APIA avertizează: Piața auto din România în criză

Restabilirea atractivității vehiculelor electrice: APIA recomandă readucerea Programului Rabla 2025 pe o traiectorie eficientă, pentru a sprijini achiziția de vehicule electrice

APIA avertizează: Piața auto din România în criză

Restabilirea atractivității vehiculelor electrice: APIA recomandă readucerea Programului Rabla 2025 pe o traiectorie eficientă, pentru a sprijini achiziția de vehicule electrice

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) atrage atenția asupra evoluțiilor îngrijorătoare din piața auto din România, înregistrate în primele 10 luni ale anului 2024, cu impact semnificativ asupra industriei auto, mediului și sănătății publice. APIA avertizează că trendurile actuale sugerează o direcție greșită pentru viitorul sectorului auto din România, iar măsurile corecte trebuie implementate rapid pentru a asigura sustenabilitatea și conformitatea cu obiectivele europene de mediu.

Conform analizei APIA, înmatriculările de autoturisme rulate au înregistrat o creștere alarmantă de 10,73% în perioada ianuarie-octombrie 2024, ajungând la 282.352 de unități. Aceste vehicule rulate reprezintă 69% din totalul pieței auto din România, ceea ce evidențiază o dependență tot mai mare de autoturismele mai vechi. Mai grav este faptul că 65% dintre aceste autoturisme au o vârstă mai mare de 10 ani, ceea ce generează preocupări majore legate de poluarea aerului și siguranța rutieră.

În paralel, înmatriculările de autoturisme noi au avut o creștere modestă de doar 3,6%, totalizând 125.400 de unități în aceeași perioadă. Deși această creștere este un semn pozitiv, APIA subliniază că nu este suficientă pentru a contracara efectele negative ale importurilor de autoturisme rulate. În plus, sectorul vehiculelor electrice noi a înregistrat o scădere severă de 33,6%, o diferență semnificativă față de scăderea moderată de 4,9% înregistrată la nivel european. APIA consideră că acest declin sever este rezultatul reducerii bruște a valorii subvențiilor acordate prin Programul Rabla Plus, ceea ce a dus la scăderea interesului pentru achiziționarea de vehicule electrice noi.

„Creșterea alarmantă a importurilor de autoturisme rulate și scăderea vânzărilor de vehicule electrice noi reprezintă o direcție greșită pentru România. Reducerea subvențiilor pentru mașinile electrice este o eroare, iar 2025 va fi un an crucial pentru piața auto. Noii decidenți politici trebuie să adopte măsuri rapide și eficiente pentru a sprijini tranziția către mobilitatea sustenabilă și pentru a alinia piața auto locală la obiectivele europene de mediu”, a declarat Dan Vardie, Președintele APIA.

Propuneri APIA pentru sprijinirea industriei auto din România
În fața acestor provocări, APIA a transmis autorităților o serie de propuneri pentru susținerea industriei auto și remedierea situației actuale:

1. Restabilirea atractivității vehiculelor electrice: APIA recomandă readucerea Programului Rabla 2025 pe o traiectorie eficientă, pentru a sprijini achiziția de vehicule electrice și a sprijini tranziția către un parc auto mai curat și mai sigur.

2. Dezvoltarea infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice: APIA propune crearea unei Comisii Interministeriale care să elaboreze o strategie coerentă pentru extinderea rețelei de stații de încărcare și accelerarea procesului de implementare a acesteia.

3. Politici fiscale echitabile: APIA susține implementarea unor politici fiscale care să sprijine decarbonizarea sectorului auto, dar fără a penaliza disproporționat anumite segmente de consumatori. Ajustarea taxelor auto ar trebui să încurajeze achiziția de vehicule ecologice, fără a afecta negativ anumite categorii sociale.

4. Campanii de informare și educare a consumatorilor: APIA propune desfășurarea unor campanii publice pentru a educa populația cu privire la beneficiile adoptării vehiculelor ecologice și impactul pozitiv al acestora asupra sănătății publice și a siguranței rutiere.

Distribuie articolul pe:

10 comentarii

  1. E o mare măgărie și hoție pe față ‘programul Rabla’, adică subvenționarea de către stat a cumpărătorilor, vînzătorilor și a fabricanților de mașini, din bani de la buget. Statul, practic ia din banii tuturor și dă la unii-puțini, un fel de haiducie pe invers, că tot e la modă. Cine are bani și vrea să își cumpere mașină nouâ, primește și o pomană-cadou de la stat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.