Arhitecţi români creatori de patrimoniu cultural

La Institutul Cultural Român din Bucureşti a avut loc vernisajul expoziţiei Arhitecţi români creatori de patrimoniu cultural 1869-1989 – etapa a III-a, organizată de Institutul Cultural Român şi Uniunea Arhitecţilor din România.

Proiectul prezintă cele mai importante opere de arhitectură edificate în peste 120 de ani de activitate profesională recunoscută, de la prima operă semnată de un arhitect român în 1869 până la revoluţia din decembrie 1989.

„Expoziţia îşi propune punerea în valoare a patrimoniului arhitectural ca axă majoră de dezvoltare culturală şi subliniază, totodată, contribuţia arhitecturii la coagularea spiritului comunitar şi la dezvoltarea identităţii naţionale. Conceptul acestei expoziţii este evidenţierea evoluţiei temporale constante şi de calitate a spaţiului construit românesc, dincolo de vicisitudinile istoriei, războaie mondiale, schimbare de regimuri politice, crize financiare sau economice”, a afirmat prof.dr.arh. Cristina Olga Gociman.

Etapa a III-a de studiu completează cu încă 37 de panouri cercetarea anterioară prezentată în etapa I şi etapa a II-a, care a cuprins 137 de opere de arhitectură. Astfel, proiectul totalizează, în acest moment, 174 dintre cele mai reprezentative creaţii ale arhitecţilor români.

Din perioada antebelică sunt prezentate 14 lucrări, printre care arh. Felix Xenopol – Pasajul Macca-Villacrosse, o intervenţie urbană remarcabilă; arh. Ion Mincu cu lucrări foarte diferite: o locuinţă – Casa Robescu, o instituţie – Palatul Administrativ – Covurlui din Galaţi şi o vastă colecţie de lucrări funerare – cavouri în Cimitirul Bellu.

Opere în registru eclectic – arh. Nicolae Mihăescu – Casa Miţa Biciclista, arh. Dumitru Maimarolu – Palatul Camerei Deputaţilor, alături de opere ilustrative ale curentului neoromânesc, precum Palatul de Justiţie din Galaţi – arh. Grigore Cerchez – susţin dialogul stilistic al epocii.

Modernismul românesc este ilustrat de arh. State BalosinImobilul Wilson sau arh. Duiliu MarcuPalatul Consiliului de Miniştri din Bucureşti. Mausoleul de la Mărăşeşti, de arh. George Cristinel şi arh. Constantin Pomponiu, şi spaţii de cult ortodoxe, precum Catedrala din Cluj, de aceiaşi autori, dau seamă de preocuparea pentru celebrarea marilor evenimente ale devenirii naţionale. Clădirea Gării de Nord, arh. Victor Ştefănescu, este un exemplu remarcabil de art deco.

Lucrările postbelice, din perioada 1949-1989, în număr de 23, demonstrează profesionalismul arhitecţilor români. Se remarcă Extinderea Academiei de Studii Economice Bucureşti – arh. Cleopatra Alifanti; Televiziunea Română – arh. Tiberiu Ricci; Institutul Politehnic Bucureşti – arh. Octav Doicescu.

Lucrările metroului au lansat o puternică provocare pentru arhitecţi, privind spaţiul staţiilor, realizări pentru care au primit Premiul Academiei Române.

Sunt prezentate şi două opere de arhitectură realizate în străinătate: Palatul Parlamentului Khartoum din Republica Sudan – arh. Cezar Lăzărescu şi Locuinţe înşiruite Parc Quesnel Montreal, Quebec, Canada – arh. Sergiu Hanganu.

Lucrările colectivului de tineri asistenţi universitari pentru dezvoltarea unor funcţiuni specifice ale studenţilor din perioada anilor ‘80 încheie prezentarea: arh. Emil Barbu Popescu / arh. Petre CiutaStudent Parc Complex studenţesc Tei, Bucureşti; Casa ştiinţei şi tehnicii pentru tineret Slatina, alături de arh. Ştefan Dorin; arh. Ştefan LunguCasa ştiinţei şi tehnicii pentru tineret, Râmnicu-Vâlcea.

Proiectul este o cercetare în derulare care urmăreşte evidenţierea aportului arhitecturii şi arhitecţilor la crearea patrimoniului naţional, componentă a patrimoniului european.

Expoziţia poate fi vizitată până la 20 noiembrie 2014.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.