Baconschi și Papahagi se adresează BOR pentru sincronizarea Paștelui

Scriitorul Teodor Baconschi şi profesorul Adrian Papahagi au adresat o scrisoare deschisă Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române şi Adunării Naţionale Bisericeşti în care solicită BOR „să se implice cu energie şi convingere în dialogul panortodox şi interconfesional” pe tema celebrării Învierii Domnului la aceeaşi dată.

Într-o petiţie online, iniţiatorii precizează că „Primul Sinod Ecumenic, reunit la Niceea în anul 325, una din pietrele de temelie ale Ortodoxiei, a stabilit ca Biserica Lui Hristos, una, universală şi apostolică, să celebreze Învierea Domnului într-o zi de duminică, aceeaşi pentru toţi. Din epoca domniei lui Carol cel Mare în Apusul Europei până în secolul al XVI-lea, aşadar şi după regretabila schismă, creştinătatea s-a învrednicit să celebreze Paştele, an de an, împreună”.

„Din nefericire, probleme astronomice, complicaţii computistice şi reaşezări de calendare civile şi ecleziastice, pe care nu le detaliem aici, au făcut ca astăzi creştinătatea să nu mai sărbătorească în aceeaşi zi Învierea Domnului. Atât lumea apuseană, cât şi cea răsăriteană s-au încurcat în calcule, greşite sau incoerente şi de o parte, şi de alta. Decalaje de calendar există între Orientul ortodox şi Occidentul catolic sau protestant, şi chiar în interiorul lumii ortodoxe, astfel că Bisericile ortodoxe din Rusia şi Serbia, de pildă, sărbătoresc chiar şi Naşterea Domnului în alt moment decât majoritatea creştinilor, după calendarul iulian neîndreptat (stabilit de Iulius Caesar înainte de Naşterea Domnului). (…) Conştiinţa nevoii de a unifica data la care sărbătorim Învierea Domnului a existat mereu în interiorul Ortodoxiei. (…) Din nefericire, concordia nu a durat, iar astăzi Bisericile Ortodoxe autocefale funcţionează după calendare diferite”, arată iniţiatorii petiţiei.

Ei spun că „dificultatea de a sincroniza calendarul se poate face doar prin dialog interconfesional şi intraortodox”.

„Din fericire, celebrarea Paştelui la date diferite nu ridică probleme dogmatice, fiindcă toţi creştinii mărturisesc identic Învierea Domnului; din nefericire, ea afectează însă viaţa oamenilor şi creează dezbinare sau probleme. Ca laici, nu putem fi indiferenţi la aceste aspecte. În zonele multietnice din România, calendarele şcolare şi zilele libere legale sunt bulversate. Numeroase familii mixte (în care soţii au confesiuni diferite), milioane de români ortodocşi trăitori în ţări de tradiţie catolică şi protestantă, numeroşi cetăţeni români de confesiuni diferite nu pot să sărbătorească împreună, în aceeaşi duminică, Învierea Mântuitorului, din cauză că, de sute de ani, Bisericile nu s-au învrednicit să se pună de acord, perpetuând acest decalaj nejustificat”, subliniază Baconschi şi Papahagi.

Cei doi precizează că, „celebrând laolaltă Învierea Domnului, am face un pas important spre mult mai complicata reîntregire a Bisericii Lui Hristos, care comportă probleme dogmatice dificile”.

„Frumos ar fi să sărbătorim Învierea Domnului împreună, ortodocşi, catolici şi protestanţi, măcar începând din 2025, când se vor împlini 1700 de ani de la Primul Sinod Ecumenic de la Niceea. Suntem conştienţi că există în prezent eforturi reale, la nivelul Patriarhiei Ecumenice de la Constantinopol, al altor Patriarhii ortodoxe, şi al Bisericii Romano-Catolice, pentru a unifica data sărbătorii pascale. Atingerea acestui obiectiv ar dobândi şi un impact pastoral şi misionar coerent, într-o lume creştină aflată sub presiunea deseori agresivă a secularismului. (…) Ştim că problema pascaliei nu poate fi rezolvată doar prin voinţa unilaterală a Bisericii Ortodoxe Române, deşi aceasta este tradiţional deschisă spre dialog. Vă solicităm însă ca Biserica Ortodoxă Română să se implice cu energie şi convingere în dialogul panortodox şi interconfesional pe această temă, spre a convinge şi Bisericile Ortodoxe surori să adopte duhul unităţii şi să sprijine iniţiativele Patriarhiei Ecumenice de la Constantinopol”, afirmă iniţiatorii.

Printre cei care au mai semnat petiţia online se numără scriitoarea Ana Blandiana (preşedinta Memorialului Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei), profesorul Andrei Pleşu (preşedintele Fundaţiei New Europe), profesorul Daniel David (rectorul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj), scriitoarea Monica Pillat, criticul literar Alex Ştefănescu, profesorul Radu Carp, cercetătoarea Daniela Dumbravă (Institutul de Istoria Religiilor al Academiei Române).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Author

97 de Comentarii

  1. Intradevar asta era problema cea mai grava pt. cei doi papagali Baconschi și Papahagi,in rest toate celelalte probleme ale tarii si ale romanilor ,erau rezolvate si nu mai insemna o prea mare preocupare pt. ei.Cita nesimtire si sfidare din partea lor la adresa romanilor !

    • Dar de ce este atât de important asta? La urma urmei, e ceva ce face parte din definiția ortodoxismului, de ce trebuie sa renunțăm la asta? Parcă spuneau ca le place multiculturalismul!

    • Deci Roma catolici au iesire din schisma cu data pastelui schimba ta acum vrea ca si ortodocsii sa asculte de papa doar schimba nd data pastelui sa ne inchinam la Roma la Satan.

    • Cei doi ‘telectuali nu sunt nesimtiti de loc. Au raspuns cu politete apelului ce le-a fost adresat de capeteniile BOR pentru a vorbi in numele lor. Si unii si ceilalti sunt niste fatarnici.

  2. Adica credinciosii greco catolici nu au pus problema schimbarii datei Pastelui si s-au gasit astia doi, Jacuzzi si cu Papalapte, sa se bage in seama. Asa cum e sarbatorit acum Pastele este corect intrucat dupa calendarul catolicilor nu respecta cerinta de a fi dupa Pesah (pastele evreilor). Clar un alt atac la Biserica, unica institutie care mai pastreaza fiinta nationala a poporului roman.

    • Nu se putea daca nu se baga in aceasta manarie si rectorul UM Ubb. Deja toata afacerea incepe sa miroase urat.

  3. T Bakonski un fustangiu si A Papahagi un papagal care bagă bățul printre gard să încurce lumea. Să meargă la Ierusalim să le spună și acolo când vor ei sa le vină Lumina Sfântă. Spurcați oameni trimiși de cei cu cornițe.

  4. cred că e un moment greșit ales deoarece…. sunt multe obiectii de natură identitară pentru ortodoxie (peștele cel mare înghite pe cel mic) apoi majoritatea ortodocșilor se află în Rusia care e în război cu vestul etc etc… de la doi intelectuali așteptam o justificare fundamentată pe idei nu pe mersul trenurilor sau avioanelor

    • Pentru ei nici un moment nu este gresit. Dupa cum merg lucrurile peste tot, nu numai in Ucraina, globalistii sorosisti vor pierde definitiv partida. Papahagi si Bakonsky la lichelismul aratat pana acum vor trece fara jena dintr-o tabara in alta.

    • Vezi tu, tocmai asta este ca nu a fost gresit, ci intentionat..bleah !!

  5. Cei doi globalisti diar vor sa se faca cunoscuti, sa vorbeasca lumea de ei. Se apropie alegerile si au dat piatra de pe mormant intr-o parte si au iesit din conserva. S-a fasait….fassss…

  6. Pai…intai si intai trebuie intrebat patriarhul ecumenic de la Constantinopole(Istambul), adica papa ortodox, cel care da cutumele in Ortodoxie. Parca Bartolomeu se numeste. Acesta ia legatura cu bisericile fratesti , discuta( se zice cumva in „limba” bisericeasca) si da un sfat-directiva. Grecii de exemplu, ce spun ? Si Baconschi si Papahagi sunt agenti ai Papalitatii. O.K, nu-i grav dar sa vedem….

    • Alde Tapalaga si Dogiu sustin pe larg ‘telectualitatea basista. Ce urmarest si ce pun astia de fapt la cale. Mai mai ca vine si Ursula sa-i susinta impreuena cu ONGurile politice specifice politicii corecte cu la gaypride la valori europene aprobate de Schawab si cu Soros si Sora

  7. fripturisti, unul si unul. lipseste GOGU, unificatorul lor, inaintasul. bine ar fi ca BOR-ul sa le pună o stampilă de liberi cugetători din care să se vadă afurisenia.Anuța Blandiana, ca fată de preot greco-catolic trecută la comunism de la o virsta fragedă, doinind unificarea tovărășească, semnează tot ce i se pune în față, poate iese ceva.

  8. Cel mai tare e Paștele evreiesc! N-are nicio legătură cu creștinismul ci cu plecarea despielițaților din Egipt. Poate să cadă în orice zi a săptămânii. Dacă cade în aceeași zi cu Paștele Ortodox atunci Paștele Ortodox se decalează cu o săptămână. Când se întâmplă acest decalaj, când se aprinde lumina la Ierusalim? În ziua suprapunerii sau cu o săptămână mai târziu?

  9. Nu mai bine il intrebam pe sorosh si jeglenski cind e bine sa sarbatorim Pastele?..asa ar sta bine unui neam de slugi.

  10. o problema cu data, de ce nu va mutati voi doi Baconschi si Papahagi la ce cult vreti sau va puneti propria data cand sa sarbatoriti Pasti. Este simplu si elegant decat sa ”mutati 17 milioane de credinciosi pt moftul vostru…Luati-va sarbatorile folositi-le dupa pofta inimii, dar lasati-ne in pace…voi cu voi noi cu noi…

  11. @ Paulian Ionescu
    Cei doi ?i au găsit în sfârșit un motiv pentru a se da în stambă.
    Sa se adreseze Papei Francisc, sa celebreze catolicii după calendarul Ortodox.?

  12. Din marea dragoste (ne)lumească a poporului român cvasiortodox pentru otrepele pedelisto-pseudoumane autoare ale acestor elucubrații de altfel binevoitoare viitorului creștinătății mondiale ,consideram justă propunerea așa încât îi așteptăm pe toți rătăciți să vină la Ierusalim in Sâmbătă Mare a Săptămânii Patimilor Domnului Iisus Hristos să aprindă lumânări de la Sf. Lumina care coboară în Biserica Sfântului Mormânt și mai apoi să sărbătorească Paștele Ortodox Universal.
    Deci Hristos a Înviat!
    INDICAT ESTE SA POSTITI POSTUL MARE SI SA FITI INPARTASITI DE PREOȚI ORTODOCȘI ,desigur după cateheză și primirea tainei sf. botez ortodox.
    Deși pare greu la oameni,la Dumnezeu toate sunt cu putință.

  13. Seamana cu demersul lui Andrei Marga de revenire a Basarabiei la Romania

    • Dumnezeu are aceiasi invatatura si lumina pentru toti.Institutiile bisericiilor au asezat date diferite de sarbatoare, ca fiecare sa fie mai grozava. Adica Craciunul este la aceiasi data si Pastele nu poate sa fie ?!!! Asa se dau aceleasi zile libere salariatilor si la fel vacantele elevilor. Ce este asa de greu de inteles?!!!

  14. „Frumos ar fi să sărbătorim Învierea Domnului împreună, ortodocşi, catolici şi protestanţi…” ________________________ Pentru cine ar fi frumos? Pentru Papahagi și Baconsky? Eu nu merg la biserică pentru că este „frumos”. Nu. Și nic alți drept credincioși. Despre Papahagi n-am prea multe informații dar pe acest Baconsky îl știu de pe vremea lui Băsescu și a Coanei Joițica căreia îi lingea tălpile pantofilor. El, un ” telectual”. N-are absolut nici o autoritate pentru a pretinde asemenea aberație. Iar celălalt nu este teolog așa că nu poate emite pretenții. BOR ar trebui să arunce scrisoarea lor la primul coș de gunoi și să-i afurisească pe amândoi pentru asemenea erezie și încumetare. Care e logica aici? Sărbătorirea Paștelui este un spectacol de circ? Un spectacol de teatru? Un eveniment monden? Mutăm Paștele ca să-i mulțumim pe Papahagi și pe Baconsky?

  15. Tot felul (pestriti rau ) si care mai de care(doctoranzi si doctori, catolici, politiceni, afaceri externe, james bond) vor sa pacaleasca:Aceasta adunatura malefica unita pentru binele ortodoxiei! Acestia au avut vreodata ceva sfant ?… Ortodocsi astia ii scot din sarite cu Dumnezeu … Nu au inteles ca tablele legii date de Dumnezeu transcend trecerea timpului. Dumnezeu nu Il putem compara cu mintea umana. Punct.

  16. Cei doi soli au uitat sa spuna IN NUMELE CUI vorbesc ei. Cine va recomanda, cum se zicea in B.D?
    Familia? Un frate al vostru mai mare? Pe cine reprezentati voi, ‘telectualii lu’ peste?…

  17. Catolicismul vrea sa se extinda pe principiul NATO si UE…Pentru profit, doar slugoii cred ca Occidentul sr extinde ca nu msi poaye de mila celor din Est…In realitatr Occidentul continua opera Colonialista…Dezbinarea va incepe daca Ortodoxia cedeaza si se supune Catolicismului. Caci nu e vorba de nicio unire. E vorba de supunerea Ortodoxiei…Unirea se face intre egali, ori Occidentul nu va accepta niciodata egalitatea cu Estul…Colonizatorul nu poate fi egal niviodata cu Colonizatul
    De ce se extinde NATO? Pentru ca SUA nu a avut oponent puternic in Est, Rusia a dormit 30 de ani…. Exista egalitate in UE? Nici vorba, UE miluieste Romania cu 5 miliarde de euro anual si extrage din Romania 50 de miliarde de euro anual…Banii dati de UE sunt pentru finantarea firmelor vestice. Un exemplu, in 2019 UE ne – a dat 1,5 miliarde pentru spital regional. Din acesti bani, 1,25 miliarde euro au mers la firme vestice de proiectare…
    Exista egalitate in NATO? Da, una intre Dulau si catei…SUA vinde Armament mai usor cateilor, fara licitatie. Slugoii romani cica cumpara Armament ca sa se apere de rusi!!!

  18. Cearta bisericosilor e moartea bisericilor, nu mai au lumanari fara TVA.

  19. niste cretini care se auto-baga in seama
    arnautul papa-hagi si khazarul bakonsky
    dupa apucaturi tot bolshevici…da de-ilaltzi acuma
    lasati oamenilor neamul asta in pace si apucati-va de meserii cinstite

  20. Chiar in aceeasi zi, il omoara si il invie de 24 de ori !!! Intrebarea-intrebatoare: lumina-luminatorie se aprinde tot de 24 de ori sau vine pe fibra optica ?

  21. Rromînika Peetoreaskă – asta dășteaptă, ce de 5 ani nu se hotărăște să renunțe la „ora dă vară” (cum au făcut majoritatea țărilor din U.E.), a mai avut un iepizod d’-ăsta: cînd, dupe WW1, s-a ioropenisat la indicățili masonilor franțuji date lu’ nemernicu’ brătian prim-menestrel. Data ofcială a intrării invadatorilor opincari pe teritoriul Imperiului Austro-Ungar (FĂRĂ DECLARAȚIE DE RĂZBOI, și FĂRĂ A DENUNȚA Tratatul de asistență militară cu Imperiul, ce a protejat Regatu’ nevolnik pînă atunci, timp de DOI ANI, în plin răzbel mondial), prin trecătorile Carpaților, în provincia maghiară Transilvania, este 27 august 1916. Da’ asta era DATA TRANSILVANIEI – parte a Europei Centrale șî dă Vest! …că data opincarilor analfabeți, putorile brătianului, EREA cu două săptămîni mai puțin în kălindar. Da’ astea pot fi șterse, balkanik! Acu’, nici măcar în „istoria” Rromînikăi nu se mai scrie data dublă (ca pi vrenea lu’ diktatoru’ oltean Ceașkă), de ai crede că i-a fătat Adam șî Eva derekt ioropenisați, pi valahii șî șuolduovienii habotnici (că de-aia ierea iei în urmă, că folosea’ kălindaru’ perimat hortodoks!).
    Și să ne mai amintim că TRĂDĂTORUL Șaguna – makidonul hortodoks venetik în Brassó la fel ca Tanasîdaniil Sihastru’ șuolduovian în Ținutul Secuiesc – a afurisit pi toți hortodokșii lui (azi intrați toți în categoria asta!) care ar fi îndrăznit să scrie cu „literele Satanei”, LATINEȘTI, dupe modelu’ uniaților și a’ Școlii Ardelene! Io propun ca grupu’ statuar „Școala Ardeleană” ăla dîn Cluj să fie eliminat dîn orașu’ (lu’ Boc) fost a’ ungurilor șî sașilor (cu SINGURA Universitate din secolele XVII-XIX din estul Evropiii – azi DESFIINȚATĂ dă valahii colonizatori), și să fie înlocuit cu statuia TRĂDĂTORULUI Șaguna, că mai bine stă un makidon venetik, acolo, în locul unor ardeleni…

    • Meri ma la popa, ca te-ai prostit de tot.. si jignesti deavalma..

  22. Mai tovarasi, marea schisma a pornit de la Occident. Dupa Niceea pastele se sarbatoreste dupa calendarul iulian. Delegații papei Leon al IX-lea, decedat din aprilie 1054, și patriarhul Constantinopolului Mihail I Cerularie au declanșat ruptura dintre cele două biserici în 16 aprilie 1054, în urma unor dezacorduri politice (lupta pentru supremație în lumea creștină) și divergențe teologice etc. Această ruptură a rămas cunoscută în istorie sub numele de Marea Schismă. Si dupa Marea schisma TOTI crestinii sarbatoriau pastele la aceeasi data. Bisericile ortodoxe nu au acceptat reforma gregoriană din secolul al XVI-lea pentru motive de ordin confesional, menținând mai departe calendarul iulian, care de atunci înainte s-a numit „calendar pe stil vechi”. Modificarea calendarului a fost aprobată și decretată, prin bula papală Inter gravissimas, de Grigore al XIII-lea (al cărui nume l-a primit acest calendar) la 24 februarie 1582.In religia ortodoxa numai doua biserici de rit ortodox sarbatarosec pastele dupa calendarul gregorian – Biseriva Estoniana si Biserica filandeza. restul bisericilor ortodoxe sarbatoresc pastele dupa calendarul iulian.
    Biserica ortodoxa nu este numai in Romania, Rusia si Serbia, Asta este o minciuna grosolana. Pezența Bisericii Ortodoxe este dominantă în zone ce s-au aflat în spațiul cultural al imperiilor bizantin și rus. Europa de Est și de Sud-est, Asia, părți ale Orientului Mijlociu și ale Africii. În prezent, numărul de credincioși ortodocși este majoritar în Belarus, Bulgaria, Georgia, Grecia, Macedonia, Republica Moldova, România, Rusia, Serbia, Muntenegru și Ucraina, Armenia prin Biserica ortodoxa copta. Biserica armeana. La armeni exista diferente intre cele doua biserici ortodoxe, inclusiv in calendarul sarbatorilor.

  23. Aha,o fi și ortodoxia condusă tot de la Casa Albă ? Dacă catolicii l- au sustinut pe Hitler e clar că si acum papa sustine nazismul si a găsit două cozi de topor in Romanica să dezbine Biserica dreptmăritoare.Proști e ăia care- i bagă în seamă pe nemernici și pe demagogi.De ce nu au lătrat înainte de a incepe războiul Nato – Rusia ci taman acuma? Ha??

  24. Agentii sorosisti, slugile iudeomasonilor globalisti satanisti din occidentul nelegiuit apostat, au primit porunca sa atace Biserica ortodoxa – Maica neamului nostru, ultima institutie care a mai ramas a noastra, a poporului asuprit de alogenii paraziti…dupa ce ne-au furat tot, resurse bogatii paduri pamant…vor sa ne fure acum si sufletul, bogatia cea mai de pret din toate bogatiile pamantului !

  25. Sa se adreseze catolicilor si protestantilor sa se alinieze ei la ortodocsi.Să vedem,sunt de acord? Aceasta propunere a venit ca un fur,ca o ispita rea,cu un suflu negativ, de tulburare a sufletelor crestinilor ortodocsi taman in Saptamâna Patimilor.Din capul locului se vede ca e de rau augur.Cred ca cel rau a initiat-o.De ce sa sarbatorim deodata atâta vreme cat avem liturghii care NU AU NIMIC IN COMUN.Pâna si Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanul nu s-a rugat deodata cu acolitii lui baal ci le-a zis:acuma rugati-va voi si pe urma ma voi ruga eu,sa vedem care din noi va fi ascultat.Acum e la fel cu Sfânta Lumina.

  26. Ii doare-n cot pe satanisti de „complicata reîntregire a Bisericii Lui Hristos”. Toate gloabele progresiste ataca la ordin normalitatea si vor sa-si impuna cretinatatile. De sute de ani traim in diversitate si nu ne deranjeaza. Din cand in cand se mai baga-n seama „telectualii” ignorati de comunitate. Niste entitati penibile!

  27. SLAVA DOMNULUI, S-AU DESCOPERIT IUDELE! ARUNCATI-LE 30 DE ARGINTI, FUNIE SI SAPUN!

  28. Pai dece nu intervin ei la Papa de la Roma sa sincronizeze pastele catolic cu cel ortodox ?

  29. @ si intenția contează. Geografia, bat-o vina. Nu reținem sa fi fost vorba de Basarabia în vreo declarație recenta.

  30. Tusea cu Junghiu rezolva preoblema omenirii. Astia chiar sunt tampiti? Ce vor sa negocieze? Pastele intr-o zi de miercuri? De cele mai multe ori diferenta e de o saptamana. Daca pui intr-o duminica inseamna ca cineva face un compromis total si altul deloc. Nu vor sa negociem si cu celelalte religii sa avem toti sarbatorile in aceleasi zile pe tot globul? Nu inteleg cine publica vorbele unor oameni cu capul greu. Sa se culce daca au baut prea mult. Daca vrem sa ne schimbam religia pentru ca facem parte din NATO o schimbam, ca de-aia suntem unde suntem. Am mai „intors armele” si cu alte ocazii, ca nu-i frumos sa spunem „am tradat”.

  31. Acesti neica nimeni care cer mutarea datei Pastelui Otdodx, sunt 100% satanisti fara dubiu, ei impreuna cu lista celor care au semnat cererea, sunt satanisti si trebuie sa primeasca un raspuns pe masura. Data Pastelui se calculeaza dupa Calendarul Lui Dumnezeu, nu dupa Calendarul Gregorian sau Iulian si nici nu dupa dorintele exprimate la comanda de acesti paraziti imbecili care stau cu ochii roata dupa argintii tradarii cu care-i mituieste satana Soros. Data Pastelui este cea pe care Dumnezeu o confirma ca fiind adevarata, coborand numai atunci Lumina Sfanta in Biserica Sfântului Mormânt.

  32. Foarte buna initiativa iubitelului meu Theo.
    As adaoga insa o initiativa suplimentara: botezul sa se faca in jacuzzi in loc de cristelnita.
    Pup dulce pe toti teologii din grupul de reflectie si reinoire a Bisericii.

  33. Daca tot sunt atat de preocupati de calendare, Bakonski si PapaHagi sa stabileasca data mortii eterne pentru neamurile Soros, Rothschild, Rockefeller, Schwab, Attali, Lagarde, Zelenski, Obama, Zoe Biden si altii din cabala lor satanica. Sa stim si noi ca sa ne pregatim de sarbatoarea eliberarii de sub puterea satanistilor globalisti. Asta este menirea semidoctilor Bakonski si PapaHagi ca slujitori ai satanei, sa anunte moartea vesnica a stapanilor lor. Sa ne trimita si noua lista completa.

  34. Doamne-ajută! Dacă se obține serbarea simultană catolico-ortodoxă a Paștelui, PMP ar intra în 2024 în Parlament și s-ar aproba mai ușor finanțarea pentru reconstrucția de către stat, după modelul polonez, a Mănăstirii Văcărești, demolate de comuniști.

  35. Baconsky, Papahagi, Pippidi, David, Tánczos…
    “ Dintr-aceștia țara noastră își alege astăzi solii!
    Oameni vrednici ca să șază în zidirea sfintei Golii,
    În cămeși cu mîneci lunge și pe capete scufie,
    Ne fac legi și ne pun biruri, ne vorbesc filosofie.

  36. Acum ca s-au adresat BOR e cazul sa se adreseze senilulii Bideu cu o scrisoare inchisa la Jilava și galacticului Zreamta-linge- sky cu o carte postala, tot deschisa, de ziua celor care atunci când nu au ce face o fac cu ajutorul purgativelor. Dacă demersul cu Bacon și Mănâncă Hagi nu reușește, ar fi cazul ca în semn de protest sa-si vopsească ouăle la prima parada a diversității care va avea loc de veci asigurat contra inundații,incendiilor și cutremurelor.
    PS. Suntem convinși ca noul papa de la Vatican va fi Papa Hagi, care-l va promova pe Bacon din afumatoare în frigider cu perspective de congelator. Gurile rele vorbesc ca în locul Anei Blandiana a semna umbra lui Gogu la poala stejarului sau Arpagicul involtit, iar in locul lui Pleșu un plăies care dădea cu coasa în locul titularei care asculta o conferință despre efectele progresismului asupra curcilor lgbtiqiste, sus-ținută cu un motostivuitor de PATA lui PIEDICI, marele filfizon filoamerican și filosof de renume de casa de toleranta.

  37. Indiferent de teoriile teologice ,trebuie să fim în pas cu occidentul și nu cu răsăritul (politic) aducător de întuneric și sărăcie !Să împărțășimm o sărbătoare cu lumea civilizată ,democrată ,progresistă ,nu cu urmașii hoardei de aur aducători de dezastre și nenorociri !

  38. Doi răspopiți împreună cu Bănescu au primit ordin de la Soroș să bage biserica ortodoxă în cloaca lor

  39. Neumblații la biserică, se amestecă în treburile ei şi cer cuvântul. În cuiburi de năpârci, ne răstignesc Hristosul, aruncă veninul spre altare cu limbi despicate de ură, ura care le-a împietrit inimile de orice simțire și le scormoneste-n mințile lor întunecate de hău. Năpârcilor, de ce să aveți cuvântul când voi aveți lipsă credința?

  40. Realitatea este ca bisericile catolice se reduc dramatic ca numar iar cele ramase nu mai sunt pline nici la sarbatori. Asta vor ecumenistii romani, sa se inhaiteze cu falimentarii catolici ca sa mearga pe urmele lor? In vestul sodomizat castiga progresiv teren alte religii decat cea crestina. Este firesc sa-ti pierzi ‘clientii’ cand an de an vii cu inovatii si modernizari ordonate a tot ce a fost traditional. Cei doi TROTINETISTI sunt doi veritabili demolatori ai bisericii nationale. Au oare ‘binecuvantarea’ bosilor din BOR?

  41. lupta impotriva ortodoxiei crestine este veche…se pare ca ii arde rau TRINITATEA…RAZBOI DE RIT CRESTIN (deocamdata)… LUMINA ESTE IN NOI CAND NE RUGAM DOMNULUI. aici este vorba despre dogma si politica. adica de DIAVIL. BOR NU TREBUIE SA CEDEZE SANTAJULUI. pastrati-va CREDINTA.

  42. Sunt discutii inutile si obositoare ca sa nu amintim alte aspecte. Daca praznicul Invierii Domnului la ortodocsi este confirmat faptic de aparitia Sfintei Lumini de ce se refuza ceilalti crestini de a veni si ei alaturi de ortodocsi pentru a se bucura de o astfel de minune? Ceva este in neregula cu ei. Adica prefera sa ia lumina de la Sfantul Parinte caruia probabil cineva i-a aprins lumanarea cu chibritul. Trebuie sa fii vandut cuiva pentru a cere discutii in acest sens.

  43. Extremisti si habotnici exista si la ortodocsi. Nici un argument concret si real contra unei date comune pentru Paste. Numai idei emotionale fara acoperire, aberatii fara sens. O zi comuna nu duce la disparitia credintei si a bisericilor, a credinciosilor.

  44. ‘ Pas cu pas ‘, globalizarea se manifestă și în rândul rwligiilor, vor reuși să impună ‘schwabismul’ drept unică credință ?!

  45. …inteleg sa comasam alegerile, astea costa, facem economie…dar de ce sa comasam o sarbatoare?…care ar fi problema?…oricum fiecare ar merge la biserica de care apartine ca si confesiune…este treaba fiecaruia cati bani aloca pt masa traditionala, daca aloca…nu inteleg unde este problema si, mai mult, nu inteleg care este treaba celor doi…i-a lovit religiozitatea asa, dintr-o data?…

  46. Se spune că nici o idee nu este bună sau rea, ea devine bună sau rea prin punerea în aplicare. Dacă o tratăm doar ca idee, îi aducem îmbunătățiri, îi idenficăm punctele pozitive sau negative, argumentele pro sau contra, se poate spune că facem totuşi un pas înainte. Unul mic, dar totuşi înainte.
    Cu toții ştim că sunt probleme cu cele două tipuri de calendar şi poate sincronizarea lor ar putea constitui un argument în plus în rezolvarea altor divergențe. Nu ştim de cine depinde acest deziderat: ştiință, religie, politică, hazard, divinitate, timp sau orice altceva ce se află în afara înțelegerii noastre specifice vremurilor pe care le trăim. Odată găsită o soluție la această „schismă”, toate celelalte şi-ar găsi calea mult mai uşor. Până atunci… discuții, dezbateri, propuneri, acorduri, dezacorduri şi… cât mai multe comentarii.

    • N-ai inteles nimic! Toate diferentierile,catolicii, adica papa de la Roma, le vor reglate, cum doresc ei..

  47. Dupa 1923, in Romania, pastele ortodox s-a sarbatorit vreme de cativa ani impreuna cu pastele catolic…nu s-a facut gaura in cer…

  48. Vanatorul de troli. O data comuna, inseamna pentru familii aceleesi zile libere, pentru copii aceiasi vacanta. La catolici, protestanti nu se ofera nici zile libere, nici vacanta si atunci se face diferentiere imcorecta.Toti trebuie sa avem niste drepturi egale si in materie de religie.

  49. Doi dusmani ai ortodoxismului traditional, tulbura apele linistei religioase la romani! Spurca-i Doamne!!

  50. @ Constantin B,

    Când tu spui că indiferent care ar fi Legile și învățăturile Lui Dumnezeu tu trebuie să fii în pas cu vestul, nu faci decât să te situezi pe o poziție antiCristică, care neagă și se opune și Lui Dumnezeu și Legilor și învățăturilor Lui.

    Când tu în loc de adevăr alegi minciuna ,în loc de dreptate fărădelegea, în loc de dragoste ura, în loc de bunătate răutatea, în loc de blândețe iuțimea , în loc de răbdare nerăbdarea, în loc de fidelitate infidelitatea, în loc de pace războiul, în loc de bucurie încrâncenarea, în loc de armonie haosul, în loc de facere de bine , facerea de rău, în locul inocenței, vinovăția, în locul sacralității o viață trăită în păcat , necurăție și în tot felul de lucruri scârboase, în aprinderea poftelor firii pământești, în loc de compasiune cruzimea, în loc îndurare indiferența, în loc de sensibilitate brutalitatea, în loc de onorare , dezonorarea, în locul umilinței mândria, în locul curajului frica, în locul onestității mita, în locul integrității șantajul, în locul altruismului iubirea de sine, în locul dăruirii egoismul,în locul modestiei lăudăroșia, în locul închinării Lui Dumnezeu idolatria, când tu alegi să te încrezi mai mult în oameni decât în Dumnezeu, când tu onorezi mai mult pe oameni decât pe Dumnezeu, când ție ți-e frică mai mult de legile omenești decât de Legile Lui Dumnezeu, când tu te rogi mai mult la omeni decât la Dumnezeu, tu nu faci decât să mergi spre pierzare.

    Fiul Lui Dumnezeu este Lumina lumii , nu vestul sau estul. Un creștin este în pas cu Fiul Lui Dumnezeu , nu cu apusul sau cu răsăritul.Creștinul îl urmează pe Învățătorul său, calcă pe urmele pașilor Lui!

  51. …pt patriot: ai dreptate!…intrebare: de ce trebuie ca majoritatea sa urmeze minoritatea?…avantajele enumerate de tine au efect in interiorul tarii-desigur, acum sunt f multi romani, de diferite confesiuni, plecati la munca in strainatate…daca vor sa fie cu familia, isi iau concediu, cum au facut si pana acum…cu sinceritate, nu sunt credincios…doar ca mi se par, atat momentul ales pt a lansa aceasta idee cat si solutia gasita cumva in neregula…vin la pachet cu o suita intreaga de atacuri la adresa ortodoxiei…si, colac peste pupaza, din partea unora cu nume neaos romanesti…in rest, imi este absolut indiferent cand am liber, numai sa am…ps:chiar nu nstiam ca statul nu da liber si altor confesiuni mai numeroase…lucrez in privat iar aici se tine cont de acest lucru, se dau zile libere platite…

  52. Sincronizarea Paștelui se poate face si in sens invers … Paștele catolic si cel protestant … sa fie ACOMODAT cu Paștele cel CRESTIN de rit BIZANTIN. Paște CRESTIN asa cum a fost OFICIALIZAT si CALCULAT inca din vechime, conform PRIMULUI Conciliu CRESTIN de la anul 325 AD, a lui Constantin DACUL. DATA a Paștelui de care este legat si fenomenul de aprindere a LUMINII cele SFANTE la MORMANTUL cel SFANT.
    Daca vrem sa EXISTE o SINGURA biserica si un SINGUR rit CRESTIN … acesta nu poate fi decat cel OFICIALIZAT, o SINGURA data, la anul 325 AD. Cel care a acomodat calendarul luni-solor (semitic/740 BC) cu cel solar (european/Iulian/47 BC), existent inca de pe vremea lui Cezar, Burebista si Deceneu, calendar pre-crestin. Originea anului (iulian sau gregorian) NU ARE NIMIC A FACE cu acomodarea calendarului solar/CRESTIN de rit BIZANTIN/325 AD in raport ca cel luni-solar semitic, de dupa anii 30 AD. Cine nu vrea ASA, mai bine sa taca !
    NOI, ROMANII suntem de rit stravechi PALEOCRESTIN/pre-evanghelic a Sf. Ap. ANDREI/50 AD, rit OFICIALIZAT de tip BIZANTIN/
    evanghelic a lui Constantin DACUL/325 AD. Si asa TREBUIE sa RAMANEM. Altii au optat, ulterior anului 325 AD, la alte schisme/381 AD (Milano), 431 (Efes), 451 (Chalcedon), 1054 (Marea Schisma), 1582 (Calendarul Gregorian). Este doar treaba lor … pentru a reveni la CRESTINATATEA cea PRIMARA (OFICIALIZATA o singura DATA la anul 325 AD). Si a REsincroniza data Paștelui lor, pentru a reveni la RITUL cel STRAVECHI.
    Altfel … vor exista ani in care cele doua celebrari pascale coincid. Si ani in care cele doua celebrari pascale nu coincid.
    La popoarele semitice (evrei) data Paștelui se calculeaza la o aceeasi si singura data (conform calendarului lor luni-solar bazat pe ciclul metonic din Noul Babilon/746 BC). Daca la evrei (cei din toata lumea) se poate…SE POATE si la noi CRESTINII.

  53. @doru popescu spune:
    24 aprilie 2023 la 11:22

    „Sincronizarea Paștelui se poate face si in sens invers …”
    De ce ar trebui ca toti ceilalti sa se intoarca in timp si adopte calendrul iulian total gresit?! Ar trebui si craciunul si revelionaul sa-l sarbatorim tot decalat fata de restul lumii, ca sarbii, bulgarii, rusii?
    Pur si simplu e vorba de calendar. Cel gregorian folosit de ceilalti e muuult mai aproape de realitate.

  54. Nu poate fi indoiala intr-o privinta: cei care au dat ordinul de a inchide populatia in case de Paste in 2020, mimand pandemia, sunt aceiasi care i-au trimis zilele acestea la inaintare pe orbetii Papahagi si Baconski. Cu acelasi scop si aceeasi tinta ca si atunci.
    Intotdeauna din umbra…trimitand la inaintare numai manechine manuite cu sfori nevazute.
    Cin’ sa fie, cin’ sa fie…?

  55. Vanatorul de troli. Nu toti cei din diaspora pot avea concediu cand au ei sarbatorile ortodoxe. Cei mai multi din diaspora vin de Craciun si nu de Paste. Nici la noi in privat nu se vor plati zilele libere, ca si in alte tari europene. Multora le lipseste o logica mai profunda. Multi gandim superficial.

  56. @tibi1
    Dar pentru tine se face gaura in cer daca sarbatoresti Pastele dupa datinile milenare? Daca nu crezi in Dumnezeu si crezi in satana, muta-te la satanisti si lasa in pace milioanele de credinciosi cu datinile lor. Pentru cativa neispraviti ca tine nu este cazul sa stricam traditiile Sfinte.

  57. Ar fi cazul sa fie intrebati public la ordinul cui si cine-i plateste pe toti acesti satanisti care cer mutarea datei Pastelui Ortodox. Despre Liiceanu, Plesu, Ana Blandiana si alte cateva nume sonore stim ca sunt platiti de Soros si ca executa ordinele lui Soros. Vandutii astia in loc sa se ocupe de biserica lor satanista se amesteca in treburile bisericilor crestine. Pentru faptele lor satanice, cand vor muri vor vedea si ce-i asteapta, nu mai au mult pana atunci. Bine-Credinciosi Crestini Ortodocsi, rugati-va sa fiti ocrotiti de puterea celui rau, nu va vindeti sufletele ascultand vocea satanei iesita din gurile spurcate ale lui Plesu, Liiceanu, Papahagi, Baconski, Ana Blandiana si alti asemenea purtatori de cuvant ai satanei. Aparati-va Dreapta Credinta si nu va lasati inselati!

  58. @ tibi 1

    Nu pe data când se sărbătorește trebuie să ne focalizăm deoarece nu este în Biblie o poruncă expresă cu privire la acesta , ci preocuparea nostră trebuie să fie modul în care sărbătorim, deoarece acesta statuează relația nostră corectă cu Dumnezeu.

    La evrei din Egipt paștele a fost mielul sacrificat, care trebuia consumat în noaptea respectivă și al cărui sânge pus pe ușorii ușii le-au asigurat protecția față de îngerul moții trimis să ucidă pe întâii născuți ai egiptenilor.

    Mielul care a fost sacrificat pentru noi , pentru a ne absolvi de păcat , este Fiul Lui Dumnezeu.
    Noi pe El trebuie să-l sărbătorim , și el este în centrul sărbătorii.

    „Măturaţi aluatul cel vechi, ca să fiţi o plămădeală nouă, cum şi sunteţi, fără aluat, căci Hristos, Paştele noastre, a fost jertfit.
    Să prăznuim dar praznicul nu cu un aluat vechi, nici cu un aluat de răutate şi viclenie, ci cu azimile curăţiei şi adevărului.”(1corinteini 5:7-8)

    Cine caută să deturneze preocuparea de la esență la formă(data), dovedesc că nu au de a face cu creștinismul cu cu interese pământești.
    Creștini nu caută o unire de formă ci de esență, care stă în viețuirea după învățătura Fiului Lui Dumnezeu.

  59. Daca catolici si papa vor sa sarbatoreasca Pastele dupa datele ortodoxe nu vad nici un impediment.In rest aia doi sa isi vada de treburile lor ca nu ii impiedica nimeni sa treaca la catolicism si in felul asta isi rezolva dorinta lor .

  60. @ xyz,

    Paștele creștin nu are de a face cu calendarul, ci cu modul în care este onorat Fiul Lui Dumnezeu în viața omului.

  61. Părinţii care au luat parte la Sinodul de la Niceea au adoptat practica alexandrină de calcul a datei Paștilor, care se reducea la următoarele norme:
    1. În ceea ce priveşte ziua săptămânală, Paştile se vor serba totdeauna duminica.
    2. Această duminică va fi cea imediat următoare lunii pline de după echinocţiul de primăvară.
    3. Când 14 Nisan (sau prima lună plină de după echinocţiul de primăvară) cade duminica, Paştile va fi serbat în duminica următoare, pentru a nu se serba odată cu Paştile iudeilor, dar nici înaintea acestuia.
    Așadar, data la care sărbătorim Paştile depinde de echinocţiul de primăvară, care cade mereu la 21 martie şi de luna plină de după acest echinocţiu. Luna plină variază şi, de aceea, data Paştilor este alta în fiecare an.
    Nu este vorba doar de diferenta de date de origine ale calendarelor iulian si gregorian. Si impicit a datei echinocţiului de primăvară. Este vorba si de cum calculam fazele lunii, pentru a acomoda calendarulo luni-solar (semitic) cu cel solar (european).
    Daca ar fi vorba doar de difernte de origine a datelor din calendarele iulian si gregorian, am avea, precum data Craciunului, o diferenta FIXA de doua saptamini intre sarbatoarea pe rit nou si pe rit vechi.
    Dar, doarece intervine si concordanta dintre calendarele luni-solar si solar, celebrarile Paştillor catolic si ortodox pot avea loc si la aceeasi data sau la date diferite.
    Si tocmai de aceea, PASTRAREA, chiar APARENT DOGMATICA, a datei de CALCUL al Paştelui conform ORIGINII sale FIXATE de catre Sinodul de la Niceea/325 AD (implicand si pastrarea calendarului cel stravechi din epoca lui IIsus/iulian/roman) TREBUIE sa FIE cea SFANTA.
    DATA a Paștelui INTARITA si DEMONSTRATA dpv. RELIGIOS si de fenomenul de aprindere a LUMINII cele SFANTE la MORMANTUL SFANT.
    D’AIA.

  62. PS. Altfel aceasta diferenta apare pentru totdeauna legata de DIFERENTA cea ARTIFICIALA de SPIRITUALITATE dintre Est si Vest. In Imperiul Roman de Est (Imperiul Bizantin), Constantin DACUL oficializand, pentru PRIMA data si UNICA data, religia CRESTINA/Conciliul de la Niceea/325 AD. Restul reprezentand doar schisme NEreligioase si artificiale (bazate doar pe vanitatea cea umana) ale lumii vestice fata de cele estice.

    I. Primul conciliu de la Niceea, (325): condamnă doctrina lui Arius. Conciliul a stabilit învățătura trinitară a Bisericii, formulând forma scurtă a crezului creștin (simbolul niceean).
    II. Primul conciliu de la Constantinopol, (381): a extins crezul creștin prin articolele 9-12 din simbolul niceno-constantinopolitan, articole valabile până în prezent în Biserica Romano-Catolică și în Bisericile Ortodoxe Răsăritene.
    III. Conciliul de la Efes, (431): condamnă nestorianismul și adoptă titlul de „Născătoare de Dumnezeu” (gr. Theotokos) pentru Maria din Nazaret.
    IV. Conciliul de la Calcedon, (451): condamnă doctrina lui Eutihiu I de Constantinopol (monofizismul), și afirmă două firi în Iisus. Se retușează simbolul niceno-constantinopolitan. Acest conciliu, precum nici următoarele, nu este recunoscut de bisericile vechi orientale.

    PS. În războiul civil care izbucnește în 324 AD, Licinius este înfrânt în două mari bătălii, la Adrianopol (3 iulie) și Chrysopolis în Asia Mică (26 septembrie), este capturat și executat anul următor la Tesalonic. Imperiul Roman este astfel REUNIFICAT și supus autorității unui unic împărat [Constantin DACUL] in anul 324 AD, situație politică nemaiîntâlnită din anul 285. Constantin, care se revendica drept alesul pe pământ al divinității unice, abandonează politeismul tetrarhiei în favoarea monoteismului creștin.

  63. Pentru 90% din crestinii ortodocsi Sarbatorile pascale sunt prilej de destrabalare culinara si bahica…nu cred ca pentru acestia ar conta data betiei…

  64. @ Nistorescu fiind instruit de comuniști cu cenzura este ceva mai deficitar la ,”cultura dialogului public”, ?

  65. Conform analizelor unor relatări din Biblie, Isus ar fi fost executat prin răstignire în a XIV-a sau a XV-a zi din luna ebraică Nisan. Analizat prin prisma teoriei unora că Isus ar fi fost răstignit într-o vineri de 14 Nisan, Pilat din Pont a fost prefectul provinciei romane Iudeea între anii 26 d.Hr. și 36 d.Hr. și singurii ani în care 14 Nissan cade vinerea sunt 27, 33, 36 și, posibil, 31, în funcție de când a fost vizibilă Luna nouă la Ierusalim.
    Ziua de vineri ca zi de răstignire a lui Hristos este îndoielnică deoarece el ar fi fost răstignit în ziua de după masa de Paști (Marcu 14:12; Marcu 15:25) și în ziua dinaintea mesei de Paști (Ioan 19:14).
    Prin urmare, nu se poate stabili ca fapt istoric în ce zi a fost răstignit Isus, deoarece mărturiile istorice se contrazic între ele în această privință. Nu cunoaștem nici ziua, nici anul, dar Sanders consideră că la modul cel mai probabil Isus a murit în anul 30. O soluție a acestei dileme se află în a accepta faptul că Ioan a schimbat intenționat data și ora morții lui Isus din motive teologice și anume pentru a-l prezenta drept miel de jertfă, jertfit simultan cu jertfirea mieilor din Templu. În acest caz Evanghelia după Marcu, izvor istoric mai vechi decât Evanghelia după Ioan, ar fi mai de încredere decât izvorul istoric mai recent.

    Si tocmai de aceea, PASTRAREA, chiar [APARENT] DOGMATICA, a datei de CALCUL al Paştelui conform ORIGINII sale FIXATE de catre Sinodul de la Niceea/325 AD (implicand si pastrarea calendarului cel stravechi din epoca lui IIsus/iulian/roman) TREBUIE sa FIE cea SFANTA.
    DATA a Paștelui INTARITA si DEMONSTRATA dpv. RELIGIOS/TEOLOGIC/TELEOLOGIC si de fenomenul de aprindere a LUMINII cele SFANTE la MORMANTUL SFANT.

  66. @ tibi 1,

    Tu te situezi în categoria celor pe care îi critici, când perseverezi în încercarea ta de a înlocui esența cu forma(data calendaristică). Dacă pentru unii este importantă mâncarea iar pentru alții data calendaristică , e tot una și nu ajută cu nimic la sfințire, pe cei care și le impun; Sărbătorirea adevărată este arătată prin domnia Lui Cristos în viața omului ,prin glorificarea Lui Dumnezeu prin felul de umblare a omului.

  67. Patriarhul Daniel pripaseste iezuitii la pieptul sau,pe Banescu,Baconski si Papahagi,
    dar isi abandoneaza enoriasii si se cearta cu IPS Teodosieidnd franele BOR pe mainile paistasilor iezuiti.

    Sper ca Patriarhia Ecumenica de la Constantinopol sa dea cu ei de pamint unde sa ramina pe veci fara grai cu limba despicata !

    PS>Patriarhului ma abtin sa-i zic mai multe, sa-si retraga de urgenta „agentii comerciali” de pe scena publica,
    sa renunte la a le permite sa faca de ris BOR!

  68. …pt patriot… pai, in acest caz nu pot decat sa citez dintr-un clasic in viata:ghinion!…pana acum asa au mers lucrurile si nu a murit nimeni din aceasta cauza…si nici statul de grija cetateanului…apropo, am intrat pe net, si catolicii au zile libere de la stat…si nu numai ei-vezi art 139 din legea 53/2003, cate 2 zile libere pt alte culte religioase…ghici ce?…acestia din urma au aceste zile conform sarbatorilor specifice, dupa care sunt liberi si de Pastele Ortodox…eu m-as bucura sa fiu liber si de Ramadan samd…asta apropo de logica profunda…totusi, nu gasesc raspuns la cele doua intrebari: de ce asa si de ce acum?…stii, tinand cont de halul in care a ajuns populatia, cred ca orice cetatean s-ar bucura mai degraba ca statul sa-i rezolve problemele legate de puterea de cumparare decat de preocuparea entitatii de petrecerea pastelui in familie…parerea mea!…cat priveste plata sau neplata zilelor libere de catre privat, am auzit de acel proiect de lege…alegerea va fi a fiecarui angajator in parte…fiecare va proceda in functie de ce vrea de la viata…in conditiile in care aducem sute de mii de angajati si din tari de care nu am auzit…

  69. & E firesc ca BOR să-și evalueze public intelectualii atestați, pentru lucrările publicate și alte idei, ?

  70. Chemarea adresata Bisericii Ortodoxe de acesti doi imbuibati, Baconski si Papahagi, cu sufletele vandute lui soros, suna asa: veniti de luati intuneric!

  71. Chestiunea trebuie privita ca un gest de bunavointa a bisericii ortodoxe romane si nu a ortodoxiei in general care si asa s-a despartit si s-a desprins de Moscova .Apropierea fireasca ar fi fata de catolicism si reprezentarile lui atunci cind ne referim la date .Romania ar fi marea beneficiara a aparitiei unui astfel de gest . In sensul asta trebuie intelese lucrurile .Decizia ne-ar aduce mai aproape de Roma, leaganului poporului roman si ne-ar indeparta religios definitiv de Moscova .Nu e greu de facut cum nu e greu nici de inteles .Un popor latin inconjurat de o mare de slavism ar putea face un mic pas chiar acum in acest moment atit de prielnic.

  72. @ „justinianus”, 24 aprilie 2023 la 10:11
    Mey, justAnimatus, îndrăznești să scrii cu „literele Satanei”, LATINEȘTI, dupe modelu’ uniaților și a’ Școlii Ardelene”. Ai fost afurisit definitiv de Șaguna…
    Îmi voiu permite să fac (de la tekstu’ tău) mai multe presupuneri: că ești ortodox ca confesiune (fiindcă simți compasiune pentru cei pe care-i jignesc – spui tu – „deavalma”, de confesiunea asta, ce PRIN ABUZ brătienizd și stalinizd-ghiorghieghiorghiizd-ceaușizd-iliescizd și prin LAȘITATE mioritică a ajuns și în Transilvania majoritară 95%), și că ai fi ardelean (că, altfel, ce sens ar avea „Meri”, cu peri?!). Pe baza acestor presupuneri îți voi spune sincer că e păcat ca un ardelean să nu fie solidar cu înaintașii lui adevărați. La 1948 românii transilvăneni erau în proporție de 75% greco-catolici și 25% ortodocși. „Unirea” de la 1918 a fost FĂCUTĂ și declarată de o elită („unioniștii”) în proporție de 90% greco-catolici (nu le aprob acțiunile de atunci!). În anii de stalinism mii de preoți (de la 8 la 14 ani de închisoare politică, preotul „meu” 14 ani!) și sute de mii de țărani greco-catolici au fost terorizați, după „Decret”. Restul, milioane, au cedat la convertire apoi, de frică, sau resemnați (unul din satul „meu” – „Pătruț” – a refuzat pînă cam acum 8 ani, a intrat prima oară la preotul ortodoks – în singura biserică rămasă în sat, că pe cea uniată au confiscat-o fără acte și au închis-o – doar inainte de a muri, că n-a vrut să moară ne-spovedit!). Profitoarea (complice propagandistică la CRIME!) pe toate aceste decenii a fost B.O.R.! Ramura ei transilvăneană a fost sute de ani slugă la Karlovaț. Tot așa cum toată a fost sluga supusă a puterii de la Bukale (chiar dacă ai altă impresie) și azi implicit a Ambasadei! Bizantinism…
    https://www.facebook.com/Transilvanicus/posts/1780254005384093/

  73. Nu contează niciun calendar Când apare Lumina Sfântă atunci este Paștele pentru toți restul sunt mai vorbe și polemici de ani de zile !!!!!

  74. Omul e ca vorba lui şi vorba lui nu poate fi altcum decât pre cum îi este gândul,însă, întotdeauna cel ocărâtor şi batjocoritor ajunge să-şi trăiască propria ocară.

  75. @s,

    Ce treabă ai tu cu Biserica Fiului Lui Dumnezeu? După cele ce scrii mai sus nici una!Biserica Fiului Lui Dumnezeu nu are treabă cu politica!
    Dacă politicieni se grupează pe tabere , Biserica Fiului Lui Dumnezeu, care e una singură și al cărei cap este Fiul Lui Dumnezeu, nu are de ce să se grupeze și ea în spatele acestor tabere , deoarece misiunea ei e cu totul ala.
    „Vreau să zic: secretul ţinut ascuns din eternitate şi în toate timpurile, dar descoperit acum celor sacrii ai Lui,
    cărora Dumnezeu a voit să le facă cunoscut care este abundența gloriei secretului acestuia între națiuni, şi anume Cristos în voi, speranța gloriei.

    Pe El Îl propagăm noi şi consiliem pe orice om şi învăţăm pe orice om în toată înţelepciunea, ca să înfăţişăm pe orice om desăvârşit în Cristos Isus.”(1coloseni 1:26-28)

    1 Corinteni 1:10
    Vă îndemn, fraţilor, pentru Numele Domnului nostru Isus Cristos, să aveţi toţi acelaşi fel de vorbire, să n-aveţi dezbinări între voi, ci să fiţi uniţi în chip desăvârşit într-un gând şi o simţire

  76. @s,

    Ce treabă ai tu cu Biserica Fiului Lui Dumnezeu? După cele ce scrii mai sus nici una!Biserica Fiului Lui Dumnezeu nu are treabă cu politica!
    Dacă politicieni se grupează pe tabere , Biserica Fiului Lui Dumnezeu, care e una singură și al cărei cap este Fiul Lui Dumnezeu, nu are de ce să se grupeze și ea în spatele acestor tabere , deoarece misiunea ei e cu totul alta.
    „Vreau să zic: secretul ţinut ascuns din eternitate şi în toate timpurile, dar descoperit acum celor sacrii ai Lui,
    cărora Dumnezeu a voit să le facă cunoscut care este abundența gloriei secretului acestuia între națiuni, şi anume Cristos în voi, speranța gloriei.

    Pe El Îl propagăm noi şi consiliem pe orice om şi învăţăm pe orice om în toată înţelepciunea, ca să înfăţişăm pe orice om desăvârşit în Cristos Isus.”(1coloseni 1:26-28)

    1 Corinteni 1:10
    Vă îndemn, fraţilor, pentru Numele Domnului nostru Isus Cristos, să aveţi toţi acelaşi fel de vorbire, să n-aveţi dezbinări între voi, ci să fiţi uniţi în chip desăvârşit într-un gând şi o simţire

  77. @s,

    și vorbele tale te dau de gol că nu ai nimic cu învățătura Fiului Lui Dumnezeu, că nu ești ucenicul Lui Isus Cristos!

  78. Dragi 300 000 000 ortodocsi, pentru cei 1 300 000 000 de catolici nu prea contati. Nimeni nu v-a invitat niciunde. Stati linistiti si sarbatoriti ce vreti, cand vreti, cu icoana lui Pomohaci si altii ca el pe pervaz. Certati-va intre voi.

  79. @Ileana Leoveanu: Multi credinciosi se intreaba daca nu cumva toti acesti simbriasi neobositi in a tulbura linistea ortodocsilor romani o fac cu incuviintarea PF Daniel. Ar fi tragic sa o faca la indemnul sau. Faptul ca asistam la astfel de diversiuni periculoase tot mai numeroase iar PF Daniel tace complice sau ia pozitie prin vocea dogita a lui Banescu il acuza.

  80. …dragi 1 300 000 000 de fel de fel de catolici, protestanti de rit nou-nou pt ca ati cotropit populatii bastinase relativ recent si le-ati „convins” doar cu biblia si crucea sa imbratiseze credinta voastra, nu cu sabia si tortura…nu va ingrijorati de soarta noastra, a celor 300 000 000 de ortodocsi de cateva mii de ani, stim ce trebuie sa facem, nu avem nevoie nici de sfaturi, nici de invitatii…stim si cum si cu ce sa petrecem…stim ca majoritatea celor un miliard si de amestecatura de confesiuni s-au convertit de buna voie, inchizitia nu a avut nicio implicare… Cat priveste icoana pomohaciului, eu n-as folosi tema ca exemplu…vezi ce sustinere are curentul despre care amintesti, la cel mai inalt nivel, din partea sefului vostru si pe urma vbeste…extrem de multi cei pomeniti inainte chiar au trecut la sustinere prin exemplu propriu…asta este, mergi, platesti o penitenta si esti curat ca lacrima…si discutia este doar intre noi, nu stiu de ce te bagi si tu ca musca…

  81. @de ce tace PF Daniel ? 04:00
    In sfarsit, intrebarea care trebuia pusa de la inceputul articolului!
    Cuvantul care insoteste aceasta tacere este „suspect”.
    De fapt, tacerea a fost rupta deja- Sinodul BOR zice-se ca ar vrea sa analizeze mutarea calendaristica a lui Papahagi. Totul cu aparenta perfect democratica, ca si la guvern: poporul o cere (poporul fiind, de buna seama, celulele sorosiste, sau mai bine zis „societatea civila”), asadar conducatorii dezbat ce a cerut „poporul”… Nicio responsabilitate si nicio vina, asadar, asupra inaltilor functionari, sau prelati. Nu, ei doar „raspund la apelurile multimii”. Care multime, pesemne, e reprezentata cu brio de Papahagi & co.
    Cerc inchis, si acum oare ce decizie se va lua?
    Ghici ciuperca cu sortulet, oare ce decizie…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.