Asociaţiile asigurătorilor, tot nemulțumite – Ce reclamă

Asociaţiile asigurătorilor anunţă că nu sunt de acord cu proiectul de Hotărâre de Guvern privind îngheţarea preţurilor RCA, care încalcă legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic, ambiguu şi poate destabiliza şi mai mult piaţa.

„UNSAR (Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România – n. r.), BAAR (Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România), PIAR (Patronatul Industriei Asigurătorilor din România) au luat notă de proiectul de Hotărâre de Guvern care instituie o plafonare pe termen de 6 luni a tarifelor de primă la asigurările RCA, făcând următoarele precizări: industria nu poate fi de acord cu proiectul de HG, care încalcă în mod evident legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic şi ambiguu pe anumite aspecte, riscând să destabilizeze şi mai mult piaţa de asigurări RCA. Legislaţia trebuie modificată, dar necesită un pachet de măsuri mai amplu care să fie discutat împreună cu toate părţile direct implicate”, susţin asigurătorii, într-un comunicat transmis, joi.

Potrivit acestora, există soluţii esenţiale pentru o piaţă funcţională şi atractivă dedicată consumatorilor, precum îndreptarea articolelor specifice din Legea nr. 132/2017 care nu permit asigurătorului un control al costurilor, conducând astfel la dezechilibre importante în funcţionarea normală a pieţei de asigurări bazată pe competitivitate, profitabilitate şi prudenţialitate şi demararea unui proiect naţional ce vizează reducerea frecvenţei şi gravităţii accidentelor rutiere şi adoptarea unor măsuri urgente de creştere a gradului de cuprindere în asigurare şi de combatere reală a fraudelor care să vină imediat şi eficient în sprijinul eforturilor deja existente în această zonă.

„Practic, la fiecare 100 de maşini înmatriculate în ţara noastră, cel puţin 6 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale şi decese, comparativ cu 4,08% – frecvenţa înregistrată în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,7% în Cehia, 2,3% în Ungaria şi 1,65% în Croaţia. UNSAR, BAAR şi PIAR s-au angajat într-un astfel de demers şi se declară deschişi în a colabora cu alte organizaţii şi instituţii publice în acest sens”, menţionează sursa citată.

De asemenea, cele trei organizaţii subliniază că la o soluţie similară s-a mai apelat şi în anul 2016, tot printr-un HG, când s-au plafonat tarifele de primă RCA, şi realitatea a demonstrat că nu a fost o soluţie benefică nici pentru piaţa de asigurări din România şi nici pentru asiguraţii şi persoanele prejudiciate deopotrivă, mediul concurenţial a fost grav afectat, iar România s-a confruntat în 2021 şi 2023 cu un faliment şi o insolvenţă de o magnitudine mult mai mare decât falimentele anterioare din industria de asigurări.

„În plus, trebuie reamintit că împotriva României s-a declanşat procedura de infringement care a încetat abia după ce s-a renunţat la intervenţia statului în politica de preţuri a societăţilor de asigurare”, au mai spus asigurătorii.

Aceştia reamintesc că, în prezent, deşi numărul de vehicule înmatriculate a depăşit 10 milioane, numărul asigurătorilor RCA activi din România este de doar 8, în condiţiile în care Cehia are 12 la o piaţă de aproximativ 6 milioane de vehicule.

„Mai mult, se pune întrebarea dacă acţionarii sunt dispuşi în continuare să investească într-un mediu de business impredictibil şi într-o piaţă RCA marcată de 4 falimente în ultimii 8 ani, în contextul în care costul de capital necesar, raportat la expunere, pentru a îndeplini cerinţele de solvabilitate, este în creştere. Industria de asigurări a fost şi va continua să fie un partener profesionist şi echilibrat în vederea asigurării unui cadru legislativ care să îmbunătăţească funcţionarea pieţei de asigurări, în beneficiul tuturor cetăţenilor”, precizează cele trei organizaţii ale asigurătorilor.

Ministerul Finanţelor a publicat miercuri, în transparenţă decizională, proiectul de HG care stabileşte practicarea de către asigurătorii RCA a propriilor tarife de primă care au fost practicate la data de 1 martie 2022.

„Prezenta hotărâre stabileşte tarifele de primă maxime pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie, denumită în continuare asigurare RCA, ce urmează a fi aplicate de către societăţile de asigurare care practică asigurarea RCA, denumite în continuare asigurători RCA (…). Tarifele de primă maxime prevăzute la alin. (1) se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 1 martie 2022 şi sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”, se menţionează în proiect.

Documentul prevede că, în situaţia în care tarifele de primă practicate de asigurătorii RCA la data de 1 martie 2022 sunt mai mari decât cele practicate la data de 1 martie 2023, aceştia aplică cel mai mic tarif de primă dintre cele două.

Tarifele de primă maxime se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a HG.

Potrivit proiectului, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima brută încasată pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

Tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0. În funcţie de istoricul de daună al asiguratului, asigurătorii RCA aplică clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale.

În perioada aplicării prevederilor hotărârii, la despăgubirile acordate de asigurătorii RCA, în baza contractelor prevăzute, pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeaşi clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi tariful mediu de închiriere publicat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România. Despăgubirile se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile este de 30 de zile de la data eliberării autorizaţiei de reparaţie de către poliţie sau a documentului de intrare în reparaţie eliberat de către asigurătorul RCA, după caz. Prin excepţie, perioada maximă poate fi prelungită numai cu aprobarea prealabilă a asigurătorului RCA.

În cazul vehiculelor care nu se mai repară şi se încadrează în situaţia de dauna totală economică, despăgubirile acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor şi data înaintării ofertei de despăgubire. În acest caz, valoarea despăgubirii nu poate depăşi 25% din valoarea de piaţă a vehiculului avariat.

Depăşirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite şi practicarea de către asigurătorii RCA a comisioanelor de distribuţie la un nivel mai mare decât cel prevăzut constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei.

Și COTAR cere respingerea proiectului privind RCA

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

4 Comentarii

  1. Dar bișnițarii ăștia de asiguratori au „discutat ei cu toate părțile” când au stabilit valorile polițelor la nivelul unui salariu lunar ?

  2. M-am prins! Toata manevra e facuta pentru salvarea CEC-Bank. CEC-ul este banca securistilor. Ani de zile a castigat nu din tranzactii interbancare, ci mai mult din incasari de taxe. Odata cu trecerea taxelor la trezorerie, CEC a inceput sa piarda. Marii afaceristi din servicii si-au exportat banii in paradisuri fiscale, numai niste prapaditi au continuat sa depuna bai la CEC. Sediile sunt goale de musterii, iar falimentul este aproape. Daca CEC va participa la afacerea cu asigurari, sunt sanse mari de salvare. Nu-l mai injurati pe Chiritoiu, ca nu el decide.

  3. Întrebare pentru UNSAR: în țările procentelor reduse: în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,7% în Cehia, 2,3% în Ungaria şi 1,65% în Croaţia există instituția Asigurării Obligatorii pentru mașină la valoarea poliței de “6 MILIOANE 70 de Mii euro Despăgubiri pentru vătămări Corporale sau deces” și “ 1 MILION 220 de Mii euro Despăgubiri pentru daune materiale”??? Pentru cine sunt sumele acestea astronomice? Pentru coloane de Mercedesuri cu care circulă președintele Iohannis? Pentru ce 3 victimele decedate plus o Dacia făcută praf de nefericitul de Cârcotaș sau dat de generoșii asiguratoti 45 mii lei!!! Și de ce când Asigurarea Obligatorie la Mașină este milioane euro iar la Casă este 20 mii lei, la fel Asigurarea Facultativă totul în Euro, iar despăgubiri se calculează și plătesc în câțiva lei tramvai? De ce când ai accident la mașină sau daune la casă Brokerul nu are nici o implicare??? Păgubitul umblă după Constatator , strânge acte pentru dosar, acte care nu sunt cerute când te asiguri, corespondează pe mail cu evaluatorul. Pentru inundație sat lângă Avrig Evaluatoarea “Aleatoare ca judecătorii” a fost din Suceava!!! Brokerul ia banii și nu mai are nici o răspundere!!! Pentu inundație casă la țară cu poze făcute făcute de Constatator în apă până la glezne (era până la genunchi dar a venit după 4 zile) a trebuit și hârtie de la primărie că a fost furtună în zonă!!! Grijuliul “Legiuitor”, protectoarea Protecția Cumpărătorului și Avocatul Poporului pentru cine există? Că pentru sutele de mii de plătitori la îmbuibații de Asigurători nu Nu.

  4. Bineânteles că Asociaţiile asigurătorilor nu sunt de acord cu proiectul de Hotărâre
    privind îngheţarea preţurilor RCA…pentru-că în Romania toti s-au învătat că Preturile,
    Tarifele trebuie doar să crească – Nu cumva să scadă, la fel fac toti Speculantii din comerț
    care dealtfel toti sunt vorbiti între ei.
    Asemenea Mentalităti = Intentii Perfide.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.