Bun venit în America anilor ’20, la Atlantic City, oraşul jocurilor, al bordelurilor, al corupţiei, în noua eră a prohibiţiei. E sex, e violenţă, aşa cum spune Scorsese, „nu poţi să fii gangster pe jumătate”. Marele Război s-a încheiat, Wall Street este în plină înflorire şi totul este de vânzare, chiar şi Campionatul Mondial de Fotbal American. Era o vreme a schimbărilor: femeile au căpătat drept de vot, radioul a început să transmită, iar tinerii conduceau lumea. Pe plaja din sudul New Jersey-ului se afla Atlantic City, o staţiune spectaculoasă, cunoscută drept „Locul de joacă al Lumii”, un loc în care regulile nu se aplicau. Celebra sa esplanadă era mărginită de hoteluri imense, cluburi de noapte şi localuri destinate unor distracţii ce rivalizau cu cele de pe Broadway. Cu doar câţiva dolari, un om putea evada şi trăi ca un rege – legal sau ilegal.

Scenă din Atlantic City
Începând din 11 februarie, HBO România difuzează, în fiecare vineri, câte două episoade din serialul care şi-a adjudecat câteva dintre cele mai importante premii dedicate televiziunii: „Boardwalk Empire”, la noi, tradus „Imperiul din Atlantic City”. Serialul original, produs de HBO, a câştigat recent două „Globuri de Aur”, pentru „Cel mai bun serial TV”, categoria dramă, şi „Cel mai bun actor într-un serial TV” – Steve Buscemi. Totodată, la premiile oferite de breasla regizorilor – Directors Guild of America -, Martin Scorsese a fost recompensat cu un trofeu pentru episodul pilot, cel care a dat tonul întregii serii (al cărei producător executiv este).
Regizorul restaurator

Surpriză la trecerea dintre ani
Am avut bucuria de a vedea acestă fascinantă peliculă la „Festivalul Filmului de la Roma”, din toamna trecută, când a fost prezentată în afara concursului. Prezent la premieră, cât şi la conferinţa de presă, prolificul regizor american Martin Scorsese, unul dintre protagoniştii cinematografului contemporan, învingătorul celor mai importante premii internaţionale, printre care un „Oscar”, două „Palme d’Or”, două „Golden Globe”… El este cel care a creat în 1990 „Film Foundation”, instituţia care se ocupă de restaurarea şi salvgardarea patrimoniului cinematografic mondial. Între peliculele ce-i poartă amprenta se numără „Taxi Driver”, cu extraordinarul Robert De Niro, „Raging Bull” („Taurul furios”), cu acelaşi actor în rolul boxerului Jake La Motta, un gen hollywoodian iubit de public, „After Hours” („În afara timpului”), „The Colour of Money” („Culoarea banilor”), cu Tom Cruise şi Paul Newman, un film care pătrunde în tenebrele lumii interlope. Să mai spicuim „The Last Temptation of Christ” („Ultima tentaţie a lui Christos”), adaptare a cărţii scriitorului grec Nikos Kazantzakis, „Gangs of New York” („Povestiri din New York”, cu Cameron Diaz şi Leonardo DiCaprio), „The Aviator”, o parabolă a miliardarului texan Howard Hughes, interpretat de Leonardo DiCaprio, în rolul titular, alături de Cate Blanchett, în rolul lui Katharine Hepburn, „The Departed”, peliculă construită în jurul figurii monstruoase a lui Frank Costello, gangster irlandez, interpretat de Jack Nicholson, cu Leonardo DiCaprio în rolul lui Billy şi Matt Damon, în cel al lui Colin. Una dintre cele mai recente pelicule este „Shutter Island”, după romanul lui Dennis Lehane, cu Leonardo DiCaprio, dar nu pot fi uitate „Bringing Out the Dead” („Dincolo de viaţă”), cu Patricia Arquette şi Nicolas Cage, „Casino” (cu Sharon Stone şi Robert De Niro), o incursiune în viaţa cazinourilor americane din deceniul opt, „New York, New York”, cu Lisa Minnelli, o biografie muzicală a filmului negru care reconstituie era marilor orchestre swing, „Goodfellas”, a cărui acţiune se petrece în Brooklyn, în 1955, şi „Vârsta inocenţei” (cu Michelle Pfeiffer şi Winona Ryder, după romanul lui Edith Wharton). În curând se va lansa un alt film regizat de el, numit „The Invention of Hugo Cabret”, cu Jude Law, Michael Pitt, Sacha Baron Cohen, Christopher Lee, Chloe Moretz şi Emily Mortimer. Dar, pe deasupra tuturor, Robert De Niro este cel care a devenit încarnarea stilului Scorsese.

Toată lumea petrece
La Festivalul de la Roma, Martin Scorsese a prezentat şi copia restaurată a filmului „La Dolce Vita” al lui Fellini, la 50 de ani de la lansarea acestuia. El mărturisea: „După mine, epopeea cinematografului se divide înainte şi după «La Dolce Vita». Înainte era naraţiune, logică. După, a existat o falie a povestirii, substituţia tramei cu impresiile personajelor. Este începutul cinematografului modern. Pentru mine, peliculele genialului maestru sunt ca frescele care păstrează societatea şi timpul lor. Noi avem datoria să transmitem fiilor noştri ceea ce a crescut odată cu noi. În vara aceasta, la Cannes, am întrebat publicul prezent pe Croisette, cine nu cunoaşte pelicula lui Fellini şi am văzut o pădure de degete ridicându-se. M-am gândit să readuc la viaţă toate aceste pelicule care au însemnat ceva pentru noi. Mi se pare că astăzi există o nouă tipologie de spectatori de cinema, interesaţi mai mult de tehnologie decât de film în sine, de ceea ce acesta povesteşte. Şi în acest fel, aş putea să spun că se pierde magia, misterul cinematografului. Aş vrea ca marele cinema să fie preocupat de problemele umane”.
În vârtejul lumii gangsterilor

Aleksa Palladino şi Michael Pitt
„Boardwalk Empire” este o adaptare după un capitol din cartea „Boardwalk Empire: The Birth, High Times, and Corruption of Atlantic City”, de Nelson Johnson, despre pivotul mafiei din Atlantic City, în America anilor ’20, politicianul Enoch „Nucky” Thompson. Adaptarea este semnată de scenaristul din spatele „Clanului Soprano”, Terence Winter.
Pelicula se concentrează pe cercul restrâns al unui personaj ilicit ce face legea în politică şi decide rezultatele luptelor dure pentru putere, în timp ce e vânat de agenţii federali şi e măcinat de pasiunea sa pentru femei, putere şi profit.

Michael Pitt
În epoca prohibiţiei, stăpânul incontestabil al Atlantic City-ului – o staţiune pe plaja din sudul oraşului New Jersey – era trezorierul oraşului, acest Enoch „Nucky” Thompson (Steve Buscemi), deopotrivă politician şi gangster. Datorită poziţiei sale strategice la malul mării, la câteva minute de Philadelphia, câteva ore de New York şi mai puţin de o zi cu maşina de Chicago, oraşul era intersecţia perfectă pentru traficanţii de rom, iar Nucky Thompson a profitat din plin de asta.
La începutul serialului, Jimmy Darmody (Michael Pitt), fostul protejat şi şofer al lui Nucky, revine acasă din război, dornic să-şi facă un nume şi să-şi reia locul ce i se cuvine în organizaţia lui Nucky. Dar când Jimmy simte că lucrurile nu se mişcă suficient de repede, ia situaţia în propriile mâini şi intră într-o alianţă mortală cu asociaţii lui Nucky, fapt ce-i pune pe agenţii federali conduşi de Nelson Van Alden (Michael Shannon) pe urmele mentorului său. De parcă situaţia nu era destul de complicată, Nucky începe o relaţie cu Margaret Schroeder (Kelly Macdonald), o femeie abuzată de soţ, pe care încearcă s-o ajute.

Steve Buscemi
Împreună cu fratele său Elias (Shea Whigham), şeriful oraşului, şi un grup de mafioţi, Nucky a ocupat o poziţie de nişă, fiind dispus la afaceri cu oricine, de la Arnold Rothstein (Michael Stuhlbarg) şi „Big Jim” Colosimo (Frank Crudele), la „Lucky” Luciano (Vincent Piazza) şi Al Capone (Stephen Graham).

Două femei puternice
În serial mai apar Aleksa Palladino în rolul Angelei, iubita boemă a lui Jimmy Darmody şi mamă a băieţelului lor de 3 ani, Michael Kenneth Williams în rolul Chalky White, liderul comunităţii afro-americane din oraş, Dabney Coleman în partitura comodorului Louis Kaestner, mentorul lui Nucky, Paz de la Huerta, care o interpretează pe Lucy, iubita lui Nucky. Paul Sparks este Mickey Doyle, Anthony Laciura apare în rolul lui Eddie Kessler şi Gretchen Mol în cel al lui Gillian, o dansatoare locală cu care Nucky împarte un trecut complicat. Scenografia îi aparţine lui Bob Shaw, costumele lui John A. Dunn, muzica: Jim Dunbar. În afară de episodul pilot, ce poartă semnătura lui Scorsese, ca regizori mai apar şi Allen Coulter şi Timothy Van Patten.

Martin Scorsese
Afacerile şi intrigile lui Enoch „Nucky” Thompson, admirabil interpretat de Steve Buscemi, se desfăşoară în timpul perioadei de prohibiţie din America anilor ’20, când alcoolul era interzis. Cei care se încumetau să facă afaceri ilegale cu alcool deveneau regi. Terence Winter, creatorul serialului, are grijă ca statutul social al personajelor-gangsteri să răzbată prin costumele făcute la comandă şi scenele cu stil de viaţă opulent. De altfel, în toate filmele lui Scorsese costumele joacă un rol esenţial în portretizarea personajelor.
Eroii din serialul „Boardwalk Empire” sunt ficţionali, dar inspiraţi de gangsteri adevăraţi, ca Al Capone, şi de politicieni corupţi, iar faptul că în episoade apar cadre cu cărţi şi reviste originale din anii ’20 creşte credibilitatea şi transportă spectatorul mult mai bine înapoi în timp.