclus dureri de cap, dureri musculare și oboseală, în special după a doua doză.

    Efectele secundare au apărut de obicei în primele 24-48 de ore după vaccinare. Potrivit AusVaxSafety, acestea durează de obicei între două până la trei zile. Aproape toți cei care au avut reacții adverse revin la o stare bună la o săptămână după vaccinare.

    Reacțiile alergice
    După vaccinul Pfizer, mulți au suferit anafilaxii. În general, se estimează că anafilaxia apare la aproximativ cinci persoane pe milion de doze de vaccin Pfizer administrat. Anafilaxia are loc aproape întotdeauna în primele 15 minute până la jumătate de oră după vaccinare.

    Anafilaxia este ușor tratată cu o injecție cu adrenalină, efectuată de către personalul medical din centrele de vaccinare, iar persoanele se recuperează rapid.

    Recent, au existat rapoarte, în special din Statele Unite și Israel, despre apariția miocarditei (inflamație cardiacă) și pericarditei (inflamație a mucoasei inimii) după vaccinul Pfizer.

    Cu toate acestea, nu a fost stabilită nicio legătură cauzală între vaccin și miocardită. O serie de studii în curs de desfășurare în țări precum Israel, Regatul Unit și Statele Unite caută să vadă dacă există o legătură între miocardită și vaccinul Pfizer.”

    P.S. E de noaptea minții să susții senin, dar criminal că „nu a fost stabilită nicio legătură cauzală între vaccin și miocardită.” !!!!!

  81. Ați reflectat la ciudatele evenimente din ultimele 15 luni?

    V-ați întrebat de ce atât de multe țări au adoptat aceleași politici care nu au mai fost folosite niciodată și care nu au nici un fundament științific?

    V-ați întrebat de ce anumite medicamente și terapii eficiente care salvează vieți au fost suprimate în mod activ și agresiv?

    V-ați întrebat de ce oameni de știință, virusologi și epidemiologi de renume mondial au fost interziși pe Twitter și eliminați de pe Facebook?

    Este foarte greu să privești retrospectiv la evenimentele ultimelor 15 luni și să nu bănuiești că povestea Covid este mai complexă decât pare; că, în timp ce infecția ucide, de fapt virusul poate fi folosit pentru a promova o agendă politică despre care știm foarte puțin.

    Chiar și așa, există lucruri de care putem fi destul de siguri, cum ar fi faptul că toată teama și isteria au fost manipulate în mod suspect pentru a promova vaccinarea universală. De fapt, responsabilii de această operațiune Covid au declarat în mod deschis că scopul lor este de a vaccina „toate cele 7 miliarde de oameni” de pe planetă.

    Și, dacă este așa, putem presupune fără probleme că o mare parte din isterie a fost exagerată pentru a se atinge obiectivul declarat. Și, cu siguranță, nu sunt singurul care crede asta. Mai este și Dr. Peter McCullough, specialist în medicină internă și cardiolog cu experiență. Iată cum rezumă el situația într-un interviu recent, disponibil pe Rumble (pentru că pe YouTube ar fi fost imediat cenzurat):

    „Cred că toată această pandemie, de la început, a fost despre vaccin. Toate drumurile duc la vaccin. În Asia de Sud-Est și în Europa se pregătește terenul pentru vaccinarea obligatorie. Atât de mult își doresc cei interesați vaccinarea”.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.