Arta asiatică, din ce în ce mai căutată şi apreciată

Noile tendinţe ale pieţei de artă: coralul roşu

Intensitatea culorii, calitatea intarsiilor, originalitatea subiectului şi calitatea materialelor sunt factori care determină cotaţiile sculpturilor chinezeşti din coral roşu din secolele XIX şi XX, din ce în ce mai căutate de orientali, care umblă în întreaga lume pentru a le cumpăra.

Încercaţi să puneţi un pachet de ţigări Marlboro lângă un un obiect în coral. Confruntaţi roşul. Vedeţi ce intensitate nemaipomenită are tonalitatea coralului şi cu cât este mai roşu, cu atât are mai mare valoare. Este ceea ce fac în ultimul timp cumpărătorii chinezi când nu pot să vizioneze direct un obiect la o licitaţie din Occident, atunci când primesc fotografia obiectului şi au de confruntat cele două nuanţe de roşu. Este un truc pentru a sfida distanţa şi a cumpăra ceea ce este de valoare. De aceea chinezii cu bani cumpără aceste obiecte ce au fost răspândite prin lume în anii Chinei populare, în anii ‘50 sau ‘60.

Grup în coral roşu cu figuri sculptate, cumpărat pentru 36.000 de euro

Detaliu

Împrăştierea unei colecţii de coral provenind de la un singur colecţionar, la sfârşitul anului trecut, la licitaţia Casei “Cambi” din Genova a fost un succes. Au fost adjudecate peste 40 de loturi, dublându-şi, în cea mai mare parte, preţul de pornire. În cazul acestor opere nu se poate vorbi de falsuri. Se poate discuta despre epoca exactă a unei piese, deşi în cea mai mare parte piesele provin de la sfârşitul secolului al XIX-lea sau începutul secolului XX, rar fiind vorba de obiecte mai vechi.

Sculptură în coral cu personaje, expusă la Casa de licitaţii din Genova

Între piesele de la această licitaţie s-a remarcat o sculptură reprezentând o compoziţie cu un vas cu flori, pe o bază de fildeş, evaluată la 10.000-12.000 de euro, iar la baterea ciocanului a ajuns la 136.000 de euro. Pentru a determina preţul, în afara culorii intense şi a dimensiunilor relevante, contează meşteşugul. O altă sculptură cu “Guanyin (zeitate budistă chineză) şi tinerii”, de la începutul secolului XX, a fost vândută pentru 29.700 de euro. O altă compoziţie, reprezentând un grup în coral pe o bază de cuarţ, din secolul al XIX-lea, de 23,5 centimetri, a fost achiziţionată pentru 33.400 de euro.

Vas în coral roşu cu vegetaţie parcă brodată, cu fructe şi păsări, cumpărat pentru 135.000 de euro

Aşadar, ce determină valoarea? A face preţul semnifică, după cum spuneam, calitatea culorii şi intensitatea ei, apoi greutatea şi dimensiunea. Autorii acestor obiecte sunt de obicei anonimi şi legaţi de un concept al manufacturii în care lucrează. În cazul obiectelor de maximă calitate, artistul trebuia să incizeze numele împăratului. Apoi, pe postamentul sculpturii era notată Şcoala din care provenea, cum ar fi cea de la Beijing, marcată cu motive din flori de lotus, din fildeş, ceea ce evidenţia importanţa manufacturii. Un alt element fundamental pentru a garanta succesul vânzării era calitatea intarsiilor. Unele erau îmbinate cu metale preţioase, deosebit de elaborate. Remarcabile, o sculptură cu figura zeiţei “Guanyin”, cântărind 1725 de grame, adjudecată pentru 44.500 de euro, şi un “Guanyin pe un dragon”, pentru 54.000 de euro.

“Asia Week”, din ce în ce mai bogată

Grup în coral roşu reprezentându-l pe Saggio, pe un car tras de copii, China secolul XIX, vândut pentru 16.000 de euro

Cântăreaţa, China secolul XIX, din coral roşu, vândută pentru 40.000 de euro

Prima ediţie din 2009 a fost vizitată în Manhattan de 16 galerişti. Astăzi, la cea de a şasea ediţie, au venit 47 de expozanţi internaţionali, 5 case de licitaţii, 19 muzee cu lucrări de artă asiatică, dintre cele mai renumite în lume. Timp de 9 zile, din 14 în 23 martie, colecţionari, dealeri, curatori şi-au dat întâlnire cu arta orientală.

Grup în coral roşu reprezentând o cântăreaţă la vioară, Dinastia Qing, achiziţionată pentru 76.000 de euro

Expozanţi proveniţi din Statele Unite, Australia, Japonia, Franţa, Germania, Italia, Elveţia, Belgia şi Marea Britanie, cu obiecte de o înaltă calitate, au propus o amplă gamă de manufacturi orientale, din antichitate până azi, de artă chineză, indiană, himalayană, japoneză, coreeană şi din sud-estul Asiei, de la sculpturi la ceramici, de la ţesături la bronzuri, de la picturi la mobilier…

Sculptură în coral roşu, reprezentându-l pe Guanyin cu un vas, China secolul XIX, vândută pentru 9.000 de euro

Pancha Raksha, bronz aurit

Dezvoltarea acestei manifestări confirmă faptul că New York-ul devine una dintre pieţele importante ale lumii pentru arta orientală. Cea mai mare parte a noilor galerişti au venit în schimb cu artă asiatică contemporană. Galeria “FW” din Chicago a expus picturi, vitralii şi obiecte din metal japoneze, “Michael Goedhuis” din Londra, opere, sculpturi şi fotografii chinezeşti, “Onishi Gallery” din New York, ceramici japoneze. Galeria “Hioko” din Paris este specializată în artă indiană, “Gandhara” în artă vietnameză, himalayană şi arheologie chineză, “Kapoor Galleries” din New York, în bronzuri, picturi şi sculpturi indiene, nepaleze şi tibetane, “Asian Art Studio” din Los Angeles, în sticle din ceramică şi jaduri chinezeşti, “J.J.Lally&Co” din New York este axată pe bronzuri vechi şi fildeşuri chinezeşti.

Maitreya

Între italieni s-au evidenţiat Carlo Cristi, cu ţesături vechi şi Tanka din Asia Centrală, iar la “Dalton Somare” pot fi întâlnite capodopere ale artei indo-budiste. Capodoperele artei orientale, în special picturi, au fost vândute şi în licitaţia din 19 martie de la “Christie’s”, în timp ce, în 20 martie, au fost etalate porţelanuri şi obiecte de artă chineză.

Dansatoare din Nepal, 617.000 de dolari

“Sotheby’s” a propus, în 18 martie, o licitaţie de bronzuri rituale şi în 20 martie, una de caligrafie şi pictură clasică chineză. “Bonhams” a avut la licitaţie lucrări de artă indiană, himalayană şi din sud-estul asiatic, dar şi artă japoneză.

Vas din bronz cizelat, găsit lângă Samarkand, secolul VIII

“Metropolitan Museum” vernisează în 6 aprilie expoziţia “Ink Art, trecut şi prezent în China contemporană”, ce va fi deschisă până în 8 iunie, apoi vor urma Tibetul şi India. “Tradiţii budiste şi transformări. Înflorirea picturii în perioada Edo” va fi prezentată la “Rubin Museum of Art” până în 2 iunie, cuprinzând capodopere ale artei himalayene, sculpturi de devoţiune indiene.

Comori găsite pe Drumul Mătăsii

Pictură pe mătase din perioada Tang

La “Hermitage” din Amsterdam sunt expuse, din 1 martie, 250 de opere provenite din 13 situri arheologice din Asia Centrală, locul istoric ce lega Orientul de Occident, sub titlul “Expediţii pe Drumul Mătăsii”. Expoziţia cuprinde bronzuri, argintării, bijuterii, picturi, mătăsuri preţioase şi obiecte votive, multe provenind de la “Ermitaj” din Sankt Petersburg.

Bodishatva cu 11 feţe, Hermitage

Sunt etalate piese din vechi regiuni cu nume misterioase, precum Khara-Khoto, Noin-Ula, Sogdiana, Turfan, Battria, în trecut populate de civilizaţii de origine elenistică, persană, romană, islamică, budistă sau mongolă, astăzi subdivizate între Armenia, Iran, Afganistan, Turkmenistan, Uzbekistan, Tadjikistan, India şi China.

Mătase pictată din expoziţia Drumul Mătăsii

Drumul Mătăsii, un parcurs care până la sfârşitul Antichităţii a unit Orientul şi Occidentul, din Constantinopol în China, nu era propriu-zis un drum, ci un ansamblu de piste pe care mergeau caravanele, străbătute de negustori de artă şi aventurieri.

Caravane pe Drumul Mătăsii

Drumul Mătăsii a fost redat în 1877 de geograful german Ferdinand von Richthofen, după primele expediţii conduse de Rusia, Marea Britanie, Germania şi Japonia, care au descoperit sub nisipul şi rocile Asiei Centrale urmele anticelor civilizaţii. Începând cu secolul al II-lea î.Ch. până în epoca medievală, aceste drumuri au fost străbătute de cămile, cai, măgari, care transportau mătase, porţelanuri din China către Occident, sticlării şi ţesături din Mediterana, piei din Siberia, pietre preţioase, animale exotice din India. Schimburile comerciale erau favorizate de legăturile care existau între diferitele culturi şi religii, ce dădeau viaţă unor capodopere artistice de mare frumuseţe.

Comori pe Drumul Mătăsii de la Hermitage

Între reperele cele mai importante se remarcau picturile pe mătase Dunhuang din China occidentală, rulori pictate pe pânză din Khara-Khoto şi grandioasa frescă de 9 metri, reprezentând bătălia între divinităţi şi animale, provenind din palatul Varahksha din antica oază a Bukharei. Numeroase sunt sculpturile reprezentându-l pe Buddha, ce au fost găsite de-a lungul Drumului Mătăsii, statuete provenind din Khotan, unul dintre cele mai importante centre budiste ale regiunii, cu figuri de războinici sakya, din templele Kucha, oaze între deşertul dintre Taklamakan şi Munţii Tian Shan.

Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.