“Art Basel”, cel mai bun barometru al pieţei de artă

Numeroase expoziţii, opere extraordinare, sculpturi, picturi sau fotografii… la această a 49-a ediţie a Art Basel, desfăşurată între 14 şi 17 iunie.

După vânzările-record de la New York şi Paris, premisele sunt la un standard ridicat, în timp ce lumea artei se pregăteşte să se angajeze în marele Târg instalat în Messeplatz a oraşului elveţian.

Un mare număr de artişti, printre care maeştrii artei moderne, dar şi tinerii ultimei generaţii pe cale de afirmare, expune în diferitele secţiunii ale expoziţiei. Vizitatorii pot admira artă de calitate şi se pot relaxa datorită unui program paralel de teatru şi nu numai. Art Basel este locul de întâlnire a lumii mondiale a artei: colecţionari, negustori de artă, artişti, conservatori de muzee şi iubitori de artă. Toţi vin să descopere capodopere ale artei moderne şi contemporane, dar şi noii artişti a căror cotă este în creştere.

Târgul se laudă într-adevăr cu o selecţie riguroasă, care oferă vizitatorilor o experienţă de calitate. El primeşte în mod regulat peste 1.000 de candidaturi din care reţine în jur de 300 de galerii. În acest an, sunt reunite la Basel 290 dintre cele mai bune galerii din lume şi sunt etalate operele a mai mult de 4.000 de artişti.

Târgul din Basel există din 1970, fiind unul dintre cele mai vechi. Co-fondată de trei galerişti din Basel, Ernst Beyeler, Trudl Bruckner şi Balz Hilt, prima expoziţie era intitulată “ART” şi regrupa 90 de galerii din 10 ţări. Târgul s-a dezvoltat rapid şi după numai 5 ani număra deja 300 de expozanţi.

Acum, manifestarea este din ce în ce mai ambiţioasă şi deschisă unor noi orizonturi. Să amintim că, în 2002, a fost lansat Art Basel Miami Beach, iar în 2013, Art Basel Hong Kong.

La actuala ediţie, Art Basel este împărţit în mai multe sectoare. Cel mai mare este cel al Galeriilor, constituit din 226 de expozanţi care prezintă artă modernă şi contemporană din toate domeniile: pictură, desen, fotografie, sculptură, instalaţii şi chiar video şi artă digitală.

Sectorul Feature include proiecte ale unor artişti de renume, reprezentând un larg evantai de culturi, generaţii şi stiluri. Pot fi descoperite prezentări solo, juxtapuneri de artişti şi expoziţii tematice. Expoziţia şi parcursul sunt concepute de galeriile care îi reprezintă pe artişti. Publicul se va putea întâlni cu creaţiile semnate de Alex Katz, Irving Penn, Gerhard Richter, Rachel Whiteread, Helen Chadwick şi mulţi alţi creatori care au contribuit la scrierea istoriei artei.

O parte va fi rezervată galeriilor specializate în creaţia editorială, care lucrează cu artişti cunoscuţi. Vor putea fi descoperite aici publicaţii rare.

În sectorul Statements sunt puşi în lumină tinerii artişti. Vor fi prezentate proiecte individuale ale unor artişti pe cale de afirmare, consideraţi eligibili pentru Art Prize Basel. O parte este destinată proiectelor artistice care nu pot fi prezentate în standuri: sculpturi şi picturi monumentale, mari instalaţii şi performance-uri.

S-ar putea spune că acum, cu numai 2 zile înaintea deschiderii Târgului, lumea artei se află la starting-blocks gata să alerge în micul oraş elveţian pentru a trăi o săptămână nebună de artă. În 2017, la Basel au fost 95.000 de vizitatori. Organizatorii sunt convinşi că această ediţie nu va atrage un număr mai mic de oameni în Messeplatz.

Reflex al puterii financiare a fiecărei naţiuni, Art Basel este cel mai mare joc de şah al pieţei de artă. El concentrează actorii majori, inclusiv marii sponsori, mărcile de lux, de orlogerie, de asigurări care profită de această formidabilă vitrină.

În aproape 50 de ani, Art Basel a reuşit să concentreze toate superlativele. A devenit Târgul numărul 1 sub conducerea directorilor lui, Lorenzo Rudolf, apoi Sam Keller, care conduce acum Fundaţia Beyeler, urmat de Marc Spiegler care a ştiut să profite de mondializarea pieţei de artă.

Art Basel este în zilele noastre un cvasi-monopol, cu o marcă ce s-a implantat în Europa, înainte de a-şi construi propriul imperiu în America şi în China, deţinând astfel cele trei locuri strategice ale afacerilor în domeniu.

Alte manifestări, ca Tefaf de la Maastricht şi mai recent de la New York, aflat la cea de a doua ediţie, Frieze din Londra şi New York sau Fiac din Paris încercă să concureze, dar nu pot rivaliza cu gigantismul, internaţionalismul şi profesionalismul de la Art Basel.

Toate galeriile vor să participe la el, lista se lungeşte de la un an la altul. Dacă nu eşti ales, nu este un semn bun pentru colecţionari. După ultimul raport al UBS Art Basel, târgurile reprezintă până la 46% din cifra de afaceri a galeriilor. Pentru Basel, negustorii de artă îşi păstrează cele mai bune piese, cele mai noi şi, în consecinţă, cele mai scumpe. Ei trebuie să prezinte un stand care să corespundă prin calitatea operelor rigorii propunerilor.

Unii, cum ar fi Tornabuoni Art, împing competiţia până la limită. După ce a creat anul trecut un eveniment cu Fontana şi lucrările sale Fine di Dio, ovoide monumentale monocrome, de data aceasta îl celebrează pe Alberto Burri cu 8 opere de culoare neagră, transparentă şi roşie, create între 1962 şi 1965.

Pentru a omagia acest star italian de după război, Galeria a publicat un catalog, sub direcţia lui Bruno Corà, preşedintele Fundaţiei Palazzo Albizzini Collezione Burri, aflată în oraşul natal al artistului, Città di Castello, în Umbria. Este primul capitol al redescoperirii acestei stele ce urcă pe firmamentul pieţei de artă, înaintea unei expoziţii în cadrul Bienalei de la Veneţia din 2019.

Gigantismul Art Basel sperie. El a început, de altfel, să-i obosească pe unii colecţionari. O hală imensă regrupează pe două etaje 290 de galerii din 35 de ţări, alese pe sprânceană. Se întâlnesc cele mai importante direcţii internaţionale.

Chiar alături, o altă sală găzduieşte instalaţii la scară mare cum nu se mai întâlnesc în altă parte.

Ieri au fost deschise pentru categoria VIP 47 de galerii. Au fost prezenţi curtieri, consilieri, colecţionari, profesionişti din domeniul artei.

Nu mai puţin de 71 de proiecte au fost selecţionate pentru Unlimited de către Gianni Jetzer, curator de la Hirschorn Museum din Washington. Merită vizionate creaţiile lui Douglas Gordon nou intrat în Galeria Kamel Mennour, Matthew Barney, etalate la Saddie Coles, Gladstone Gallery şi Regen project, Robert Longo la Thaddaeus Ropac, Carlos Cruz-Diez (Raquel Arnaud), Lee Ufan (Pace Gallery).

Şi desigur, Daniel Buren la Galeria Continua.

La Basel deciziile se iau rapid. Standurile îşi schimbă etalarea în fiecare zi. Piesele muzeale sunt vândute adesea în primele ore şi trebuie altele pentru cei care nu pot veni înainte de weekend.

Presiunea este imensă chiar înainte de deschiderea porţilor. De altfel, mai multe piese s-au vândut chiar înaintea vernisajului. De exemplu, Galeria White Cube din Londra anunţă “vândut” pentru Georg Baselitz, Tracey Emin, Cerith Wyn Evans sau Damien Hirst.

Galeria care l-a “adoptat” pe vietnamezul Dahn Vo, celebrat ultima oară la Guggenheim din New York şi prezentat acum de CAPC din Bordeaux, a creat un eveniment cu artistul din Chicago, Theaster Gates, de 45 de ani, care are o expoziţie la Kunstmuseum din Basel până în 21 octombrie, ce va fi itinerată apoi la muzeele din Hanovra şi München. Imaginile sale din seria The Madonnas sunt oferite la 150.000 de dolari.

După prezentarea panoramică, spicuim câteva dintre expoziţiile de cel mai mare interes de la Basel.

Kunstmuseum prezintă, aşa cum aminteam, o stilată expoziţie Theaster Gates, sub titlul  Black Madonna. Ea prilejuieşte o analiză din punct de vedere religios, estetic şi chiar metaforic a temei Black Madonna. Pe lângă faptul că lucrările au fost create în cea mai mare parte pentru această ocazie, Theaster Gates provoacă la un dialog grafica politico-socială şi culturală.

La Kunsthalle, este etalată instalaţia Isolator, creată în 2016 de Raphaela Vogel. Expus prima data la Basel este şi neozeelandezul Luke Willis Thompson, care foloseşte limbajul video şi vocabularul instalaţiilor pentru a aprofunda subiecte de mare actualitate, cum ar fi conţinutul unui discurs politic.

Kunsthaus Baselland găzduieşte debutul artistei Rossella Biscotti într-o instituţie elveţiană. The City reuneşte seria omonimă de lucrări video realizate de artista din Molfetta în site-ul arheologic Çatalhöyük, de la Konya, în Turcia. O imagine privind relaţiile comunităţii neolitice care a construit primul organism urban cunoscut până acum de arheologi.

Duo-ul elveţian Gerda Steiner & Jörg Lenzlinger marchează cei 25 de ani de carieră cu o expoziţie antologică. Too early to panic  este structurată ca un labirint spaţio-temporal care împlică publicul într-un parcurs prin instalaţii concepute de cei doi, între natură, biodiversitate şi lumi artificiale.

Într-un cu totul alt registru, personala fotografei indiene Gauri Gill prezintă la Basilea două serii inspirate de Notes from the Desert, realizate în deşertul din vestul  Rajasthan-ului.

Spaţiul Institutului de Artă este destinat creativităţii contemporane. Protagonistă este spaniola Teresa Solar cu opere în jurul temei orizontului văzut prin intermediul unui proiect de istalaţii care ocupă întregul ambient şi capătă aspectul unui element acvatic.

De neratat Contrapposto Studies de Bruce Nauman, la Schaulager, o retrospectivă cu lucrări realizate la mare distanţă de eveniment. Video-uri, sculpturi, desene, fotografii şi instalaţii sunt etalate într-o expoziţie care prezintă pentru prima dată video-ul 3D Contrapposto Split şi semnează debutul european al recentului Contrapposto Studies, i through vii.

O instalaţie site specific este semnată de Rafael Lozano-Hemmer pentru Augusta Raurica, teatrul antic roman de la est de Basilea. Piesa este expusă la Haus der Elektronischen Künste. Artistul mexican a conceput un sistem audio-video care împrăştie cuvintele pronunţate de public folosind microfonul aflat în centrul teatrului. Pe lângă faptul că acestea sunt reproduse în timp real de 120 de difuzoare dispuse de-a lungul gradenelor, sunetele se traduc în cercuri luminoase ce iradiază deasupra tribunelor.

În sfârşit, o frumoasă expoziţie dedicată de Fundaţia Beyeler dialogului dintre Alberto Giacometti şi Francis Bacon, aflat pentru prima data în centrul unei expoziţii care îi prezintă pe amândoi.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.