APIA avertizează: Piața auto din România în criză

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) atrage atenția asupra evoluțiilor îngrijorătoare din piața auto din România, înregistrate în primele 10 luni ale anului 2024, cu impact semnificativ asupra industriei auto, mediului și sănătății publice. APIA avertizează că trendurile actuale sugerează o direcție greșită pentru viitorul sectorului auto din România, iar măsurile corecte trebuie implementate rapid pentru a asigura sustenabilitatea și conformitatea cu obiectivele europene de mediu.

Conform analizei APIA, înmatriculările de autoturisme rulate au înregistrat o creștere alarmantă de 10,73% în perioada ianuarie-octombrie 2024, ajungând la 282.352 de unități. Aceste vehicule rulate reprezintă 69% din totalul pieței auto din România, ceea ce evidențiază o dependență tot mai mare de autoturismele mai vechi. Mai grav este faptul că 65% dintre aceste autoturisme au o vârstă mai mare de 10 ani, ceea ce generează preocupări majore legate de poluarea aerului și siguranța rutieră.

În paralel, înmatriculările de autoturisme noi au avut o creștere modestă de doar 3,6%, totalizând 125.400 de unități în aceeași perioadă. Deși această creștere este un semn pozitiv, APIA subliniază că nu este suficientă pentru a contracara efectele negative ale importurilor de autoturisme rulate. În plus, sectorul vehiculelor electrice noi a înregistrat o scădere severă de 33,6%, o diferență semnificativă față de scăderea moderată de 4,9% înregistrată la nivel european. APIA consideră că acest declin sever este rezultatul reducerii bruște a valorii subvențiilor acordate prin Programul Rabla Plus, ceea ce a dus la scăderea interesului pentru achiziționarea de vehicule electrice noi.

„Creșterea alarmantă a importurilor de autoturisme rulate și scăderea vânzărilor de vehicule electrice noi reprezintă o direcție greșită pentru România. Reducerea subvențiilor pentru mașinile electrice este o eroare, iar 2025 va fi un an crucial pentru piața auto. Noii decidenți politici trebuie să adopte măsuri rapide și eficiente pentru a sprijini tranziția către mobilitatea sustenabilă și pentru a alinia piața auto locală la obiectivele europene de mediu”, a declarat Dan Vardie, Președintele APIA.

Propuneri APIA pentru sprijinirea industriei auto din România
În fața acestor provocări, APIA a transmis autorităților o serie de propuneri pentru susținerea industriei auto și remedierea situației actuale:

1. Restabilirea atractivității vehiculelor electrice: APIA recomandă readucerea Programului Rabla 2025 pe o traiectorie eficientă, pentru a sprijini achiziția de vehicule electrice și a sprijini tranziția către un parc auto mai curat și mai sigur.

2. Dezvoltarea infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice: APIA propune crearea unei Comisii Interministeriale care să elaboreze o strategie coerentă pentru extinderea rețelei de stații de încărcare și accelerarea procesului de implementare a acesteia.

3. Politici fiscale echitabile: APIA susține implementarea unor politici fiscale care să sprijine decarbonizarea sectorului auto, dar fără a penaliza disproporționat anumite segmente de consumatori. Ajustarea taxelor auto ar trebui să încurajeze achiziția de vehicule ecologice, fără a afecta negativ anumite categorii sociale.

4. Campanii de informare și educare a consumatorilor: APIA propune desfășurarea unor campanii publice pentru a educa populația cu privire la beneficiile adoptării vehiculelor ecologice și impactul pozitiv al acestora asupra sănătății publice și a siguranței rutiere.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4951 Articole
Author

10 Comentarii

  1. Ehee, i-a auzi, vreau si eu Popescu, Vasile, Ionescu subventie sa-mi renovez Casa, apartamentul, casa de vacanta ? De ce nu se poate decat pentru familia Porsche, sau pentru patronii si copii lor de la BMW, Mercedes………… !!!

  2. Bah, afacerea mirositoare cu buleftricele e cam moarta si cu curu-n usa prin Oiropa. Mai tine doar prin China si eventual unde se duc chinezii sa faca infrastructura de la zero. UE e atat de sustenabila, ca stam toti precum cartile pe raft. Cand o cadea prima, o sa lesinam cu totii. Tocmai s-a anuntat ca Franta e noua Grecie din 2008. Anglea e ocupata cu hartia igienica reciclabila, la nemti VW si restul tusesc de-si varsa plamanii, iar noi, suntem in buda, buda e-n pom si pomu’ e-n aer.

  3. Ha, ha! Dom’ Vardie suje di mult di la țâța lu’ Soros ș-a UE! Aista-i usericiu di serviciu în domeniu auto… Ce nu vria iel să ne zâcă-i că UiE i-o obligat pi producătorii auto să scuață dân gama di motuară pi ieli Dizăl (iel mai bun igzemplu Dacia car’ o scos di pi Dustăr motoru’ dizăl, iel mai bun motor car’ l-o avut Dacia) ș-apăi ni vân gogoșh c-o scăzut ceriria pintru ieli..Mereț’ la SixtSH ș’ videț’ că tot ci-o fo’ cu motor dizăl s-o vândut, jeme curtia di benzinară și nij-o tr’abă…Stelantis (Fiat mai ezact) ca să nu să ducă-n cap o reintrodus dizălu’ pi Fiat Tipo, o mașână estraordinară, pi bani puțâni, pintru uamini onești, obisnuiț’!…
    P.S. Să vând mașini mai vechi de 10 ani pintru simplu fapt că-s mai buni, mai fiabile, n-au atâta ilectronică…

  4. au inceput sa rugineasca masinile nemtesti in parcarile fabricilor ca numai prostii mai vor EV-uri, si fara subventii de minim 50% preturile sunt prohibitive… chiar si cu 50% subventie costa dublu cat o chinezarie. „Producatorii” au inceput sa faca masini proaste, si vrajeala cu „ecologia” si motoarele mici e ca sa nu mai fie fiabile, sa trebuiasca sa o casezi la 6-7 ani sa iei alta noua. Solutia lor ca sa vanda masini, e sa le taxeze pe alea vechi… in conditiile in care niste studii arata ca o masina electrica devine economica si ecologica abia dupa 10 ani de exploatare… ori succesuri sa te tina bateria atata timp.

  5. Voi ați vrut-o! Degringolada va continua. Fără impozite, fără taxe, trotineta va lua locul autoturismelor…

  6. Aha…Apia….astia faceau legi,impuneau romanilor taxe de inmatriculare…acum o ard cu poluarea…pacat ca lumea nu e trezita,sa-i alerge cu furci si topoare…

  7. ‘Ai bre, cătați-vă in alt loc de muncă unde nu trebuie sa vă forțați așa mult să mințiți.Deunăzi a murit o femeie cu copil mic arși de vii într-o electrică care n-a mai vrut să deblocheze ușile după ce a luat foc. Service zero, preț/km la cost de cocaină, care scade după 300.000 taman când creste din nou când schimbi bateria.Vehicul curat pe naiba.Poluare de șpe ori mai mare ca un diesel, fie el și fără catalizator, preț curent subvenționat de proști.Deplasați palmipedul că se oxidează legătura flexibilă din piese toroidale.Masina, bombă pe roți,încărcată de termocentrală la eficiență de max 25-30%, ecologică! Poate în fazele REM ale odihnei voastre profunde…

  8. E o mare măgărie și hoție pe față ‘programul Rabla’, adică subvenționarea de către stat a cumpărătorilor, vînzătorilor și a fabricanților de mașini, din bani de la buget. Statul, practic ia din banii tuturor și dă la unii-puțini, un fel de haiducie pe invers, că tot e la modă. Cine are bani și vrea să își cumpere mașină nouâ, primește și o pomană-cadou de la stat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.